Fent az emelőn épp szertefoszlik az illúzió, hogy 1,2 millió forintból találunk itthon megfelelő autót. Dunakeszin vagyok a 7-es BMW használttesztjéből ismerős szervizben. A kék Focuson a nyúlványok és a tornyok valóban épek, de van rajta vagy öt újrafényezett elem, rozsdásodik több helyen, horpadt a küszöb, szervizkönyv pedig még az első évekből sincs. Az első lengéscsillapítók szárán olajsár, kuka mindkettő. “Ez magyar autó, mit vársz tőle?” – intézte el a hibákat a kereskedő, aki abszolút kulturáltnak és tisztességesnek tűnik.

Próbáltam, de itthon nem ment

Ekkor valami eltört bennem és megfogadtam a baráti tanácsokat, hogy a megoldás a használtautó-behozatal Németországból. Túl voltam itthon négyhavi autónézésen, elsősorban használt Smart Forfourra koncentrálva, de a II-es Focusokat is figyelve. Utaztunk Miskolcig is, de hiába.

Ezt a hirdetést nézegettem két hétig, mire el tudtam indulni megnézni az autót. Ott is van épp elég rosszarcú nepper, ezt legalább német kereskedő árulta, kövezett, bejáratott telepről. A motorja a sima 100 lóerős volt, nem az ígért 116 lóerős Ti-VCT

Mit gondolsz a használtautó-behozatalról?

  • Érdekelne, de túl sok vele a macera 40%
  • Kintről lesz, én hozom be24%
  • Már hoztam autót magamnak14%
  • Kinti lesz, behozatom11%
  • Érdekelne, de kint sem olcsóbb11%

Mit gondolsz a használtautó-behozatalról?


A cikk írásakor 7892 Focus II-et hirdetnek a Mobile.de-n, ebből 2798 ezerhatos benzines és 1317 szervizkönyves. A nekünk fontos keresési kritériumokat beállítva 3500 euró alatt marad nagyjából 35 autó kézi váltóval. Na én ezek közül próbáltam törésmentes (unfallfrei) kitétellel hirdetett kocsit találni, amely nem kombi és tetszik a színe. Hab a tortán, ha magánszemély árulja (privat) és nem Ti-VCT-motoros, tehát nincs benne a változó szelepvezérlés. Ez a rendszer nem betegágy és tényleg erősebbé teszi a motort, de ha netán elromlik, 200 ezer forintért javítható.

Minden hirdetőt telefonon kerestem, mert az e-mail bizonytalan. Magánszemélyeknek és kereskedőknek is írtam a hirdetés alatti üzenőfelületen és semmilyen választ nem kaptam. Talán pechem volt, de főleg nepperek hirdetéseiben látni, hogy csak telefonra válaszolnak.

Az ICE szuperexpresszen választható csendes vagy csevegős vagon, ún. Ruhebereich és Handybereich illetve kupé vagy egylégterű vasúti kocsi. Van konnektor, viszont nincs ingyenes wifi, míg itthon a net benne van a jegy árában, néha még Volán-buszokon is. Szinte semmit nem érezni a szupervonat sebességéből. Egy ideig néztem a kijelzőn az ugrásokat, aztán 240-nél meguntam

Végül kinéztem két törésmentesnek hirdetett autót egymáshoz közel (a vonatozás miatt) és a SEAT Leon X-Perience vezetése után Salzburgban vasútra szálltam. A különféle vonatok a majdnem nyolcórás úton, három átszállással, összesen másfél perc késést szedtek össze, azt is az utolsó szakaszon. Le voltam nyűgözve.

Focus 1,6 Ghia, 3290 euró

Saarlouis a francia határ mentén van, nem nagy város. A kereskedő két embere elszaladt értem kocsival a hotelhez. Egy FIAT-szalon szomszédságában régóta működik a telep, a személyzet német és nem faházas-murvás kereskedés, de attól még ugyannyira átverhetnek. A kinézett kocsi az alufelnis nyári kerekein állt, a hirdetésben meg sem említették, hogy a csomagtérben ott a téli kerékgarnitúra.

3100 euróba került, de a vége 1,3 millió Ft lesz, mert a forint rémesen gyenge. Döntő érv volt, hogy a Focus Motorcraft-cuccokkal márkaszervizben is jutányosan karbantartható

Átnéztem az autót, babráltam vele vagy egy órát. Van rajta pár karc, ami engem nem aggaszt, ahogy a 186 000 kilométer sem. Ültem több 600-700 ezret futott autóban, egy autó nem a használatba pusztul bele, hanem a karbantartás hiányába.

