Használt autó – Jó dízel is van olcsón

Használt autó - Ford Fiesta 2001-2008

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.08. 07.00

Sokan vennének használt dízel kisautót, amely olcsó, de nem időzített bomba. Az 1,4-es dízelmotorral a Ford Fiesta pont ilyen.

Röviden – használt Ford Fiesta JH1-JD3, 2001-2008
Mi ez? 2001 és 2008 között gyártott kisautó, 3 és 5 ajtós karosszériával, Európán kívül lépcsős háttal is. Modellfrissítés 2005-ben, részletek itt.
Mennyibe kerül? 550-600 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 800 ezer és 1,1 millió Ft között forint között gazdag a választék jónak tűnő, szervizkönyves autókból.
Melyik motor jó bele? Szervizköltség szempontjából a dízelek közül az 1,4 TDCi a jobb, de jóval lomhább az 1,6 literesnél. A benzinesek között a 80 lóerős 1,4-es az ideális, de a többivel sem lehet mellényúlni.
Mi van helyette? Ugyanezek a dízelmotorok vannak a C3-ban és a 206-ban. de ott a körítés kevésbé jó. SDi szívódízelként érdekes a Fabia és a Fabia Combi, az 1,5 dCi a Micra K12, a Clio II-III és a Dacia Sandero legtakarékosabb motorja.

Boltig két, iskoláig három kilométereket megtéve szerintünk öngól a dízelmotor. A gyakorlatilag sosem bemelegedő motorral az elkokszolódó EGR-szeleptől a rövid utakon hiányzó fűtésig alapvető műszaki és kényelmi érvek szólnak a dízelmotor ellen.

Ám a Budapest vagy nagyobb városok agglomerációjában élőknek már érdekes lehet a dízelmotor. Országúton-autópályán ingázóknak pláne, ha lakott területről kiérve mérsékelt terheléssel megvárják a motor bemelegedését. De sokat, legalább 16-20 ezer kilométert kell megtenni vele egy évben, így van esély a normál karbantartás többletköltségét, például a drágább kenőanyagot és üzemanyagszűrőt kiautózni.

Zajosabb, remeg, nagyon lassan fűt, magasabb a karbantartási költsége és sokkal károsabb a kipufogógáza: dízel kisautóval járni kompromisszum. Annak érdemes, aki legalább 15-20 000 kilométert autózik évente, 8-10 kilométernél nagyobb adagokban

Rengeteg használt dízelmotoros kisautó van egymillió forintos alatt, szelektálásuk nehéz feladat. Mielőtt bárki bármilyen olcsó használt dízel autóért pénzt adna, járjon végig pár környékbeli, régebb óta működő márkaszervizt és a munkafelvevőktől érdeklődjön arról, melyik motorváltozatot ajánlják.

Buktatók: kettős tömegű lendkerék és DPF

Anyagi szempontból részecskeszűrő nélküli modellt érdemes keresni, mert a DPF működéséből fakadóan nem egyeztethető össze a rövid utakkal és csak többletkiadást okozna. Ez a könnyebb kör, az 1,1-1,6 literes hengerűrtartalmú dízelek zöme a 2005 óta érvényes Euro 4-es szabvány előírásait teljesíteni tudta DPF nélkül.

Anyagárban filléres tétel az injektorok rézkarikája, de cseréjük 4-6 munkaóra, ami nagy kiadás

Mivel a magyar vásárlók sajnálatosan igénytelenek a környezetvédelemre, hozzánk nagyrészt részecskeszűrő nélkül jöttek a kisautók az Euro 5-ös norma 2011. januári bevezetéséig.

Legyünk viszont óvatosak a nyugatról behozott használt dízel kisautókkal, mert ott jóval korábban elterjedtek a részecskeszűrők. Alvázszám alapján a márkaszervizek meg tudják mondani, hogy van-e koromcsapda az autóban. A slusszkulcs elfordításakor keressük a sárga pöttyös téglalapot a műszerfalon! Ha felvillan, majd elalszik, akkor van koromszűrő a kocsiban és még működőképes. Ha hamutelítettsége elérte a kritikus értéket és nem lehet kitisztíttatni, az új legalább 200 ezres tétel.

