Drágább lett a használtautó-behozatal

Problémák a regadó-besorolással

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.04.11. 07.00

Elvileg egy használt autó korából és irataiból előre tudni lehet, mennyi regisztrációs adót kell fizetni behozatalakor. De csak elvileg.

Amióta az Európai Unió kikényszerítette a külföldről érkező használt autók regisztrációs adótételeinek csökkentését, egyre többen vágnak bele használtautó-behozatalba.

De van egy tényező, amely kiszámíthatatlanná teszi a regisztrációs adó mértékét: a környezetvédelmi besorolás. Nemrég két történet is eljutott hozzánk 1999-es illetve 2000-es évjáratú Ford Focusok magánimportjáról, amelyek a koruk és a dokumentumok alapján várt Euro 3 helyett végül az Euro 2-es emissziós szint magasabb regisztrációs terhével adóztak. Benzines motor esetén a környezetvédelmi osztályok közül előbbi a 06-nak, utóbbi a 04-nek felel meg.

Billegő évjáratok

Ez a kérdés sokakat érinthet, ha a norma szigorításának évében vagy ahhoz közel gyártott használt autó behozatalában gondolkodnak. Segítségképp az emissziós szabványok érvénybe lépésének évei:

Euro 1: 1993
Euro 2: 1996
Euro 3: 2000
Euro 4: 2005
Euro 5: 2011
Euro 6: 2014

Honnan derül ki a környezetvédelmi osztály?

A német törzskönyv, a tulajdonjogot igazoló Kraftfahrzeugbrief (járműlevél) első pontja megadja a besorolást, illetve a forgalmi, a Zulassungsbescheinigung vagy Fahrzeugschein 14-es pontja is tartalmazza a besorolást.

Ez egy német törzskönyv, a Fahrzeugbrief. A második sorban ott az emissziós besorolás, ebben az esetben az Euro 4. De például a D3 és a D4 nem ilyen könnyű eset

Ám sok autó papírjában nem Euro 3 szerepel, hanem például D3 vagy D4, tehát a laikusok számára adott esetben csak a hazai forgalomba helyezés során, praktikusan a vizsgán derül ki, hogy a véltnél magasabb regadó-kategóriába sorolják az autót.

Apropóként egy benzines Ford Focust választottunk. 2000. augusztusi, osztrák autó, 1,6 literes motorral. A kocsihoz adott Typenschein, a típusbizonyítvány másolataként kapott füzetben nem szerepel konkrét emissziós osztály, de a határértékek alapján a motor túlteljesíti az Euro 3 károsanyag-kibocsátási szabvány határértékeit és az autó kora alapján is Euro 3-as, mert ez a norma 2000 januárjától érvényes.

Rosszabb besorolás, magasabb regadó

Annál nagyobb volt a meglepetés, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 51 000 helyett 68 000 Ft regisztrációs adót vetett ki a tulajdonosra, mert 06 (Euro 3) helyett 04-es osztályba sorolták az autót, ami bizony csak Euro 2.

Ez az osztrák típusbizonyítvány másolata, a Duplikat Typenschein. A jobb oldalt középen látható emissziós értékek alapján az autó egyértelműen Euro 3-as szint alatti környezetszennyezéssel működik, de az nincs benne, hogy a motor besorolása Euro 3-as volna

A tulajdonos elsőként az adótételt megállapító NAV-os előadót kereste az ügyben. “Elmentek lőni, délután próbálja meg újra” – mondta a telefonközpont segítőkész kezelője. Amíg tartott az adóhivatali dolgozók lőgyakorlata, a tulaj kiderítette, mennyibe kerülne a reklamáció.

Mert a fellebbezés persze nincs ingyen, kis tételért aránytalanul nagy arányú illetéket köteles leróni az állampolgár, nehogy már pampogjon. Minden 10 000 megreklamált adóforint után 400 forint fizetendő, tehát az összeg 4 százaléka. A 17 ezres vélt regadó-különbségnél ez 680 Ft volna, ám ennyire csekély összegeknél a minimumküszöb érvényes és helyből 5000 forintba kerül felszólamlás. Nagyon nagy tételeket kifogásolóknak viszont jól jön az 500 ezer forintos felső határ.

NAV vagy NKH?

Másodszorra sikerül elérni az adóhivatalban a regadó-besorolást végző törzszászlóst, aki nyomban tovább is passzolja a labdát. Ő ugyanis a vizsga előtt kiállított környezetvédelmi adatlapból dolgozik, amit a Nemzeti Közlekedési Hatóság állít ki. Azon valóban Euro II-es az autó, tehát nem az adóhatóságnál kell vitatni a besorolást.

