Használt autó: amitől rettegnek a vevők

Mit kezdjünk a kettős tömegű lendkerékkel?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.18. 16.40

Aki használt dízelt keres, aligha költ szívesen 200-500 ezer forintot javításra. Pedig 150 000 km-től érik a lendkerékcsere.

Használt autó: amitől rettegnek a vevők

Használtautó-vásárláshoz egyre többen visznek rétegvastagság-mérőt (a merészebbek egyszerűen kölcsönkérik a kereskedésben lévőt), az óvatosabbak ragaszkodnak a kocsi értékéhez mérten fillérekbe kerülő márkaszervizes állapotfelméréshez is. Nepperektől és márkakereskedések használtautó-üzletágában dolgozóktól is azt halljuk, hogy a vevők egyre felkészültebbek.

Van viszont egy alkatrész, amelyek cseréje 250-500 000 forintba kerülhet, sokan mégsem tudnak róla eleget. A kettős tömegű lendkerékről van szó, amire elsősorban a dízelben gondolkodóknak kell odafigyelniük. Amíg működik, nagyon jó, hogy van, de amikor elhasználódik, cseréje igen drága. Nézzünk egy példát egy kevéssé fényűző, 1,5 millió Ft alatti dízel Swiftre!

Lendkerékcsere Suzuki Swifthez

Kéttömegű lendítőkerék: 240 000 Ft
Kuplungtárcsa: 38 200 Ft
Kuplungszerkezet: 48 700 Ft
Kinyomócsapágy: 101 700
Munkadíj: 27 400 Ft
Összesen: 456 000 Ft

Forrás: saját gyűjtés Suzuki-márkaszervizekben

Nem véletlenül népszerűbbek a benzines Swiftek újonnan és használtan is. De a FIAT-dízellel a Wagon R+ és az Ignis kuplungcseréje jóval olcsóbb, mint a III-as Swifté

Mivel ez az egy alkatrész elviszi 12 teletank árát, összegyűjtöttük, amit a használtautó-vásárlóknak érdemes tudni róla.

Mire jó?

A kettős tömegű lendkerék kényelmi tétel. Egy rezgéscsillapító, komfortnövelő eszköz, amivel a motorról a karosszériára átterjedő rázkódás, rezgés csillapítható. Mivel az utóbbi 15-20 év közvetlen befecskendezésű, sornégyes dízelmotorjainak járása kulturálatlan és a keresztben beépített motor jobban átadja a rezgéseket a karosszériának, mint a hosszmotor, a legtöbb tömeggyártású dízelautóban ott van ez az alkatrész. Kettős tömegű lendkerékben hazánk nagyhatalom, mert a LuK Szombathelyen gyártja őket.

Nemcsak a dízelekbe rakják!

E46-os 3-as BMW-t kereső kollégánk is belefutott abba, hogy egyre több benzines autóban is ott van ez a kényelmi extra. Ez nem kortól függ, a 2003-ban leváltott V40-es Volvókban is volt, legalábbis a kétliteresben. A közelmúlt Opeljei közül a turbós benzines C Vectrákban is H Astrákban is megtalálható, míg a szívómotoros benzinesekből kimaradt. TSI Octaviákban ugyanúgy megtalálható a bonyolultabb lendkerék, mint a dízelekben. A 2010 utáni Ford Focus és C-Max esetében az 1,6-os Ti-VCT szívómotorokhoz egytömegű a lendkerék, a turbós egyliteres és 1,5-1,6 literes EcoBoost motorokhoz viszont kettős tömegű lendkereket társított a gyár. Nincs más megoldás, mint alvázszám alapján utánakérdezni a kinézett autónak.

Egy automatikus váltó elmegy 250 ezer kilométert és igényes felújítása nagyjából 450 000 forintba kerül. A kettős tömegű lendkerék és a kuplungszett cseréje hasonló nagyságrend, úgy 200 000 kilométerenként. Végül a kényelmesebb automata olcsóbb is lehet

Mennyit bír ki?

