Röviden – használt BMW 3-as E46
Mi ez?1998 és 2007 között gyártott középkategóriás autó lépcsőshátú, kombi, kabrió és kupé karosszériával, Compact néven háromajtós ferdehátúval. 2000-től xi és xd összkerékhajtással, 2001-ben modellfrissítés.
Mennyibe kerül?Tengernyi használt BMW 3 E46 vár vevőre, 850-900 ezer és 2,2 millió Ft közötti áron. Állapotban legalább ekkora a szórás a szakadék autók és az igazán szép 3-asok között. Kint 3000-4000 euróért látni szépeket.
Melyik motor jó bele?Messze a 318i a legésszerűbb. A hathengeres benzinesek közül a 2,8 és a háromliteres a legvonzóbb. Aki vállalja a kockázatot, a dízelek közül a 318d-től a sorhatos 330d-ig valamennyi motorral elégedett lesz.
Mi van helyette?2000 utáni Audi A4, Jaguar X-Type, Mercedes-Benz C-osztály. Esetleg 2002 utáni Honda Accord vagy Mazda6. És persze a Lexus IS200/300.

Talán nincs még egy használt autó, amelynek behozatala annyi embert foglalkoztatna, mint a használt BMW 320d illetve önmagában az E46-os 3-as sorozat. A 316ti Compacttól az M3 CSL-ig terjed a kínálat és az 1998 utáni 3-as BMW kvalitásai 10 évvel kifutása után is meggyőzőek. Ám tudni kell róla, hogy a használt 3-as BMW költséges örömforrás, az autó szinten tartása jelentős szervizkiadásokkal jár. De ha eleget költenek rá, negyedmillió kilométerrel is olyan meggyőző lehet, mint a cikkhez fotózott BMW 320d limuzin.

Karosszéria

Idén lesznek 17 évesek a legidősebb használt E46-os 3-as BMW-k és a legfiatalabbak is tízévesek. Elsősorban az ajtók alján keressünk korróziót! A kupén, a Compacton és a kabrión a hosszú oldalajtók hajlamosak lógni és súlyukkal a zárakat is jobban terhelik, így zárhibák is adódhatnak.

Elsőként az ajtók aljának korrózióját ellenőrizzük!

Minden változatban találkozhatunk a külső tömítőgumik beszakadásával és a belső kéder elöregedésével, de szerencsére ezek nem kiugróan drága tételek. Legyünk óvatosak, ha párás a xenon lámpa, mert a nagyfeszültségű fényszórókba bejutó víz zárlatot okozhat. Fényszórótömítésből csak gyárit érdemes venni, márkaszervizben 8000 forintért, a bura lehet utángyártott, 15 000 Ft körüli áron (szintén párban). Hátul a lámpák kábeleivel adódhat gond a 2001 őszi modellfrissítés utáni autókban.

Belső tér

Közepes a térkínálat, de átlagos termetű felnőttek elférnek hátul. Olcsó megoldás az ajtó helyett a váltó köré csoportosított ablakemelő, két vagy négy kapcsolóval. A próbaúton fussunk végig az ablakemelők működésén, mert a mechanikájukkal lehet gond.

A tulajdonos véleménye: Seres Tamás, BMW E46 320d 2004, 253 000 kilométer

210 000 kilométerrel vettem az autót, 300 000-ig biztosan megtartom

210 000 kilométerrel vettem az autót, 300 000-ig biztosan megtartom

Két éve vettem az eredetileg Belgiumból, 2008-ban behozott autót. Egy BMW-márkaszerviz adatbázisában 160 000 kilométerig, 2008-ig visszakövethető volt az autó előélete, hozzám 210 000 kilométerrel került, 1,6 millió forintért. Sok olcsóbb autót hirdettek, de az eladó nagyon jó benyomást tett rám, ezért ezt a kocsit választottam. Napi 60 kilométert ingázom vele munkába, 6-6,2 literes fogyasztással. Nem megy hat liter alá, de 6,5 liter fölé sem az átlagom.

