Ha nagy általánosságban szeretnénk tanulságokat megfogalmazni a használtautó-vásárlással kapcsolatban, akkor az intelmek között szerepelnie kell, hogy mindenképp adjunk esélyt egy-egy japán  típusnak.

Bár vételáruk, alkatrészáraik általában magasabbak az európai konkurenseknél, és a félmilliós ársávban nem túl sokszínű a kínálat, mégis a sokat emlegetett megbízhatóság és alacsony fogyasztás verhetetlen adu-ász.

Józan, tudatos, hosszú távra szóló döntés, de alapos megfontolást igényel, mert nem minden japán használt autó valódi japán használt autó, ami annak látszik.

Toyota Corolla

Mi ez?A megbízhatósága miatt legendás Toyota Corolla 8. generációja, 1997-2002 között gyártották Japánban és Angliában
Mennyibe kerül?Magyar forgalmival, érvényes műszakival már 400 ezer forinttól  találhatunk használhatót, a legfiatalabb, 2000 után gyártottak ára 7-800 ezer körül mozog
Melyik motor jó bele?Kizárólag a benzines, azon belül a korábbi 1,3 illetve 1,6 literes 4E-FE kódjelű motorok problémamentesek
Mi van helyette?Félmillióért már dúskálhatunk a hasonló korú kompaktok között, a G sorozatú Astra mellett a Ford Focus 1. generációja ajánlható alternatíva, a japánok közül pedig a Honda Civic.

Mellette szól


Az 1997 és 2002 között gyártott E11 kódjelű Toyotát Anglia mellett még Japánban is gyártották, (akinek ez számít, annak érdemes utánanézni az alvázszámnak angolok SB-vel, a Japánban szerelteké JT-vel kezdődik). Négy karosszériaverzióban készült a széria, a tesztben szereplő négyajtós mellett a háromajtós (hatchback), illetve a legpraktikusabb ötajtós (liftback) kivitel, valamint az igen ritka kombi található meg az eladó autók között.

Picit zajos, komfortszintje lehetne jobb, hátsó üléssora szűk. Ezzel fel is soroltuk az E11-es kódjelű Corolla minden hibáját.

Műszaki színvonalát tekintve agyonüthetetlen Corolla generációról van szó, a klasszikus, benzines, pörgős japán szívómotorok, tűrik, sőt kívánják a magas fordulatot, erejük az 5-6 ezres tartományban jelentkezik. A legelterjedtebb 4A-FE jelzésű 1,3 literes 86 lóerős kiforrott technikával működő blokk zokszó nélkül, drága megoldások nélkül ad tűrhető teljesítményt.

A ráncfelvarrás után érkezett az 1,4 literes változó szelepvezérlésű VVT-i benzines, amire a korai években erős olajfogyasztás volt jellemző. Ennek ellenére nem rossz választás az erősebb, takarékos, láncos vezérlésű blokk, főképp, hogy a hibát hét évig, vagy 180 000 kilométerig garanciálisan javította a Toyota.

Ellenérvek

Hátrány az intenzív használatra csökkenő fékerő, főleg a ráncfelvarrás előtti, hátul dobfékes kocsiknál, 2000-ben ezt tárcsafékre cserélte a gyártó. Az utazási komfortot csökkenti a magas sebességnél hangos motor, valamint a szűk második üléssor. A hajtásláncban lappangó időzített bombákra, hosszan kísértő típushibákra nem kell számítanunk, a futómű viszont igényelhet némi törődést, főképp a lengéscsillapítók, és az első kerékcsapágyak, tartósságukat nagyban csökkentik a hazai útviszonyok.

Egyszerű, kiforrott, alacsony fogyasztású, és örök életű a Toyota 1,3 literes benzines blokkja.

A rugózási kényelmet érheti kritika, hosszú utakon az ülések kényelme sem az igazi. Az úttartás biztonságos, de kanyarban gázelvételre, fékezésre érzékenyen reagál az autó.

Gyenge pontként még a békalámpások fényszóróját ölelő gumitömítés említhető meg, a ragasztó előbb-utóbb minden esetben enged, de ezt a probléma otthon is könnyű szerrel, főleg ragasztóval orvosolható.

A gyakoribb motorok átlagfogyasztása, l/100 km*

Benzinesek:
1,3 16V (86 LE): 7,02
1,4 16V VVT-i (97 LE): 7,05
1,6 16V (110 LE): 7,9
1,6 VVT-i (110 LE): 7,19

Dízelek:
2,0 D (72 LE): 6,15
2,0 D-4D (90 LE): 6,16

forrás: spritmonitor.de

Költségek

A Toyota Corolla esetén tényleg a vételár, az üzemanyag, valamint a kenőanyagok, kopó alkatrészek cseréje jelent csak tervezhető, és jól kalkulálható költséget.

Kopó alkatrészek
– Kuplungszett 24 000 Ft (Valeo) – 32 000 Ft (Sachs)
– Kerékcsapágy 9-12 000 Ft
– Első Fékbetét 6600 Ft (Nipparts) – 
10 000 Ft (Bosch)

Mazda 323

Mi ez?1994 és 1998 között (323P: 1997-2000) gyártott kompakt autó, 3-4-5 ajtós karosszériával. Modellfrissítés: 1997.
Mennyibe kerül?5-600 ezer forint körül mozognak a legdrágábbak a képeken szereplő kivitelből
Melyik motor jó bele?Az 1,5 literes négyhengeres benzinessel nem lehet mellényúlni.
Mi van helyette?Japán márkáktól Nissan Almera I, békalámpás Corolla és Lancer. Az olcsóbbak helyett F Astra, a drágábbak helyett Focus I.

Mellette szól

Almera, Lancer, Corolla vagy épp a 323: az egyívású japán autók hasonlóan megbízható technikát kínálnak, egészen kevés pénzért