Használt autó: jobb vétel az Octaviánál?

Használt autó: SEAT Toledo III

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.11.10. 06.00

Mivel a legtöbben Octaviát vagy Passatot szeretnének, használtan a Toledo jóval olcsóbb alternatíva mindazoknak, akik megemésztik a formáját.

Röviden – Használt SEAT Toledo III
Mi ez? Designja miatt elutasított, de remek családi autó a Golf V technikájára. 2005-től 2010-ig kínlódott vele a SEAT, 2006-tól az Altea XL mentette a menthetőt.
Mennyibe kerül? 1,1-1,2 millió forintért elvihetők a legolcsóbbak, a nagyobb dízelből 1,5 millió Ft környékén erős a kínálat. Kétmillió felett nem sok autót hirdetnek.
Melyik motor jó bele? A legkevesebb baja az 1,6-os szívó benzinesnek lehet. A dízelek közül az 1,9 TDI a megbízhatóbb, de a kétliteres is ajánlható ereje és a hatgangos váltó miatt.
Mi van helyette? Konszerntársként az Altea XL, a VW Touran és a Škoda Octavia. Kortársként például a Grand Scénic és a Zafira B. A kompakt kombik jóval szűkebbek belül.

Egy használt Škoda Octavia II elég sok kérdésre választ ad, ami egy autóval kapcsolatban felmerülhet. Mivel ezt sokan tudják róla, a jók nagyon hamar elkelnek és a típus értéktartásán is meglátszik a kereslet.

Ez lehet a Toledo egyik esélye, amelynek formájáért sosem rajongtak a vevők, nívós technikája és hangárméretű belső tere viszont titkos tippé teszi a használt SEAT Toledókat. A cikkhez egy metálzöld dízelt próbáltunk ki, kétliteres motorral és kézi váltóval. A hirdetésben lévő fotókon jól mutatott, szervizkönyves és 1 530 000 forintos irányára sem rossz kiindulási alap. A kocsi Budapesten vár vevőre, órájában 155 418 kilométerrel.

Ha a hátulja szebbre sikeredik, talán nem bukik meg az autó. Két lépcsőshátú után egyterűsített batár kapta a Toledo nevet


Ebben az árkategóriában lehetőleg legyen a kocsin négy egyforma márkájú abroncs. A keveset futott Michelin téli gumiszett jó jel: ha a tulaj az abroncsokra áldozott, talán a karbantartásra is költött. Az autó tényleg szervizkönyves, az eladó szervizszámlákkal igazolja a vezérműszíjkészlet és a turbófeltöltő nemrég megejtett cseréjét. Egyikre sem kell költeni minimum 100 000 kilométerig.

Karosszéria, utastér

Az első lökhárítón látszik parkolási sérülés, de összességében a karosszéria jó állapotú, a fényezés is szép. A motortérben nem bukkantunk nagyobb ütközés nyomára, de bármilyen használt SEAT Toledót néztünk is ki, a nagyjából 8000 forintba kerülő állapotfelmérésre mindenképp érdemes elvinni egy márkaszervizbe, főleg az automatikus váltós TDI-ket.

Viszonylag gyakran van baj a kilinccsel, amely egyben a hátsó embléma is. Az alkatrész ára 22 000 Ft

Sok használt Toledón van gond a csomagtérajtó kilincsével, ami a SEAT-embléma, illetve magával a zárral is. Az alkatrész 22-22 ezer forintba kerül, de ezen az autón működik. Nagyobb gond, ha az ajtózár romlik el, mert azt javítani nem, csak cserélni lehet, 65 000 forintért darabját.

A kulturált utastér nincs lelakva, a kormányról sem ordít a 155 000 kilométer, de a Toledókra jellemzően az ablakemelő-kapcsolók éléről itt is lekopott a festék. Ellenőrizzük működésüket, mert a bal első ajtóban a márkaszervizek tapasztalati szerint adódhat kábelszakadás, bár csak a 200 000 kilométernél többet futott autókban.

