Használt autó: így verik át a vevőket

Mennyit futott igaziból az autó?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.23. 06.30

Egyre több lehetőség adódik a visszatekert órás használt autók leleplezésére. Pár módszer a használt autóban gondolkodóknak.

Bár rendes karbantartással egy modern autónak 350-500 ezer kilométert el kell mennie drámai események nélkül, nem mindegy, mennyi van ebből hátra. Sok használt autóhoz nincs szervizkönyv, mások pofátlanul hamisítják. Megint mások az általuk vitt anyagokkal csináltatnak egy olajszervizt egy jó nevű márkakereskedésben, amit a leolvasott óraállással együtt beüttetnek a szervizfüzetbe és ezzel az apró invesztícióval tévesztik meg a használtautó-vásárlókat. Használt autót venni kockázatos, mert nem mindig oldható meg az állapotfelmérés egy márkaszervizben, belenézve az autó számítógépébe. Ám a kilométeróra-visszapörgetés felismeréséhez vannak támpontok.

Hogyan leplezhető le a csalás?

Egy ápolt autóban negyedmillió kilométer után is jól nézhet ki az utastér. Ha nem testes az illető, a vezetőülés is sokat kibír. Modern autókban a kopott pedálgumi, a kifényesedő kormány és váltógomb nem ad támpontot. Ráadásul a kormány újrabőrözése 15-20 ezer forintból megvan, a váltógomb még kevesebből. Egyik sem tétel, pláne, ha bontottat vesz valaki.

2013. július 1. óta egy évvel terjedő szabadságvesztés fenyegeti az óratekerőket, de ehhez bizonyítani kell a haszonszerzési célt. Kép: ADAC

Ha az óratekerő alapos, akkor nehéz dolgunk van. Abban bízhatunk, hogy a csaló hanyag munkát végzett. Például nem írta át az óraállást az összes helyen, mondjuk mindkét kulcsban, a kilométer-számlálóban, a lámpamodulban és a motorvezérlésben, ahogy BMW-ken szokás.

Benne felejthet a rendszerben korábbi hibákat, így az autó a szervizszámítógépre csatlakoztatva kiköphet mondjuk egy légzsákproblémát évekkel korábbról, magasabb futásteljesítménnyel. Esély lehet a motortérben, falcokon felejtett matrica az esedékes olajcserékről. Rábukkanhatunk a kesztyűtartóban hányódó papírok között magasabb óraállásra.
 

Egy márkakereskedés a helyben működő szervizzel megkönnyíti a kinézett autó ellenőrzését. Kérjük el az állapotlapot!


Típusa válogatja, de például az E46-os BMW agyából kiolvashatók a motor üzemórái. Városi forgalomban 23-25 kilométerrel érdemes felszorozni az üzemórákat, de ez a minimum. Ezt a méretkategóriát sokszor hosszabb utakra is használják, ezért ha például 5000 üzemórával nem mutat minimum 150 000 kilométert a számláló, az gyanús. Nem kell rögtön visszatekerést feltétetelezni az eladóról, de próbáljuk tisztázni ennek okát!

Hasznos információkat lehet összecsipegetni az autóról abban a szervizben, márkakereskedésben, amely a rendszámkeretről leolvasható. Ezt lehetőleg személyesen érdemes intézni telefonos bejelentkezés után, egyből a vonalban támadva könnyebb lepattanni. Az alvázszám például Fordokon leolvasható a szélvédő tövében, de az eladótól is megtudható. Kérdezzünk utána a környékbeli márkaszervizekben, hátha tudnak valamit a karbantartásáról és az eredetéről.
 

Márkától függően az alvázszám nem látható kívülről vagy leolvasható a szélvédő tövében. Kelleni fog az autó leinformálásához

Vevőként akkor vagyunk a legjobb helyzetben, ha a tulaj belemegy egy márkaszervizes állapotfelmérésbe. Itt márkától függően az összeurópai adatbázisra is ráláthat a munkafelvevő. A számítógépes rendszerben minimum a garanciális beavatkozások és visszahívási munkák végrehajtásáról van adat az akkori óraállással együtt.

Hazai használt autókra állami adatbázis

2012. január elseje óta az adásvételi szerződésben szereplő értéket és a vizsgán leolvasott óraállást a hivatalok munkatársai feltöltik egy online adatbázisba. Arra nem vennénk mérget, hogy ez minden esetben a tényleges futásteljesítmény, mert aki csalni akar, az a vizsgák előtt visszaállíthatja a kilométerórát, de az emberek többsége aligha becstelen. Ez egy nagyon értékes adatforrás lesz a hazai használt autókra a jövőben.

Kérdezzünk utána az autónak a rendszámkereten látható szervizekben vagy flottakezelőnél!


Mely autók szerepelnek benne?

Az új autók négy év után vizsgáznak először, tehát az idén eladott autókról legkorábban 2019 első felében lesz bármilyen adat. Alapesetben az újonnan 2011. májusa előtt forgalomba helyezett autókról van már óraállás és az összes olyan használt autóról, amely 2012. január elseje óta megjelent műszaki vizsgán vagy gazdát cserélt. Az adatbázis napról napra értékesebb, de már most is benne van az autópark zöme.

