Ez egy igaz történet arról, mi mindent kell belekalkulálni egy használt autó árába, mielőtt nekivágunk a nyugatnak a nagy fogás reményében. Egy hazánkfia elhatározta, hogy hoz egy Ford Focust az ezredfordulóról, ha már munkaügyben nyugaton jár és hazafelé a barátai megteszik a kitérőt a kedvéért.

Focus 1,6, 1000 euró körül

Kinézett egy korrektnek tűnő ötajtós Focust, 2000. augusztusi autó, óra szerint 181 000 kilométerrel. Az alja nem rozsdásodik, az 1,6-os szívó benzinmotor és a kézi váltó meg nem nagy kockázat. Rendes állapotban ezek az autók itthon 600-650 ezer Ft körüli áron mennek, a képeken is csúfak alig olcsóbban. Kinti értékük 1100 euró körüli, persze nagy a szórás.

Az eredeti forgalmival megússzuk a külföldről származó használt jármű adatainak származásellenőrzését, amivel mentesülünk 10 900 Ft eljárási díjtól

Emberünk átnézte és kipróbálta az autót, majd megvette és hazafelé alaposabban is megismerte. A kék ötajtós jónak bizonyult, 7,2 literes fogyasztással hazajött Tirolból, a gazdi örült is neki, majd nekiállt honosítani.

Az első váratlan tétel a vizsga volt. Az autó minden felkészítés nélkül megfelelt a műszaki vizsgálaton, de a tulaj 39 090 forintot hagyott a közlekedési hatóságnál az egyedi forgalomba helyezési engedélyért és a vizsgáért. Aki érvényes német vagy osztrák műszakival veszi az autót, 8000 forintért honosíthatná a vizsgát. Ennek akkor van értelme, ha legalább egy év műszaki van az autón, mert a két évig érvényes műszaki vizsga díja 16 290 Ft.

Belül sincs lelakva az autó, 1100 euró körüli áron ez nem magától értetődő


Így számoltunk:

Az autó kinti értéke

kb. 320-350 000 Ft
Hazaút
Osztrák és magyar autópálya-matrica kb. 6000 Ft
Üzemanyag 700 kilométerre kb. 19 000 Ft
Táplálkozás az úton 6000 Ft
Próbarendszám 4 napra 20 000 Ft
Összesen 51 000 Ft

A költségek részletesen

TényezőKöltség, Ft
Az autó értéke320-350 000
Kiutazás költségei (Üzemanyag oda-vissza 1400 km, útdíjak, étkezés)50 000
A hazaút költségei (P-rendszám, útdíjak, üzemanyag, étkezés)51 000
Illetékek és adók
Vagyonszerzési illeték33 300
Regisztrációs adó68 000
A regadó befizetésének banki költsége1100
Egyedi forgalomba helyezési engedély22 800
M1 kategóriájú jármű forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálata16 290
Forgalmi engedély6000
Törzskönyv6000
Rendszámtábla8500
Hátsó érvényesítő címke585
Állami terhek összesen162 575
 A teljes forgalomba helyezés ügyintézőjének megbízási díja (NKH- és NAV-ügyintézés, vizsgáztatás, okmányiroda, P-rendszám a vizsgához)25-35 000 Ft
Mindösszesen az autó árán felül288 575-298 575 Ft

Aki hozzáadja a kiút költségét külön autóval, ami matricákkal-üzemanyaggal, fizetős vécékkel, kávékkal újabb 50 000 Ft, máris 600 000 forintnál tart. Az 1000 eurós Focus hirtelen a duplájába kerül.

P-rendszám: kockázatos, de népszerű

Nagyobb az osztrák rendszámkeret a németnél vagy a magyarnál. Minimum gyorskötözővel vagy hazai rendszámkerettel érdemes készülni, ha Ausztriából hoznánk autót P-rendszámmal

Nagyobb az osztrák rendszámkeret a németnél vagy a magyarnál. Minimum gyorskötözővel vagy hazai rendszámkerettel érdemes készülni, ha Ausztriából hoznánk autót P-rendszámmal

 

Sokan hozzák haza az autókat P-rendszámmal, főleg, ha az olcsójából merítenek, műszaki nélkül. Ausztriában ohne vagy kein Pickerl, esetleg Pickerl abgelaufen olvasható a hirdetésekben, német keresőkben ohne TÜV a gyakori megjelölés. Mivel a P-rendszám nem külföldi autók hazagurítására szolgál, használata jogilag minimum aggályos, nem javasoljuk ezt a módszert.

