Használt autó: csak a régi Swift jó vagy az újabb is?

Használt autó: Suzuki Swift 2005-2010

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.10.27. 06.00

Használtan nem annyira elpusztíthatatlan, mint elődje, de sokkal jobb autó nála a Suzuki Swift 3. generációja.

Ha olcsón kell valami gazdaságos használt autó, azonnal beugrik a Suzuki Swift második generációja. A Mi Autónk a létminimumon jó megoldás, utódja viszont jóval feljebb, az 0,8-1,5 milliós kisautók között focizik a használtautó-kínálatban. Szerencsére elég sok megmaradt a közmondásos megbízhatóságból a sokkal fejlettebb és biztonságosabb modellben.

Röviden – Használt Suzuki Swift III
Mi ez? 2005 és 2010 között Esztergomban gyártott kisautó. Modellfrissítésére 2007-ben került sor.
Mennyibe kerül? Légkondi nélkül 750-800 ezer forintból elhozható, aki rászán 1-1,2 milliót, ígéretes autók között válogathat.
Melyik motor jó bele? Bármelyik benzines, de a kockázatmentes váltó miatt főleg az 1,5-ös.
Mi van helyette? Korabeli kisautók garmadája. Pl. FIAT Grande Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra K12, Opel Corsa C, Smart Forfour.

Karosszéria, belső tér

2004 őszén a Suzuki egy egész korszaknyit ugrott előre az 1988-ban bemutatott Swift utódával. Ez a harmadik generáció, de itthon sokan kettes Swiftnek hívják, mert Esztergomból valóban a második.

Belevaló, jó vezethetőségű kisautó patent váltóval, hangos és temperamentumos benzines motorokkal illetve egy olasz dízellel. 213 literrel a Swiftnek alig van csomagtere, utastere azonban kellően tágas és jól is néz ki.

Hátul a fejtér elegendő átlagos termettel, a 3,7 méteres autó helykihasználása nem rossz, csak a csomagtér nagyon apró

2007-ben a modellfrissítéssel a javított gyalogosvédelmi képességek miatt az autó hossza 369,5-ről 376 centire nyúlt a lökhárítók módosításával. Ekkor jelent meg az elválasztópolc a csomagtérben.

Rozsdabaj és visszahívások

Az átdolgozással megszűnt az autó hátuljának furcsa rozsdásodási gondja. A Swift nem kívülről, a sós hólétől barnult, hanem a csomagtérszőnyeg tűzmentesítését szolgáló vegyi anyag reagált a levegőben lévő nedvességgel, agresszíven korrodálva a lemezt.

Az autók visszahívása és kijavítása mellett a gyár módosított a konstrukción is, így a 2007-es frissítés után gyártott autókat ez már nem érinti. Nézzük meg, ha a hátsó lámpaburán belül látunk egy kis belső burát, akkor az a Swift már az átdolgozás után készült. Összesen talán hétszer is utólagos javításra szorult a 2005-2010-es Suzuki Swift, például a hátsó biztonsági öv bekötési pontja miatt.

2008-tól nem a lökhárító alján van a ködzárófény. A gyári fotó a Suzuki pakisztáni weboldaláról származik

Magyarországon 6230 járművet érintett a 2007. ősze és 2008. tavasza között gyártott 1,3-as és 1,5-ös benzines Swiftek visszahívása. A problémát az üzemanyagcső esetleges kopása jelentette, amely a motortérben kidörzsölődhet és a külső borítása megsérülhet.

A 2005-2006-os autókat azért rendelte szervizbe a gyár, mert a kézifék bovdenjének a fékdobban lévő vége kicsúszhatott a helyéről, így a fékkar meghúzásakor nem működtette a kéziféket, míg az üzemi fék ugyanúgy dolgozott. A használt autókban a szervizkönyv bejegyzéseiből látható, hogy az adott kocsit mely szervizakciók érintették.

Modellek, felszereltségek

Három felszereltségi szint határozza meg a használtautó-kínálatot. A GC alapkivitelű Suzuki Swiftek alapáron blokkolásgátlót, két első légzsákot, központi zárat és fix helyzetű szervokormányt kaptak.

200 000 forintra rúgott a légkondicionáló felára, amely a GLX-hez is opció volt. Ugyanennyibe került az automatikus váltó is

A következő lépcsőfok a GLX, amiben már állítható a szervokormány magassága, a központi zár távirányítós, elöl elektromos motor mozgatja az ablakot és a fűtött tükröket. A csúcsok csúcsa a GS, amiben széria a légkondicionáló is, valamint a kormányról irányítható CD-s rádió, a fűthető első ülés, az első ködlámpa, a sportos kipufogóvég, a könnyűfém felni, az oldalsó és függönylégzsák. Itthon az 1,5 literes változat eleve megkapta a GS-csomagot, benne a kulcsnélküli indítással.