Hogyan kell lekérdezni az óraállást?

Jelenleg az okmányirodákban vagy kormányhivatalokban lehet információhoz jutni a használt autók futásteljesítményéről, az itt részletezett módon . Az eljárási díj 1250 Ft, amivel nem is lenne baj, de az ügyintézés személyesen megy és az eredményt sem kapja meg az illető csak postán, körülbelül egy hét alatt.
 

1250 forintért nem kerül sokba a lekérdezés, de ma nagyon körülményes, személyes ügyintézést igényel és postán jön az eredmény

Egy online adatbázist sorban állva lekérdezni és utána a postást lesni az eredményért nem túl életszerű módszer. A közeljövőben a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala elindítja az online lekérdezést, amivel gyorsabban juthatnak információhoz a használtautó-vásárlók.

Mit tehet a becsapott vevő?

Ha az autó megvásárlása után derül ki, hogy manipulálták a kilométer-számlálót, kétféle úton folytatódhat az ügy. Ha kiderül, hogy az eladó visszatekerte az órát, akkor egyrészt a feljelentés nyomán a rendőrség nyomozást indíthat, az ügyészség vádat emelhet és büntetőeljárás vár az illetőre. A perben szabadságvesztésre ítélhetik, ha sikerül bizonyítani, hogy a manipulálás haszonszerzési céllal történt. Ilyenkor a károsultnak nem adódnak kiadásai az eljárásban, nem kell például ügyvédet fogadnia vagy perköltséget viselnie.
 

A végén kevesebbe kerülhet a megbízható helyről vásárolt használt autó

Ezzel azonban a becsapott vásárló ügye nem oldódik meg. A neki okozott kárt polgári eljárásban próbálhatja megtéríttetni, a megítélhető árkülönbözethez mérten nagy ráfordítással, ügyvédet fogadva. Állandó jogi tanácsadónk álláspontja a keretes anyagban olvasható.

Óratekerésért egy év a börtön?

Olvasónk egy használtautó-kereskedésben vásárolta autóját, amelyről kiderült, hogy a műszerfali óraállás kisebb a tényleges futásteljesítménynél. Ebben az ügyben fordult jogi tanácsért szakértőnkhöz, válaszát az alábbiakban olvashatjátok.
 

Egyszerűen visszaállíthatóak a régi mechanikus kilométer-számlálók. Az ötjegyűeknél végképp nem tudni, holt tart az autó

Egyszerűen visszaállíthatóak a régi mechanikus kilométer-számlálók. Az ötjegyűeknél végképp nem tudni, holt tart az autó


“Ha a vételt követően kiderül, hogy a jármű kilométeróráját “visszatekerték”, akkor a vásárlót a kereskedő megtévesztette, hiszen a szerződés megkötésekor lényeges körülményt tekintve tévedésben volt. A megkötött szerződést megtámadhatja, azaz kérheti az eredeti állapot helyreállítását. Ekkor az eladónak visszajár a jármű, a vevőnek pedig a vételár. Amennyiben az eladó nem hajlandó ezt teljesíteni, úgy haladéktalanul bíróság előtt kell érvényesíteni az igényt.
 
Ha bizonyítható, hogy a jármű valós futásteljesítménye több, mint a szerződésben feltüntetett kilométer-számláló állása, az eladó a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság). Ilyen esetben a vevő árleszállítást igényelhet, vagy akár elállhat a szerződéstől. A szavatossági igényt főszabály szerint az adásvételtől számított 6 hónapos elévülési időn belül lehet érvényesíteni. Elállás esetén a vevő nem köteles a járműnek azt az értékcsökkenését megtéríteni, ami a jármű rendeltetésszerű használatának következménye.
 

15-20 ezer forintos tétel a digitális órák visszaállítása, az egyszerűbb melók nem tartanak negyed óráig sem

15-20 ezer forintos tétel a digitális órák visszaállítása, az egyszerűbb melók nem tartanak negyed óráig sem


A károsult dönthet úgy is, hogy feljelentést tesz a rendőrségen. A gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása (ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg) 1 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, de csak abban az esetben, ha azt jogtalan haszonszerzés végett követik el.
 
A károsult például igazságügyi szakértő véleményével igazolhatja, hogy az autó mennyivel ér kevesebbet tényleges futásteljesítményével, mint az óra szerintivel. Ügyvédi irodánk praxisában eddig egyetlen büntetőeljárás fordult elő óratekerés miatt, de az eljárást megszüntették, mert a bíróság álláspontja szerint nem volt bizonyítható a haszonszerzési cél.”
 
Dr. Janklovics Ádám, közlekedési jogász, Székely Ügyvédi Iroda

Javult-e a helyzet?

Beszéltünk több szakemberrel, aki használtautó-kereskedelemben utazik és volt már dolga épp elég visszatekert órás használt autóval. Tapasztalataik szerint a vezetett szervizkönyv felértékelődésével párhuzamosan az utóbbi időben autóvásárlók nagyobb része kezdi elfogadni a 150-200 ezer kilométeres futásteljesítményeket.

