Röviden – használt Volvo S40 és V40, első generáció, 1995-2004
Mi ez?A Volvo Hollandiában gyártott, a Mitsubishi Carismával közös padlólemezre épülő belépőmodellje. A 440/460-as széria utóda, a nagy modellfrissítés 2000-ben volt.
Mennyibe kerül?350 000 forinttól meg lehet venni a típust. A második generációval párhuzamosan, Classic néven árult kései autók ára eléri az 1,3-1,4 millió forintot.
Melyik motor jó bele?Kockázatkerülőknek az 1,8-as benzines. A dízelek sem rosszak, de sokkal több bennük a kilométer.
Mi van helyette?E36-os vagy E46-os BMW, sokféle korabeli kompakt autó, és adódik a testvérmodell, a Mitsubishi Carisma.

Kereken 20 éve jelent meg a Volvo S40 és a limuzint pár hónap különbséggel követő kombi, a V40. Használtan ára ma a korabeli G Astrák, Almerák árszintjéről indul, de mégiscsak egy náluk nagyobb Volvo, ami sok használtautó-vásárlót elgondolkodtathat. Alacsony ára és ehhez mérten gazdag felszereltsége mellett a kortalan formaterv miatt is vonzó lehet a használt Volvo S40-V40.

Mit várhatunk tőle?

Sajátos pozicionálásával és méretével nem valódi középkategóriás autó, de az akkori kompakt modelleknél drágább, tekintélyesebb és valamivel hosszabb is. Nívóban inkább az E36, mint az E46-os 3-as BMW-vel vethető össze, kivéve a biztonságot, amiben méltó a márkanévhez. 2000-ben a C-osztály és az A4 modellváltására a Volvónál már készen állt az S60, mert a belépőmodellnek egyenlőtlen harc volt ez a valódi középkategóriás prémiumtermékekkel.

2000 nyarán a modellfrissítéssel megváltozott a középkonzol is. A légkondicionáló a korai modellekben is alapfelszereltségnek tekinthető, ami ritka ebben az árkategóriában

2000-ben az S40 és a V40 átdolgozásakor a külső változásánál többet fejlődött a technika, ami rá is fért az autóra. Nagyobb átmérőjű féktárcsa, átdolgozott első és hátsó futómű, szélesebb nyomtáv és módosított kormányzás tartotta frissebben az autót az ezredfordulón. Az első és oldallégzsákok mellett megjelent a függönylégzsák is.

Korróziótól nem kell tartani. Az alapos gyári rozsdavédelem nagy előnye, hogy a barnulás elárulja a szakszerűtlenül javított sérüléseket. Számíthatunk viszont az elektromos antenna beragadására és a hátsó lámpa izzóinak gyakori kiégésére.

A tulajdonos véleménye: Juhász Gábor, Volvo V40 2.0 2004, 171 300 km

Ismerőstől vette a sérülésmentes autót a második tulajdonos. Elégedett a Volvóval, semmi baja nem volt az elmúlt két évben

Ismerőstől vette a sérülésmentes autót a második tulajdonos. Elégedett a Volvóval, semmi baja nem volt az elmúlt két évben


Két évvel ezelőtt vettük használtan a V40-es Volvót. 1 150 000 forintért jutottunk hozzá egy ismerősünktől, kiváló állapotban. Azóta egy Ford Fusion 1,4 TDCi-vel párhuzamosan használjuk családi autóként. Városban 9-10 litert fogyaszt 100 kilométerre, autópályán 7,5 liter körül. Országúton egy literrel kevesebbet, de ez a sebességhatárok betartásával értendő.

Bizonyos rezonanciák alapján a márkaszerviz a kettős tömegű lendkerék elhasználódására gyanakodott, de mivel a rezgés nem romlott az elmúlt időszakban, a lendkereket még nem cseréltettem ki. Az autó sérülésmentes, a karosszérián sehol nincs rozsdásodás. Volvónk eddig megelégedett a kötelező karbantartással, javítására nem kellett költenünk. Aligha meglepő, hogy nagyon elégedettek vagyunk a V40-nel.