Kényelmesek és jól tartanak az első ülések. A Toledót jó vezetni, egyáltalán nem nehézkes autó és bentről nem zavar a formája sem

Néha az ablakemelő nyikoroghat a Toledókban. Mivel csak cserélni lehet, munkadíjjal együtt nagyjából 60 000 forintért, a legtöbben inkább hallgatják a nyekergést. Szintén ritka, de nem ismeretlen a gyengén parázsló belső világítás, ami a lámpa cseréjével gyógyítható.

Miben jobb a Škodánál?

A használt Toledók legnagyobb előnye az Octaviával szemben a szellősebb és magasabb belső tér. Itt nincs üléstologatás, mint az Alteában, a pad ki sem szedhető, de a lábtér és a fejtér kosárlabdázóknak szól.

Az egyterűs építés miatt az utasok magas padon ülnek, sokkal kényelmesebben, mint egy sima kompakt autóban, megtört lábbal. Több állásban rögzíthető a háttámla, de a leghátsót érdemes használni. Két embernek nagyon kényelmes az ülés, viszont az erős oldaltámaszok miatt a középső utasnak keserű a sorsa.
 

Urasan ülhetnek a hátsó utasok, a Toledo nagyon kényelmes négy főnek

501-1440 literes a csomagtér, ami szintén erős pontja az autónak. Bővítésekor az üléspad lesüllyed, így a csomagtér padlója teljesen sík. Az igényes, vastag szőnyeggel burkolt csomagtér jó állapotán látszik, hogy nem melósautó volt a használt SEAT Toledo. A padló alatt is van elég sok rakodóhely, még lejjebb teljes értékű pótkerék utazik velünk.

A próbaúton ki kell próbálni a légkondicionálót, mert széttörhet a klímakompresszor belseje. Hangról nem fogjuk kiszúrni, mert nem darál, egyszerűen nem fúj hideget. A javítása elég nagy volumenű munka, gyári alkatrészekkel elvisz 400 000 forintot.
 

1440 literre bővül a tér lehajtott hátsó üléssel. A pad lesüllyed előrehajtáskor, így szép sík a csomagtér

Utángyártott kompresszorral (kb. 110 000 Ft) és klímahűtővel (kb. 40 000 Ft) a helyreállítás 240 000 forintos tétel, ami még mindig nem kevés.

Mit mond a szerelő?

Itthon a közvetlen befecskendezéses 2,0 FSI ismeretlen a használtautó-kínálatban. Az egyetlen benzines a 102 lóerős, szívócső-befecskendezéses 1,6-os. Lusta, sokat fogyasztó, de finoman járó és hosszú élettartamú motor. Városi használatra ez a legalkalmasabb, bár a DPF-mentes dízelek is jobban bírják a rövid távú utakat, mint részecskeszűrős társaik.

Mit mond a szervizes, aki Toledóval jár?

Ikerfiaim születésekor gyorsan vennünk kellett egy jó nagy családi autót. Mivel a márkaszervizben régóta a VW-konszern autóival foglalkozom, olyan modellt választottam, amelynek nagyon kevés baja lehet. A dízelek a kettős tömegű lendkerék drága cseréje és a nem túl nagy éves futásteljesítmény miatt nem jöttek szóba, így az egyetlen benzines motorral vásároltam egy 2005-ös Stylance Toledót. Pest megyéből a fővárosba ingázva átlagosan 8 liter/100 km a fogyasztása.

Ezzel a 102 lóerős motorral a kocsi nem egy űrhajó, cserébe a szívó benzines nagyon megbízható és körülötte sem sok alkatrésszel lehet gond. Esetenként a váltó ikercsapágyát kell cserélni, ami bruttó 70 000 forint márkaszervizben. A jobb oldali, azaz a kisebbik hűtőventilátor hajlamos zárlatossá válni. Ennél jóval nagyobb kiadással jár, ha a klímakompresszor belseje széttörik. Nincs daráló hangja, egyszerűen csak nem fúj hideget a légkondicionáló. A javításhoz cserélni kell a klímahűtőt, az expanziós szelepet és speciális folyadékkal kell átmosni a kompresszort. Gyári alkatrészekkel dolgozva nagyjából 400 000 Ft az összköltsége. 