Némi olajfolyás látszik a motoron és a féltengelyek mentén. Egyik sem vészes mértékű 12 év és 217 000 km után

Ugyanilyen fontos szempont, hogy ne legyen kettős tömegű lendkerék az autóban. Ennek javításáról, egytömegűvel való kiváltásáról, költségeiről és hibájának felismeréséről itt olvashattok.

Mivel az 1,4 PD TDI-ben a háromhengeres dízel mellé szükség volt rá, a Škoda Fabia és kombija, a Volkswagen Polo, a SEAT Ibiza és a Cordoba máris nem olyan vonzó a kettős tömegű lendkerék miatt. A dízel Suzukikra ugyanez áll. Az 1,25 literes Swiftben, sőt még az Ignisben és a Wagon R+ban is ott van ez a drágán cserélhető rezgés- és zajcsillapító alkatrész.

Ugyanaz: 1,4 HDi és TDCi

Ezek persze csak az alapvető szempontok, az egyes dízelmotorok nyavalyáiról a dízeljavítók tudnának mesélni. Sok szerelővel, munkafelvevővel beszéltem már erről és a kis dízelek között a PSA Peugeot Citroën és a Ford 1,4 literes turbódízelét feltűnően sokan magasztalták fenntartási költségei miatt.

Nagyon ritkán van gond az 1,4-es turbójával, nem jellemző rá a turbó egyik olajcsövében az olajszűrő eltömődése, ami rontja a kenőanyag-ellátást, idővel kivégezve az 1,6 TDCi feltöltőjét. A ronda fekete szőr fölül egyszerűen hiányzik a fémfólia, más autókban is így nézne ki

A Gablini márkaszervizek szervizvezetőjének vagy három autójában is ez a motor dolgozott, de neppertől is hallottam dicsérni, mert még turbót sem kell rajta cserélni. Az 1,4 HDi 2002-től jelent meg a Peugeot 206-ban és a Citroën C3-ban, 1,4 TDCi néven a Ford Fiestában. Aki családi autót keres, annak a Ford Fusiont és a kései Citroën Xsarát ajánljuk vele, a Peugeot 307-et kevésbé.

Hogyan vegyünk modern dízelt?

A legfontosabb, hogy lássunk egy valódi hidegindítást az autóval. Érintsük meg a motort, hogy tényleg hideg-e! Akkor tárgyaljunk bármiről is, ha a motor hidegen jól indul, nem füstöl se kéken, se koromfeketén. A kéken füstölő dízelbe a turbón át ömlik be az olaj, feketén füstölőből elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a szagáról különböztethető meg.

Lényeges, hogy gázadásra ne kopogjon fel a motor, mert az mechanikus motorhibára vagy injektorhibára utal, szoruló vagy kopott csúcsra.

Amennyiben az alapjárati kiegyenlítés ellenére ingadozik az üresjárat, hagyjuk ott az autót! Ugyanez a teendő, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk.

A használtautó-bemutatóhoz fotózott, 2003-as Fiestában is ez a motor mormog. A 217 ezer kilométert futott használt Ford Fiestát 750 000 forintért hirdette egy márkakereskedés hónapokig, majd a fotózás után fél órával érkezett egy fiatal pár és meg is vették.

Karosszéria, belső tér

Kétévesen jött be az autó nyugatról, a Ghia felszereltség sokkal kulturáltabb belső térrel jár, mint az elterjedtebb és elég hangulattalan alapverziók. A Fiesta 2005-ös modellfrissítésétől javult sokat a minőségérzet a színes, kék zöld, lila, nőknek terrakotta, férfiaknak piros műszerfal megjelenésével.

Sok a gyengén felszerelt Ambiente és Trend a kínálatban, megéri kivárni egy Ghia kivitelű Fiestát

Minden ép és gusztusos az utastérben, csak a CD-k karistolták össze a betöltőnyílás környékét. A kormány bőrbevonatán nyoma sincs a 217 000 kilométernek. Ellenőrizni kell az elektromos csomagtér-távnyitót. Típushibának mondható, a műszerfali gombbal ebben az autóban sem nyílt az ötödik ajtó, csak kulccsal.