Szervizre költöttem gazdagon. Legutóbb a szíjakat és a görgőket cseréltettem rajta a féktárcsákkal együtt, de ez ugyanúgy tervezett karbantartás, mint a szívósori pillangószelep eltávolítása volt, hogy be ne szippantsa a motor. Ledugózni jóval olcsóbb volt, mint megvenni a gyári szívósort az új pillangószeleppel. Olajcserére 10 ezer kilométerenként viszem.

Kombiként nem férne be a garázsba, a tulaj ezért választotta a limuzint

Kombiként nem férne be a garázsba, ezért választottam a limuzint

Egyetlen egyszer romlott el, de akkor egy hétig állt a szervizben, amíg ki nem derült, hogy a főtengely helyzetjeladója és még egy érzékelő okozta a bajt. Olajcserével együtt 100 000 felett volt a számla. A kuplungszett és a kettős tömegű lendkerék alkatrészára 140 000 Ft körül volt, a kuplungozás munkadíjjal együtt 200 000 Ft feletti tétel, pedig nagyon szerencsésen vetetem az alkatrészeket webshopokból. Érdekes, hogy a motor leállításakor hallható csörgés-nyikorgás csak a szintúgy 70 000 forintos ékszíjtárcsa cseréje után szűnt meg teljesen.

Sokat költöttem az autóra, de most minden rendben van vele, bátran elindulunk vele a családdal külföldre is nyaralni. 300 000 kilométerig biztosan meg fogom tartani. Nem bántam meg a használt 320d-t, és a bakancslistámon úgyis rajta volt, hogy egyszer legyen egy BMW-m.

Az ezüstszínű BMW 320d-ben a váltógomb bőrének kopása mértékletes, a kormány sem csúnya. A váltószoknyán apró hasadás jelzi az idő múlását, de 253 000 kilométer megtétele után is gusztusos az autó utastere. Kiváló az üléshelyzet és az ülések is kényelmesek.

Egy alapmodell belső tere nagyon mezítlábas lenne. Gyakori a kazettás rádió, még csúnyább a nem gyári DIN-rádió, takarólappal súlyosbítva

Pénzsóvár márkaként a BMW mindent külön megfizettetett a vevőkkel, még a kilincsek fényezését és a légkondicionálót is. A légkondi a legtöbb autóban adott, de a belső tér hangulatán a manuális klíma tekerőgombjai sokat rontanak. Cserébe a 3-as a nagyobb képernyős navigációtól a kihúzható combtámaszos sportüléseken át az integrált két hátsó gyermekülésig a legapróbb részletekig személyre szabható volt, ha a tulaj áldozni tudott a temérdek extrára.

Futómű

Egészen kiemelkedő a 3-as futóműve, kormányzása, precíz irányíthatósága. A cikkhez fotózott autóval elég volt egy kilométert mennem, hogy beleszeressek ebbe a használt BMW 320d-be. Váltója finoman, akadás nélkül vette a fokozatokat, a motor bőszen húz, a zajszint csekély. Az igényes autó igényes futóműve azonban nem él meg egy G Astra költségszintjén.

Sokat kell költeni a 3-as BMW-re, hogy jó autó maradjon

Elöl a lengőkarok hátsó szilentje problémás. A sima gumiszilenttel puhábban fut az autó, a keményebb poliuretán egységek tartósabbak, de nem nyújtják ugyanezt a suhanást. Hátul a lengéscsillapítók szárának teteje törhet el, ha elvásott a rozsdától. A hátsó futómű elváló segédkerete miatt visszahívás is volt, főleg bal hátul szakadhatott ki a rögzítése, de nagyobbrészt a 2001 előtti autókban. Számíthatunk rugótörésre is a hátsó felfüggesztésben. A kormány szervoszivattyúja és a kormánymű többnyire nem okoz gondot, de 10 év feletti, 250-300 ezret futott autókban ez nehezen kiszámítható.

Motorok

Szinte átláthatatlanul sokféle motorváltozatban készült az E46-os BMW 3-as, 105 és 360 lóerő közötti teljesítménnyel, négy- és hathengeres soros motorokkal. A motorok, a kézi váltók és az erőátvitel elemei nagyrészt mentesek a konstrukciós bajoktól.

