Használt autó: dízelt vagy benzinest?

Használtautó-tanácsadó: Ford Focus és Mondeo

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.12.04. 07.19

Használtan igen népszerű a Ford Focus és a Mondeo. Márkaszervizek szakembereit arról kérdeztük, melyik motorral érdemes megvenni őket. Nagy meglepetések értek.

Két Ford is szerepel a használt autók import toplistájának első tíz helyezettje között: a Focus és a Mondeo. Tanácsadó rovatunkban mi magunk is sokszor javasoljuk, hogy egy Focus vagy Mondeo jó megoldás lehet az adott keretből. Ár/érték arányuk miatt joggal népszerűek használtan, ezért megkérdeztük fővárosi márkaszervizek szakembereit, hogy a javítási-karbantartási tapasztalatok alapján melyik motorváltozat jó és melyiket jobb elkerülni. Kérdéseinkre a Ford Petrányi két szervizvezetője válaszolt: a Kerepesi úti márkaszervizből Padányi Zsombor, az Üllői úti telepről Szekeres Zoltán.

Focus II: Melyik dízelt?

A 2005-2011 közötti Focusból a használtautó-kínálat zömét dízelmotoros autók alkotják, nagyrészt céges kombik. Mivel benzinesből kicsi a felhozatal, nem lehet azzal elintézni a választást, hogy vegyünk inkább Otto-motorost.

Drágábban cserélhető vezérlése miatt az 1,8 TDCi fenntartása többe kerül, mint a gyengébbik 1,6-os dízelé

Igen ritka a kétliteres dízel, alapvetően az 1,8 TDCi és az 1,6 TDCI között kell dönteni, a kisebbik javára. Az 1,8-as szelepvezérlése és a nagynyomású szivattyú hajtása egészen más konstrukció, mint a PSA Peugeot Citroën konszernnel közös kisebbik motorban, ami a vezérműszett cseréjekor – alvázszám alapján 160 vagy 200 ezer kilométerenként – jelentős többletkiadást okoz.

Vezérléscsere

1,8 TDCi: felső vezérlés: 58 000/105 000 Ft (változattól függően)
               alsó vezérlés: 26 600 Ft
               munkadíj: kb. 65 000 Ft

1,6 TDCi: vezérműkészlet: 55 800 Ft
                munkadíj: kb. 20 000 Ft

Tehát nemcsak alkatrészárban, a szerelés költségében is hátrányban van a nagyobbik motor, mert egy igen jókezű szerelőnek is majdnem egy teljes munkanap, mire végez vele. Azonos állapot esetén tehát az 1,6 TDCi a nyerő. De melyik? Mert ezerhatos dízelből kettő is van.

Olcsóbb lett a márkaszerviz

Nemrég jelent meg hazánkban az öt év feletti autókra szóló Motorcraft-szervizprogram, amely nyomott áron teszi elérhetővé a márkaszervizek munkáját a Ford magyarországi hálózatában. Ugyanazok a szakemberek dolgoznak az autókon, ugyanazzal a háttérrel, mint a garanciális kocsikon, de a normál tarifánál csekélyebb összegekért és a gyárinál olcsóbb, de rendes alkatrészekkel.

Jelenleg a fő ajánlat az olaj, az olajszűrő, a légszűrő cseréje és az autó komplett átvizsgálása 23 900 forintért. Ez az alap Fiestától a V6-os Mondeóig az összes Fordra vonatkozik, kivéve az ST és RS sportmodelleket. Az új szervizprogramban gyorsjavítások is szerepelnek, így egy ma is nagy értékű Galaxy vagy S-Max első fékbetétcseréje kijön 23 990 forintból (Focusra 20 990, Fusionre és Fiestára 17 990Ft). Részletek és konkrét összegek például az alábbi weboldalon találhatók.