Futómű

Ha már márkaszervizben voltunk, olvasóink kedvéért a szakemberek meg is emelték az autót. Az emelőn jól láthatóvá vált, hogy a kipufogó hővédő palástja elrozsdásodott és lehámlott, ami nincs hatással a motorhangra. A futóműben az első rugók törése a komoly hibaforrás. A rugó alsó része törhet el, majd a kúpos, felül szélesebbre tekercselt maradékon az autó letérdel a gólyalábon. A futómű többi eleme problémamentes, a jelentős futásteljesítmény ellenére sem jött kopogás, ropogás a felfüggesztésből.

Szélesebb a rugó felső menete, ezért amikor az alja letörik, a maradékon a kocsi ráesik a gólyalábon a kerékagyra


Motor, vezetés, fogyasztás

Bár a motor azonos a C3-mal és a 206-tal, a körülötte lévő autó sokkal jobb a Fiesta esetében. A Ford váltója pontosan, finoman kapcsolható, a felfüggesztés hangolása ezúttal is profi munka. A Fiestát jó vezetni, kormányzása eltalált és agilitása ellenére rugózási komfortja is kedvező.

Alapjáraton a motor melegen is csípős dízelszaggal jelzi üzemmódját, zaja elfogadható. 68 lóerővel a 160 Nm nyomaték ellenére is bártortalan a gyorsulás, meg kell tervezni az előzéseket.

Mi a modellfrissítéséket nem számítjuk külön generációnak, a Fiestának ez a harmadik nemzedéke. 1976-ban jött az első, 1989-ben a második, 2001 végétől a harmadik, de ezt a modellt sokan hiszik ötödik generációsnak

Erejét az apró dízel egyenletesen adja le, állandó lapátgeometriájú feltöltője csekély nyomással tölti a hengereket. Intercooler nincs, a hengerenként kétszelepes változat igen visszafogott, alacsony terhelésű motor. Létezett belőle 16 szelepes, töltőlevegő-hűtős is 90 lóerővel, amit a Citroën C3-ban teszteltünk, de egykor a Suzuki Lianához is elérhető volt.

Fogyasztása parádés, megbízhatósága mellett ez is szól az 1,4-es mellett. 4-5,5 l/100 km a reális vele, előbbi országúton, takarékosan gurulva, utóbbi városban jellemző. A kis dízelek között csak az 1,5 dCi volt hasonlóan takarékos tesztjeink során.

Szervizöltségek, megbízhatóság

Aki modern dízelmotoros autót vesz, rossz minőségű gázolajjal és az olajcsere elhanyagolásával árthat legtöbbet az autónak. A Fiestában a gyári 20 000 kilométer vagy egy éves periódust városi használatnál érdemes 10 000, országúti-autópályás üzemmel 15 000 kilométerre rövidíteni.

A gázolajszűrő cseréjét is érdemes 60 helyett 40 ezrenként elvégezni és hosszú távon megéri kicsit drágábban a jó minőségű üzemanyagot tankolni. Megelőzhetjük az injektorok és a nagynyomású szivattyú hibáját tisztítóadalék használatával, aminek az anyagára nem éri el az 4000 forintot kezelésenként.

Nem kerül sokba a Fiesta karbantartása. Márkaszervizeben az olajcsere és az üzemanyagszűrő cseréje 23 900 Ft, a vezérműszett cseréje 42 900 forinttól elérhető, motorváltozattól függően

A nagynyomású szivattyú ezzel a motorral sokáig elketyeg, ha nem tankolunk zaccos, olcsó és vizes gázolajat. Az injektorok is tartósak, de arra azért figyeljünk, hogy a filléres rézkarikákat cserélni érdemes és ennek a munkadíja 50-60 ezer forint körüli tétel, mert nagy munkaráfordítást igényel, 4-6 óra eltelik vele. Az injektorok cseréje és feltanítása hengerenként 120 000 Ft körüli tétel, de egyik sem gyakori hibaforrás ennél a motornál.

Mit mond a mester?

