Használt autó: befürdés vagy titkos tipp?

Használtautó-bemutató: Smart Forfour I

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.23. 06.00

Egymillió forintot sokféle autóra elkölthetünk. Japán technikájával az újonnan nagyot bukó Smart Forfour mai árán izgalmas használt autó.

Röviden – Használt Smart Forfour (W454)
Mi ez? 2004-2006 között gyártott, újonnan hatalmasat bukó, használtan annál érdekesebb kisautó a Mercedes-Benz és a Mitsubishi együttműködésében.
Mennyibe kerül? 900 000 forintnál kezdődnek az árak, 1-1,3 millió Ft között találni nagyon ígéreteseket. A behozatal nem nagy kasza, de kint bővebb a választék.
Melyik motor jó bele? A benzinesek közül az 1,1-es sem rossz, de a négyhengeres 1,3 és 1,5 még vonzóbb. Aki a dízellel kockáztat, legalább a 95 lóerőssel tegye, azzal villámgyors a Forfour.
Mi van helyette? Sűrű a mezőny, de csupa konvencionális kisautóból áll. A Colt a természetes alternatíva, erős a 2005 utáni Swift és a nőies Micra K12. Jó vétel az Opel Corsa C.

Rendhagyó használtautó-bemutató következik, mert ez most a saját sztorink alapján íródott. Egymillió forint körül a feleségemnek vennénk autót, akinek van kiválasztottja: a Ford Focus II. De amíg az 1,2 milliós kettes Focust idevarázsolja a jótündér, Opel Corsa C-ben, 2008 előtti használt Ford Fiestában és egy sokkal kevésbé kézenfekvő autóban is gondolkodunk.

Mindkét irányból, az utastérből és a csomagtartó felől is csúsztatható az üléspad, ami igen praktikus

Budapestre keresünk kézi váltós autót, szigorú esztétikai és műszaki, használhatósági szempontok metsző halmazában. Elvárás a négycsillagos Euro NCAP-törésteszt és a városi távok miatt dízelt nem vennénk. Még részecskeszűrő és kettős tömegű lendkerék nélkülit sem.

Forfour? Mi jó van benne?

Amíg itthon a lopott autók 7 (hét) százalékát képes megtalálni a rendőrség, nem szeretnénk a maradék 93-ba tartozni egy alkatrésznek szétbontott autót siratva. Emiatt sajnos az összes népszerű kiskocsi aggályos.

Itthon is van választék a Forfourból, egymillió Ft alatt kaphatók a legolcsóbbak. Alkatrészárai magasabbak, beszerzésük bonyolultabb, mint a népszerű kisautók esetében, ám bontásra sokkal kevésbé lopják a ritka Smartot

Ha ezekkel a korlátokkal szeretnék racionális, de modern és egyedi kisautót, a szóba jövő típusokat szinte egy ujjamon meg tudom számolni. A fő jelölt a Smart Forfour. Tudom, hogy egy csomó alkatrészből, karosszériaelemből nincs utángyártott és gyári alkatrészei jóval drágábbak, mint a gyakoribb típusokhoz, de ez belefér.

Utángyártott alkatrészek árai Ford Fiesta 1,3i, 2006 Smart Forfour 1,1i, 2006
Bal első fényszóró 17 000 Ft 21 500 Ft
Hátsó lámpa (komplett) 11 500 Ft 34 000 Ft (gyári)
Első féktárcsa 12 000 Ft/db (Textar) 13 000 Ft/db (Textar)
Kuplungszett 98 000 Ft (Sachs) 117 000 Ft (Sachs)
Első fékbetét  9500 Ft (Delphi) 8000 Ft (Delphi)
Külső féltengelycsukló
Első kerékagycsapágy
13 500 Ft
13 500 Ft (SKF)
15 000 Ft
49 000 Ft (SKF)


Forrás: Saját gyűjtés autóalkatrész-webáruházakból, összehasonlítható márkáktól.
Kerekített összegek

Gondos gazdák gépe

Mert maga a típus a mi igényeinknek kiválóan megfelel és a Forfour olyan, mint egy Subaru, Saab vagy Alfa Romeo. Akinek van, az többnyire szereti és rendesen gondozza az autót, a hirdetéseket látva a kocsikat nem rosszarcú nepperek árulják.

Nem kell a mocsár legmélyére merülni: sok tulaj kötődik a Forfourhoz, gyakran magánszemélyek hirdetik meg jó állapotú autóikat

Ebben az autóban az üléspad 15 centis tologatásával nagyon bőséges hátsó lábtér alakítható ki. Nekünk ez fontos, mert feleségem és én is magasak vagyunk, a nyújtott lábas gyermekülés szintén sok helyet foglal. A hátsó üléspad nagy előnye, hogy összecsukható, amivel a csomagtér 268-ról 910 literesre növelhető. Egy mosógépnek is hely marad az autóban, ha nem akad kölcsönkérhető egyterű vagy kombi.