Részecskeszűrő: komoly többletköltség

Nagyon nem mindegy, melyik 1,6 TDCi-t vesszük. Karbantartási szempontból jelentős különbség van a 90 és a 110 lóerős dízelmotor között. Költségoldalról a kisebb teljesítményű a nyerő, nem véletlenül választják a márkaszervizek szerelői és munkafelvevői inkább a 90 lóerős 1,6 TDCi-t.

Nagyban meggyorsítják a használt autók eladását és a vevők alkudozási hajlamát is mérséklik a márkaszervizes számlák a karbantartásról

Az eltérés fő oka az erősebbikben lévő részecskeszűrő, ami a C-Max egyterűre is vonatkozik. A koromcsapda adalékát 60 000 kilométerenként kell cserélni és a nagyjából kétliternyi vegyszer ára 47 360 Ft, plusz a munkadíj 8840-ért.

De ez kilométerenként nem egészen egy forint plusz, ami még beleférne. Rosszabb a helyzet, amikor a gyári előírások szerint cserélni kell a DPF-et (diesel particulate filter) 120 000 km megtétele után. Az új szűrő ára 275 466 Ft, így a szerviztől más megoldást várnak a sokkolt ügyfelek. Létezik kényszerregeneráció, vegyszeres kimosás, még kemencés kiégetést is kínálnak egyes cégek, de valamivel később úgyis az a vége, hogy hibakódot generál az autó, ég a visszajelző és új részecskeszűrőt kell venni.

Szervizszempontból inkább a 100 lóerős ezerhatost választanánk, mint az erősebb Ti-VCT benzinest

Mivel a szűrő árára rájön a munkadíj, a programozás, a tömítés meg a bilincs, a számlán majdnem 300 000 Ft szerepel. Aki teheti, válassza a kevésbé környezetszennyező 110-es TDCi-t, de legyen tisztában ennek többletköltségével. A többiek pedig maradjanak a 90 lóerősnél, ez jobb megoldás, mint barbár módon kiütni az elhasználódott koromszűrőt az erősebbikből.

Lendkerék: egy vagy kettős tömegű?

Nemrég a kettős tömegű lendkerékről írva említettük, hogy csak az alvázszám alapján mondható meg biztosan, milyen lendkerék van az adott autóban. A 110 lóerős 1,6 TDCI-ben és az összes 1,8 TDCi-ben ott forog a 200 000 Ft feletti és nagyjából 150 000 km élettartamú kéttömegű lendkerék. A 90 lóerős dízellel viszont van rá esély, hogy megússzuk ezt a kényelmet javító, de a kuplungcserét nagyon megdrágító alkatrészt.

Focus II: Melyik benzinest?

Az 1,4-es motor kissé gyenge az autóhoz, a nagy számban megtalálható 1,6-os benzines viszont megfelelő erőforrás. Kétféle van belőle, a 100 lóerős sima és a változó szelepvezérléses, 115 lóerős 1,6 Ti-VCT. Utóbbi jóval élénkebb és nincs is vele komoly baj, de egyes autókban a vezérlés mágnesszelepeivel adódott probléma. Inkább maradnánk a szívós és egyszerű alapváltozatnál.

Ha Ti-VCT-s autót néztünk ki, mindenképp vigyük el márkaszervizbe állapotfelmérésre, mert létezik egy speciális tesztprogram a változó szelepvezérlés vizsgálatára. Ha a tulajdonos ebbe nem megy bele, legalább azt oldjuk meg, hogy hidegindítás után hallgassuk meg a vezérlést! Ha hidegen zörgést hallunk, az rossz jel. A változó vezérlés javítása 200 ezer forintos tétel, erre oda kell figyelni.  

Nagyon kevés problémát tartogat egy szívó benzines Focus


Mondeo 2001-2007 – Dízelt vagy benzinest?

350 000 és 1,5 millió Ft között temérdek Mark III-as használt Mondeo vár vevőre. Ennél a típusnál igen határozott volt a szakemberek álláspontja: benzines legyen. A dízelek a Delphi-gyártmányú befecskendező-rendszerekkel kapcsolatos hibák miatt kockázatosak, sok porlasztógondja volt ezeknek a motoroknak. A kettős tömegű lendkerék itt nem szempont, mert a szívó benzinesekben is megtalálható volt és alig kerül kevesebbe, mint a dízeleké.

