Használt autó: mit tud a legolcsóbb Škoda Fabia?

Használt autó: Škoda Fabia 1999-2007

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.29. 06.10

Árához képest sokat nyújt a Škoda Fabia első generációja használt autóként. A széles választék kedvez a vevőknek.

Használt autó: mit tud a legolcsóbb Škoda Fabia?
Röviden – használt Škoda Fabia 6Y
Mi ez? 1999 és 2007 között gyártott kisautó kombi, ferdehátú ötajtós és négyajtós lépcsőshátú karosszériával. Modellfrissítés 2004-ben eltérő lökhárítóval és fehér C-vel a hátsó lámpában.
Mennyibe kerül? 400 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 700 ezer és 1,1 millió Ft között gazdag a választék jónak tűnő, akár szervizkönyves autókból.
Melyik motor jó bele? Benzinesből inkább a szíjas szelepvezérlésű 1,4 literesek, dízelből bármelyik. Aki ráér, annak a szívódízel SDi nagyon beválhat.
Mi van helyette?
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normál táblázat”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Első közelítésben az azonos technikájú testvérmodellek, a 2002-től forgalmazott Ibiza és a Polo. A 206 és a második Clio kevésbé jó használt autó, a Yaris viszont és a 2001 utáni Ford Fiesta vagy az Opel C Corsája viszont jó választás.

Meghatározó használt autó a Škoda Fabia első generációja. Használtautó-bemutatónkhoz azt az autót kértem kölcsön, amire az E46-os használt BMW 320d fotózása kapcsán bukkantam. A fehér ötajtós a mesteri polírozás nyomán élőben kifejezetten ragyog. Kíváncsi voltam, ilyen külcsín mellett mit mutat az utastér és a technika 12 évi használat után.

Utastér, kényelem

Korának egyik legtágasabb kisautója, naná: 396 centijével akkora, mint egy FIAT Tipo, amely mégiscsak kompakt autó volt. A 438 literes csomagterű lépcsőshátú, még inkább a Combi minden további nélkül befogható családi autónak.

1999-ben puha műszerfalával a Fabia újat hozott a kiskategóriába

Hangulatban nagy különbség van a sivár, sprőd ajtókárpitokkal ellátott alapverziók és a krómozott fémkilincses, fényes úszós, bőrbevonatú kormányos modellek között, amilyen a Sportline az erősebbik 1,4-esből.

De az ülések és a rugózás kényelme az olcsóbb kivitelekben is igen jó, a Fabia korának legfelnőttebb kisautói közé tartozik. Kiemelendő az ülés állítási tartománya. Kétméteres laklik is jól elférnek, ha van magasságállítás és a kormány helyzete is változtatható.

Kuszán állnak a légrostélyok lamellái, ha letörnek az állítókerékről

Az utastérben gyakori szépséghiba a szellőzőrostélyok kusza állása, mert letörnek az állítókerékről. Ez csekély költséggel javítható, ha viszont az autó elkezd váratlanul meleget fújni, akkor a hibakereséshez szét kell szedni az egész műszerfalat. Ennek munkadíja a használt Fabiák értékéhez képest aránytalanul magas, ez úgy szokott maradni. A hátsó üléslehajtás kilincse vékony műanyagból készült, egy cimboránk használt Škoda Fabiáján akkor tört el, amikor a támlát nyomták a téli kerekek a csomagtérben és a feszülő támlát próbálta előredönteni.

Benzines motorváltozatok

Ritka és nem túl vonzó az 50 lóerős, ezres négyhengeres 50 lóerővel. Sok használt Škoda Fabiában van az 1397 köbcentis, régi Škoda blokk- Az 1,4 MPI egy nyomatékos és megbízató motor, amely egyáltalán nem hat antiknak. Legtöbbször 68, ritkábban 60 lóerős verzióban találkozni vele és jól passzol a kisautóhoz, de fogyasztása elég magas, 6-9 liter százon.

Nem jó jel, ha nincs meg a csomagtérszőnyeg alatt a pótkerékvályú mellé ragasztott matrica az autó színkódjával és más adataival. Nagy törés utáni javításkor tűnhet el

Helyüket átvette a 2003-as modellévvel bevezetett 1,2 literes háromhengeres, 54 vagy 64 lóerővel, HTP jelzéssel. A HTP a High Torque Performance rövidítése, nem sok értelme van a Nagy Nyomaték Teljesítmény összetételnek, de legalább markánsan megkülönböztethető.

A háromhengeres benzines a középső fordulatszám-tartományban húz, ott igazán jól. Alul gyenge, fölül elhal, de középütt nyomatékos és így erősnek érezni. A 64 lóerős azoknak jobb, akik városon kívül járnak az autóval, ahol előzésnél még az a +6 Nm és 10 lóerő is számít. A többnyire könnyen, finoman járó váltó ehhez a motorhoz elég rövid áttételű, de a kiegyensúlyozótengely miatt a háromhengeres nagy fordulaton is finoman jár, zaja elfogadható autópályán is.