W454: félig Mercedes-Benz

A Smart részben a Mercedes-Benz terméke, van tisztességes mercis kódja is: W454. Ott a biztonság a vállalati kultúra része, legalábbis ezzel biztatom magam, mert az autó Euro NCAP-töréstesztje csak második nekifutásra lett épphogy négycsillagos, 26 ponttal. A kasztnija szilárd, a légzsákok meg az övfeszítők jól működtek, alapáron járt az oldallégzsák.

Klasszikus: az untertürkheimi gyár tesztpályáján Mercedeseket szoktunk látni, de a Brabus csúcsmodellnek a W454 egyszerűbb kivitelével is kijárt itt a sajtófotó. A Forfour Hollandiában készült

Aktív biztonságban a Forfour átlagon felüli a maga mezőnyében. Viszonylag széles és alacsony autó, kedvező súlyponttal. Futóműve kényelmetlenül rázós, de nagyon stabil. A hátul is tárcsás fékrendszer, pláne a menetstabilizáló elektronika olyan többlet, amely az egymilliós kisautók zöméből hiányzik.

Karosszéria

Kívül műanyag panelek borítják az autót, de váza igen szilárd acél. A designcélokat szolgáló, biztonságérzetet keltő fényezett váz rikító és diszkrétebb színkombinációkat is kiadhat a karosszériaelemekkel. A piacon egyszínű fekete modellek is akadnak.

Mókásra vették a hátsó lámpát. Az ablaktörlő kenés nélkül berágódik, amitől leéghet a villanymotor

Kétféle napfénytető van az autóhoz, de nem mindegyik nyitható. Erre figyeljen, akit megfog a tolótető. A kasztnin sokszor az ablaktörlőmotorral van gond, bár meghibásodása megelőzhető lenne a berágódó, nehezen mozgó rudazat kenésével.

Belső tér

Arról ismerszik meg a rutinos Forfour-utas, hogy rendesen bevágja az ajtót, mert ha nincs lehúzva egy ablak sem, kár finomkodni. A külső és a belső kilincsek meghibásodása típushiba, többnyire a zárhoz vezető rudazat akad ki vagy megy tönkre.

Igen jó a felszereltség, de nem alapáron. Röhej egy eleve méregdrága autóban felárat kérni a kalaptartóért, de tényleg így indult az értékesítés. Utólag beszerezhető, de nézzük meg alaposan, mert nagyon tud hiányozni. Az összes Forfourban van légkondicionáló, sokszor automatikus. Általános a CD-s rádió és a kevéssé árérzékeny első tulajdonosok többnyire sok extrát rendeltek.

Színes és konzervatívabb belső térrel is választható volt. Az üléshelyzet kényelmes, a kilincsekkel viszonylag sok autóban van gond

Belül ne lepődjünk meg a zörgéseken. A prémiumtermékként árazott Forfour minőségérzetre nem jobb az átlagos kisautóknál, de a hajcsat formájú mutatókkal, a textilkárpitos műszerfallal vidámabb hely, mint egy puha műszerfalas, felnőttesebb Fabia.

Az utastér a nagyrészt kulturált, gondos tulajok után ritkán lepusztult, de az ülés szivacsa ritkán mállásnak indul. A spórolás miatt középre helyezett ablakemelő elég idegesítő, viszont az átfordítható, egyszerre kartámasz és pohártartós kartámla ötletes darab.

Motorok: két dízel, négy benzines

Három- és négyhengeres motorokkal készült az autó. Az összes motor láncos vezérlésű, egyedül a 177 lóerős Brabusban van 100 000 kilométerenként cserélendő vezérműszíj. A lánc is nyúlhat, kophat, nem biztos, hogy kitart a bontóig, de ha cserélni kell, a komplett szett lánccal, feszítőkkel-vezetőkkel 40 ezer forintos tétel internetről rendelve.

Kevesekben merül fel, de nem azért ilyen ritka, mert csapnivaló autó. Újonnan irreálisan drága volt és az egyik legkeményebb kategóriában szállt versenybe a bejáratott Corsák, Puntók, Cliók, Polók ellenében

A két dízel a Mercedes A-osztály kétliteres négyhengereséből készült egy henger elhagyásával, tehát 1,5 literes és háromhengeres. Az erősebbikkel (210 Nm) nagyon száguld a kiskocsi, a másik 160 Nm-rel elég enervált, de szintén takarékos.

Anno tartóstesztünkön 3,9 és 6,5 liter közötti átlaggal jártunk a dízellel. A kis dízelmotorok részecskeszűrő nélkül is teljesítik az Euro 4-es normát, ami megkönnyebbülés a hamuval telítődő DPF cseréjétől tartó, de dízelre vágyó vásárlóknak.

Szép az élet a sajtófotón. 15 centis úton tologatható ülésével és lehajtható első támlájával a Forfour remekül variálható

A benzines motorokat a Mitsubishi adta be a közösbe, áldjuk érte a bizniszt letárgyalókat. A két 1,1 literes háromhengeres közül a 64 lóerőst sajnos nem vezettük. Az erősebbik 75 lóerős, enyhén remeg, mint a soros hármasok és kellően temperamentumosan viszi az autót.