Mégis az atmoszférikus benzinesek közül érdemes válogatni. Az 1,8-as modellek közül a ritka, közvetlen befecskendezéses SCi-t nem preferálnánk, inkább a 110 vagy 125 lóerős sima 1,8-ast vennénk.

Láncos motorjaival kiforrottak a benzines Mark III-as Mondeók. Főleg a kétliteres vonzó

Utóbbiak gyújtótrafója is jobban bevált, az SCi hengerenkénti gyújtótekercseinél strapabíróbbnak bizonyult a szívócső befecskendezéses egy-nyolcasok hídtrafója. A négyhengeres benzinesek szelepvezérlése láncos, a vezérműlánc a tapasztalatok szerint ritkán ad okot panaszra ezekben az autókban. A kétliteres benzines igazán jó választás.

Mondeo 2007-2014: legyen dízel!

Újonnan jók a modern dízelek, de használtan kevés típus van, amelyből kifejezetten ajánlanánk a dízelt. A kivételek egyike a Mark IV-es, tehát a 2007-től forgalmazott Mondeo. A most kifutó generációban a befecskendező-rendszert más beszállítótól vette a Ford, így a típus megszabadult a korábbi injektorgondoktól.

Dízelmotor azonban 100 és 200 lóerő, 1,8 és 2,2 literes hengerűrtartalom között sokféle van. Az elterjedtebb motorok közül nincs nagy eltérés az 1,8 TDCi és a 2,0 TDCi vezérléscseréje között. Mindkettő 200 000 km után esedékes, hasonló költséggel. Csapágyaikban, befecskendezésükben sincs lényegi különbség, így a nagyobb nyomaték és a szélesebb választék miatt döntenénk a kétliteres mellett.

A beszállítóváltás nyomán a dízel Mondeo megszabadult elődje injektorgondjaitól

Amit viszont elkerülnénk, az az egészen korai 1,8-as dízel Mondeo. A 2007. 07. 19. előtt gyártott autókban ugyanis nem a 100 000 forintos lendkerék van, hanem a 200 000 forintba kerülő. Ha az autó gyártási ideje bizonytalan, alvázszám alapján a márkaszervizekben kideríthető, hogy a drágább vagy az olcsóbb alkatrész kell-e hozzá.

Automatikus váltók: Powershift vagy hagyományos?

Ezeket a Mondeókat kétféle automatikus váltóval szerelték. A hagyományos, bolygóműves hatfokozatú automaták (Aisin AWF 21) mellett a használtautó-kínálatban megtalálhatók a Getrag duplakuplungos Powershift váltói. Nemcsak a Mondeóban, hanem a vele közös technikára épülő S-Maxban és Galaxyban is.

A modernebb váltó hátránya, hogy 60 000 kilométerenként olajcserét igényel, akárcsak a Volkswagen olajos kuplungos DSG-je. A hat liter kenőanyag ára 35 520 Ft, az olajszűrőé 10 490, a munkadíj pedig 8840 Ft, ami összesen 55 000 Ft.

Nem az árt egy modern autónak, ha mennek vele, hanem ha nem költenek a karbantartására

Komolyan kell venni a karbantartási igényt! Ha az olajcserék elhanyagolása miatt tönkremegy a kettős kuplung, az új 450 000 forintba kerül, ha pedig a szennyeződések bejutnak a mechatronikus egységbe, annak cseréje 520 000 forinttal növeli költségeket. Még ha a gyári új helyett felújítottat veszünk, az is megvan 400 000 forint. Ezzel szemben a hidrodinamikus nyomatékváltós sebességváltó olajtöltete az autó élettartamára szól, bár 150 000 km után nem árt cserélni. Jobb a békesség.