Ha nehezen indul vagy ráz a háromhengeres, a gyújtótrafó hibájára számítsunk. A vezérműtengely-jeladóval ritkábban van gond

Ezek a motorok lánccal vezérlik a szelepeket, ami eben az esetben nem egy bombabiztos megoldás. Ha szerencsénk van, a megnyúló lánc indításkor ugrik át a fogaskeréken és az elállított vezérléssel a motor be sem indul, nem csapnak össze a szelepek a felfelé mozgó dugattyúval. Ha a motor egyik hengere nem jár, az a gyújtótrafó hibája mellett a láncnyúlás miatt elállított vezérlésből fakadhat.

A tulajdonos véleménye: Lőcsei Ferenc, Škoda Fabia 1,2 2003, 70 500 kilométer

Alig több, mint 70 000 kilométert futott a fehér ötajtós. Vannak még megkímélt bácsiautók

Alig több, mint 70 000 kilométert futott a fehér ötajtós. Vannak még megkímélt bácsiautók

 

Sok autót használtam a Fabia előtt. Volt hat Trabantom, egy Wartburgom, vettem egy korai 1200-as Zsigulit még 1971-ben, aztán öt Škoda következett. Két 120-as után jöttek az elöl hajtó, orrmotoros modellek, a Favorit, a Felicia és a Fabia. Nagykövetségi sofőrként jártam 1959-es, fecskefarkú Chevrolet Impalával, Ford Falconnal, 300-as Mercedesekkel, de ilyen jó autóm, amilyen a Fabia, még soha nem volt.

12 éve újonnan vásároltam és azóta sincs rá panaszom. A bemattult fényszórók polírozása került 10 ezer forintomba és nemrég másodszor is felpolíroztattam a karosszériát 30 000 forintért, de nem okoz váratlan kiadásokat. 2008-ig volt egy könnyű NDK utánfutóm is, amit a kempinges külföldi utakon vontattam. Az 1200-as motor lustább lett, de minden baj nélkül tudtam használni.

A tulajdonos políroztatta a fényszórókat, különben nem ragyognának így

A tulajdonos políroztatta a fényszórókat, különben nem ragyognának így

 

Ameddig csődbe nem ment a cég, márkaszervizben tartották karban, azóta a fiam egy barátja szervizeli Dunakeszin a vizsgák előtt. A kocsi még az eredeti fékpofákkal és féktárcsákkal üzemel. A cseh gyártmányú akkumulátor 2012-ig működött kifogástalanul, a Goodyear gumikat 2009-ben, öregedés miatt kellett cserélni. A gidres-gödrös utakra ez a 195/50-es méret túlságosan peres és rázós. A 6,5 liter/100 km fogyasztással azonban elégedett vagyok, jobb, mint a honvédségi ZISZ teherautó 100 literje 100 kilométerre.

Mindent összevetve együtt öregedtünk meg. Sajnos olyan súlyos mozgássérült vagyok, hogy semmilyen közlekedési eszközt nem tudok igénybe venni, csak az autómat. Így sokkal jobban óvom, hogy minél tovább legyen hű társam.

A használtautó-piacon Škoda Fabiát keresve jó megoldás az 1,4 literes, mindkét változatban 16 szelepes benzines is. A 100 lóerős előnye, hogy többnyire bővebb felszereltségű autó veszi körül. Nem muszáj 98-ast tankolni bele, működik 95-össel is, csak akkor nem 100 lóerős. Kár ezen vergődni, mert az autó amúgy is csak akkor 75 vagy 100 lóerős, ha padlógázon az adott értékhez tartozó fordulatszámon használjuk, a hétköznapi forgalomban 20-40 lóerős autókkal veszünk részt.

Kényelmes, tágas, nagyon eltalált kisautó a Fabia, még 15 és fél évvel premierje után is

Alig ismert a 116 lóerős kétliteres, amely csak a limuzinban és a kombiban szerepelt. Aki nem autózik sokat, annak többletfogyasztása ellenére is titkos tipp ez az erős változat. Itthon szinte ismeretlen, de Németországban ebből is akad elég a használtautó-piacon.

Dízelmotorok

A szívódízelekről szóló cikkünkben is kiemeltük az SDi verziókat, amelyeket egy elismert škodás munkafelvevő is kimondottan ajánlott a szerviztapasztalatok összegyűjtésekor. Nem megy rosszul, nem eszik, nem romlik el. Ajánlható a háromhengeres 1,4 PD TDI is. 4-5,5 l/100 km fogyasztása azonos a szívódízelével, de jóval több benne az élet, cserébe egészen alul kevesebb a nyomatéka.