Ne dőljünk be a 2000 euró alatti autóknak. A szebb E46-s BMW-kért 3000-4000 eurót kell kifizetni Németországban

Az 1,6 literes 316i-t a német Wikipedia például nem is hozza, jóllehet mifelénk népszerű volt az 1600 köbcenti felett 10-ről 20 százalékra ugró fogyasztási adó miatt. Ez még a regisztrációs adó bevezetése előtti időre igaz. A gyakori 316i-k gondja a vezérműlánc lecsúszása, amit a gyár visszahívással volt kénytelen korrigálni. Kérdezzünk rá, hogy ez a művelet megtörtént-e illetve ellenőrizzük a szervizkönyvet, ha van, mert a leugró lánc az összeakadó szelepekkel kivégezheti a motort.

Minden változatot érintő, ritka aljas hibaforrás a repedés a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályon. Az alkatrész nem nagy tétel, de az elszivárgó hűtőközeg miatt megfőhet a motor. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. A profiknak a folyadék édeskés szaga is elárulja a szivárgást.

Kiváló dízel a 320d, de a legtöbb 300 000 m felett van. A pillangószelep tengelyének törése veszélyes hibaforrás, a nyílást ledugózni jóval olcsóbb, mint megvenni a gyári szívósort az új pillangószeleppel

A közkedvelt dízelek legsúlyosabb hibája a pillangószelep tengelyének törése, ami 200-250 ezer kilométer után szinte biztos. A maradék beesik a hengerbe, ahol a motornak a fémet nem sikerül összesűríteni. Az érintett henger biztosan károsodik, rámehet a turbó, sérülhet a hengerfal és elgörbülnek a szelepek.


Egy 320-as BMW-ről szóló cikkből nem maradhat ki az utalás a hámhúszas South Park epizódra

Megelőzésképp a pillangószelepek eltávolíthatók, helyük ledugózható, amitől romlik a motor emissziója. Nem valami kulturált, de gyakori megoldás, mert kijön 50 000 forintból. A gyári szívósor az új pillangószelepekkel csak komplett egységként kapható, a 320d-hez körülbelül 120 ezres tétel. A dízeleknél a kartergázszűrő eltömődése is gond, amit sokan nem ellenőriznek. Részletes szerviztapasztalatok a keretesben.

Szerviztapasztalatok, használt BMW 3-as E46

Sokszor csak a 320d erényei érdeklik a használtautó-vásárlókat, a vele járó költségekről nem akarnak tudomást venni

Sokszor csak a 320d erényei érdeklik a használtautó-vásárlókat, a vele járó költségekről nem akarnak tudomást venni

Az E46-ban és az E39-ben szolgált az utolsó benzines motorgeneráció, amely a szívó benzinesek megbízhatóságában és alacsony fenntartási költségében reménykedő vásárlóknak tényleg megadja ezeket az erényeket. A 2004-től gyártott E90-ben a magnéziummal könnyített benzines nemzedék problémásabb. Az E46 láncos szelepvezérlésű motorjaival az elvárható karbantartást megadva nincs baj, a vezérműlánc sem igényel költséges cserét.

Mindhárom változatban stabil motor a kétliteres dízel, legyen az a korábbi, Anisits Ferenc-féle 136 lóerős, a 150 lóerős közös nyomócsöves vagy a szintén common rail 318d, 118 lóerővel.

Ismert hibaforrás a használt BMW 320d-n az ékszíjtárcsa, amelynek középső gumirésze enged el, így a tárcsa leszakad, a motor töltés és hűtés nélkül marad. A kipufogógáz-visszavezető, ún. EGR-szelep hibája esetén a motor füstöl és nem megy jól.

