Röviden – Használt Dacia 1310 L
Mi ez?Romániában 1969-től 2004-ig, 1 959 730 darabos szériában gyártott családi autó, a Renault 12 licencmodellje. Az 1300-as típuson belül ez az 1310 L változat egy kései modell, 1995-1999 között készült. Volt belőle kombi, ötajtós ferdehátú valamint hátul hajtó és 4×4-es pickup is.
Mennyibe kerül?Állapottól és vizsgától függően érhet 20 ezer, de 400 ezer forintot is. Ez 99 000 forintba, kerül gyári kulcsokkal, vezetett szervizkönyvvel.
Melyik motor jó bele?54 lóerős a leggyakoribb, 1300-as benzines, nem rossz motor. Energikusabb a 67 lóerős 1,4-es, fogyasztásuk egyformán 6,5-9 l/100 km
Mi van helyette?Hasonló alkatrészárakkal csak keleti autók. Elaggott japán és nyugati autók is akadnak ennyiért, többnyire szétrohadva. Esetleg Swiftet érdemes venni 120-150 000 Ft környékén, alul sajnos gyakran rozsdával.

100 000 forint alatti LPG-s Ladáról már írtunk, nemrég egy hasonló árkategóriájú Polski Fiat 126p-t mutattunk be (ld. az anyag alján túl legörgetve, a kapcsolódó cikkek között). Az olcsó szociautók közül most egy elsőgazdás Dacia 1310 L-ről kaptunk fülest Hegedűs Ákostól, a Renault Budakalász munkafelvevőjétől.

Első tulaj, szervizkönyv, 99 000 Ft

Nem számítanánk hasonlóra egy igen nagy márkakereskedés udvarán, de a tulaj innen egy nullkilométeres Logan 1,2 limuzinnal távozott, így fehér, szintén légkondi nélküli és lépcsős hátú Daciáját beszámították.

1995-ben készült az 1310 L, 156 681 km volt benne a próbaút előtt. Irányára 99 000 forint

Nem akármilyen gazda volt a bácsi: rozsdarágta Daciája 19 éves korára, nem egészen 160 000 kilométerrel még vezetett szervizkönyves. Az összes dokumentum megvan hozzá, például a 2010-ben elvégzett katalizátor-beépítésről, az utólagos alvázvédelemhez előírt évenkénti felülvizsgálatról és az 5000 kilométerenként esedékes karbantartásokról.

Hangulati ízelítő a Dáliából


Mivel 2015 szeptemberében jár csak le a vizsgája, a nem túl bizalomgerjesztő külső ellenére is érdekes lehet annak, aki hozzá tud nyúlni a kocsihoz és nagyon olcsón kell neki egy kiválóan karbantartott, viszonylag keveset fogyasztó autó. Ráadásul mind a négy kerekén egyforma gumi van, még 3-4 milliméteres profillal, ami nagy ritkaság ebben a kategóriában.

Karosszéria

Egy-két év után képes volt rozsdásodni ez a típus, amiből három évtizedes karrierje során sem gyógyult ki. A kasztni bárhol rohadhat. Amennyiben a rugótorony korrodált, felejtsük el a kocsit! Túl sokba kerülne helyreállítani és ez egy veszélyes hiba.

Itt is csúnya a rohadás, de nagyobb a baj, ha a rugótornyok rozsdásodnak. Ez az autó még megúszta a végső csapást a korróziótól

Ha a küszöb és az ajtók alja csúnya, mint ezen az autón, az a százezer Ft alatti kategóriában megszokott. Aki nagyon ragaszkodik a kocsihoz, lakatolás után esetleg purhabbal kinyomhatja a hossztartókat és a küszöböket, ha van ereje, ideje foglalkozni ilyesmivel.

Utastér

Belül az árkategóriához mérten minden rendben van. Az ajtókilincs nagyon praktikus, a kar egyben a zárgomb is és a fémnyelvről természetesen lejár a műanyag fej, ahogy ez az 1310-ben szokás. Él a műszerfal, kívülről-belülről nyílik az összes ajtó és nem esik be az üveg, ha megpróbáljuk letekerni őket. Ez az 1310 L egyáltalán nem lelakott autó, amilyeneket hirdetni szoktak sokadkézből.

Nincs lelakva az öreg Dacia. Fúj a ventilátor, nem remeg a sebességmérő, megy az ablaktörlő

Milyen a gép?

Az úr, aki eddig életben tartotta az autót, hatástalanította a gyári csapdákat és kitűnő gazdának bizonyult. A régi Daciának mindene működik. Nem madzaggal kell rángatni az ablaktörlőt, mind a négy fokozatban fúj a ventilátor. És nem kell meghallgatnunk kínos sztorikat arról, hogy a kettest igazából csak holdtöltekor szokta kidobálni motorféknél, nem is értem, most miért csinálja.