Leginkább az 1,4-es benzines vagy dízelmotorral érdemes megvenni a Fabiát. A háromhengeres láncgondjai közel nem olyan szintűek, mint későbbi modellekben volt a korai TSI-k esetében

Ennek a Pumpe-Düse befecskendező elemei egészen mások, mint a 2005-2008 közötti, joggal rossz hírű Passat B6 2,0 PD TDI piezokristályos egységei. Ne az észosztóknak higgyük el a tutit, mert azt írják egy fórumban vagy kommentben, szerelőkkel és márkaszervizes munkafelvevőkkel érdemes tárgyalni erről.

Híresen stabil motor ez a konstrukció eredetiben, mind a négy hengerével az 1,9 TDI-vel, akár 100, akár 131 lóerővel, de ez csak az RS sportmodellben volt kapható.

Fogyasztás

A Spritmonitoron a dízelek átlaga 5,1, maximum 100 lóerőig a benzineseké 6,85, az LPG autógáz-üzeműeké 7,95 l/100 kilométer, nagyságrendileg 500-500 illetve 100 autóra. Az 1,1 literes különbség az autógázas és a benzines modellek között 16 százalék. Ez közel van az ökölszabálynak mondható 15 százalékhoz, amennyivel a hengerenkénti gázbefecskendezős motorok többet fogyasztanak gázból, mint benzinből. Az LPG-üzem csekélyebb környezetszennyezését és gazdaságosságát a Fabiák is igazolják.

A főbb motorváltozatok átlagfogyasztási értéke és tesztjeink a típusról

1,2 54 LE, 6,55 l/100 km. Teszt itt .
1,2 64 LE, 6,55 l/100 km Teszt itt
1,4 MPI 68 LE, 7,44 l/100 km.
1,4 16V 75 LE, 6,86 l/100 km. Teszt itt az LPG-s Dual változatról.
1,4 16V 100 LE, 6,93 l/100 km. Teszt itt.
2,0 116 LE, 7,63 l/100 km.

1,9 SDi 64 LE, 4,96 l/100 km. Teszt itt.
1,4 PD TDI 75-80 LE, 4,82 l/100 km. Teszt itt.
1,9 TDI 101 LE, 4,99 l/100 km.
1,9 TDI RS 131 LE, 5,89 l/100 km. Teszt itt.

Kövérrel szedve az ajánlott motorok. Fogyasztási értékek forrása: Spritmonitor.de.

Szerviztapasztalatok

Futómű

Legtöbbször az első lengőkar hátsó szilentjével van dolga a szerelőknek. Ez 30-35 ezer forintos tétel mindkét oldalra és erősítettre szokás cserélni. A korai változatokban néha 40 000 kilométert sem bírtak ki. A 2004 előtti modellek adottsága, hogy a stabilizátor kar kicsúszhat a perselyekből. A magyar utak erősen megterhelik a stabilizátor bekötőrudat.

Elöl az alsó lengőkar hátsó szilentje a 2004-es módosítás előtt néha már 40 000 km után berepedezett és cserére szorult. A magyar utak aprítják a stabilizátor bekötőrudat

Benzinesek

Mind a legtöbb modern benzines autóban, a gyújtótrafó itt is hibaforrás. Elromlásának nincs előjele, egyszer csak nem megy vagy dadog az egyik henger. Az 1,4-eshez 9500-31 800 Ft között kapni gyújtótrafót, ld. az alkatrészárakat. Ritkább a vezérműtengely-jeladó problémája. Város forgalomban, főleg kis fordulaton könnyen koszolódik a fojtószelep. Tisztítása márkaszervizben hibakereséssel, diagnosztikával 35-40 000 Ft. Sűrű autópályás használatnál ez nem jelentkezik.

Dízelek

Nagyon jók az 1,9 SDi motorok, ráadásul a turbós TDI-dízelekkel szemben tuningolhatatlanok. Az 1,4 PD TDI-ben a turbófeltöltő fix lapátgeometriájú és az adagoló-porlasztó, a Pumpe-Düse elemekkel is ritkán van baj. Itt a PD elemek helyét érdemes néha dörzsárazással megtisztíttatni a lerakódó koksztól. Az adagoló-porlasztó elemen lehet tömítéskészletet cserélni, nem kell rögtön újat venni belőlük.

Ha nehezen indul vagy ráz a háromhengeres, a gyújtótrafó hibájára számítsunk. A vezérműtengely-jeladóval ritkábban van gond

Szelepvezérlés

A vezérműszett csereperiódusa az 1,4 16V motoroknál nem egységes. Lehet 120 000 km, más autókban 90 000 km után ellenőrzést ír elő a gyár, majd 120-nál újabb ellenőrzést illetve cserét. Mivel ez létfontosságú, nem túl drága, de akár félmilliós motorjavítást okozó alkatrész, 5-6 év/90 000 km után cseréltessük ki. Szíjas az összes TDI is. Óvatosaknak az 1,4-es szíjas benzineseket vagy a régi MPI szívómotort javasoljuk.

