Autót 100 000 forint alatt?

Használtautó-teszt: Dacia 1310 L, 1995

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.08.31. 06.15

99 000 forintért nem számítanék végigpecsételt szervizkönyves, elsőgazdás autóra. Pedig van ilyen, csakhogy egy régi Dacia. Mit tartogat az 1310 L?

Röviden – Használt Dacia 1310 L
Mi ez? Romániában 1969-től 2004-ig, 1 959 730 darabos szériában gyártott családi autó, a Renault 12 licencmodellje. Az 1300-as típuson belül ez az 1310 L változat egy kései modell, 1995-1999 között készült. Volt belőle kombi, ötajtós ferdehátú valamint hátul hajtó és 4×4-es pickup is.
Mennyibe kerül? Állapottól és vizsgától függően érhet 20 ezer, de 400 ezer forintot is. Ez 99 000 forintba, kerül gyári kulcsokkal, vezetett szervizkönyvvel.
Melyik motor jó bele? 54 lóerős a leggyakoribb, 1300-as benzines, nem rossz motor. Energikusabb a 67 lóerős 1,4-es, fogyasztásuk egyformán 6,5-9 l/100 km
Mi van helyette? Hasonló alkatrészárakkal csak keleti autók. Elaggott japán és nyugati autók is akadnak ennyiért, többnyire szétrohadva. Esetleg Swiftet érdemes venni 120-150 000 Ft környékén, alul sajnos gyakran rozsdával.

100 000 forint alatti LPG-s Ladáról már írtunk, nemrég egy hasonló árkategóriájú Polski Fiat 126p-t mutattunk be (ld. az anyag alján túl legörgetve, a kapcsolódó cikkek között). Az olcsó szociautók közül most egy elsőgazdás Dacia 1310 L-ről kaptunk fülest Hegedűs Ákostól, a Renault Budakalász munkafelvevőjétől.

Első tulaj, szervizkönyv, 99 000 Ft

Nem számítanánk hasonlóra egy igen nagy márkakereskedés udvarán, de a tulaj innen egy nullkilométeres Logan 1,2 limuzinnal távozott, így fehér, szintén légkondi nélküli és lépcsős hátú Daciáját beszámították.

1995-ben készült az 1310 L, 156 681 km volt benne a próbaút előtt. Irányára 99 000 forint

Nem akármilyen gazda volt a bácsi: rozsdarágta Daciája 19 éves korára, nem egészen 160 000 kilométerrel még vezetett szervizkönyves. Az összes dokumentum megvan hozzá, például a 2010-ben elvégzett katalizátor-beépítésről, az utólagos alvázvédelemhez előírt évenkénti felülvizsgálatról és az 5000 kilométerenként esedékes karbantartásokról.

Hangulati ízelítő a Dáliából


Mivel 2015 szeptemberében jár csak le a vizsgája, a nem túl bizalomgerjesztő külső ellenére is érdekes lehet annak, aki hozzá tud nyúlni a kocsihoz és nagyon olcsón kell neki egy kiválóan karbantartott, viszonylag keveset fogyasztó autó. Ráadásul mind a négy kerekén egyforma gumi van, még 3-4 milliméteres profillal, ami nagy ritkaság ebben a kategóriában.

Karosszéria

Egy-két év után képes volt rozsdásodni ez a típus, amiből három évtizedes karrierje során sem gyógyult ki. A kasztni bárhol rohadhat. Amennyiben a rugótorony korrodált, felejtsük el a kocsit! Túl sokba kerülne helyreállítani és ez egy veszélyes hiba.

Itt is csúnya a rohadás, de nagyobb a baj, ha a rugótornyok rozsdásodnak. Ez az autó még megúszta a végső csapást a korróziótól

Ha a küszöb és az ajtók alja csúnya, mint ezen az autón, az a százezer Ft alatti kategóriában megszokott. Aki nagyon ragaszkodik a kocsihoz, lakatolás után esetleg purhabbal kinyomhatja a hossztartókat és a küszöböket, ha van ereje, ideje foglalkozni ilyesmivel.

Utastér

Belül az árkategóriához mérten minden rendben van. Az ajtókilincs nagyon praktikus, a kar egyben a zárgomb is és a fémnyelvről természetesen lejár a műanyag fej, ahogy ez az 1310-ben szokás. Él a műszerfal, kívülről-belülről nyílik az összes ajtó és nem esik be az üveg, ha megpróbáljuk letekerni őket. Ez az 1310 L egyáltalán nem lelakott autó, amilyeneket hirdetni szoktak sokadkézből.

Nincs lelakva az öreg Dacia. Fúj a ventilátor, nem remeg a sebességmérő, megy az ablaktörlő


Milyen a gép?

Az úr, aki eddig életben tartotta az autót, hatástalanította a gyári csapdákat és kitűnő gazdának bizonyult. A régi Daciának mindene működik. Nem madzaggal kell rángatni az ablaktörlőt, mind a négy fokozatban fúj a ventilátor. És nem kell meghallgatnunk kínos sztorikat arról, hogy a kettest igazából csak holdtöltekor szokta kidobálni motorféknél, nem is értem, most miért csinálja.

