Használt dízel – Régit vagy újabbat?

Youngtimert a kommersz helyett

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.03.09. 06.00

Ugyanannyi pénzért vehetünk öreg, de jó állapotú és modernebb, de sosem babusgatott autót. Mire számítsunk, ha a youngtimer felé húz a szívünk?

Nemrég Dunakeszin jártam az Auto Crisnél, ahol ráakadtam egy 244-es dízel Volvóra 1984-ből. A hathengeres limuzin a felújítás után nagyon egyben van, de így is 800 000 forint alatti áron került mostani gazdájához.

800 000 Ft: modern dízel vs. kamrás szívó

Ennyiből egy korrekt, de semmi különös kompakt autó is kitelik, így adta magát az összehasonlítás egy hasonló értékű Mégane II-vel, amely történetesen szintén dízel. Anyagilag végromlás a Volvo vagy nem is olyan nagy érvágás a stílusosabb öreg autó?

Gulyás András fiának segített megvenni a 200-as limuzint. Neki is öreg autója van, egy állólámpás, W115-ös 230-as Mercedes, felesége viszont egy D5-ös S40-nel jár

A youngtimert Gulyás András vásárolta egyik gyermeke számára. Nem feltétlenül akartak idős autót, de a 21 éves fiú beleszeretett a nála jóval idősebb Volvóba és némi szülői kölcsönnel bele tudott ülni. A lépcsőshátú Mégane hajtókarcsapágy-csere és más fajsúlyos szervizmunkák után újjászületve cserélt gazdát, 289 000 kilométerrel, 800 000 forintért. Ezt az autót később részletesen is bemutatjuk, mert a dízelek fogyasztása, a típus nyomott ára és a választék gazdagsága miatt érdekes a Mégane II.

Corolla vagy IS200?

Kedves Olvasóink! Ez a cikk azoknak lehet érdekes, akik egy sokkal modernebb kocsi helyett ugyanazt a pénzt öregebb, de számukra vonzóbb youngtimerre költenék. Akinek az autó olyan, mint a kenyérpirító vagy a mosógép, vegye az újabbat, mert jobban jár vele. A többiek viszont mérlegeljenek! Mit szólnátok a 124-es Mercedeshez a Nubira/Lacetti ellenében, egy kifinomult Lexus IS200-hoz egy sima E12-es Corolla árában vagy egy szép E34-es Ötös BMW-hez egy közönséges, bár minden szempontból ésszerű és gazdaságos G Astra helyett?

Az ezüstmetál 244 D6-ban a Volkswagen LT-ből átvett, kamrás szívódízel motor van. A turbósítás előtti korszakban a hengerűrtartalom és a hengerszám növelésével lehetett a dízelek lomhaságát enyhíteni. A 2,4 literes sorhat így is csak 82 lóerős, míg a Mégane 1,5-ös dízele 80.

Drágábban javíthatók a Mégane dízelmotorjának bajai, ha hozzá kell nyúlni a nagynyomású üzemanyagrendszer elemeihez

Az öblös szívódízel imponáló finomsággal jár, nem is emlékeztet a soros négyhengeres dízelek rázkódására. A megszokott rút kerregés helyett a D6 hangja igazán szép, és a svéd csatahajó menetteljesítményei is rendben vannak, ha bemelegedve kicsit kihúzatjuk a szívódízelt.

7,5 vs. 5,6 l/100 km

A szépen forgó, alig rázkódó sorhat kulturáltságát hiába keressük a Mégane-ban, amely viszont jobban megy és jóval kevesebbet fogyaszt. Főleg autópályán, ahol a légellenállás az úr. A Volvo átlagfogyasztása a Spritonitor.de oldalon 7,46 l/100 km, a Mégane II-re a kis dízellel 5,58 literes átlag adódik.


Amióta láttam ezt a videót, tudom, hogy “az abban még benne volt az anyag” szimplán illúzió. Egy harminc évvel későbbi fejlesztésű, 4-6 légzsákos autó biztonságával nem vethető össze a kocka Volvo ütközésvédelme, hiába volt jobb, mint a korabeli konkurensek. Ráadásul a Mégane volt az alsó középkategória első autója, amely öt csillagot kapott az NCAP-törésteszten, amivel elnyerte az Év Autója 2003 címet.

Utastér: nagyon mások

Belül egyformán tágas és praktikus a két autó. Az ötajtóshoz képest megnyújtott tengelytávú francia limuzinban is bőven van hely, a Volvo utastere fejtérben és hangulatban ad többet annak, aki fogékony a koros autók bájaira.