Motorváltozatok

A motorkínálatból az 1,8 literes benzines jó megoldás, mármint a szívócső-befecskendezéses, 116 lóerős változat. Volt egy közvetlen befecskendezéses, 1,8i jelű motor is, amely a Mitsubishi technikáját vette át. A sima 1,8-as nyomatéka elegendő, sok van belőle használtan, és nincsen több gyengéje, mint az egyéb motorváltozatoknak. Az 1,6-os nem takarékosabb, de jóval gyengébb.
 

1997-ben az S40 érte el elsőként az Euro NCAP akkori legjobb minősítését, a négy csillagot. 2000 nyarától függönylégzsák is volt hozzá, az első ülések kiegészültek az ostorcsapás-nyaksérüléstől óvó rendszerrel

Nem szabad félreérteni a részvételt különféle túraautó-bajnokságokban, az S40 és a V40 annál vonzóbb, minél komótosabban használjuk. Nyugodt karakterű vezetőknek való, nem csak a lusta 1,6-os motorral, amely pont annyira lomha, mint a hasonló súlyú autók ekkora szívómotorral.

Nagyon jól megy viszont a kis töltőnyomású, 160 lóerős, 230 Nm nyomatékú 2,0 turbó, nem is beszélve a termikus okokból visszavett hengerűrtartalmú 1,9 T4-ről 200 lóerővel, 300 Nm forgatónyomatékkal. A T4 7,3 mp alatt van százon, végsebessége 235 kilométer/óra, de az első gumikat zabáló sportverzióhoz használtan óvatosan közelítenénk.

Feldobják a fényszórót a modellfrissítés utáni változat fekete betétei. A lapátos fényszórómosó volvós jellegzetesség

A T4 fő problémája a túlhevülés, amit a hűtőrendszer kapacitásának csökkenése is okoz. Az eltömődött hűtőt érdemes kicseréltetni, ha hajtjuk az autót, különben a rettenetes forróságtól a dugattyúgyűrű beleolvad a dugattyúba. A hűtő alkatrészára 45 000 Ft körül mozog. A csapágyakkal nem szokott gond lenni, ez a kisebb terhelésű motorokra is igaz. A turbócsövekkel viszont lehet probléma.

A különféle motorok szelepvezérlése szíjjal működik. A vezérműszett csereperiódusa az autó évjáratától is függ. 8 év vagy 120 000, illetve 8 év/150 000 kilométeres intervallumból érdemes kiindulni. A turbós motoroknál, tehát a dízeleknél és a 2.0T, illetve T4 jelű modellekben a 15 000 kilométer a javasolt olajcsere-intervallum felső határa, tehát megcélozhatunk 10 000 kilométert is, ha hosszú távra tervezünk az autóval.

A tulaj 195 cm körül van, de alacsonyabb vezető mögött sem volna tágas a lábtér

A közös nyomócsöves turbódízel befecskendezési rendszerét a Delphi szállította, aminél szervizszempontból nyugodtabb volnék egy Bosch üzemanyag-ellátással, de javításával dízelspecialistákat fel lehet keresni, például ezt a műhelyt.

Szerviztapasztalatok – Használt Volvo S40-V40

Motorok
Úgy tűnik, a gyár alulméretezte a motortartó bakokat. A megkérdezett mester szerint a benzineseknél a jobb oldali adja fel elsőként, de az alsó bak is hibaforrás, amit hidegindítás után a nyöszörgő hangból ismerhetünk fel. A bakok hibáját a motor rázkódása is elárulja.

A benzinesek problémája a lambdaszonda. Két jeladó van, az első hibáját a sárga motorkontroll-lámpán kívül a megugró fogyasztás is jelzi, a hátsóét a műszerfali hibajelző mutatja. Újonnan darabonként 60 000 Ft körüli az alkatrészára, de jó belőle a bontott is. A légtömegmérők óraállástól függetlenül megadhatják magukat egy bizonyos életkor felett.

A szelepvezérlést módosító VVT-agy ára 65 000 Ft körül van. Az összes szívó benzinesben hivaforrás

Szívó benzinest választva ne lepődjünk meg a szelepvezérlést állító berendezés hibáján. A vezérlést módosító VVT-agy ára 65 000 Ft körül van: kapni 50 ezer Ft alatti és 80 000 forintos alkatrészt is.