A bevezetéskor 200 ezer forint volt a légkondicionáló felára, a klímaberendezés megléte a modellnévben is visszaköszön, pl. 1,3 GLX AC. Az autók zöméhez az első tulaj megrendelte a légkondit. A metálfényezés 70 ezer forintba, az automatikus váltó 200 ezer forintba került extraként.

Motorkínálat, fogyasztás

Érzésre alig van eltérés a 92 lóerős 1,3-as és a 102 lóerős 1,5 literes benzines között. Mindkettő vagány, életteli motor, szép az élet velük. A gyengébbik hajtja egyébként az Ignisek zömét is. Mindkettőnek lánc vezérli a szelepeit, a 15 000 kilométeres olajcsere-periódus betartásával nem sok bajuk lehet kilométerek százezrein át. Fogyasztásuk is hasonló, országúton 5-6,5, városban 7,5-8,5 liter/100 km.

Belefutni az olcsóbbak között légkondi nélküli alapmodellbe. Megéri az 1,5 literes motorváltozatot venni, amely csak a GS-csúcsfelszereltséggel készült

Nem túl elterjedt a Swift Sport a 125 lóerős, 1,6 literes szívómotorral. 8,9 mp alatt gyorsul százra, bitang jó autó, de elég drága, 195/45 R17-es abroncsai, masszívabb fékjei, eltérő lengéscsillapítói fenntartási költségeit mind eltávolítják az 1,3-as Swiftek árszintjétől. Ár/élmény arányban mindenképp kiemelkedő autó.

Ha nem is gyakran, de a használt Suzuki Swiftekkel belefutni elromló katalizátorba, amit bontottan 35 000 forintért pótolhatunk. A gyári új alkatrész ára 600 000 Ft, de ezt csak a teljesség kedvéért írtuk le. A legésszerűbb a felújított katalizátor, nagyjából 50 ezer+áfáért.

Költséges a dízel

70 vagy 75 lóerős az 1,3 DDiS, tehát a FIAT-licenc alapján gyártott, 1,25 literes dízelmotor. 170 Nm nyomatékával repíti a könnyű Swiftet, 4-6 l/100 km fogyasztás mellett.
 

Elődje meghatározóbb az utcaképben, ez a generáció szenvedte meg az újautó-értékesítés összeomlását 2009-ben és 2010-ben

Ez a motor országútra ideális, míg autópályára nem valami jó. A viszonylag rövid áttételek miatt 140-150 helyett 110 körül van a kényelmes tempója.

Vezérműlánca látványosan vékonyabb, mint a benzineseké, nem is olyan örök darab, de többnyire betölti a funkcióját. Magasabb szervizköltsége (pl. gázolajszűrő, izzítógyertyák) és a listaáron 456 ezer forintért cserélhető kettős tömegű lendkereke miatt dízelben csak azok gondolkozzanak, akik tuti helyről veszik, nagyon vigyáznak rá, nem használják rövid utakra és rengeteget autóznak. Az összes normál autóvásárlónak csak felesleges kockázat a DDiS, nem véletlenül jut használtan 20 benzinesre egyetlen dízel.

Drága váltógondok

Míg a benzines szívómotorok hozzák a japánoktól elvárt üzembiztosságot, a sebességváltókkal lehet gond. Úgy tűnik, hogy az 1,3 literes motorhoz társított sebességváltónak alulméretezhették a nyelestengelycsapágyát.

Euro 4-es, kis hengerűrtartalmú motorjaival nagyon alacsony a regadója, de az árak miatt nem éri meg nyugatra menni érte

Nem lehet megjósolni, kinél és mitől romlik el, mert 250 000 kilométert futott oktatóautóban jó lehet, míg 50-100 ezret futott magánautókban már cserélték. Teljesen kiszámíthatatlan, de a tapasztalatok szerint csak az 1,3-ast sújtja, sem a dízellel, sem a többet tépett Sporttal vagy az 1,5-ösel nem jöttek ki váltóhibák.

Ha csapágygond van a sebességváltóval, az a búgó hangból derül ki. Gonosz egy jelenség, mert maga az alkatrész, a gyári csapágy mindössze 6400 forintba kerül, a szimmeringek sem drágák, csakhogy a váltójavítás a leginkább munkaigényes művelet. Kilenc-tíz órás munkadíjjal számolhatunk, ami 70-80 000 forint.

Szerencsére elég ritka hiba, de ha szólni kezd a Swift váltója, abból nem fogunk jól kijönni. Csak a sebességváltó levétele és szétszedése után derül ki, hogy megússzuk-e olajcserével és új nyelestengelycsapággyal, vagy más baja is van.