51 helyett 68 ezer Ft regisztrációs adót fizetett a tulajdonos, mert Euro 2 szerint adózott az elvileg Euro 3-as autó

Tovább a vizsgaállomásokat felügyelő NKH-hoz. A megyei (fővárosi) kormányhivatal közlekedési felügyelőségén a műszaki vizsgabiztosok az egyedi forgalomba helyezési engedély kiadásakor a külföldi járműokmányok és/vagy az európai típusbizonyítvány alapján sorolják be az autókat a környezetvédelmi osztályba.
 
A magyar jogszabály szerint a szabályozott keverékképzésű katalizátoros járműveket a 04-es környezetvédelmi osztályba kell sorolni, amennyiben a jármű első forgalomba helyezése 1996. január 1-jét követően történt. “Az Euro 3-as szinthez a megfelelő dokumentumok mellett gyári kialakítású fedélzeti diagnosztikai rendszerre is szükség lenne, amivel a jármű információink szerint nem rendelkezik” – válaszolta az ügyben lapunknak az NKH.

Mivel a Focuson mégis van OBD-csatlakozó, a műszerfal bal alsó részén található, a tulajnak azon melegében erre kellett volna hivatkoznia a vizsgaállomáson. Ám sokan nem is tudják, mi fán terem ez, van-e az ő autójukban és ha igen, hol, milyen fedél eltávolítása után férhető hozzá.

Hol az az OBD?

A használtautó-behozatalban erősen érintett, 1998-2000 körül gyártott autók billeghetnek az Euro 2-es és 3-as besorolás között. Ha ilyen autót vennénk, nézzünk utána, hogy van-e és ha igen, hol található az OBD, azaz fedélzeti szervizcsatlakozó! Az autó típusára és az OBD port kifejezésre rákeresve ez nem nagy feladat. A példaként vett esetben a vizsgaállomáson ezzel igazolható lett volna, hogy az autó Euro 3-as.

Amikor megvan a kiválasztott használt autó, érdemes továbbá felvenni a kapcsolatot a hazai vezérképviselettel, hogy adjon ki igazolást arról, melyik környezetvédelmi szabványnak felel meg az adott típus – javasolják az NKH szakemberei.

Sokba kerül a reklamáció

Amennyiben az ügyfél vitatja az autó környezetvédelmi osztályba sorolását, az alacsonyabb regisztrációs adótétellel járó kategória reményében az alábbiakat teheti. Jogorvoslatra annál a megyei kormányhivatalnál van lehetőség, ahol az egyedi forgalomba helyezést kérelmezte – írják a dolog menetéről az NKH kommunikációs munkatársai. A határozat ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (1066 Budapest, Teréz krt. 62.) címzett, az adott megyei kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályán két példányban benyújtandó halasztó hatályú fellebbezésnek van helye.
 

Zöld az osztrák matrica, csak kék lett a magyar címke, mert Euro 2-esnek sorolták be az ennél sokkal szigorúbb emissziós normának megfelelő autót

Jelenleg 22 800 Ft a fellebbezés díja, az összeg megegyezik a mindenkori elsőfokú eljárás díjával. A példabéli esetben ez több annál a 17 ezer forintnál, amit a regadóban hozna az Euro 3-as besorolás. Mégis érdemes lehet kijárni a kedvezőbb kategóriát, mert később a szmogriadós zónahatár átlépése múlhat rajta és előbb-utóbb a gépjárműadó mértéke is az emissziós szinthez igazodhat.

Drágább lett a használtautó-behozatal 1

A használtautó-behozatalnak sokféle költsége van. Ha érdekel, mennyi mindent kell befizetni, míg a magyar rendszámot felpattinthatod, kattints a képre!

Kommentek

  • Tibor79

    A kék matrica euro3-at jelöl, szóval nem jó a képaláírás. Az euro2-öt a piros jelöli. A szmogriadó szerint is a kék matricások már járhatnak.

  • Tibor79

    Bocs, javítanom kell magam, mert 2013-tól megszűnt a piros plakett és tényleg kaphat kéket az euro2 is.

  • subtotal

    A NKH az ötsebességes kocsimat hatsebességűként vette nyilvántartásba. Szerintetek felülvizsgáltatom?
    Szerintem egy ekkora tétel nem kellene, hogy gondot okozzon tulajnak, de az elvvel egyetértek: legyen már rend az emissziós normáknál végre.