Élettartama merőben használat- és lábfüggő. Autópályán 300-350 000 kilométert is tarthat, mert nincs terhelés alatt, városban, főleg céges kulcsos autókban 150 000 kilométert sem mindig bír ki. A kettős tömegű lendkeréknek az elindulás a legnagyobb pofon, de mivel a motor járása kis fordulaton egyenetlenebb, mint magas fordulatszámon, 2000-es fordulat alatt egyenletes sebességnél is kap rendesen.

Kímélni akkor tudjuk, ha kerüljük a több fokozatot átugró visszakapcsolásokat és lassan, finoman engedjük fel a kuplungpedált elinduláskor. Az alapjáraton indulás viszont az erős rezgések miatt a lendkeréken nem segít, csak a kuplungtárcsa élettartamát növelhetjük meg vele.

Rengeteg 1és 2,5 millió Ft közötti használt autóban ott van a kettős tömegű lendkerék. Cseréje 150-200 000 km után szinte biztosan aktuális

Dízel és benzines: kéttömegű lendkerék-árak

BMW E46 320d 150 LE (2003-2005) 265 000 Ft
BMW E46 320i 221 000 Ft

Opel Vectra C 2007 1,9 CDTI 150 LE 257 000 Ft
Opel Vectra 2,0T 2007 175 LE 246 000 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház

Honnan tudom, ha rossz?

“Használt autókon kétféleképp ellenőrizhetjük a lendkerék állapotát. Ha cserére érett, a motor leállításakor csattanó hang hallatszik a motortérből. Ugyanez jelentkezik közvetlenül a motor beindítása után is, ám ezt elnyomhatja a motorhang. Szintén a lendkerék elhasználódására utal, ha alapjáraton a kuplungpedált enyhén benyomva a pedálon remegést érzünk” – mondja Kézdi László, az Opel Interat műszaki igazgatója.

Két hiba ismétlődik a kettős tömegű lendkerekekben. Megszorulhat, beállhat a rugós csillapító része illetve lógni, lötyögni kezdhet a lendkerék, hogy akár kézzel is billegtethető

Szakembernek az erősödő rázkódás is árulkodó, de egy trampli négyhengeres dízel, pláne hidegen eleve olyan egyenetlenül jár, hogy a laikusnak ez nem segít. Tárjuk ki az ajtót, ha már nagyon rossz a lendkerék, a dízelmotor remegtetni fogja.

Legyen inkább egytömegű?

Amikor elhasználódik, a kéttömegű lendítőkerék bizonyos autótípusokban helyettesíthető egytömegűvel. Közel nem minden autóhoz, de az alkatrészgyártók, például a National vagy a Valeo, sok modellhez kínálnak kiváltószettet.

Opel Vectra C 2007 1,9 CDTI 150 LE

Kettős tömegű lendkerék 257 000 Ft
Kiváltószett (lendkerék+kuplungtárcsa és kuplungszerkezet) 243 500 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház

Sokféle autóhoz van lendkerék-átalakító szett. Ami jó a Vectra C-hez, az passzol a Saab 9-3-ba, a FIAT Cromába, a Cadillac BLS-be is

A példabeli dízel Vectra esetében a sima lendkereket, kuplungtárcsát és kuplungszerkezetet tartalmazó készlet sem kerül annyiba, mint önmagában a kettős tömegű lendkerék. Igazán sokat akkor spórol, amikor a következő kuplungozáskor elég “csupán” 150 000 forintért a kuplungtárcsát, a kinyomócsapágyat és a szerkezetet cserélni, a negyedmilliós lendkereket nem. Az egytömegű lendkerék hátránya a több rezgés és a magasabb zajszint.

Hogyan spórolhatunk?

Listaáron a nagy autóalkatrész-forgalmazó cégeknél igen drága ez a tétel. Érdemes a környékbeli autószervizeket megkérdezni, hogy a szerelőknek járó, 20-30 vagy akár 45-50 százalékos kedvezményt részben vagy egészben továbbadják-e az ügyfélnek, ha az ő nevükben rendeli meg a lendkereket.