A szívató mozgatásához nem kell nagy erő, az 1,4-es motor pöccre indul. A 940 kilós autóba kényelmesen elég az 1397 köbcentis szívómotor, amely remekül veszi a gázt, nem fullad be a kihúzatás során és mérsékelten fogyaszt. 47,5 literes tankja 600 kilométerre elég, városban 8,5-9, országúton 6,5 liter körül fogyaszt százon.

Ebben egytorkú a karburátor, míg az 1,6-osban kéttorkú. Keleti autóban legfeljebb a Smaara motorja viselkedett ennyire jól: élénk, jól húz, szívesen pörög

A sebességváltó rémesen pontatlanul kapcsolható, ami gyárilag sem volt sokkal jobb. Az 1310 L-ben is van ötödik fokozat. Elsőkerék-hajtásával az antik Dacia hóban és sárban is jól elboldogul, Erdélyben sokan néztünk nagyot, a székelyek hol eljárnak ezekkel az autókkal. A futóműből nem érkeznek aggasztó hangok.

A klasszikus Daciák esztétikáját leromboló modellfrissítés miatt ebből az autóból nem érdemes veteránt csinálni, de egy évig, amíg tart a vizsga, simán el lehet vele járni, ha valaki hajlandó néha s.k. szerelni.

5000 kilométerenként vitte márkaszervizbe az autót idős tulajdonosa. A szervizdokumentáció mellett az utólag beépített, szabályozatlan katalizátor garancialevele és az alvázvédelem szervizfüzete is megvan


Hibalehetőségek, hajtáslánc

Ebben a korban a korszakváltás előtti Daciáknak bármi baja lehet. Elkophat a váltó szinkronja, a komplett váltó is többszöri cserét igényelhet az évek során. De aki nem megy sokat, annak a rendszeres szelephézag-ellenőrzés és gyújtásmegszakító csere sem nagy feladat. Elromolhat a vízpumpa, típusbaj a fűtéscsap hibája és az önindító sem túl acélos.

Dunsztosüveg, gumipókos kiegészítő rögzítéssel. A hűtővíz kiegyenlítő-tartálya tényleg üvegből van


Hibalehetőségek, futómű

A nagy rugóutakkal dolgozó futómű érzékeny pont. Szilentek, gömbfejek cseréjére viszonylag gyakran kell költeni. A lágy rugózást az erős-ki-berugózáskor igénybe vett féltengelycsuklók is megszenvedik. Sokan használnak erősített rugókat, főleg, ha a gyári 400 kilós határnál sokkal több cuccal terhelik meg az autót.

Alkatrészárak

“A múzeális Daciára gondol? Nem, sajnos nem volt olyanunk sosem. Szép napot kívánok!” Nagyobb cégeknél nem egyszer ezzel teszik le a telefont, ha kellene valami az öreg Daciákhoz. A pótalkatrészek megvásárlása annál bonyolultabb, hogy a sarki kirendeltségnél levegyük a polcról, de az internet korában fel lehet deríteni a beszerzési forrásokat. Az utángyártott alkatrészek többnyire olcsók, egy új kuplungszett ára nincs 20 000 Ft.

Besüppedünk az ülésbe és szisszenhet a sör. Mesés a kényelem hátul, a fejtér és a lábtér is tágas


Karosszéria

Csomagtérfedél 4990 Ft

Hátsó sárvédő javítóív 2500 Ft

Külső küszöb 2660 Ft

Hátsó lámpa, párban 2500 Ft (bontott)

Kilométeróra-spirál 850 Ft

Műszerfal 3500 Ft

Visszapillantó tükör 490 Ft

Zárjavító garnitúra 1450 Ft

Fék, futómű

Első féktárcsa 4500-6600

Hátsó lengéscsillapító 9000 Ft

Motor, váltó

Hengerfejtömítés 1250 Ft

Hűtővíz-kiegyenlítő tartály 1360 Ft

Kuplungtárcsa kuplungszerkezettel, kinyomócsapággyal 18 200 Ft

Önindító 18 900 Ft

Sebességváltó 15 000 Ft (bontott)

Szelepfedél-tömítés 500 Ft

Új alkatrészek árai. Forrás: saját gyűjtés

Ha nemcsak az autó ára számít, de az is, hogy mennyibe kerül a fenntartása, akkor a Vezess.hu korábbi cikkében az autózás legolcsóbb módjáról olvashatsz. Kattints a képre!

Autót 100 000 forint alatt? 1

Kommentek

  • Vérmacy

    2009-ben 100 ezerért vettem a verdámat. Lancia Prisma 1,3. Többször voltunk vele vadvizi evezésen (természetesen nem ezzel szálltunk vízre :o)) és sose hagyott cserben. Ami gondja volt, az a korábbi törésből eredő slendrián felújítás számlájára írható! Azóta is bánom, hogy nem tartottam meg, nagyon szerettem és Párom is, aki addig sosem ült olasz autóban, azóta viszont ezek az elsők, amiket keres, ha autót szeretnénk venni…

  • Kovijani

    Egy ilyen kocsi tokeletes lehet valakinek ,aki ki akarja elni veteranozos hajlamait!
    Szuperolcso, nem kell felteni, de a feeling-je megvan. Erre meg vigyaztak is, es a legrosszabb esetben pedig egy ev utan el lehet adni a vastelepen.
    Vagy egy Trabant , az ko kemeny hatvanas evek.

  • Kempelen

    Veteránozós hajlam???
    Szerintem önszopatós hajlam kell hozzá…

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.