Röviden – használt BMW 5-ös E39

Mi ez?

1995-ben bemutatott, Touring kombiként 2004-ben kifutott  felső középkategóriás autó, 4-6-8 hengeres motorokkal, kizárólag hátsókerék-hajtással.
Mennyibe kerül?550-600 ezer forintért mennek el a legolcsóbbak, de érdemes a 800 000 forint körüli sávban kezdeni a nézegetést. A szép állapotú modellek ára elérheti a kétmillió forintot.
Melyik motor jó bele?Soros hathengeres benzinesként a 2000-es modellfrissítés előttről az 528i a legvonzóbb, az átdolgozás után a 2,2 literes 520i is ajánlható. Dízelként inkább az 530d és a négyhengeres 520d, mint a még érzékenyebb 525 TD és TDS.
Mi van helyette?Nem preferálnánk a szappantartó Audi A6-ot, inkább a pápaszemes, W210-es Mercedes E-osztályt. Stílusos és nagyon olcsó, de nem problémamentes a Lancia Kappa. Sokkal stabilabb a Mazda Xedos9, a mi tippünk a 900-as Volvo.

Tavaly nyáron írtunk egy különlegesen szép E28-as 5-ösről, amely egy BMW-gyűjtemény ékköve. A kollekció két baráté, akik jó ideje vadásztak egy mutatós E39-es Ötösre, ám csak Imola-piros fényezés, M-csomag és parallelküllős felni jött szóba, ami ebben az összeállításban még Németországban is ritkaság.

Imola rot, M-csomag, 4700 euró

Egyszer azonban kapást jelzett a hirdetésfigyelő: Imola rot 528i, M-Paket, Getriebeautomatik, 226 000 km. Egy München melletti településen, második tulaja hirdette meg az autót, aki pontosan tudta, hogy amit árul, az a lejárt vizsga ellenére is érték.

Villanymotor állítja a kormányt is. Ezeket az elektromos funkciókat érdemes mind végigpróbálni, mert hajlamosak nem működni

4700 euró a másfél-kétszerese egy korrekt és műszakis 528i árának. De az M-csomag megdobja az árakat, önmagában a párhuzamos küllős, 18 collos kerékszett 1000-1500 eurós tétel.

Ekkora fogáshoz mindig kell szerencse is. A hirdetés hetekig fent volt a Mobile.de-n, de a tulajdonos nem adott meg működő telefonszámot, kevés esély volt felvenni vele a kapcsolatot. Amikor ezt pótolta, a két gyűjtő lecsapott. Egy kint élő barátjuk megnézte a használt 5-ös BMW-t és 500 euróval gyorsan le is előlegezte.

Nyitányként vészprogram

Legközelebb már négyen érkeztünk a sportcsomagos limuzint rejtő garázshoz, az említett barát, a leendő tulajdonosok és én, aki a sztori miatt kísértem el őket. Rosszul indult a nagy találkozás, az akku teljesen lemerült, az autó élettelenül fogad.

Mélyen halott az akkumulátor, marad a bikázás a 730d-ről

“Ez csirkebél, nem bikakábel” – morog az egyik vevőjelölt a vékonyka drótot látva, de a minket hozó 7-esről sikerül beindítani a hathengerest. Ég a sárga motorkontroll-lámpa, a fordulatszám padlógázra sem megy 2000 fölé, a maximális sebesség nincs 80 km/óra. A halál szélére merült akkuban olyan alacsony a cellafeszültség, hogy a motorvezérlés vészprogramba tette az autót és nem hajlandó a szervizszámítógépnek elárulni, mi baja a kocsinak.

100 euróba, 30 400 forintba került a megoldás, a helyi márkaszerviz kiütötte a hibakódot. Ettől a sportcsomagos limuzin újjászületett, erőre kapott és megcsillantotta azt az autóépítési magaskultúrát, amit sorhatos benzinmotorral az E39 húsz évvel bemutatása után is képvisel.

E39: autóépítési magaskultúra

Nem az ereje miatt, bár a surrogva felpörgő hathengeres teljesítménygörbéjét nagyon szépen felépítették a BMW-nél. Alul és a középső tartományban az öblös hengerűrtartalom és a változó szelepvezérlés jó nyomatékot ad, kihúzatva a motor felszabadul és mesés finomsággal forog 6000 fölé. Érezni, hogy ez a motor tette naggyá a márkát, innen a nimbusz, amit aranydukátokra lehet váltani háromhengeres egyterűekkel és böhöm nagy dzsipekkel.