Ideálisnak tűnik az 1,3-as, 95 lóerős négyhengeres, de igazán az 1,5-ös szívómotor a vonzó, amely a sokkal nagyobb Lancerben is emlékezetesen élénk és robbanékony volt. Vegyesen alig van köztük fogyasztáskülönbség, ld. a táblázatot. Aki utánanéz a Spritmonitoron a Colt értékeinek, hasonlóan kis ugrásokról olvashat.

Minden benzines motor a Mitsubishi terméke. Élénk és pörgős motorok, hosszú élettartamú láncos szelepvezérléssel

A zokszó nélkül dolgozó benzines motoroknál a fojtószeleppel adódhat probléma, ami tisztítással vagy cserével orvosolható. De akinek van Forfourja, az többnyire teljes megelégedéssel használja. A dízeleknek sincs kirívó hibájuk, de csak az vegyen CDI-t, aki a százezrekért cserélendő injektorok, turbófeltöltő vagy a nagynyomású szivattyú esetleges javíttatása után jó sokáig használja az autót, hogy az öt liter körüli fogyasztáson visszajöjjön ez a kiadás. Motortól függetlenül meg kell nézni a klímahűtőt, hogy jobb alsó sarkánál (szemből a bal alsó) ne legyen olajos.

Fogyasztás

 Benzines motorok
 l/100 km    
 1,1 VVT 12V: 64 LE, 92 Nm/2500
15,3 mp, 158 km/óra
 6,18  1,5 Brabus: 177 LE, 230 Nm
6,9 mp, 221 km/ó
 8,06
 1,1 VVT 12V: 75 LE, 100 Nm/3500
13,4 mp, 165 km/ó
 6,17  Dízelmotorok  l/100 km
 1,3 VVT 16V: 95 LE, 125 Nm/4000
10,8 mp, 180 km/ó
 6,66  1,5 CDI: 68 LE, 160 Nm/1600
13,9 mp, 160 km/ó
 5,17
 1,5 VVT 16V: 109 LE, 145 Nm
9,8 mp, 190 km/ó
 6,86  1,5 CDI: 95 LE, 210 Nm/1800
10,5 mp, 180 km/ó
 5,48

*l/100 km. Kövéren szedve az ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de

Árak: egymillióból van rá esély

Új korában a Forfour 1-1,5 millió forinttal volt drágább a kategóriatársaknál. Itthon ma pont ebben az ársávban kapható az autók zöme, bár akadnak hirdetések a 900-950 ezres tartományban is.

Behozatal: Nápolyból a legolcsóbb

A legolcsóbb kocsikat Olaszországban találni, főleg délen. Adócsaló neppereknek kedvez, hogy innen számla nélkül jöhet a portéka. Mivel nem keresni akarunk rajta, hanem járni vele, az autók jobb állapota miatt északabbra kell Forfourt néznünk.

2700 eurót 860 000 forintért adnak, plusz az út és a behozatal. minimális regadója ellenére is kérdéses, hogy megéri-e külföldről behozni a Forfourt

Ausztriában nincs sok belőle, a gyártás helyszíne, Hollandia nem olcsó és messze is van, így főként a németországi kínálatot böngészem. 2000 euró alatt nincs épkézláb autó, ami szóba jönne, az inkább a 2500-3000 eurós sávban van. A megszokhatatlan, 314 forintos középárfolyammal az út meg a forgalomba helyezés költségei megkérdőjelezik a magánimport értelmét.

Mennyi a regadó?

Nem az állami terheken múlik, mert az összes motor Euro 4-es. Az 1493 köbcentis dízelek regisztrációs díja 49 000-73 000 Ft a cikk írásakor. Mivel az 1,1-esek is 1124 köbcentisek, hengerűrtartalmuk kicsivel túllóg a legkedvezőbb adósávon. Kortól függően az 1,1 és 1,3 literes benzinesek regisztrációs díja nagyjából 54-73 000 Ft, az ezerötösé 71 000-95 000 Ft. Az 1,3-as és az 1,5 literes motor közötti regadókülönbség nem tétel, vegyes fogyasztásuk között is alig van eltérés. Aki igazán izmos kisautóra vágyik, minimális felárral járhat az erősebbikkel.

Kommentek

  • Vérmacy

    180 centi vagyok és nem fértem el benne… Én is néztem ilyet, de magassági, térbeli kihívások miatt még próbakörre sem tudtam elvinni.
    Szigorúan max. 170 centiig!

  • a.szorenyi

    Ez alkatfüggő lehet, mert én 190 centire nyúltam és mégis jól el voltam benne. Járt nálunk új korában több tesztautó is belőle, az egyik majdnem egy évig volt velünk és nem adódott vele problémám.

  • Vorserie

    Vagy inkább mindenkinek más az ingerküszöbe nem?!
    Nyilván egy Fortwo-ban is elférnétek mindeketten ha muszáj,de ha nem akkor…

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.