Használt villanyautók a magyar piacon

Irgalmatlan áresés pár év alatt

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.06.26. 06.00

Mennyitől lehet beleülni egy jó állapotú, használt villanyautóba? Utánakeresgéltünk a neten és megnéztünk pár hús-vér használt elektromos kocsit is.

Bár az a bizonyos Jedlik Ányos-terv, amiben a magyar kormány végre-valahára kinyilvánítaná stratégiai elképzeléseit a hazai elektromos mobilitás fejlesztéséről, még mindig csak készül, azért szépen lassan csak szaporodnak a villanyautók a hazai utakon. Vannak pionír szellemű autóvásárlók, akik mindenáron mihamarabb ki akarják próbálni a jövőt, vannak taxisok, akik rájöttek, hogy a magyar utcai töltőkről “tankolva” egyelőre nulla forintos üzemanyagköltség jót tesz a biznisznek – és már vannak kereskedők is, akik a használtpiacon kínálnak igazi, nagy, erős elektromos autókat.

A netes keresőkön elektromos autókra szűrve a 3-4 millió forint alatti szegmens még mindig a pár lóerős, nem igazán autószámba vehető fagylaltoskocsikból és mopedhelyettesítőkből áll, valamint akad egy-két képviselője a korai francia villanyautóknak (Peugeot 106, Renault Kangoo, Citroen Saxo), jellemzően “felújításra szoruló” nikkel-kadmium vagy ólom-sav akkucsomaggal, esetleg akku nélkül. (Meg persze néha van olyan egzotikum, mint ez a sárga elektromos Favorit.)

Elektromos autókra keresve a hárommilliós küszöb alatt csak ilyesmi van: néhány lóerős városi moped-pótlékok

De nem csak ezek a valódi autóként komolytalan kocsik vannak ám jelen a hazai használtpiacon. Az e cikk születésekor 80 találatot számláló lista középső szegmensében értelmes áron, jellemzően 10-20, maximum 100 ezer kilométerrel nyüzsögnek a világszerte legnépszerűbb, pár éves modellek példányai. Van, ami Amerikából érkezett, van sok nyugat-európai kocsi, aminek a fotója is a kinti kereskedőnél készült, ha esetleg egy-egy hazai vevőnek megtetszene a kocsi, csak akkor menne ki érte a magyar hirdetést feladó kereskedő. De van eleve itthon forgalomba helyezett autó is, amit bemutatóautónak vett meg egy-egy bátrabb kereskedés, és akad igazi hazai magántulajtól érkező igazi használt autó is. Néhány. Tízmillió felett jönnek a BMW i3-asok és az elektromos Golfok, gyakorlatilag új autók; ezek márkakereskedői hirdetések. 16 milliónál bejön egy-két Fisker Karma, majd 20 felett a temérdek Tesla.

De mi most nem a végletekre vadásztunk, hanem azokra a kocsikra, amik esetleg valóban megfontolásra érdemesek egy pár éves dízel Golf vagy Astra helyett. Egy új Suzuki Swift ára táján kezdenek megjelenni a listában a Mitsubishi i-Mievek és francia klónjai, a Citroen C-Zero és a Peugeot iOn 10-20 ezer kilométert futott korai példányai, melyek 2010-11, az értékesítés kezdete óta bődületes értékvesztést szenvedtek el. Nincs baj ezzel a kiskocsival, gyors, komfortos kis városi autó, csak egyszerűen túl korán jött. A nagyobb, tágasabb, és leginkább autószerűbb Nissan Leaf kinyírta szegényt: ugyanolyan hatótávolság és menetdinamika mellett alig drágább ez a modell. A C-Zero mai 8,47 milliós új ára teljesen komolytalan a Leaf 8,8 milliós árcédulájához képest. Nem csoda, hogy a Nissan máig a világ legnagyobb példányszámban eladott elektromos autója.