Minden rendezett, a sok kis óra a turbós benzines sportmodellből származik

Innen a hosszú motorházfedélre pillantva, ötödik helyett az overdrive-ot kapcsolva az élet császárának éreztem magam, ahogy az impozáns vas tovasuhant.

Hóban a Volvo hátsókerék-hajtása természetesen élmény, de a Mégane egyszerűbb használatához képest mégis hátrány, ami néhány csomagtéri cementeszsákkal enyhíthető. A belső tér alapján a Mégane II hat elhasználtabbnak kopott kormányával, a váltógombról lekopott betűkkel, kifehéredett ablakemelő-kapcsolóival, de ezek pár tízezer forintból javítható tételek.

Belül elhasználtabbnak hatott a Mégane, mint a 20 évvel idősebb, de felújított Volvo

Egy autóbuzinak összességében a Volvo 244 D6 sokkal több örömöt nyújt, de mennyibe kerül a szívünkre hallgatni? Mert van az a lakatolási és szervizköltség, ami az embert a nagystílűbb youngtimertől átülteti egy utolsó generációs Mazda 323-ba, gondos osztrák tulajtól, 650 ezerért.

Alkatrészárak

Alkatrészből a gyakoribb típusokhoz minden beszerezhető, de nem biztos, hogy az első helyről, ami útba esik. Én a Bárdi Autó webáruházát böngésztem a cikk megírásakor, ahol a kocka Volvóhoz se kuplungszettre, se kerékcsapágyra, se hajtó féltengelyre nem adott árat a kereső.

Alkatrészárak Volvo 244 D6, 1984 Renault Mégane 1,5 dCi, 2004
Első lengéscsillapító 15 600 18 900-31 500
Első féktárcsa 5900-13 600 9800-19 500
Bal első fényszóró 7300, csak bura 19 800-77 000
Első sárvédő 15 600 13 500-18 500

Aki tehát beül bármilyen youngtimerbe, annak nem elég a legkézenfekvőbb beszerzési forrásokat ismernie. Az internet ebben is segít, de aki tényleg kötődik az adott típushoz, csatlakozzék valamilyen klubhoz és járjon bátran márkatalálkozókra, ahol értékes emberek ismeretségével és hasznos információkkal lesz gazdagabb. A Volvo esetében adja magát például a Volvowiw.

Szavazás

Te milyen autóra költenéd ugyanazt az összeget?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Aki körön belülre kerül, máris egyszerűbben és sokszor olcsóban jut hozzá mindahhoz, ami elvásik-elromlik kedvencén. “Veterános börzén az állólámpás Mercinkhez 6000 forintért veszem az első fékbetéteket” – mondja Gulyás András.

A Volvóhoz is potom pénzért kapni alkatrészt, például a Volvo Autós Bolt netes kínálatában a hajtókarcsapágy-készlet ára 5000, az első fékbetét-garnitúráé 2000-4000 Ft, első kerékcsapágyé 5200 Ft. A gázolajszűrő kijön 1500, egy hátsó lámpa 4000, a vezérműszíjkészlet 9500 forintból. Utóbbi cseréjére ügyelni kell, ha elszakad, azt nem bocsátja meg a motor. Ugyanilyen fontos a hűtő megvizsgálása, mert a túlmelegedést rosszul viseli a hengerfej.

Mivel a dízel motorolaja a furatokban, itt-ott megülő koromtól olajcsere után is fekete, inkább a légszűrő piszkosságából következtethetünk a karbantartás idejére. Ha nehezen indul a motor, az izzítógyertya cseréje segíthet a dolgon. 2000 Ft alatti árával nem nagy tétel, de a két hátsót csak az adagoló leszerelése után lehet kicserélni.


A dízelmotortól elvárhatjuk, hogy hidegen megfelelő izzítás után könnyen beinduljon és egyenletesen járjon, hasonlóan egészséges hanggal, mint a videón. Ha ezt télen is tudja, akkor adott a kompresszió és nem kell rögtön a felújítástól tartani. A tartósan fekete füst túletetett motorra utalhat elállított adagolóval. Igazán nagy baj a kék füsttel van, ami az elégő olaj jelenként erősen kopott hathengeresre utal. Elég volt egy közös délelőtt, hogy úgy érezzem, ép kasztni esetén nagyon is érdemes foglalkozni egy 200-as Volvóval.