Fél órát sem töltöttünk az okmányirodában a rendszámügyintézéssel

A használt BMW E39 528i behozatalának költségeiForint
Vételár, 4500 euró*1 370 000
Ötnapos rendszám (sárga szélű) 87 euró**26 450
Szállás éjszakára három főre, reggelivel27 400
Étel-ital az úton és Münchenben 61 000
Ki- és visszaút (BMW 730d, 1500 km, 7,5 l/100 km)44 000
Hazaút BMW 528i, 750 km, 8 l/100 km23 000 Ft
10 napos osztrák és magyar autópálya-matrica4×3000
Regisztrációs adó (Euro 3 esetén)***240 000
Regadó átutalási díja 1100
Vagyonszerzési illeték (142 kW, 650 Ft/kW)92 300 Ft
Forgalmi engedély és törzskönyv6000+6000
Rendszámtábla és érvényesítő címke8500+585
Műszaki vizsga és egyedi forgalomba helyezési engedély**** 16290+22 800
Az autó, az utazás és a honosítás összköltsége1 957 425

*304 Ft/euró árfolyamon, kerekített értékek
**2015.04.01. óta nem használható lejárt vizsgás autó behozatalára. Műszakis autóra piros szélű exportrendszámmal a költség kb. 200 euró, amiből a felelősségbiztosítás 14/30 napra 100/110 euró
***Euro 2-es besorolás esetén 320 000 Ft. Az emissziós osztály a törzskönyv, a Fahrzeugbrief első sorából illetve a forgalmi (Zulassungsbescheinigung vagy Fahrzeugschein) 14-es pontjából derül ki
****Ha érvényes a kinti vizsga, honosítása csak 8000 Ft

Az M-csomaghoz alapesetben 17-es felnik jártak, de felárért a kétméretű kerékszett 18 collal is rendelhető volt. Az első gumik mérete 235/40 R18, a hátsóké 265/35 R18. De ezek a kerekek egyelőre a csomagtartókban lapulnak.

Sokat ér az M-csomag feláras kerékkészlete. A párhuzamos duplaküllők miatt hívják paralell M-felninek

Hazafelé az 528i húsos, 16 colos téli gumiján pazar rugózási kényelemben siklott, de komfortját a jóval peresebb nyári kerékszett sem csorbítja számottevően. A futómű teljes egészében könnyűfémből készült, nagyon igényes konstrukció. Közben a BMW képes volt alapáron 15 colos kerekekkel árulni a nyolchengeres 540i-t.

Első tulajdonosa egy szép 3-as árát elkölthette az extrákra, mert a piros 528i felszereltsége királyi. A nagyobb képernyős navigáción kívül elektromosan állíthatóak az ülések, még a lábtámasz hossza is, joystick mozgatja a kormányoszlopot fel-le és ki-be, villanymotor viszi a hátsó szélvédőrolót, az üléseket fekete bőrkárpit borítja, van tolótető. Igazi különlegesség hátul a kardánalagútra szerelt tárolóhely, ami négyszemélyesre korlátozza az utasteret.

Behozatal: sárga vagy piros rendszám?

Az autó a magyar határig ötnapos, sárga szélű rendszámmal jött. Kiváltása talán ha 20 percet vett igénybe a müncheni okmányirodában, eredetiben Zulassungsstelle. Idén április 1. óta a Kurzzeitkennzeichen nem használható erre a célra, a szabályozásról itt írtunk.

Autópályán 140-nél 7,8 literes fogyasztással hazajött a 193 lóerős benzines limuzin

Lengyel Csaba kollégám a Viasat 3-on futó tévéműsorból mindig mondta nekem, hogy a 2,8-as motor különlegesen takarékos, de a 8 literes átlag hihetetlennek tűnt a 193 lóerős sorhattól, pláne automatikus váltóval és 1,6 tonnás élősúllyal. Nagy tanulság volt a hazaút, ahol 140-re állított tempomattal 7,8 litert fogyasztott a motor 100 kilométeren. Egy tank benzin sem kellett a fővárosig. Ezerhatos négyhengeres kompakt autók esznek ennyit hasonló helyzetben.