A szívató mozgatásához nem kell nagy erő, az 1,4-es motor pöccre indul. A 940 kilós autóba kényelmesen elég az 1397 köbcentis szívómotor, amely remekül veszi a gázt, nem fullad be a kihúzatás során és mérsékelten fogyaszt. 47,5 literes tankja 600 kilométerre elég, városban 8,5-9, országúton 6,5 liter körül fogyaszt százon.

Ebben egytorkú a karburátor, míg az 1,6-osban kéttorkú. Keleti autóban legfeljebb a Smaara motorja viselkedett ennyire jól: élénk, jól húz, szívesen pörög

A sebességváltó rémesen pontatlanul kapcsolható, ami gyárilag sem volt sokkal jobb. Az 1310 L-ben is van ötödik fokozat. Elsőkerék-hajtásával az antik Dacia hóban és sárban is jól elboldogul, Erdélyben sokan néztünk nagyot, a székelyek hol eljárnak ezekkel az autókkal. A futóműből nem érkeznek aggasztó hangok.

A klasszikus Daciák esztétikáját leromboló modellfrissítés miatt ebből az autóból nem érdemes veteránt csinálni, de egy évig, amíg tart a vizsga, simán el lehet vele járni, ha valaki hajlandó néha s.k. szerelni.

5000 kilométerenként vitte márkaszervizbe az autót idős tulajdonosa. A szervizdokumentáció mellett az utólag beépített, szabályozatlan katalizátor garancialevele és az alvázvédelem szervizfüzete is megvan

Hibalehetőségek, hajtáslánc

Ebben a korban a korszakváltás előtti Daciáknak bármi baja lehet. Elkophat a váltó szinkronja, a komplett váltó is többszöri cserét igényelhet az évek során. De aki nem megy sokat, annak a rendszeres szelephézag-ellenőrzés és gyújtásmegszakító csere sem nagy feladat. Elromolhat a vízpumpa, típusbaj a fűtéscsap hibája és az önindító sem túl acélos.

Dunsztosüveg, gumipókos kiegészítő rögzítéssel. A hűtővíz kiegyenlítő-tartálya tényleg üvegből van

Hibalehetőségek, futómű

A nagy rugóutakkal dolgozó futómű érzékeny pont. Szilentek, gömbfejek cseréjére viszonylag gyakran kell költeni. A lágy rugózást az erős-ki-berugózáskor igénybe vett féltengelycsuklók is megszenvedik. Sokan használnak erősített rugókat, főleg, ha a gyári 400 kilós határnál sokkal több cuccal terhelik meg az autót.

Alkatrészárak

“A múzeális Daciára gondol? Nem, sajnos nem volt olyanunk sosem. Szép napot kívánok!” Nagyobb cégeknél nem egyszer ezzel teszik le a telefont, ha kellene valami az öreg Daciákhoz. A pótalkatrészek megvásárlása annál bonyolultabb, hogy a sarki kirendeltségnél levegyük a polcról, de az internet korában fel lehet deríteni a beszerzési forrásokat. Az utángyártott alkatrészek többnyire olcsók, egy új kuplungszett ára nincs 20 000 Ft.

Besüppedünk az ülésbe és szisszenhet a sör. Mesés a kényelem hátul, a fejtér és a lábtér is tágas


Karosszéria

Csomagtérfedél 4990 Ft

Hátsó sárvédő javítóív 2500 Ft

Külső küszöb 2660 Ft

Hátsó lámpa, párban 2500 Ft (bontott)

Kilométeróra-spirál 850 Ft

Műszerfal 3500 Ft

Visszapillantó tükör 490 Ft

Zárjavító garnitúra 1450 Ft

Fék, futómű

Első féktárcsa 4500-6600

Hátsó lengéscsillapító 9000 Ft

Motor, váltó

Hengerfejtömítés 1250 Ft

Hűtővíz-kiegyenlítő tartály 1360 Ft

Kuplungtárcsa kuplungszerkezettel, kinyomócsapággyal 18 200 Ft

Önindító 18 900 Ft

Sebességváltó 15 000 Ft (bontott)

Szelepfedél-tömítés 500 Ft

Új alkatrészek árai. Forrás: saját gyűjtés

Ha nemcsak az autó ára számít, de az is, hogy mennyibe kerül a fenntartása, akkor a Vezess.hu korábbi cikkében az autózás legolcsóbb módjáról olvashatsz. Kattints a képre!

Autót 100 000 forint alatt? 1