Sokatmondó papírok

A futásteljesítmény jól követhető a szervizkönyv bejegyzéseiből, de a fekete fordos mappában megtaláltam az összes műszaki vizsga papírjait, benne az óraállással és az ismétlődő örömhírrel, hogy kedves hölgyem, az autóján semmilyen hibát nem állapítottunk meg, örülnénk, ha két év múlva ismét ezt a TÜV-állomást választaná Hauptuntersuchung (a hirdetésekben HU) céljából. A dokumentumok között volt a számla a kormányrásegítés szervoszivattyújának tavalyi cseréjéről, 600 euróért.

Ott is átverhetnek

Német magánemberek szavára többnyire adhatunk, de a használtautó-kereskedelmet ott sem klarissza apácák űzik, ami az óratekerésre és a törött előélet elhallgatására is igaz. A legjobb 100 euróért állapotfelmérést végeztetni a kinézett autón. A cég szakértői a megrendelést követő munkanapon kapcsolatba lépnek az eladóval, a törésnyomokat is érintő átvizsgálás és a próbaút eredményét a szemle utáni napon elküldik a vevőjelöltnek (nagyjából így). Ennek tudatában biztosra mehetünk és összességében a behozatal is kevesebbe kerülhet. 100 euróból matricákkal meg sem lehet járni az utat kocsival oda-vissza. A vizsgálat eredményét ismerve viszont mehetünk fapados repülővel és onnan vonattal-taxival, ahogy kiadja.

Mivel a kocsi jónak tűnt, mentem vele egy kört és szerencsére a próbaúton sem mutatott gyanúsat. A tank majdnem háromnegyedig volt, ami azért jó jel, mert pitiáner helyen leszívják vagy kijárják, itt viszont nem vacakoltak ilyennel.

A sok apró tétel miatt kerestünk Trend helyett Ghia kivitelű Focust. Szebb a kárpitja, van benne deréktámasz, automatikus és kétzónás a légkondi, hátul is jár kartámasz. Az esőérzékelő és a fényérzékelő nem nagyon érdekelt

3290 euróra volt kiírva az autó, 3100-ért hoztam el. Az első gazdás, szervizkönyves, törésmentes kocsikat ott sem nehéz eladni és 50-100 euró leküzdésénél nekem többet ért, hogy a kereskedés egy munkatársa kiállíttatta az exportrendszámot és elintézte az összes hivatalos papírt. Én csak kísérőnek kellettem.

Ez a lényeg: költségek kint és itthon

Vételár, kinti költségek
Autó ára: 3100 euró – 976 500 Ft*
Exportrendszám+biztosítás: 30 napra 110 euró** – 34 650 Ft
Kinti gépjárműadó: kb. 50 euró – 15 750 Ft
Export rendszámtábla: 32,98 euró – 10 390 Ft
Okmányirodai díjak: 50,2 euró (rendszámügyintézés: 30,70; adatmódosítás: 10,20; “törzskönyv” (Fahrzeugbrief) csere: 5,10; KBA járműhivatali bejegyzés: 3,60; 2 db érvényesítő matrica: 0,60) – 15 810 Ft
———————————
1 053 100 Ft

Útiköltség
Vonatjegy+helyjegyek: 103,5 euró (Salzburg-Saarlouis) – 32 600 Ft
Szállás reggelivel: 65 euró – 20 500 Ft
Vacsora a sarki töröknél: 10 euró – 3150 Ft
Benzin hazafelé: 82 euró – 25 830 Ft
10 napos autópálya-matricák (osztrák+magyar): 2900+2975 Ft
Evés-ivás hazafelé: 4000 Ft
————————
91 505 Ft

Honosítás
Regisztrációs adó: 72 250 Ft
Műszaki vizsga honosítása: 8000 Ft
Forgalmi és törzskönyv díja: 6000+6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 33 300 Ft
————————-
125 550 Ft

Mindösszesen: 1 270 155 Ft

*315 Ft/euró árfolyamon
**14 napra 100 euró
lenne

P- vagy exportrendszám?

P-rendszámos hazaútban nem gondolkodtam. Három napra bérelve kijönne 15 000 forintból, de szabálytalan és nem hiányzott a macera. Mivel az ötnapos, sárga szélű rendszám (Kurzzeitkennzeichen) hazánkban nem érvényes és nem használható, a 14 és a 30 napos exportrendszám (Exportkennzeichen) közül választottam az utóbbit, mert csak 10 euróval kerül többe. A 110 eurós összköltség nagy része a biztosítás.
 

30 napra 110, 14 napra 100 euróba kerül az exportrendszám, az összeg nagyobbik része a kötelező felelősségbiztosítás díja. Se hazafelé, se itthon nem abajgattak a miatta a rendőrök

Először a rendszámgyártóhoz mentünk, amiből az okmányiroda (Zulassungstelle) mellett több is működik. Ott valahogy nincs Plakett Kft-féle monopólium, így nem merül fel a büdös nagy korrupció gyanúja sem, amiért senki más nem gyárthat rendszámot.