A használtpiacon a titokzatos Láthatatlan Kéz viszont korrigálta az árazási képtelenséget. Ez a bordó C-Zero mindössze 16 ezer kilométerrel 3,49 milliós árcédulával áll egy budakalászi kereskedésben:

Egy budakalászi kereskedés használtautói között búvik meg a 3,5 milliós C-Zero


A Citroen C-Zero 8,47 millió forintról indul most, ez a példány négy év alatt még minimális futásteljesítménnyel is elvesztette eredeti árának 60 százalékát


Ha az akku nem dől össze hamarosan, ezen az áron már bizony gazdaságos döntés lehet ez a kis villanyautó egy másfél milliós Suzukival szemben, középtávon

Bementem, megkérdeztem, hogy került ide, milyen állapotban van és pedzik-e a vevők. Az értékesítő azt mondta, hogy korábban egy Nissan Leaf már megfordult náluk, azon “összevesztek” a vevők, annyira kelendőnek bizonyult, de ez a bordó, pillangós kisautó nem kell senkinek. Bár hibátlan, feltöltés után most is ígéri a gyári kapacitást hatótávban, de eddig csupán egy vevőjelölt volt, aki hárommillióért még az átíratást is a kereskedőre lőcsölte volna. Annyiért nem adták.

A láthatóan női tulajos, enyhén körömkarcos kilincsű és tanksapkájú, egy ponton kicigizett üléskárpitú C-Zerónál csak háromszázezerrel tartják többre ezt a teljesen tiptop iOnt a Váci úton:

Ezt a kereskedést nem találtuk nyitva, csak messziről lőttük meg a 3,8 millióra taksált Peugeot iOnt


2012 májusi Peugeot iOn, 10 ezer kilométerrel, 3,8 millióért

Az iszonyatos értékveszés miatt biztos szívja a fogát, aki ezeket újonnan vásárolta – ellenben a jövőbeli második tulaj jól járhat vele. Vagy nem: az akkumulátor állapota 4-5 év használat után egyelőre igazi “sötét ló”, senkinek fogalma sincs arról, mennyivel csökkent az élettartamuk ennyi idő alatt. Garancia ezekre a kocsikra már nincs, egy új akkupakk 2-2,5 millió forint, javítani, cellánként ellenőrizni talán senki nem tudja őket az országban.

Hivatalos állásfoglalás sincs az akkumulátor elhasználódásáról. A Nissan importőrétől is csak annyit tudtunk meg, hogy nincs hivatalos gyári kommunikáció ebben a kérdésben. Szóval majd meglátjuk.

A harmadik kocsi, amit meg is néztünk, egy Leaf, szigorúan ötmillióra tartva, bő hatvanezer kilométerrel az órájában. A kocsi kívül-belül hibátlan, láthatóan a Bridgestone gumik is újak, nemrég cserélhette le az első, gyári szettet a holland tulaj.

Körbejártam: hibátlannak tűnt a Hollandiából hozott, 64 ezer km-es Leaf

Hibridek között egy elektromos

Aki még ma is bőszen nyomja a hülye dumát, hogy “az elektromos autó zsákutca”, meg “az autó benzinnel megy”, annak ajánlom figyelmébe a Kőérberki úton talált kereskedés kínálatát. A Nissan Leafet szinte körbefogták a hibridek a telepen, egy Lexus RX450h, két Peugeot dízel hibrid és egy Prius gyűrűjében állt. Pedig nem is olyan régen még a hibridtechnológiáról is megvolt a véleményük azoknak a minden újítást ellenző tipikus véleményalkotóknak, akik most úgy vélik, az olaj mindörökké kitart, a globális klímaváltozás pedig vagy nem is létezik, vagy semmi köze hozzá az emberiségnek.