Használt kisautót keresőknek a Swiftet is érdemes megfontolniuk. Sokat nyújt, megbízható és a benzineseket igazán jó vezetni

A kiugró munkaráfordítás a gond a bontott váltóval is, amelynek ára 60-70 000 Ft. A beépítési garanciát megadja a bontós, nem ez a baj. Ám felrakni, és ha rossznak bizonyul, levenni azt sem lehet rövidebb idő alatt. A budaörsi márkaszervizben egy igen tapasztalt munkafelvevő sem tudott jobbat mondani, mint hogy 1,5-ös használt Swiftet kell venni.

Kétféle automatikus váltó volt a típushoz. Az 1,3-as automatizált kézi váltót kapott, tehát szerkezetileg ötgangos manuálist, de a váltást és a kuplungolást aktuátorok végzik helyettünk. Az 102 lóerős ezerötöshöz négyfokozatú, hagyományos automatikus váltó szerepelt az opciós listán. Használtan ez szinte ismeretlen kombináció, de 1-1 darabra rá lehet bukkanni.

Fék, futómű

Szerencsés futómű van a Suzuki Swiftek alatt, mert használtan sem sokat kell költeni rá. Probléma nagy ritkán a rugótörés lehet, a pótrugó újonnan 40 000 forintba kerül, bontottan a hátsó ára 5000 Ft.

Pakisztánban még mindig kapható az esztergomi gyártósorról 2002-ben és a 2010-ben kifutott Swift is. Indiában utóbbiból volt DZire nevű lépcsőshátú

A lengéscsillapítók nem folynak, nem rozsdásodnak és ez a típus még a stabilizátorpálcákat sem fogyasztja, ami egyébként 13 ezer forint körül kapható. Kiadást a lengéscsillapító gumipogácsájának kiverődése tartogathat. A toronygumi cseréje jobb és bal oldalon összesen mintegy 25 000 forintos kiadás hivatalos szakszervizben.

A féktárcsák használattól függően úgy 50-100 000 kilométert bírnak ki. Az első fékbetétek élettartama a tárcsa felét éri el, tehát itt is két betétgarnitúrát szolgál ki egy féktárcsa. Az első féktárcsa ára nagyjából oldalanként 17 000 Ft, a fékbetétek-garnitúráé 19 000 Ft márkaszervizben.

Karbantartás: 45 ezrenként váltóolaj

Egy évente vagy 15 ezer km után esedékes normál szerviz olajcserével és a szokásos szűrőcserékkel a fővárosi márkaszervizekben 35-40 000 forintból kijön. Önmagában az olajcsere 12 900 Ft az S-Crosst kivéve az összes benzines Suzukira és 14 900 Ft a dízelekre. Mivel október 31-gyel kifut az akció, érdemes majd rákérdezni, mi jön helyette.

Kedvezőek a márkaszervizek díjai, rezsióradíjban messze a Dacia árszintje alatt dolgoznak a szakemberek

45 000 kilométerenként kell váltóolajat cserélni, amit nem jó túlnyújtani. A 2,5 literes kenőanyag ára 14 000 Ft, a komplett művelet nagyjából ennek a duplája. A 45 ezres karbantartás összköltsége mintegy 65-70 000 forint.

105 000 kilométerenként a benzinesek új gyertyát igényelnek. Mivel irídium elektródás gyertya kell a motorba, ezek nem olcsók, márkaszervizben 8000 forintba kerül darabjuk és négy kell belőlük. Mégsem érdemes olcsóbbra átállni, mert azt meg gyakrabban fogjuk cserélni.

Árak, piaci helyzet

Akit nem érdekel a légkondi, 750-800 ezer forint alatt vehet Suzukit, főleg, ha elég neki a háromajtós. Az a meglepő, hogy akár ötszámjegyű futásteljesítménnyel is kifoghatunk Swifteket ezért a pénzért.

Igen nagy a kínálat használtan, a legolcsóbb Swiftek ára 750 000 Ft köröl mozog

1-1,3 millió forint környékén nagyon bőséges a választék. Nem kilátástalan a preferált szín alapján szűrni a felhozatalt, annyi autó vár vevőre. Hasonló árban nagyon eltérő óraállású kocsikra bukkanhatunk. Aki rászánja az időt és lemond a legolcsóbbakról, igazán tip-top használt Suzuki Swiftekbe futhat bele. A legdrágább használt autókat több mint 1,6 millió forintra árazták tulajdonosaik az internetes keresők alapján.

A cikk írásakor 1,2 és 2,5 millió forint között mozog a sportmodellek ára. A Swift Sport esetében különösen igaz, hogy megéri többet költeni egy vezetett szervizkönyves, biztosan sérülésmentes autóra, mint venni egy olcsóbb darabot bizonytalan előélettel.
 