Szép volt, de nem ennyire

Bár az autó megnyerő állapotban volt, nagyon sok munka van abban, ahogy most kinéz. A belső tér takarítása, a bőrkárpit ápolása mellett a karosszéria polírozása dobott nagyon sokat a kocsin, aminek kétszer is nekifutottak a tulajdonosok.
 

Bohócorros tükörnek hívják a gyári riasztóval ellátott belső visszapillantót

Az első polírozás eredményével nem voltak igazán elégedettek, ezért egy káprázatosan dolgozó mester vette át a munkát és varázsolta ragyogóvá a kasztnit. A rozsdásodással nem kellett foglalkozni, egyelőre az ajtók alját is megkímélte a hasonló korú BMW-ket elcsúfító korrózió. Költeni majd a kormányszervó javítására kell, mert a rásegítés gyengébb az eredetinél.

Én biztos voltam benne, hogy egyszer majd egy szép 124-es Mercedest hozok odakintről vasárnapi autónak és a családi nyaralásokra, de az 528i, főleg ilyen állapotban, nagyon elbizonytalanított.
 

Kétmillió forint alatt maradt a behozatal teljes költsége. Nem túlzás egy kiváló állapotú, luxuskényelmű autóért


Kétmillióért jelenleg nem tudok elképzelni még egy autót, amely ilyen használati értéket és élményfaktort nyújtana. Az öblös sorhattal a benzines E39-ben kényeztetés minden kilométer, amit a kormány mögött töltünk.

Beleszerettél? Íme, a szervizköltségek

Ha megfogott az autó, ne hagyd ki ezt a részt! Összeszedtük egy BMW-re szakosodott műhely munkatársaival, mennyibe kerülnek a benzines E39 karbantartási munkái. A rugalmas szervizintervallummal a műszerfali kijelző jelzi az olajcsere szükségességét, de 15 ezrenként megérdemli a motor az olajcserét. Mindenből jó minőségű anyagok és alkatrészek ára szerepel a táblázatban, tehát ennél vannak alacsonyabb árú alkatrészek. Nagyon mélyről nem érdemes választani, mert minőséget venni mindig a legolcsóbb. Akit a dízel érdekel, olvassa el az 530d használt autó tesztjét!

Láncos vezérlésű a soros hathengeres. Finom járása és szép hangja igéző. Hengerenként négy hidrotőkét kell benne cserélni, amiből jó az utángyártott is. A csere munkadíjjal együtt 140 000 forintos tétel

6,5 liter motorolaj, Liqui Moly 20 000 Ft
Olajszűrő, MANN-Filter 3700 Ft
Levegőszűrő, MANN-Filter 6100 Ft
Nem aktívszenes utastéri légszűrő, Champion 6800 Ft (3400 Ft/db, kettő kell belőle)
Üzemanyagszűrő, MANN-Filter, 13 300 Ft

Első fékbetét, ATE 27 000 Ft
Hátsó fékbetét, ATE 18 000 Ft

Első féktárcsa, ATE 26 000 Ft
Hátsó féktárcsa, ATE 23 700 Ft
Fékbetétkopás-jelző 4000 Ft/tengely

Automatikus váltó olajtöltete 28 000 Ft (csere 80 000 kilométerenként)
Olajszűrő az automatikus váltóba 10 000 Ft

Bontott ABS-vezérlés 50 ezer Ft
Hidrotőke gyári/utángyártott 11 400/4600 Ft (6×4 db kell belőlük!)
Hidrotőkék cseréje, munkadíj 30 000 Ft

Forrás: AutoCris.hu

Mellette – Ellene
  • Csodálatos futómű
  • Kifogástalan kényelem
  • Vonzó soros hathengeresek
  • Többnyire gazdag felszereltség
  • Egyre alacsonyabb árak
  • Kiváló utazóautó, mérsékelt városon kívüli fogyasztással
  • Ígéretes példányok Németországban
  • Egy átlagautóhoz képest magas fenntartási költségek
  • Városban megugró fogyasztás (benzinesek)
  • Rettenetesen sokat futott dízelek
  • Hóban hátrány a hátsókerék-hajtás
  • Viszonylag magas alkatrészárak
  • Gyakori rozsdásodás

Hogy tetszik a piros 5-ös?

2,458 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Hogy tetszik a piros 5-ös?