Egy teljesen átlagos, jó minőségű használt kocsikat áruló fővárosi kereskedés udvara: a képen három hibrid és egy villanyautó látható, de nem szándékos a villamosítás, itt a forradalom

Egy RX450h, egy 508RXH és egy 3008-as hibrid sorában áll a Leaf - ezen a fotón több a hibrid/elektromos autó, mint a hagyományos. A kereskedő esküszik, hogy nem direkt csinálják

Hibrid és villanyautó a budai kereskedésben

A kereskedő szerint teljesen véletlen, hogy ennyi hibrid kocsi van náluk, egyszerűen csak sok ilyen technikával felszerelt jó állapotú, jó áron megvehető használt kocsit találnak a piacon. Ha száz-százötven év múlva visszatekintenek erre a korra majdani ükükunokáink, alighanem legalább akkora forradalomnak fogják találni ezt a 2-3 évtizedet, mint amekkora az 1900-as évek elején a motorizáció volt. Az volt az olaj forradalma, ez meg az akkumulátoroké.

A kereskedőtől megtudtuk, hogy egyfajta kísérletképpen árulják ezt a kocsit, de egyelőre nem nagyon tolonganak érte. A 120-130 kilométeres hatótávtól a legtöbb, általában teljesen tájékozatlan érdeklődőnek is elmegy a kedve a villanyautó ötletétől. Pedig nem tudott többet új korában, majdnem dupla áron sem ez a fullextrás Leaf. Úgy látszik, még az alapvető információ sincs meg az autósok legtöbbjének, 2015-ben, hogy mit is lehet elvárni egy villanyautótól egyáltalán. (Egyébként a magunkfajta elvetemült autóbuziknak időnként tényleg kiábrándító, mennyire fogalma sincs az Utca Emberének úgy általában az autókról. Ma reggel kérdezte meg egy bolt parkolójában két srác, amikor belestek a pont nálam lévő i3-as BMW utasterébe, hogy nahát, ebben nincs fék? Valamiért erre következtettek abból, hogy csak két pedál volt a padlón.)

Összegzésképp: az elektromos autók másodpiaca legalábbis kínálati oldalról mintha dinamikusabban fejlődne, mint az újautó-értékesítés. A vevők viszont még mindig kivárnak, óvatosak, kevés a tájékozott vásárló, aki úgy indul el villanyautó-nézőbe, hogy pontosan tudja, mit akar.

A kereskedés próbaként hozott be egy elektromos autót, azt mondják, még így is túl drága a nézelődők szerint

Hiába a sok eladó kocsinál brutális értékvesztés, jó szívvel mi sem mondhatjuk ezekre a kocsikra, hogy megéri megvenni őket. Bár egy 3,5 milliós, négyéves C-Zero napi használatban, utcai töltőn vagy éjszakai áramról töltve papíron számolgatva röhögve behozza pár év alatt a felárát egy benzines kisautóhoz képest, a papírra nem tudjuk felírni azt a paramétert, ami pedig nagyon fontos lenne a megalapozott gazdasági döntéshez: vajon meddig bírja majd elektronnal a használt akkumulátor? Hiszen még azt sem tudja senki, meddig bírja az új.

Kommentek

  • MC Pite

    Troll ON: Valaki, könyörgöm, állítsa már automa fehéregyensúlyra a fényképezőt. Vagy ne legyen lusta és utlag korrigálja, 3 másodperc/kép, tényleg nagyon fárasztó.
    Troll OFF:
    Nem hogy az elektromos autókról nincs elképzelésük, a xenon/17-es gumi/keréknyomás ellenőrző/modern dízel/automata váltó/sok-sok apróságról ugyanúgy nincs fogalmuk mivel jár, mibe kerül fenntartani. Pár tehetősebb környezettudatosabb (gondolja -tévesen- hogy az akkumlátoros autók milyen környezetbarátak) és maréknyi autóbuzi lehet az elektromosok célközönsége itthon…

  • oszkopeter

    Tényleg bántóan rosszak a képek.
    Amúgy az I-Miev C-Zero iOn trióval nincs semmi baj, teljes értékű autók, akár 4 személyre is, fürge, csendes, jól felszerelt és el is lehet benne férni. Akinek nem gond a 120 Km körüli reális hatótáv, annak jó választás lehet, ha ingyen tudja tankolni valamelyik oszlopnál, akkor még azt is el tudom képzelni hogy ilyen áron már megéri megvenni. Karbantartási igénye szinte nulla és ha jól emlékszem van 8 év gyári garancia a akkukra.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.