A Peugeot és a Citroën modellekben az 1,4 HDi-hez és a 75 illetve 90 lóerős 1,6 HDi-hez egytömegű lendkerék jár, amelynek ára mondjuk egy 207-eshez márkaszervizben 88 000 Ft. A kettős tömegűé egész más


Mivel az engedmények forgalomarányosak, a szerviz sem jár rosszul, de 50-100 ezer forint megtakarításáért megéri végighallgatni pár visszautasítást. Sok ügyféladatbázist építő alkatrészes cég kínál engedményt ilyen-olyan adatok megadásáért vásárlóinak már az első alkalommal.

Ha szerencsénk van, más autó jutányosabbra árazott lendkerekével helyettesíthetjük az elhasználódottat. Munkatársunk 159-es Alfájába például egy Opel alkatrészét építették be, mert gondos méricskélés alapján ugyanakkorának bizonyult. Így munkadíjjal együtt megúszta a cserét 180 000 forintból, míg az Alfához az alkatrész önmagában 250 ezer Ft lett volna. Jó szerelő kell hozzá és kitartó kutatómunka, de érdemes megpróbálni.

Mitől kettős tömegű?

A szokásos lendítőkerék tömegének egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik, a másik viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A szétválasztott tömegeket rugós csillapítórendszer kapcsolja össze

A szokásos lendítőkerék tömegének egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik, a másik viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A szétválasztott tömegeket rugós csillapítórendszer kapcsolja össze

 

A természettudományos ismeretterjesztés jegyében közöljük az alkatrész működési elvét a lendkerékgyártással is foglalkozó Schaeffler-csoport weboldalára hagyatkozva. Tehát a belsőégésű dugattyús motor a maga periodikus munkaütemeivel forgó lengéseket kelt a hajtásláncban, ennek következménye a sebességváltó zörgése és a karosszéria rezonanciája. A tengelykapcsoló (kuplung) feladata a motor rezgéseinek hatékony elszigetelése. Fizikailag a megoldás megnövelni a sebességváltó tömegtehetetlenségi nyomatékát anélkül, hogy nagyobb legyen a kapcsolandó tömeg. Ezáltal csillapodnak a motor forgólengései, és elérhető a kívánt komfort. Mellesleg még a sebességváltó terhelése is csökken. Az itt vázolt fizikai elvet valósítja meg a kéttömegű lendítőkerék. A szokásos lendítőkerék tömegének egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik. A másik rész viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapító rendszer kapcsolja össze. Az egytömegű lendkerék egy tömör vastárcsa, amelynek akkor sem tud nagy baja lenni, ha az autó már a bontóban pihen.

Nem biztos, hogy utángyártott alkatrészt venni és maszeknál szereltetni a végén olcsóbb lesz, mint nekifutni ugyanennek a márkaszervizekben. A márkaszervizekben a váltó le- és felszerelésével, időnként a futómű-segédkeret kiszerelésével járó munkára sokszor igen szűkre szabott normaidő van. Ennél többet nem számolhat el a szerviz, nem lehet megnyomni a ceruzát, mert “nagyon össze volt gyógyulva”.

Sok márkánál fut kedvezményprogram többnyire 4-6 évnél idősebb autók márkaszervizes karbantartására. Az Opelnél például magánautósoknak 30 százalékos alkatrészár-kedvezmény és 10 százalékos munkadíj-engedmény adható. A 300 ezres kéttömegű lendkerék ára így 200 000 Ft. A javítás a teljes kuplungcsere 100-150 ezres költségével együtt akkora tétel, hogy jobb utánajárni az áraknak.

Régen nem voltak efféle komfortnövelő hívságok, így a dízelek jobban ráztak és hangosabbak voltak. Ma az újautó-vásárlók nem nyelik le ugyanazt a békát

A végén az olcsó a drága?

Ha fel is merül, semmiképp nem javasoljuk önállóan csak a lendkerék vagy csak a kuplungszett cseréjét. Néha a régi, kopott, lógó és az új alkatrészt össze sem lehet illeszteni, vadházasságuk rosszat ígér. A két költséges műveletet sajnos egyben kell letudni. Olyan ez, mint a vezérműszett és a vízpumpa: külön-külön cserélve a végén sokkal többet hagyunk ott a szervizben és a hajtáslánc is veszélyben van.