Mellette – Ellene
  • Egy érdekes autó állandó öröme
  • Több előzékenység a közlekedők részéről
  • Elterjedt típusoknál problémamentes alkatrészellátás
  • Egyszerűbb szerelés, akár házilag
  • Az újabb autókénál nem magasabb karbantartási költség
  • Alacsonyabb kötelező biztosítás
  • Csekélyebb teljesítményadó
  • Minimális értékvesztés
  • Nyugodtabb vezetés, boldogabb élet
  • Sokkal rosszabb ütközésbiztonság
  • Többnyire hiányzó légkondicionálás
  • Sokkal károsabb kipufogógáz
  • Magasabb fogyasztás
  • Ritka típus esetén nehéz kopóalkatrész-ellátás
  • Nehezebben pótolható apróságok (pl. díszléc, belső téri elemek, kárpitok)
  • Időszakonként a lakatolás többletköltsége
  • Gyakoribb szervizigény (pl. rövidebb olajcsere-periódus)
  • Kevéssé alkalmas évi 30-40 ezer km megtételére


Alkatrészárak, Volvo 244 D6

Karosszéria
Jobb hátsó lámpa 4000 Ft
Küszöb 7900 Ft
Hátsó sárvédő javítóív 6500 Ft

Motor
Vezérműszíjkészlet 9500 Ft
Dugattyúgyűrű-készlet 9900 Ft
Hajtókarcsapágy-készlet 5000 Ft
Izzítógyertya 1600 Ft
Porlasztócsúcs 3600 Ft
Gázolajszűrő 1500 Ft
Vízpumpa 7500 Ft
Vízhűtő 24 900-tól

Erőátvitel
Kuplungszett 36 900

Fék
Első féktárcsa 8100 Ft
Első fékbetét-garnitúra 4000 Ft

Futómű
Első kerékcsapágy 5200 Ft
Hátsó kerékcsapágy 11 800 Ft
Első lengéscsillapító 9400 Ft
Első toronycsapágy 10 900
Kormánymű javító készlet 4500 Ft

Forrás: VolvoAB.hu

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Volt erről egy tanulságos video arról hogy mennyivel többet ér egy modern kisautó mint egy öreg “biztonságosnak gondolt” batár. http://autossagok.blog.hu/2014/11/16/toresbiztonsagi_fejlesztesek_fontossaga

    Egyébként épp ilyen volvo vs renault eresztés…

  • vaLacky

    Nekem voltak öreg autóim (+15), nem volt olyan hónap, hogy ne legyen valami bajuk. Aki szeret bütykölni, annak talán jó, de normális, mindennapi használatra nem. Persze, akinek ilyenre van pénze, azt is megértem, de gazdaságilag az a legjobb, ha egy négy-öt éves, sima szívó benzines autót veszünk, és azt kb. öt évig használjuk. Szerintem…

  • Guevara

    Dízelnél a kopott (csöpögő) porlasztófej is kék füstölést okoz, tehát kék füstölés esetén nem biztos hogy beteg motorral van dolgunk.

  • demagóg

    Akinek számít a biztonság, az nem vesz idos autót.
    Akár Volvo, akár nem.

    Be akartam linkelni a Modus vs Volvo töréstesztet, de látom, már megelőztek. Tanulságos. Nézzétek meg!

  • Szaky

    Ez durva hogy a Renault ilyen hamar szét esett!! A Peugeot fejlesztésű 1.6tdci 8szelep 95 ló focosumban már 470.000km van még turbót sem kellett fel

  • Iceman.

    zoldfulu2000: Köszönöm, ezt a videót még nem láttam, bár az eredménye engem nem lepett meg.

  • Iceman.

    Szerintem egyébként a kettő nem alternatívája egymásnak, ennyi erővel egy gixxer is ide férhetett volna, csak mert kapsz 8 kilóért. Az egyik -a volvo- egy hobbiautónak ideális ebben a korban, a Megannal meg még le lehet és le is fognak húzni 300k km-t normál használatban.

  • Hunyor

    Akkor vegyetek Renault-t vagy bármi mást, mi Volvosok ezen jót mosolygunk.
    Nem lehet összehasonlítani a két autót. :D
    Üdv: egy volvos

  • vaLacky

    Hiába mosolyogsz, nekem volt ilyen öreg carom, a gatyámat is ráköltöttem, soha többet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.