Nem megy az alku?

Ha egy autót vonzóbb áron hirdetnek, mint a hasonlókat, számítsunk rá, hogy az árból akár 10 százalékot sem lehet lefaragni, főleg magánembereknél. A pofátlan és mértéken felüli alkudozás idegen attól a világtól, ne égessük le magunkat és főleg a magyar nemzetet! A Festpreis, Endpreis vagy fix Preis végleges eladási árra utal, a Verhandlungsbasis vagy VB az irányárat jelöli. Amennyiben kereskedésből vesszük az autót, a kocsi hibáin túl hivatkozási alap lehet, hogy az autó kivitelével megszűnik a belföldi magánszemélyes eladáskor élő garanciális kötelezettségük. Sok öregebb autót ezért árulnak csak exportra vagy cégeknek (nur export/Gewerbe) kitétellel. 

A kisiparostól átsétáltunk a gépjármű-ügyintézésre. A nyitva tartás változó, nézzünk előre utána az interneten (pl. a városnévvel együtt a Zulassungsstelle Öffnungszeit Exportkennzeichen szavakra keresve).

Magyar felirat biztatja a betérőket. A némettudás nem árt, de az angollal is el lehet boldogulni

Az okmányiroda után visszatértünk a rendszámgyártóhoz (Schildermacher). A szaki egy ruhásszekrény méretű géppel, másfél percen belül megnyomta a hatósági jelzést a szűz fémtáblából, amivel visszaballagtunk az okmányirodára. A teljes folyamat bő egy óra alatt megvolt, de ha több az ügyfél, három óra is lehetett volna.

Fizethetjük a német járműadót is

Készülni kell IBAN-számmal, hogy a 14 vagy 30 napos rendszámok mellé nemrég bevezetett gépjárműadót le tudjuk róni a német államnak. Én adtam jattal együtt 50 eurót a kereskedőnek, hogy utalja el ő, mert nem hiányzott plusz egy feladat.

Fontos felirat, az exportrendszámok befogadásának határidejét jelzi, ami okmányirodáról okmányirodára változhat. A legkisebb településeken nincs rendszámügyintézésre alkalmas hivatal, de az is pech, ha nem férünk bele az aznapi műszakba és még egy napot várni kell

Maradt idő beszélgetni a kereskedés tulajával, aki 1998-ban szerelt le a Bundeswehrtől. Angol-német tolmácsként szolgált egy kanadai támaszponton, ahol a tankoló német katonai gépek személyzetének fordított. Mivel a heti egy gép nem merítette ki, a Hudson-öbölnél elkezdett autókkal kereskedni és itthon sem szállt ki. 190-es vagy SLR Mercedes is megfordul nála, nem mehet rosszul az üzlet. MTM-tuningos RS6-os Audija is volt, amivel 343-at ment.

Itthon olcsóbb?

Még hátravan az autó honosítása, tehát a fenti összegek nem véglegesek, de a nagyságrend stimmel. Az 1,3 millió forintból a regadó 72 250 Ft lesz, a 2016. februárig érvényes vizsga honosítása 8000 forintba kerül, plusz a forgalomba helyezés egyéb költségei és az idén január 1-től ránk vert vagyonszerzési illeték.

7,34 l/100 km volt az első fogyasztás sok autópályával és kevés várossal. Tisztán a fagyos Budapesten járva egyelőre 10,2

Kérdés, hogy ennyiért itthon mit kapunk? 1,6 millió Ft alatti szervizkönyves, első gazdás, maximum 200 000 kilométert futott, automatikus légkondis Focus 1,6-ra keresve a Használtautó.hu a cikk feltöltésekor egyetlen találatot ad ki. Egy 1 550 000 forintra kiírt ötajtóst a Nagykőrösi úti autópiacról, amihez nincs téli kerékgarnitúra és Ghia helyett a szerényebb Trend Plus kivitel.

De aki saját magának keres autót, ne a megtakarítás, hanem a gazdagabb felszereltség, a jobb állapot és a kulturáltabb szerviz-előélet reményében induljon nyugatra. A rettenetesen gyenge forint miatt sokat fogni csak a törött, gányolt darabokon lehet, nem a törésmentes, szervizkönyves autókon.
 

17 euróért, 5200 forintért bármilyen rendszámtáblát nyomnak. Hazaérkezés előtt Budaörsön lemostam az autót, bár az ezüst sokat elbír

1196 kilométer után, reggelre hazaérkezve azzal a tudattal szisszentettem a jutalomsört, hogy megérte kockáztatni. Ha bárki kedvet kapott a Focus-vételhez: többhavi nézegetés után azt mondom, hogy ez a bordó ötajtós, pláne ez a magántulajos Ghia kombi megér egy telefont.