A láncos vezérlésű 1,2-es benzinesekben az előírt olajcserék betartása végképp fontos. Itt a láncot is az olaj keni, a túlhasznált olajból ráégett koksz koptatja a lánckerekeket, amit a friss olaj kimos és máris nagyobb a hézag. Ettől csörög a motor, nehezen vagy be sem indul, kihagy egy henger, rázkódik az egész motor, aztán a kopással és a láncfeszítő fáradásával átugorhat a vezérlés. Végső megoldásként a komplett láncos vezérlés cseréje marad, ami az autó 600-900 ezres értékének aránytalanul nagy része. A régi 1,4 MPI szintén lánccal működteti szelepeit, ezzel nemigen adódik probléma.

Egyszer, robusztus és kényelmes rugózást nyújt a csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű

Olajcsere

A motorokat érdemes a QG2 nevű, évente egyszer vagy 15 ezer kilométerenkénti szervizperiódusra beállítani. A csak városban használt turbódízeleknek nem árt az olajcsere 10 000 km után. A QG1-gyel a másik lehetőség a rugalmas olajcsere-periódus, drágább olajjal, de 8-15 éves autókban nem vállalnánk kockázatot az olajcsere megnyújtásával.

Škoda Fabia használtautó-árak

Használt Škoda Fabiát klímaberendezéssel az 570-600 ezres sávtól kapni. A kínálat alján ütött-kopott autók is keresnek gazdát 400-430 ezer forint körüli áron meghirdetve. 800-900 ezer forintért széles a választék ígéretes autókból, erős dízelmotorral az árak 1,2-1,3 millió forintig kúszhatnak fel.

Sok a légkondicionáló nélküli modell, a korukhoz, állapotukhoz képest vonzó áron meghirdetett autók zöménél hiába remélünk klímaberendezést. Jellegzetesen ilyenek a cikkben láthatóhoz hasonló, ún. bácsiautók, kevés kilométerrel, gondos, idős tulajdonostól.

Vannak erősen fapados Fabiák állíthatatlan kormánnyal, kesztyűtartó fedél nélkül, egyeten légzsákkal és persze fekete lökhárítóval

Az igazán kopasz Basic és Junior verziókat, kesztyűtartófedél nélkül, állíthatatlan kormányoszloppal nehéz eladni. Fekete lökhárítójukról és lemez dísztárcsájukról könnyen azonosíthatók. Gurulni gurulnak, hőség meg nincs mindig, van, akinek ez pont jó.

Érdemes a 2002 utáni különféle limitált szériákat keresni, amelyek hasonló áron sokkal jobb felszereltséget kínálnak. Mi valahol a Neo, Best, Matrix, Cool, Fashion és Capriccio modellek után vesztettük el az áttekintést. Akkor indult el nagyon a hiteles autóvásárlás és párezer forinttal magasabb havi törlesztőnél más a jóárasított légkondi és más extrák fekvése, mint egyben százezreket becsengetve.

Alkatrészárak

Első féktárcsa 7100-17 100 Ft
Első fékbetét 6500-18 400 Ft
Első lengéscsillapító 13 500-25 800 Ft
Első kerékagycsapágy 17 800-44 500 Ft
Gyújtótrafó 9500-31 800 Ft
Vezérműszíj készlet 19-58 000 Ft
Vízpumpa 11 500-22 800 Ft
Külső féltengelycsukló 11 500-16 800 Ft
Komplett féltengely 35 000 Ft
Kuplungszett 45-110 000 Ft

2004-es, 75 lóerős Škoda Fabia 1,4 16V-hez, kerekítve. Forrás: Bárdi Autó

Kommentek

  • Holiday

    A 2000-es évek elején, derekán két dolgot bántottak az internetes fórumok nagy megmondói ezzel az autóval kapcsolatban. Az egyik a láncos MPI motor volt, a másik a diesel. Örömmel olvasom, hogy helyére került mindkettő, s megfelelő módon rehabilitálta őket a szakma és a közvélemény is. Szívből remélem, hogy a mai nagy megmondók összes butasága is hasonlóképpen helyére kerül pár év múlva.

  • Guevara

    Itthon lehetett kapni újonnan SDI-t? Nem rémlik valahogy.

  • lpetri

    196 centivel és 120 kilósan tényleg jól elfértem egy fél évig nálam levő fabia kormányánál. Persze mögöttem babahordozós gyerek volt csak.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.