299 606 km 12 évesen. Ez a dízel Audi egyáltalán nem nem futott sokat

Tisztulást jeleznek azok az autók is, amelyek bevallottan 260-300 ezer kilométerrel várnak új vevőre és a nepper vagy a magántulaj “fiatalítás” helyett jobban bízik a követhető szervizelőéletet hangsúlyozásában.

Ezek azonban csak a kicsit sokat futott autók, nem az igazán sokat használtak. Az átlagember nyilván elriad a 380-600 ezer kilométeres számoktól, pedig ennyit simán megtesz egy 15-17 év körüli középkategóriás dízel. Gondoljunk az 1996 utáni Passatokra, az Audi A4-re vagy a Golfokra 1,9 TDI-vel, esetleg a Mondeókra, a BMW 3-as sorozatára. Ezek a típusok a használtautó-behozatali lista élén állnak. Bár a motorok megoszlásáról nincs statisztikánk, az a benyomásunk, hogy tulajdonosuk nagy részben Euro 2-es, Euro 3-as dízelmotorral mérgezi a lakosságot.

Nem kell tartani a sokat futott használt autóktól, ha karbantartásuk és előéletük követhető. Bizonyos kategóriákban az első években teljesen bevett az 50-70 ezer kilométeres futásteljesítmény

Összefoglalva: a helyzet javul. Az óratekerés 2013. július elsejével bevezetett büntethetősége és a még nehezen hozzáférhető, de létező központi adatbázis nagy előrelépés. Ám ahogy a korábban manipulált autók tömege sem tért vissza az eredeti óraálláshoz, megmaradt az óratekerés, de alsó határa feljebb csúszott. Igazán visszaszorulni csak akkor fog, ha a laikus használtautó-vásárlók döntő többsége is elfogadja, hogy ugyanannyi ténylegesen megtett kilométerrel az egyik autó lehet jó vétel, még ha a másik pénztemető is. Használt autóknál tényleg nem az óraállás számít, hanem a karbantartás igényessége és a kocsi állapota.

Kommentek

  • Pityke

    “Az új autók négy év után vizsgáznak először, tehát az idén eladott autókról legkorábban 2019 első felében lesz bármilyen adat.”

    Az éves kötelező szerviznél is leolvassák és a szerviz rögzíti az óraállást.
    Az nem kerül bele ebbe a központi adatbázisba?

  • a.szorenyi

    Az adott márka adatbázisába igen, de az említett, központi nyilvántartásba nem kerül bele. Utóbbinál az adásvétel és a vizsga szolgál a szerződésbe foglalt illetve a műszakin leolvasott óraállás rögzítésére. Üdvözlettel, Szörényi András

  • ldaracing

    A müszi+zöldre csak 4 éves kortól kell 2 évente vinni (<3500 kg). Kötelező szervizek km alapon (20000-30000 KMenként egy Nissannál). Néha egy új autó nem kerül elő 2 de van hogy 4 éves koráig. Nekem ezek gyanúsak szoktak lenni.

    Két hasonló és ugyanúgy átlagosan használt autó közül a kevesebb KM számú kevésbé elhasznált, mint a többet mutató órájú. A használattal kopnak, fáradnak az alkatrészek.
    A motorba és sok más helyre az autóban senki nem lát bele. A KM állás és az üzemórák száma segíthet behatárolni az állapotot. Ezt a lehetőséget veszik el az órát tekerők. Az állapotot manipulált adatok esetén csak nagyon durván tippelni lehet.
    Amit tönkretettek még az óratekerők, azok az árak. Egy megkímélt kevés KM mennyiségű autó sokkal többet ér és drágább, mint amelyikkel már kétszer, vagy többször annyit mentek. Az bukik ezen akinek van egy értékes kímélt autója és nehezen tudja eladni, mert a vevők keveredik a visszatekert órájú és ilyetén módon meghamisított autókkal.

    Az üzemórákat kevesebbel lenne jó szorozni. Mert hiába mondják a nagyvárosi használat mégsem olyan megterhelő mint a folyamatos autópályázás. Városban nem kapnak akkora terhelést a motor alkatrészei átlagos használatnál. Ami városban jobban használódik az a kuplung, kettős tömegű lendkerék, ami kímélődik az a motor. Ami gyorsan romlik még a városban az olaj, amit ha gyakrabban cserélnek, akkor nem okoz gondot.

  • japancar

    A nagyvárosban megy tönkre leggyorsabban az autó. Normális országúti használattal tovább tart. Vidéken, de nem falvakban, hanem kulturáltabb kisvárosokban jobb állapotú használt kocsik vannak és arrafelé vigyáznak az emberek a kocsikra. Igaz ott drágábbra is tartják a kocsit az eladók.

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

Merjünk francia használt autót venni?

Részletes használtautó-bemutató a Peugeot 308-ról. Mi szól a francia kompakt autó mellett és mi ellene?

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.