Valós futás, törésnyomok

Aki használt Fordot venne és kíváncsi rá, mennyi az autó valós futásteljesítménye, volt-e törve és milyen állapotban van a futóműve, végeztessen állapotfelmérést márkaszervizben! Például a Ford Petrányi szakembereivel. Ne utólag derüljön ki, hogy a 140 000 kilométerrel megvett S-Maxnak 350 000-nél már volt garanciális javítása Németországban, évekkel ezelőtt. (x)

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Érdekes dolgokat hord össze a cikk. Szerintem nem kérdés hogy a PSA 110LE 1.6 TDCI az ideális választás a fókába. A benyák gyengék (nem véletlenül ritkák is, csak szükségből vette bárki is), a 2.0 TDCI szerintem nem ad elegendő többletet. 1.6 dízel vagy az öthengeres benya kell ide :)

    Tudomásom szerint a részecskeszűrő 180e-ig bírja, az adalékfeltöltést nekem kb 100 EUR többlettel számlázta a Volvo márkaszervíz, pedig ők nem motorcraft áron számláznak.

    Nekem volt gondom a EGR szeleppel, azt 300 euróm bánta, Sajnos tiszta városi használathoz a dízelek nem optimálisak…

    Én eddig úgy tudtam hogy az 1.6os dízelben nincs kettős tömegű lendkerék…

  • aYvEl

    zoldfululu2000
    Avval egyetértek hogy az 1.6 TDCi az ideális. Én is 110 lovast használok, igaz nem Ford (PUG 307SW HDI). Az utak 30 százaléka autópálya, 60% országút, 10% város. Így szerintem ideális. De ha pl. az autópályás közlekedéseim helyét a városi utak töltenék ki, 90 lovassal járnék. Hamar eltömődne a “FAP vagy DPF vagy részecskeszűrő”, akárhogy is nevezzük :D.

  • geotrinus

    Nálam 1.6 benzin 140.000 km alatt csak olaj3szűrők csere. Meg egy akksi. 7 liter százon vegyes használatban. A használt dízelekről a budapesti ***** márkakereskedésben anno lebeszéltek, és nem bántam meg.

  • orpheus

    Biztos jobban tudod mint Petranyiek… :))))

  • MetroGoldwinMayer

    Megosztom a családi tapasztalatot:

    Focus2 1,6 ti-vct/2006/ benzin 3 évesen, 40e km-rel véve – Nem rossz autó, normál karbantartási ktg. 2x eltörő klímacső + indítómotor csere a szokásosak mellett, 4 év és +40e km alatt. A fogyasztás 9 felett van, de többnyire városban megy rövid utakon.

    Mondeo2 2.2tdci/2005/ dizel 5 évesen 130e km-el véve – Ez jobban bejött, a normál karbantartása nem Suzuki szintü, de 4 év és +70e km autópályázás alatt EGR szelepet kellett cserélni egyszer(100e márkaszervizben), a fényszórómosók szarakodtak mindig, de ennyi. Autópályán járt 6,6 litert evett nálunk, utazni jó vele.

    Mind2-t használtan vettük és eladtuk azóta, nem szerettem bele a márkába de senkit nem beszélnék le róla, az ár-érték arányuk jó. Meg kell nézni mit veszel mert nem minden dízel betegágy, magas km-rel sem.

  • Kanyaró Malvin

    Ezt a lendkerékdolgot tényleg csak alvázszám alapján tudják megmondani, de a 110-es 1,6 TDCi-ről én mindig azt olvastam-hallottam, hogy van benne. Ezek szerint a 90-esnél megúszható esetleg. A Ti-VCT 200 ezres vezérlése kicsit aggaszt. Pont jó lenne, de így lehet, hogy a sima 100 lóerős a nyerő. Van egy közeli ismerősöm, ő azért is vesz Opelt, mert 4+ vagy MyOpel-alapon olcsó hozzájuk rendes a márkaszerviz. Örülök, hogy a Ford is lépett végre. Ez a Motorcraft nem alkatrészgyártó volt régen? Dobozokon rémlik, a felirat.