Gyakran bukkanhatunk elvásott kéderekre. A kupén az üveg tövében a külső gumiél is el szokott szakadni

Gyakran bukkanhatunk elvásott kéderekre. A kupén az üveg tövében a külső gumiél is el szokott szakadni

Turbódízeleknél nem szabad spórolni az olajon, városban használt autókban érdemes 10 000 kilométerenként olajat cserélni, hosszú utak esetén elég a 15 ezres periódus. Tudni kell, hogy a benzines motorokban is ott van a kettős tömegű lendkerék, nemcsak a dízelek tulajdonosaira vár költséges csere, amikor elhasználódott. A dízelmodelleknél a termosztáttal lehet baj, amiből csak gyári alkatrészt érdemes venni, 16 000 Ft körüli áron. A benzinesek jellegzetes gondja az olajszűrőház tömítésének felkeményedése, amitől engedi az olajat.

Ha a próbaúton lobog a használt BMW 320d E46  hátulja, a lengéscsillapítók hibáján kívül gyanakodhatunk a hátsó gátlók felső szárának törésére, amit a korrózió okoz. Szintén hátul verődhet ki a lengéscsillapítók felső toronyszilentje. Elöl többnyire a lengőkarok hátsó szilentjét cseréljük, ami a puhább gumi helyett keményebb poliuretán szilentblokkal is pótolható, de ettől kicsit rázósabb lesz az autó.

Nagy Krisztián szervizvezető, AutoCris

Használt BMW E46 árak

850 000 forinttól hirdetik az internetes használtautó-oldalakon a BMW 3-asokat az E46-os generációból. A szépnek tűnő, a gyártás végéből származó autók is kijönnek 1,5-1,7 millió Ft körül. 2-2,2 millió forintnál ér össze a kései kupék és kabriók illetve a legolcsóbb E90-es 3-as BMW-k ára a használtautó-kínálatban. A legszebb, keveset futott E46 Coupék és Cabriók viszont ennél többe kerülnek.

Idén az első negyedévben is vezette a használtautó-behozatali listát a 3-as BMW. Annyi van már belőle itthon, hogy először itt érdemes körülnézni

Árban nem, de használati értékben jelentős az eltérés a mezítlábas és a gazdagon felszerelt modellek között. Viszont pont a nyugdíjasok gyéren extrázott autói között bukkanhatunk 100 000 kilométer alatti, igen vonzó példányokra Németországban. A behozatal menetéről itt írunk részletesen. Ebből a Wikipédia-szerű gyűjteményből pedig nagyjából minden kiderül a BMW 3-as ezen generációjáról, legalábbis amerikai szemmel.

Alkatrészek és javítások ára

Olajszűrő – MANN-Filter 3700 Ft (328i)
Levegőszűrő – MANN-Filter 6100 Ft (328i)

Automatikus váltó olajtöltete – 28 000 Ft (csere 80 000 kilométerenként)
Olajszűrő az automatikus váltóba – 10 000 Ft

Dízel EGR-szelep – gyári 63 900 Ft, utángyártott 50 000 Ft
Szívósor a 320dhez – 120 000 Ft
Pillangószelep ledugózása – kb. 50 000 Ft

Első lengőkar hátsó szilentje – gyári 48 100 Ft/db, utángyártott Lemförder 40 000 Ft/2 db
Első lengőkar hátsó szilentek poliuretánból – 35 000 Ft mindkét oldalra
Hátsó felső lengéscsillapító toronyszilentje – gyári 9300 Ft, utángyártott Sachs 4500 Ft

Első fékbetét, ATE 27 000 Ft
Hátsó fékbetét, ATE 18 000 Ft

Első féktárcsa, ATE 26 000 Ft
Hátsó féktárcsa, ATE 23 700 Ft

Forrás: AutoCris.hu

Mellette – Ellene
  • Rendkívül gazdag karosszéria- és motorválaszték
  • Rendes korrózióvédelem
  • Korát megelőző extrafelszerelések
  • Kiváló futómű
  • Fejlett motorok
  • Kiugró vezetési élmény
  • Alacsony zajszint
  • Kényelmes rugózás
  • Gazdag használtautó-választék
  • Gyér alapfelszereltség
  • Közepes térkínálat
  • Szervizigényes technika
  • Viszonylag magas alaktrészárak
  • Kéttömegű lendkerék a benzinesekben is
  • Költséges futómű
  • A nepperek egyik kedvence, sok a tekert órás, átverős példány