Igen tág, 10 év/240 000 km a vezérműszett csereperiódusa az 1,4 TDCi-n. A benzineseké zömmel 8 év/160 000 km

Igen tág, 10 év/240 000 km a vezérműszett csereperiódusa az 1,4 TDCi-n. A benzineseké zömmel 8 év/160 000 km


“Megbízható és kiszámítható szervizköltségű kisautó a 2001-2008 közötti Fiesta. Dízelmotorjai közül az 1,4 TDCi-nek alacsonyabb a karbantartási díja, mert ehhez a motorhoz nincs kettős tömegű lendkerék és teljesítményadója is alacsonyabb Ugyanez igaz a műszakilag a Fiestával azonosnak tekinthető Fusionre is.

Tapasztalataink szerint nem érdemes tisztíttatni az elkokszolódott kipufogógáz-visszavezető szelepet. Az EGR-szelep tisztítása 20-25 ezer forint és csak rövid időre oldja meg a gondot. A többszöri tisztogatás a végén többe kerül a mintegy 85 990 forintba kerülő alkatrész cseréjénél.

Gyakran elromlik a Fusionben is a csomagtérajtó elektromos távnyitása

Gyakran elromlik a Fusionben is a csomagtérajtó elektromos távnyitása


A vezérműszíj csereperiódusa az 1,4 TDCI-nél 10 év/240000 km, a benzines motoroknál pedig 8 év vagy 160 000 kilométer átlagosan.  Ez a művelet a márkaszervizekben 42 990 forinttól elérhető a Motorcraft programban. A benzines motorok közül jobb nyomatéka miatt ajánlom az 1,4 literes, 80 lóerős motort. Megbízhatósági szempontból nincs érdemi különbség a 60 lóerős 1,3i, a 75 lóerős 1,25 16V és az 1,4-es között. Mindhárom tartós és csekély igényű motor.

Az első rugók törése a 2005 előtti autókat érintette. A gyári alkatész ára 34 833 forint, a rugócsere munkadíja mintegy 22 000 Ft. Máskülönben a Fiesta futóműve strapabíró szerkezet, a szilentek, a gömbfejek, a lengőkarok és a lengéscsillapítók is zokszó nélkül viselik a magyar utakat, de ez a többi Ford-típusra is igaz.”

Szabó István szerviz munkafelvevő, Ford Szentendre, Hovány Kft.

Árak: 600 ezertől felfelé

Kategóriáján belül a használt Ford Fiesta ár/érték aránya kiugróan jó. Aki kibírja klímaberendezés nélkül, 600 000 forint körül talál eladó Ford Fiestákat a használtautó-kínálatban.

750 ezer forintért jó vételnek tűnik a 217 000 kilométert futott dízel kisautó

Szerencsére a használt Ford Fiesták 75-80 százalékában van légkondicionáló, ami 50-100 ezer forintot dob az autók árán hasonló évjárat esetén. 800-900 ezer forint között szép autókat találni. Az ársáv legfelső karéjában a kétliteres ST-k és a kései dízelek találhatók, 1,4-1,5 millió forintért. A használtautó-felhozatalban nagyon ritka Ford Fiesta ST alternatívája lehet a 100 lóerős 1,6-os változat, amely jól repíti az autót.

Kommentek

  • droland1978

    “Az EGR-szelep tisztítása 20-25 ezer forint és csak rövid időre oldja meg a gondot. A többszöri tisztogatás a végén többe kerül a mintegy 85 990 forintba kerülő alkatrész cseréjénél.” – érdekes, hogy a “lesapkázásról” senki sem ír. Több, mint 100.000 van így az autóban, ez a hiba SOHA nem fog előjönni, és műszakin sem gond, mert hideg motornál dolgozik ez a rendszer, melegnél meg nem, ergo átmegy a műszakin úgy, hogy a kutya nem vesz észre semmit és még probléma sem lesz soha ;)

  • Pityke

    Elég szomorú, hogy nálunk az az előny, ha nincs benne részecskeszűrő.
    Sok leharcolt, szakadt munkás dobozos autónak a kipufogóját lehegeszttetném hatóságilag, vagy visszavezettetném a fülkébe!

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.