Orbán Viktornak lenni jó

Használt autó teszt: VW Multivan Comfortline HT DSG 180 LE

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.03.27. 06.00

A VW Transporterre úgy is rá lehet gerjedni, ha bódult hippicsajok helyett csupán sivalkodó ivadékok töltik meg az utasterét.

Röviden – VW Multivan

Mi ez?

Luxuskisbusz  VW-emblémával
Mit tud? Rengeteg hellyel, nagy kényelemben visz el A-ból B-be.
Mibe kerül? 15 millió a listaára, de okosan teleextrázva ennek a többszörösét is ott lehet hagyni a kasszánál
Kinek jó?  Miniszterelnöktől a keményen dolgozó kisemberekig bárkinek jól jöhet egy ekkora csapatszállító
 
Szeretnék Orbán Viktor lenni. Nem, nem azért, hogy stadi fedetlen sportlétesítmények helyett én mondjuk inkább a váci Forte gyárat indíthassam újra, tisztán szerelemből, hanem azért, mert akkor én is Multivannal járhatnék. Bő egy hetet töltöttünk együtt – nem a miniszterelnökkel – és egész megszerettem. 
Orbán Viktornak lenni jó 1

Hogy néz ki?

Akár egy mezei melós Transporter, csak puccosabb. Sokkal. Kintről, pár méterről ugyan nem nagyon sejteni, hogy odabent miféle kényelmi felszerelések, praktikák könnyítik meg a hosszú utazást, legfeljebb a színezett üvegek lehetnek gyanúsak. A buszforma nem a dizájnerek álma, így a Multivan vonalait elnézve sem kapunk hirtelen heves szívdobogást. Egyszerű, praktikus, tisztességes megjelenésű kisbusz, semmi több. 

Hiába ekkora, hét üléssel még elmegy 5000-es megyei matricával is

Milyen belül?

A Multivan belseje remek hely. Nemcsak azért, mert úgy tágasabb a legtöbb hétszemélyesnél, hogy közben a csomagtartója sem sorvad használhatatlanul kicsire, hanem a végtelen variálhatóság miatt is. A második sor ülései tologathatóak, akár menetiránnyal háttal is beforgathatóak, ha valaki bírja így is az utazást, a harmadik üléssor padja is tologatható előre-hátra, annak függvényében, hogy több lábhelyre, vagy nagyobb csomagtartóra vágyik-e az úri utazóközönség. Az ajtókban, ülések alatt, itt-ott zavarba ejtő mennyiségű cuccot lehet szétszórni. Egyedül a szintén tologatható, és kinyitható, összecsukható asztalka tűnt feleslegesnek. Talán azért, mert aránylag keveset tárgyaltunk, vagy whiskyztünk az autóban. 

Családi beszélgetésekhez nagyszerű hely a Multivan

Viszont a síléceket egy laza mozdulattal lehet bevetni az ülések alatti, ajtóval kultúrosított alagútba. Szintén hasznos a két darab tolóajtó, így kényelmesebben, gyorsabban lehet pakolni, vagy éppen ki- és beszállni. Az elektromos mozgatás már talán túlzás, igaz, azt is meg lehet szeretni, hogy nem kell lendületből csapkodni az ajtókat, hanem a nyitást, zárást egyaránt megoldja a villanymotor, miközben úgy sipákol, mint egy tolató bányadömper. 
Bónuszként pedig a gyerekeket is lehet benne olyan távolra száműzni a sofőrtől, hogy bármennyire is visítoznak, az már egyáltalán nem zavaró az első sorban. Télen programozható állófűtés teszi elviselhetőbbé a mínuszokat, és az is okos dolog, hogy a hátsó utasok önhatalmúlag dönthetnek a kabin hőmérsékletéről, nem kell a sofőrt terhelni a “jaj fűtsél már egy kicsit jobban” kezdetű rimánkodással. 

Hopp, egy kerekasztal

Milyen vezetni?

Nem kell tőle félni, nem harap. Hiába tűnik rémesen nagynak, a Multivan vezetése mégsem boszorkányság. Magas üléspozíciójának és hatalmas külső tükreinek köszönhetően könnyen átlátható az autó, amit nem látunk, arra meg radarok figyelnek elöl, hátul egyaránt. A 180 lovas dízelmotor izzadságszag nélkül mozgatja a kisbuszt, és a duplakuplungos DSG váltó is csak akkor érződik idegesebbnek a kelleténél, amikor szaporán kell elindulni az autóval. Különben kényelmes, kellemes útitárs. Ülései szintén komfortosak – nemcsak a vezetőé – és a kartámaszok is jól jönnek, különösen hosszabb, unalmas autópálya-szakaszokon.