A tágas és nagyon jól pakolható csomagtartó kilincse a SEAT-embléma. A kilincs és a maga zár is hibaforrás, a cserealkatrész egyformán 22-22 ezer forintba kerül. Ha viszont egy ajtózár romlik el, az csak cserével javítható, 65 000 forintból. A dízelek közül az 1,9 PD TDI nagyon megbízható. A kétliteressel valamivel több gond lehet, de közel sem annyi, mint a 2005 utáni PD TDI Passatokkal volt.

Kiss Szilárd, szerviztanácsadó, Szabó Autójavító Kft.

Aki az elődből ül át, a hármas Toledónál ne tartson a differenciálmű meghibásodásától, az csak a Toledo II korai példányain fordult elő. Mindegyik motorhoz két hűtőventilátor van, a kis benzinesnél a kisebbik, a jobb oldali hajlamos zárlatossá válni, így nem indul el.

Egy év vagy 15 000 km fix szervizciklusról az autó átállítható 2 év/30 000 kilométerben maximált, rugalmas periódusra. Aki jót akar, cseréljen olajat 15 000 km után, főleg a turbódízelekben

100 000 km felett romolhat el az 1,6-os benzinesek kézi váltójának hátsó ikercsapágya. A hibát a váltó búgó hangjából lehet felismerni. Mint a váltójavítások zöménél, itt sem a 30 000 Ft alatti duplacsapágy adja a költség nagyját, a jelentős munkaráfordítás miatt áll a számlán 70 000 Ft.

TSI turbós benzines motorok a Toledóban nem voltak, így láncgondok sem. Az autót kiváltó Altea XL-ben viszont már igen. Ott az 1,4 TSI-ben a lánccsere a vezérműtengelyeket, ezzel a szelepvezérlést állító vezérlésmódosító cseréjével együtt húzós tétel, nagyjából 300 000 Ft márkaszervizben.

Dízelmotorok

Kétféle PD TDI dízelmotorból állt a választék. Egyik sem a 2005 utáni Passatban oly sok gondot okozó piezokristályos adagolófúvóka (Pumpe Düse) elemmel készült, hanem az egyszerűbbel, amivel kevés a baj. A dízelek hidegen csúnyán járnak, városban hangosak, autópályán viszont kulturált a zajszint.

Piros D és I jelzi a 140 lóerős dízelt. Izmos és hangos a kétliteres PD TDI

A kettő közül az 1,9 TDI a stabilabb motor, viszont annak a váltója csak ötfokozatú. A sokkal erősebb, a kipróbált autóban is magabiztosan hengerelő kétliteres kézi váltója hatgangos. Zaja ellenére szép az élet a kétezres dízellel.

Az itthoni autók többségében nincs koromrészecske-szűrő, a nyugatról behozottakban viszont nagyobb arányban lehet koromcsapda. Legyünk óvatosak, keressük a mákpöttyel beszórt sárga téglalapot a műszerfalon! A piktogram a gyújtás ráadásakor jelenik meg.

A 2,0 TDI-hez valamivel drágábbak az alkatrészek, mint az 1,9 litereshez. Például mert a nagyobb motor 16 szelepes, így hosszabb vezérműszíj kell hozzá. A dízelek szíjai azért sem olcsók, mert ennek az alkatrésznek mechanikusan kell hajtania a négy befecskendező-egységet, amihez nagy teherviselő görgők kellenek. A vezérműszett cseréje 120 000 kilométerenként esedékes, érdemes a vízpumpával együtt elvégeztetni (árak a cikk végén).