Népszerűségük miatt csekély a kisautók használtkori értékvesztése. Ez a Swiftre is igaz, de főleg a 2008-ban bevezetett Splash tartja erősen az árát

Sokan hirdetnek hitelátvállalással Swifteket, ami részben a 10 százalékos vagy sokszor nulla indulós és 120 havi hitelek öröksége. Ezek a kocsik az autóértékesítés legsötétebb korszakának mementói pénzéhes bankokkal, gátlástalan értékesítőkkel és tájékozatlan, felelőtlenül eladósodó ügyfelekkel.

Nem drága a márkaszerviz

Ha megvan az autó, időnként szervizbe kell hordani. A Swifttel könnyen elboldogulnak a márkafüggetlen javítóműhelyek is, viszont a Suzuki-márkaszervizekben is érdemes gondolkodni, mert egyáltalán nem drágák, főleg ár/érték arányban nem.

Fenntartási költségben egy 1,5 millió alatti, csökkenő értékvesztésű használt Swift annyira gazdaságos, hogy nem érdemes lemondani a márkaszervizes karbantartás biztonságáról és a vezetett szervizkönyvről.

Minőségérzetben és felszereltségben egy fél világ van a 2005 utáni Swift sé elődje között. Az 1,5-ös hagyományos négyfokozatú automatát kaphatott, az 1,3-as benzines robotizált automatát

A hivatalos szervizek óradíja messze a Dacia-műhelyek díjszabása alatt van. A Daciánál a fővárosban és környékén 10-14 000 forintos rezsióradíjakkal találkoztam, kivéve Érden, ahol 9000 Ft. Budapesten a Suzukikat jellemzően 7600 forintos óradíjjal tartják karban a márkaszervizek. 27 százalék áfával, garanciával, számlával, mint az összes többi márka szervizhálózatában is.

Alkatrészárak és szervizköltségek*

Éves átvizsgálás és olajcsere (1 év/15 000 kilométer): kb. 35-40 000 Ft
Olajcsere benzines ill. dízel (1 év/15 000 kilométer): 12 900 ill. 14 900 Ft
Váltóolajcsere (3 év/45 000 km): kb. 28-30 000 Ft
Gyertyacsere (7 év/105 000 km): kb. 35 000 Ft
Lengéscsillapító toronygumijának cseréje: 25 000 Ft (jobb+bal is)
Nyelestengelycsapágy cseréje a sebességváltóban: kb. 8000+75 000 Ft munkadíj

*1,3-as benzines motor esetén. Forrás: saját gyűjtés fővárosi márkaszervizekben

Bontott alkatrészek árai

Első fényszóró: 15 000 Ft
Első lökhárító: 20-24 000 Ft
Hátsó lámpa: 10 000 Ft
Kormánymű szervomotor: 10 000 Ft
Hátsó lengéscsillapító: 7000 Ft

Generátor: 25 000 Ft
Klímakompresszor: 45 000 Ft
Önindító: 15 000 Ft

Benzinszivattyú: 20 000 Ft
Féltengely: 25 0000 Ft
Gyújtótrafó: 12 000 Ft
Katalizátor: 35 000 Ft
Sebességváltó: 65 000 Ft
Vízhűtő: 19 000 Ft

Forrás: www.suzuki-alkatreszek.hu

Kommentek

  • kellervin

    Ez a váltóprobléma korántsem olyan ritka jelenség. Szerintem nem az igénybevétel, hanem a fáradás lehet a probléma, ugyanis most jött elő szinte minden 2005-6 gyártású 1,3-as autónál. A szervizek tele vannak munkával, mindenki váltót újít fel. Bontottan alig kapni, de nem is érdemes, vannak váltófelújító szervizek, akik beveszik a régi váltót, és felújítottat adnak el helyette. Aki szerencsés megúszhatja 70-80-ból, én picit rosszabbul jártam, 220 lett a vége. Nyelestengelyt és 5. fokozatot is cserélni kell. Most legalább meg lesz csinálva, és talán újabb 160ezer belemegy gond nélkül… Az autóm nagyon gondosan volt szervizelve, váltóolajat is cseréltünk benne 30 ezrenként. Az egész egy óriási blama, ami egy alultervezés eredménye. Sajnos erről nem szólnak a hírek, pedig jó lenne eszkalálni, nagyon sok magyar háztartást érint a probléma!

  • ikaroly

    Olvasok itt nyelestengelyről,váltóról,a dácia loganoknál ilyennel nem kell foglalkozni!Egyszerű,igénytelen,ha mégis baj van vele,otthon is megcsinálható!A sok hülye lenézi,ezért lent van az ára,tehát megvehető is!Ja és 5 jó súlyban levő felnőtt csomagokkal simán elfér benne!

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.