Milyen autókban van?

Legyünk gyanakvóak, ha egy kereskedő vagy szerelő fejből rávágja, hogy van-e vagy nincs az autóban kettős tömegű lendkerék. Gyakorlott márkaszervizes munkafelvevőknek is utána kell nézniük, ha ritkább motorváltozatra kérdezünk rá.

Használt autókkal kapcsolatban az egyetlen tuti megoldás a márkaszervizekben az alvázszám alapján utánanézni, egy- vagy kettős tömegű lendkerék van-e a kocsiban?

Az egyetlen biztos forrás a márkaszervizek és alkatrészkereskedések adatbázisa, de ebből is csak alvázszám alapján derül ki, milyen lendkerék van az autóban. Évjárattól is függhet és persze motorváltozattól.

Ami nem számít, az az autó mérete és ára. Az 1,25 literes dízelmotorhoz a Suzuki Wagon R+, Ignis és Swift dízelekben ugyanúgy van kéttömegű lendítőkerék, mint az 1,6, 1,9 vagy 2,0 literes dízel SX4-ekhez. “Bár motorjuk azonos, a dízel Wagon R+ és az Ignis DDiS kuplungcseréje kevésbé költséges, mert a Swiftben speciális kinyomócsapágy van, míg a másik kettőben ez az alkatrész nem 100 ezres nagyságrend, hanem ennek negyede” – tudtuk meg Varga Mihálytól, a Suzu Géro Kft. szakemberétől.

Például a Volkswagen Golf V és az előző Škoda Octavia korában a kettős tömegű lendkerék az összes 1,9 és 2,0 literes turbódízel mellé járt. Ma a kétezres dízelekhez van, az 1,6-os TDI modellekből többnyire hiányzik, csak az Audi építi be kényelmi többletként. Az 1,4-es PD TDI Fabiákban és más konszernautókban is kéttömegű a lendkerék, mert a háromhengeres motor rázkódása ezt tette szükségessé.

Csak a 65-85 lóerős Dacia és Renault dízelekben nincs kettős tömegű lendkerék, már a 110-es dCi Dusterbe is beszerelik

A Renault és a Dacia modellek esetében csak a 65-85 lóerős 1,5 dCi motorokhoz nincs kettős tömegű lendkerék. A 110 lóerős változatok a Dustertől a Scénicig megkapták, ahogy az 1,9, 2,0 literes motorok is. Az Opelek közül már a H Astra összes dízelváltozatában is volt kettős tömegű lendkerék, a C Vectránál szintúgy.

Azonos motorok estében is eltérhet az autógyártók gyakorlata. Bár a Ford és a PSA Peugeot Citroën 1,6 literes dízelmotorjai megegyeznek, a francia autókban a 75 és a 90 lóerőst választva egytömegű lendkeréknek örülhetünk, a 110 lóerősben van kettős tömegű. A Ford Focusokban viszont a gyengébbikhez is jár.

Ha a lendkerék cserés, a hátsó főtengelyszimmeringet és a kardánfelfüggesztő csapágyat is ellenőrizni kell - javasolja Nagy Krisztián, egy BMW-kre szakosodott szerviz tulajdonosa

Otthagyni vagy megcsináltatni?

Ha sikerül kedvezményt találni és hosszú távra tervezünk, a 150-200 000 forintos lendkerékjavítás egy 2-3 milliós használt autónál nem akkora tétel, hogy csak ezért otthagyjunk egy ismert szervizmúltú, jónak tűnő kocsit. Mert nincs sok belőlük. Ha megcsináltatjuk a kuplungcserével együtt, 150-200 ezer kilométerig nem lesz rá gondunk.

Kommentek

  • Vorserie

    András te nagyon félsz ettől a kettőstömegűtől….
    Én a korosabb használtan vásárolni kívánt dízeleknél inkább a befecskendező egységektől,a magasnyomású pumpától,a vezérműszíjszakadásoktól félek igazán.
    Sorrendben ezek után jön a lendkerék majd a turbo.
    Ezeket viszonylag egyszerűbben,készletben szevízben lehet cserélni,igaz nagyon drágán ahogy írtad is.
    De a magasnyomású pumpa és a vezérműszíj hogylétét nem tudod ellenőrizni élettartamát pedig csak becsülni lehet.