De ha valaki mégis ezt választja, annak minden kockázatával, tudjon az alábbiakról. Ez szürke zóna, az információk az ebben utazóktól származnak, nem a hatósági jogértelmezést tükrözik. A napi bérleti díj 5000-6000 Ft, két napnál rövidebb időszakkal nehéz megúszni, még Ausztriát megjárva is. A rendszám átadásakor kauciót kell fizetni, ami 50 000 Ft körüli összeg. Lehet 40, de lehet 60 ezer forint is.

Népszerű, de rizikós módszer P-rendszámmal hazahozni az autókat. A próbarendszám nem erre szolgál, még ha bérelhető is napi 5000 Ft körüli összegért

Népszerű, de rizikós módszer P-rendszámmal hazahozni az autókat. A próbarendszám nem erre szolgál, még ha bérelhető is napi 5000 Ft körüli összegért

 

A rendszám mellé járhat egy megbízási szerződés is, amelyben a P-rendszám használatára jogosult cég ügyvezetője megbízza a bérlőt, hogy fuvarozási vagy más feladatot végezzen a cégnek a bérlési időszakban. Papíron ez az irat legalizálná a használatot a rendőrök előtt. De ez az a dokumentum, amelynek létezése miatt a NAV szakemberei megbüntethetik a rendszámbérlés résztvevőit. A sofőr persze igyekszik a kamu megbízási szerződést minden más irattól külön tárolni és csak a rendőröknek megmutatni.

A P-rendszám a nyelvi korlátok miatt is népszerű, de némi német vagy angoltudással a szabályos és kinti okmányirodákban többnyire másfél órán belül kiállítható német exportrendszám költsége 30 napra biztosítással kb. 40 000 Ft, 14 napra csak 10 euróval kevesebb (részletesen ld. itt) . Ha a rendőrök a jogosulatlan használat miatt elveszik a próbarendszámot, amire volt elég sok példa, ugrik a mintegy 50 ezres letét is.

Egy biztosítási brókercég vezetője arra hívta fel figyelmünket, hogy a P-rendszámot nem egy esetben a be nem fizetett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) ellenére is ki lehetett váltani. Egyetértünk vele, hogy nem frankó biztosítással öngyilkosság útnak indulni! A kötelező 1,6 milliárd forintig térít, például tartós rokkantságot okozó baleset utáni kártérítések, életjáradékok folyósítására. Aki érvénytelen kötelező felelősségbiztosítású P-rendszámot bérel egy neten kitúrt ismeretlentől, magára vonja ezt a térítési kötelezettséget, mert a károsultnak a károkozó helyett térítő MABISZ-alap a teljes jogi arzenállal le fogja venni a károkozón a költségeit. A legfontosabb tehát a KGFB-befizetési igazolás, a felelősségbiztosítás érvényességének ellenőrzése a biztosító ügyfélszolgálatán.

Sok a költség

Nyilván nem mindenki áldozna 25 000 forintot egy rátermett okmányirodai ügyintéző megbízási díjára, bár így kényelmesebb és főleg gyorsabb. Ő intézte a vámhatósággal a regadót, szerzett vizsgaidőpontot, ő járt a Mozaik utcában vizsgáztatni és az okmányirodában is. Így három munkanappal a hazaérkezés után már megvolt a magyar rendszám a kocsira, de ha van rá idő, nem ördöngösség végigjárni ugyanezt. Kollégánk is megtette a középmotoros Toyota MR2-vel.

689 km után még nem volt üres a tank, a Focus 1,6 benzines autópályán beérte százon 7,2 literrel

Ennek tükrében érdemes kiszámolni, hogy érdemes-e belevágni a behozatalba. Miskolcról, Kőszegről vagy Békéscsabáról sem jó visszautazni dolgavégezetlenül, de ugyanez 500-1000 kilométerrel végképp nagy érvágás. Legalább ilyen rossz megvenni egy közepes autót, ha már idáig eljöttem alapon, de az utazásba ölt idő, energia és pénz tagadhatatlanul kényszerítő erő.

Kell a kétnyelvű adásvételi

Fontos, hogy ne felejtsünk el kétnyelvű adásvételi szerződést írni, amivel megspórolható a hivatalos fordítás tetemes többletköltsége. Érdemes kinyomtatni egy német-magyar adásvételit. Sok sikert az autóvásárláshoz, akár itthon, akár külföldön!