Hosszú távon is kényelmesek az ülések, és csak kettő van belőlük elöl

Mennyibe kerül?

A Multivan nem olcsó dolog, bár már kicsivel 9 millió alatt is találunk belőle az árlistán, de a jellemzőbb a tizenvalahány millió forintos ár. Sőt, ha nagyon akarjuk, akkor egy kis odafigyeléssel az alapáron bő 36 millió forintos Multivan Businessből drágább modellt konfigurálhatunk magunknak, mint Phaetonból, pedig utóbbi a márka luxusjárgánya, nem a Transporter. Használtan is drága, a Transporter az indokoltnál jobban tartja az árát, az igazán patkány példányok is 1,8 millió forinttól indulnak, nem ritkán 300-500 ezer kilométerrel. Ami már pénzt is ér, azok már bőven túl vannak a 3 millión.

Mennyit fogyaszt?

Az attól függ. A kockaforma kasztni nem barátja a sebességnek. Nem mintha nem bírná a 180 lóerős dízelmotor az autópályás hajszát, csak hát a fogyasztáson ez hamar meglátszik. Ha az ember nem megy 110-nél gyorsabban, akkor a 7 liter körüli átlagfogyasztás elérése is reális, de normális sztrádatempó mellett inkább 9 liter körüli értékre lehet számítani. Ha mégis sikerül finoman hajtani, akkor sikerülhet az 1000 kilométer egy tankkal című küldetés is. A spritmonitor.de szerint 9,71 liter a nagy átlag, de volt aki 3,52 literes átlagot vitt fel a rendszerbe, ami nyilvánvaló baromság.

103 ezer kilométer meg sem látszik rajta

Van még egy nagy gazdasági előnye a bőkezűen mért belső térnek: mivel nem zsúfolták tele ülésekkel, a Multivan megelégszik a legfeljebb 7 személyesekre kitalált, 5000 forintos éves megyematricával is. 

Megbízható?

Bő 100 ezer kilométerrel az órájában vettük át a Multivant, ami egy haszonjármű alapokra épült kisbuszban egyáltalán nem tűnik soknak. Sem bent, sem kívül nem látni megviseltnek az autót, legfeljebb a béna manőverezés okozta sérülések – horzsolások, horpadások – fedezhetők fel a külsején. Belül a kárpit rendben van, és menet közben sem zörög, zakatol benne semmi, elektromos ajtajai is szépen működnek, ahogy kell.

Normális autópályatempó mellett kb. 9 litert eszik 100 kilométerenként

Szóval egyáltalán nem ordít róla, hogy már lassan két és félszer megkerülték vele a Földet. Amivel mégis baj lehet benne, az az első futómű, a toronycsapágyak szorulhatnak cserére, illetve a kerékcsapágyak használódhatnak el benne. Főleg hátul. A Transporterek motorjában a PD elemek cseréjére lehet szükség, ha nem közös nyomócsöves dízelmotor van az autóban. Az adagoló- porlasztó elemhez van baráti árú javítókészlet is. Ezeken felül elromolhat az olajhűtő, megrepedhet a kipufogó-leömlő, és a vízszivattyú is feladhatja a harcot.

Alaktrészárak

Főfékhenger 45-100 ezer forint, generátor 60-185 ezer, toronycsapágy 5-9 ezer, féktárcsa 18-52 ezer, tárcsafékbetét 12-50 ezer, lengéscsillapító 14-48 ezer forintba kerül.

A Transporterek két legnagyobb baja, hogy még használtan is baromi drágák, illetve a tolvaj urak is szeretnek ilyeneket lopkodni. De nemcsak ilyen cifra kivitelű jószágot, hanem szinte bármilyen állapotú és korú Transportert hajlandóak magukkal vinni. Szóval akinek ilyenje van, az vigyázzon rá.
Mellette – Ellene
  • Erős motor
  • Tekintélyes belső tér
  • Jól variálható utastér
  • Kényelmes ülések
  • Néha ideges váltó
  • Még használtan is baromi sokba kerül
  • Autópályán megugró fogyasztás

Szavazás

Szerinted tízből hány pontot érdemelne a VW Multivan?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kempelen

    Egy percre sem cserélnék vele. 3 órát alszik naponta és az feni rajta a büdös száját, aki akarja….nincs az a pénz.

  • teso1969

    … és még leülni sem tud, mert valakinek mindig útban van a nyelve. :-)

  • vaLacky

    Nem is alszik szegény három órát naponta, csak kettőt, és aki hozzá mert szólni, annak mindnek büdös a szája- micsoda oltári baromság….

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.