  • truly40

    Mivel ez ez fizetett hirdetés(cikk) a Ford Petrányi részéről, ezért megosztom a tapasztalatomat a nevezett céggel kapcsolatban:
    Néhány hónapja használt 4 éves Mondeo kombi 2.0 Tdci autót néztem ki egy debreceni kereskedőnél. Az autónak magyar szervizkönyve volt, ami a Petrányinál vezettek. Bal hátulja festve volt, de a kereskedő nem tudta megmondani, hogy milyen mértékű volt a sérülés (szervízkönyvben csak egy megjegyzés volt). Gondoltam felhívom a Ford Petrányit információért. Telefon túloldalán kedves női hang, mondom hogy mit szeretnék: alvázszám alapján információt kérni az adott autó szervízmúltjáról, főleg a sérülésről. Hölgy közli, hogy csak a tulajdonosnak, vagy csak annak meghatalmazása útján adnak ki információt. Mondom neki, hogy Debrecenből hívom, a tulaj (kereskedő) itt van mellettem, adom… Nem, személyesen fáradjon be hozzánk és a kért információkat megadjuk.
    Kérdezem: ki az a hülye, aki Debrecenből egy olyan információért felutazik a Petrányihoz, amit telefonon vagy e-mail-ben is közölhetnének ? Tájékoztattam a hölgyet, hogy most veszítettek el egy potenciális Ford szervíz ügyfelet. Válasz: köszönjük! Én köszönöm kedves Ford Petrányi a XXI. századi hozzáállást ! Más márkánál kötöttem ki, pedig a Ford volt a kedvenc !

  • Guevara

    “A koromcsapda adalékát 60 000 kilométerenként kell cserélni”

    Cserélni az adalékot? Nem elírás ez? Azt egyszerűen elfogyasztja az autó.

  • Marcikutya

    Jövő tavasszal tervezek venni a régi Mondeóm helyett egy újat, 8 éves körül. A szerelőmnek említettem több márkát is, némelyikről határozottan tiltakozva beszélt le. A tdci-ről nem volt rossz a véleménye, nem biztos, hogy bejön a hagyományos tdci-betegség, de ha be is jön, akkor a javítás megáll 300kFt-ból (nagynyomású szivattyú és a porlasztócsúcsok nem csak látszólagos megoldást hozó, szakszerű felújítása). nem hiszem, hogy feleslegesen csinálna magának munkát. :-)

    A cikk nem említette a benzinesek közül a V6-os modelleket, ott motorprobléma nehezen lehetséges, viszont a kettőstömegű lendkerék ebben is ott van.

  • Basal

    Mondeo 2003-as 2 TDCI 131LE Nagyon fontos Olaj-mindig Ford specificust
    5-30 W Mobil S Castrol Agip Mannol Legjob olajszúrő-Hengst
    Gázolaj-én az OMW-tartom a legjobbnak. Hidegen kimélni a motort és a
    turbót ! Ennyi

  • Kanyaró Malvin

    Tudod, Truly40, ez a törvény, ezek az adatvédelmi szabályok határozzák meg a társadalom működését. Ezért nem okádhatnak rád csak úgy reklámtömeget, ezért nem kaphatja meg az életbiztosítód vagy a munkahelyed a betegségeidről (ne legyenek!) szóló orvosi információkat stb.

    Petrányiéknak és az összes többi autószalonnak semmi köze ehhez. Ezért ne rájuk haragudj, a hölgynek te lehettél a tízezredik tájékozatlan autóvevő, vadidegen telefonáló, akinek a kedvéért meg kellene szegnie a rá és a munkaadójára vonatkozó jogszabályokat. Az adatvédelemnek ára van, pl. az is, hogy a tulajnak kell felhatalmaznia őket ezen infók kiadására. Persze ez előzetes szervezést igényelt volna. A tájékozatlansággal kombinált sértődékenység elég szerencsétlen attitűd az ötödik B kijárása után.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.