Szemből ugyanolyan, mint az Altea és a korabeli Leonra is nagyon hasonlít. Egy benzines és két dízelmotorból áll a választék

Mindkét dízelmotor kettős tömegű lendkerékkel készült, a kézi váltós mellett a DSG-s változat is. A lendkerék élettartama változó, átlagosan 150-200 000 km lehet. Áruk gyári alkatrészként majdnem 300 000 Ft, plusz a kuplungszett. Akit nem zavar a zajosabb és rázósabb motor, vehet kiváltószettet is hozzá. Az egytömegű átalakítószett ára nagyjából 175 000 Ft.

Milyen a DSG?

A DSG-váltó (DirektSchaltGetriebe) mechanikailag két egybeépített kézi váltóként fogható fel. Korrekt olajcserével sokat kibír, alapvetően jó konstrukció, de ha hozzá kell nyúlni, akkor az igen sokba kerül. Mivel ez szerkezetileg kézi váltó, nem ússzuk meg a kettős tömegű lendkereket, mint a bolygóműves automatáknál, ami ráadásul drágább a manuális váltósok lendítőkerekénél (ld. az alkatrészárakat a cikk végén).

Problémamentes darab a hatfokozatú, pontosan kapcsolható kézi váltó. Gombját nem nagy tétel kicserélni

A kettős kuplungos váltó 60 000 kilométerenként igényel olajcserét, nagyságrendileg 40 000 forintért adják a 7,2 liter váltóolajat. A váltóban az olajszűrőt 120 ezrenként elég volna leváltani, de mivel a szűrő 8000 Ft alatt van, nem nagy tétel ezt is cseréltetni a kenőanyaggal együtt.

Futómű

A Toledo feszes, de nem kényelmetlen futóművét jól hangolta a gyár, az autót a pontos szervokormánnyal jó vezetni. Rugótörés vagy a lengéscsillapító tömítetlensége egyáltalán nem jellemző.

Akadt volna elég névadó város Spanyolországban, mégis a lépcsőshátú Toledo örökségét bízták rá a gyáriak. Nem jött be a felfújt kombi a sikkes szedán helyett

Költeni többnyire a lengőkarok hátsó szilentjére kell. Élettartamuk lehet 60, de 250 ezer km is, használattól függően 100-120 ezer kilométert ki kell bírniuk. Az első szilentek darabja 5900, a hátsóké 24 880 forint. Mivel egyszerre kell cserélni mindkét oldalon, az összegek duplájával számolhatunk.

Árak: 1,5 millió Ft körül

Egymillióból még nem, de 1,1-1,2 millió forintból már lehet Toledót venni. A kínálat nagy részét gazdagon felszerelt, Stylance-kivitelű autók adják, Reference jóval kevesebb van. Főleg a dízelmotoros autók között uralkodó a Stylance, mert újonnan nem volt nagy árkülönbség az ötgangos 1,9 és a hatfokozatú váltós és jóval erősebb kétliteres között. Szervizkönyves kétliteres dízeleket 1,6-1,8 millió forint körül kapni.

Ár/érték aránya igen jó. Használtan 1,1 millió forinttól kapni benzines Toledókat, ezt a szervizkönyves 2,0 TDI-t 1,53 millió forintért hirdetik


Alkatrészárak

Csomagtérajtó-kilincs: 22 000 Ft
Ajtózár (csomagtérajtó): 22 000 Ft
Ajtózár (oldalajtók): 65 000 Ft
Ablakemelő: 41 040 Ft. Csere munkadíja: kb. 15-20 000 Ft

Lengőkarszilent: 5900 Ft (első), 24 880 Ft (hátsó)

Vezérműszíjkészlet és vízpumpa (csere 120 000 km után)

1,6: 65 600 + 25 375 Ft
1,9 TDI: 77 130 + 24 880 Ft
2,0 TDI: 114 130 + 26 500 Ft

Kettős tömegű lendkerék

1,9 és 2,0 PD TDI, kézi váltó: 269 900 Ft
2,0 PD TDI DSG-vel: 295 000 Ft

Kuplungszett, kézi váltó: 138 000 Ft (1,9 TDI); 158 000 Ft (2,0 TDI)