    De alapvetően szerintem nem ekkora mumus a lendkerék,én legalábbis még sosem találkoztam komlyabb hibájával az ismerőseim körében sem.
    Inkább az általam említett hibákkal találkoztam.

  • demagóg

    Lehet, hogy az lesz a modern autók sorsa hamarosan, mint a DVD lejátszóknak és egyéb műszaki cikkeknek már most: javítás felejtős, nem éri meg, vegyél újat.

  • Kempelen

    Szerintem is túljátszott ez a lendkerék dolog. A visszatekergetett órájú autók tömege lehet az aggodalom elsődleges oka, hiszen ez adhatja elsősorban a csekély futási értékeket. Normálisan szervizelt, általánosan használt autók esetében 250 ezer km. alatt nagyon kevés panaszt hallottam. Ja, hogy a kocsiban 200 ezernél valójában 400 volt? Ezért olcsóbb a használt autó.

  • Morden

    Na igen,ezekkel a 15-20 év alatti autók tulajainak, egy két tétel miatt igen a zsebbe kell majd nyúlni.Ezért szeretik sokan a 90-es évek autóit.

  • Holiday

    Milyen szép ez az M Sportcsomagos E46 Coupe. Örök autó.

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasók!

    Ez a téma az egyik a használt, elsősorban dízelmotoros autók vásárlóit fenyegető kiadások közül. Van még sajnos, de a cél a figyelem felkeltése, mert ez is nagy falat és az olcsóban felújítható turbótól szerintem többen félnek, mint ettől.

    Abban igazatok van, hogy 4-5-6-8 injektort vagy a nagynyomású szivattyút lecserélni még többe kerül, de arról már elég sokszor írtunk. A vezérműszíj-szakadás a gyári csereperiódussal jórészt elkerülhető, de mint minden más,a bizonytalan előéletű autókban ez is előfordulhat. A cikkben hangsúlyosan 1-2 milliós autók szerepelnek példaként, amelyeknél a kuplungozás 150-250 ezres többletköltsége jelentős tétel.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • spingi55

    Akinek sok pénze van az vegye ezeket a pénztemetőket!A 90-es évek autói még autók voltak,azokra ha ráköltessz most 4-500 ezer ft.-ot szinte újj autó lesz

  • tamas74

    Kedves kommentelők, technikai hiba miatt az elmúlt időszakban a hozzászólások nem jelent meg tökéletesen.
    Köszönjük a türelmeteket, a hibát kijavítottuk. Továbbra is várjuk a véleményeteket!

  • grobi74

    A fos bmw helyett a képen a Hondát veszed nem lesz gond ilyen szarokkal. Ja azzal nem lehet “feltűnősködni” mi? :-)

  • GP82

    A 150ekm-es élettartam messze nem reális, ez az adat inkább a hazai óratekergetős hozzáállásból adódik. Tele van a használt autó piac 4 éves, 70ek-et futott újszerű dízelekkel. Megveszik, és 80ekm múlva a lendkerék cserés. Csak anno az a 70ekm nem 70, hanem 200 volt… Kb. ebből ered az is, hogy a PDTDI motorok befecskendezői 150ekm-et bírnak, ami szintén nem igaz.
    Apropó. Használt dízelt nem is a kettős tömegű lendkerék miatt, hanem a befecskendező rendszer időzített meghibásodása miatt nem vennék. Nem 150 ezernél fognak kifeküdni a PDTDI, DCI, CRDI stb. motorok üzemanyag ellátó rendszerei, hanem 250-350 környékén, de akkor két kettős tömegű lendkerék árát kell az autóra költeni. A jó állapotú, fiatal használt dízelek órái pedig tekertek… (a benzineseké is)

  • Vortep 13

    Tisztelt András!
    Pontatlan a cikk!
    Nem minden H Astra dieselben van kettős tömegű.A 80 lovas 1.7 Isuzuban NINCSEN!

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.