A 2000-ben bevezetett közös nyomócsöves dízellel fordul elő a termosztát hibája. Ha rossz, annyira átforrósodhat, hogy a házával együtt kell cserélni. A termosztáthibát télen a fűtés hiánya jelzi.

Futómű
Elöl nem kell rögtön az alsó lengőkart cserélni, ha rossz a gömbfej. Külön a gömbfej cseréjére is van 8800 Ft körüli javítókészlet. A használt S40-es és V40-es Volvók első felfüggesztésében a stabilizátorbilincsek cseréjében nem az alkatrész drága, hanem a munkadíj magas, mert ki kell venni hozzá a bölcsőt. Stabilizátorpálcából is csak jó minőségűt szabad venni, különben 25 000 kilométer után megint vihetjük szerelőhöz az autót.

Nem muszáj komplett lengőkart cserélni elöl, kiszedhető az elhasználódó gömbfej. A limuzinban is előfordul rugótörés hátul

Hátul fordul elő rugótörés, az alsó menetből törhet le egy darab. A hátsó tárcsafékeknél a rögzítőféket működtető csavarmenetes mechanikában a dugattyú karja szokott megszorulni, amitől beáll a kézifék és leég a fékbetét. Ezt a féknyereg cseréjével lehet orvosolni, 40 000 Ft körüli kiadással. Jó hír, hogy a kormányművel jellemzően nincs baj és olajfolyás sem jellemző rá.

Alkatrészárak

Használt Volvo S40-hez vagy V40-hez egész olcsón vehetünk utángyártott kopóalkatrészeket, de a minőség ebben az esetben is nagyobbat szórhat, mint az ár. Érdemes ragaszkodni a gyári beszállítókhoz, futóműben például a Lemförder vagy a TRW alkatrészeihez. Az árazáson nem érezni, hogy a Volvo prémiummárka. A fenntartási költségeket nem az alkatrészárak, hanem a típus közepes minősége és az ebből fakadó szervizmunkák dobják meg.

Időközben az autó új felnigarnitúrával gazdagodott

Légszűrő – 1900-2100 Ft
Olajszűrő – 1300-1800 Ft
Benzinszivattyú – 26 500 Ft-tól
Légtömegmérő – 22 800 Ft-tól
VVT-agy (szelepvezérlés-állító) – 48 000 Ft
Vízhűtő, turbós benzines – 29 500 Ft
Vezérműszíjkészlet – 26 000 Ft-tól
Gyújtótrafó – 9900-16 800 Ft
Önindító, benzines – 21 900-24 700 Ft
Generátor, benzines – 37 500 Ft-tól

EGR-szelep (2001-től, közös nyomócsöves dízelek 102 vagy 115 lóerővel) – 36 500 Ft
Porlasztócsúcs (kamrás, 90/95 lóerős 1,9 TD) – 6300 Ft-tól
Porlasztócsúcs (2001-től, közös nyomócsöves dízelek) – 12 900 Ft-tól
Dízel vezérműszíjkészlet – 15 500-22 300 Ft

Forrás és további árak: Volvo Autósbolt.

Árak, használtautó-kínálat

Mivel Ausztriában ezek a kocsik akár 1000 euró alatt is megkaphatók, főleg vizsga nélkül, és ott sok a V40, a használtautó-behozatal megváltoztatta az arányokat: a limuzinok már nincsenek többségben a használtautó-kínálatban. A Használtautó.hu keresőjében a cikk feltöltésekor valamivel több használt Volvo V40 várt vevőre, mint S40.

A Volvo V40-S40 használtautó-kínálatban kicsit több a kombi, mint a lépcsőshátú. Feltöltős benzinesekből elhasználtakat könnyen találunk, gondosan szervizelt darabokból kevés az eladó

Néhány kivételtől eltekintve a légkondicionáló benne van az összes autóban. Az itthoni limuzinok között akad elég sok alapmodell tekerős hátsó ablakkal, de a hasonló ársávban kínált kompakt autóknál a Volvók felszereltsége többnyire gazdagabb.