  • Nyesamu

    subtotal

    Nem nagy tétel 1 embernél.
    De ha mindenkit lehúznak már szép summa,és nem tudom milyen jogon teszik.
    Ebben a rohadt országban semmit sem csinálhatsz anélkül hogy le ne húznának. Még az ő hibájukért is neked kell fizetned rendesen.
    Várom a nagy megmondó embereket hogy Adózni kell,persze hogy kell de 100 szorosan.

  • a.szorenyi

    Tavaly nagyjából 100 000 használt személy autó jött be, idén ez több lehet. Kis részük vitatott besorolásával is elég nagy pénzt lehet fogni összességében. Én összesen két Mk1-es benzines Focus regisztrálását láttam viszonylag közelről és mindkettő Euro 2-es lett a 3 helyett. Egy A6 2,5 V6 TDI-nél ez már nem 17 000 Ft, de tényleg nem az összeg számít. De ha egyszer a nyugati adórendszer itt is elterjed, nagy különbség lehet az autók eladhatóságában, értékében és elvileg pont erre van a típusbizonyítvány, hogy annak határértékei alapján adózzon a típus vagy akkor mérjék meg őket és úgy menjen a kasztrendszer. Ezzel persze a sok halott katalizátoros, öreg autó tulaja rosszul járna.

  • subtotal

    András, legyen, számoljunk :)
    Mondjuk 5% esetében beszednek átlagosan 25eFt pluszt, erősen felülszámoltam az értékeket. Ez 100ezer autó behozatala esetén 125mFt.
    Ez semmi az államkasszában…szerintem inkább hanyagság, mint direkt pénzbeszedés ez. Főleg akkor, mikor a regadót meg elfelezték 2011-ben.

  • subtotal

    Mégvalami lehet, ez pedig az MGE által folyamatosan kifejtett, használt autók behozatalát nehezíteni kívánó lobbitevékenység. Lehet ez is annak a része, karöltve az első itthoni forgalomba helyezéskor egy ideje kiszabott átírási rablással…

  • a.szorenyi

    Kedves Subtotal!

    Igazad van, szerintem sem alattomos harácsolásból csinálják, csak furcsa látni a hivatalos okmányt az autó emissziójáról, majd kapni egy másik hivatalosat, ami elvileg az előzőre épül, egész más károsanyag-kibocsátásról.

    Az MGE tevékenységét én sokra értékelem. De ez az autóimportőrök lobbiszervezete, érthetően az a szándékuk, hogy a partner márkakereskedések használt autós üzletága ne járjon rosszul azért, mert sok ember “Ennyiért patika BMW-t hozok Németből” attitűddel valami irreálisat remél kintről behozni.

    A mostani szabályozásnak én személy szerint is haszonélvezője vagyok, bár az Euro 4-es benzines Focus nem egy 97-es rákokádó dízel, de mindegy. Viszont az MGE álláspontjából azt mindenképpen érdemes mérlegelni, hogy az exporttal a gazdagabb németek és osztrákok megszabadulnak a roncskezelés költségétől, majd a vállalt reciklálási arányt nem teljesítő Magyarországot az EU-n keresztül nagyon csúnyán megbüntethetik. Kivéve, ha addig megszűnnek a fekete bontók, nem landolnak erdőszélen a roncsok, de erre nem látok sok esélyt. Ahhoz nem vagyunk elég gazdagok, hogy a átvállaljuk pár százezer nyugati használt autó újrafeldolgozási és szétbontási kötelezettségét. Az MGE ezt is képviseli. Üdv, András

  • subtotal

    Magyarországon tényleg a roncskezelés a probléma? Komolyan az MGE aggódik, hogy megbüntetnek minket? Azért ezt nem nagyon tudom elhinni.
    Szerintem meg az a helyzet, hogy a “0% 120hó” hintába beültetett népek belátták meddig ér a takaró. De kocsi attól kell, az MGE pedig – a maga szemszögéből indokolható, de szerintem inkorrekt módszerekkel – drágítja a gépjárműhöz jutás költségeit. Sokra nem mentek vele, mert mindenki üzembentartóival iratja át az olcsó vasakat.
    Attól, hogy átírást kell fizetni az importautókra is, még nem fog senki rohanni új autót venni. Talán pár év múlva, ha tartósan alacsony marad a kamatszint, lesz egy érzékelhető reáljövedelem emelkedés és kifinganak a most behozott és karban NEM tartott vasaik.

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

Merjünk francia használt autót venni?

Részletes használtautó-bemutató a Peugeot 308-ról. Mi szól a francia kompakt autó mellett és mi ellene?

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.