Sebességváltó hátsó ikercsapágy (1,6): 27 280 Ft. Csere munkadíja: kb. 40 000 Ft

Olajcsere a DSG-automatában (60 000 kilométerenként): 7,2 l olaj-38 000 Ft, olajszűrő: 7650 Ft, munkadíj: kb. 12 000 Ft

Bruttó Ft ügyfélárak. Forrás: saját gyűjtés budapesti márkaszervizekben

Utángyártott kuplungalkatrészek

Kuplungszett: 96-141 000 Ft

Kuplungszett kettős tömegű lendkerékkel: 232-244 000 Ft

Egytömegű lendkerék-átalakítószett: 176 000 Ft

Forrás: Bárdi Autó webáruház


Mellette – Ellene
  • Tágas, szellős belső tér
  • Hatalmas, igényes csomagtér
  • Jó vezethetőség
  • Kényelmes ülések
  • Megbízható működés
  • Takarékos dízelmotorok
  • Jól hangolt, tartós futómű
  • Sok a jól felszerelt Stylance
  • Biztonságos karosszéria (5 Euro NCAP-csillag)
  • Jó ár/érték arány használtan
  • Furcsa design
  • Hangos, durva járású dízelek
  • Gyenge és torkos 1,6 MPI
  • Közepes minőségérzetű műszerfal
  • Problémás zárak
  • Nem olcsók az alkatrészek


Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Tényleg olcsóbb 3-4 kilóval az Octaviáknál. Én ezért a pénzért el tudnám fogadni szegény púpost.

  • v_johny

    András, ezt a “Ha egy autón nincs négy egyforma márkájú abroncs, azt ott is hagynám.” dolgot egyáltalán nem értem, ezek alapján egy autó karbantartottságára következtetni komoly hiba (lehet). Ha valaki komolyabb defektet kap és mondjuk a 3-4-5 éves gumija már nem elérhető, akkor cserélje le mind a 4-et??? Lehet hogy pont egy ilyen teljes szett cseréje vinné el egészében vagy részben az esedékes szervizre szánt keret egy részét… (Vagy csúszik vagy olcsóbb alkatrész…) Hát, nem tudom…

  • a.szorenyi

    Kedves v_Johny!

    Köszönöm a visszajelzést! Beleírtam a cikkbe, hogy ebben az árkategóriában. A gyári pótkeréken lévőt pl. át lehet rakni javíthatatlan defekt esetén, de nincs minden autóban pótkerék, igazad van. Részedről ez egy igen jóindulatú értelmezés és biztosan van olyan gazda, akire áll, hogy a gumin megspórol pénzt inkább friss olajra költi.

    Én azonban attól tartok, hogy ha valaki a gumin spórol, ami a biztonság szempontjából tényleg fontos, más dolgokban sem áldoz úgy a kocsira, pl. mert nem is tudna fontosabb kiadásai miatt. Természetes, ha valaki inkább számlát, iskolai menzát stb. fizet be és nem a kocsira költ, de használt autót azoktól jobb venni, akik költöttek a kocsira. Mondjuk négy egyforma, jó minőségű gumira. Mivel szerencsésebb a pozitív vetületét hangsúlyozni, hogy a négy egyforma, prémiummárkás gumi jó jel, ezért átírtam az adott bekezdést.

    Üdv, András

  • almeraN15

    az 1,6 8V benzines motor kapcsán szólok hozzá
    előszeretettel korholt VW motor a fogyasztása miatt, itt is így kezdi András, hogy “Lusta, sokat fogyasztó…”
    A szervizes kolléga megjegyzésénél ott van, h agglomerációból való pesti ingázással 8 liter a fogyasztása.
    Mennyinek is kellene lenni egy több mint 1,3 tonnás magas építésű családi autónak benzin motorral?
    egy dízelhez képest persze h többet fogyaszt, de abszolút értékben egyáltalán nem sok ez.
    Nekem egy B5.5 passatban van uez a motor, abban a jóval nagyobb kasztniban is 8,2-8,5 körül van, most szigorúan rövid távú, pár km-es utakon mostani időjárási körülmények mellett.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.