Fehér holló: Ford Focus 2,0

Használtautóteszt: Ford Focus I. 2,0

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.07.17. 16.15

Van olyan Focus, amely 14 évesen is remekül tartja magát

Röviden – Ford Focus 2,0 I (130 LE)
Mi ez? A már a múlt évezredben nyugdíjba küldött Ford Escort utódja
Mit tud? Igazi népautó, jó futóművel, megbízható technikai alapokkal
Motorválaszték? Benzinesből az 1,6-os, legfeljebb az 1,8-as a legracionálisabb választás, viszont a kétliteres benzinessel meg igen jól megy
Kinek jó?  Aki aránylag megfizethető áron megbízható, szórakoztató autót keres

A Ford Focust sok mindenért lehet szeretni. Megjelenésekor – 1999-ben – formája egész modernnek számított – főleg, ha az előd Escorthoz hasonlítjuk – belsejének dizájnja pedig még mai szemmel is teljesen vállalható. Sőt, sokak szerint ebben a tekintetben a modellfrissítéskor nagyot lépett vissza a Focus. A kárpitozás anyagai tartósak, csupán a kézifék környéke hajlamos a csúnya kopásra, de korántsem hámlik olyan visszataszítóan, mint például a hasonló korú VW-termékek rideg műanyagai. Csomagtartója – 350 literes – vállalható méretű, és az utasterében is elfér az átlagemberből öt darab. 

Formailag nagyot ugrott a Ford, amikor az Escort helyett bemutatta a Focust

Legtöbben mégis remek futóművéért és príma vezethetőségéért kedvelik a modellt. Kanyarban igazán nagy élményt nyújt és a fékre sem lehet panasza a focusosnak.

Hogy megy?

A 2,0 literes Zetec motor a maga 130 lóerejével 14 éve egész izmos darabnak számított. Ehhez méltóan ez az autó is tisztességesen megy, de a 9,3 másodperces 0-100-as adat ma már nehezen hozza lázba a katalógusokat böngésző olvasót. De a számoktól függetlenül jó érzés vele autózni, a 178 Nm-es csúcsnyomaték tesz róla, hogy ne valljon szégyent az autó. Amiről kintről nehéz megmondani, hogy nem csupán egy a megszokott 1,6-os, 1,8-as Focus-tengerből.

Kivülről nem látszik rajta, hogy a megszokottnál erősebb, sportosabb Focus

Típushibák

A legtöbb modellhez hasonlóan a Focus sem lett hibátlan. Az első függőleges stabilizátorrúd szokása, hogy tönkremenjen, pótlása szerencsére nem kerül túl sokba, a Cromax.hu-n 5 és 14 ezer forint közötti áron lehet beszerezni. A választék is jelzi, hogy jól fogyó alkatrészről van szó, bár élettartam szempontjából tökmindegy, melyik árkategóriába tartozó darabot veszi a Ford-tulaj, előbb-utóbb az úgyis tönkre fog menni. De örülhetnek annak, hogy legalább egy aránylag olcsó alkatrész adja be a kulcsot rendszeresen. 
A bemattuló fényszóró is gyakori baj, ezt polírozással lehet javítani. Aki bontott fényszóró vásárlásán töpreng, figyeljen arra is, hogy rengeteg a brit bontott lámpa, ami a kontinensen, jobboldali közlekedés mellett nem használható.
Fehér holló: Ford Focus 2,0 1
Minden focusos ismeri ezt az alkatrészt
Műszaki adatok:
Központi zár bosszantó nyavalyája a másik jellegzetes Ford Focus-betegség, Focusosok tudják is, hogy az autóban sosem hagyjuk benne a kulcsot, ha kiszállunk, mert az öntudatra ébredő járgány hajlamos önmagától bezárkózni És akkor csak az orrunkat az ablakhoz nyomva bambulhatunk szomorúan befelé, ha nincs kéznél a pótkulcs. És miért is lenne, ugye. De menet közben is néha bezár, kinyit, illetve rapszodikusan nyitogatja a zárakat. 
Korrózió szempontból nagy a szórás, előfordulnak rommá rohadt karosszériájú autók is, de például ez a 14 éves darab eddig megúszta egy elporladt kipufogóval, illetve egy korábbi törés után nem túl lelkiismeretesen javított hátsó ajtó rohadással. Előbbit újra, utóbbit bontottra cserélte gazdája. Ezen felül mind motorikusan, mind szerkezetileg igen megbízható autó. 
Alkatrészárak:
Az első szélvédő 27-55 ezer forint között kapható, az első féktárcsa 8-16 ezerbe, első fékbetét 9 ezer, kipufogódob 5-38 ezer forintba kerül, modelltől, évjárattól függően. A kuplungkészlet 32-64 ezer forint közötti áron kapható.

Mennyit eszik?

A kétliteres Focusok a német spritmonitor.de adatai alapján 7,1 és 10 liter körül fogyasztanak, a bemutatott autó ezeknél valamivel iszákosabb, városban 10 liter körüli értékkel csak finoman közlekedve lehet megúszni az autózást. Sportosabb vezetéssel a 12 liter a reális fogyasztási érték.

Még mai is vállalható ez a belső dizájn

Biztonság

1999-ben az EuroNCAP töréstesztjén négycsillagos eredményt ért el a Focus akkori változata. Bár összességében egész jól szerepelt az autó, mégis érte kritika. Leginkább a vezető bal lába van veszélyben frontális ütközésnél, de a légzsákok jól működtek és az összetört autó ajtaja is könnyedén nyitható maradt. Az oldalütközéses tesztet oldallégzsák nélküli autóval végezték – azért, mert nem alapáras ez a biztonsági felszerelés –  de még így is jól teljesített az első generációs Focus. A töréstesztről bővebben itt írnak.
Fehér holló: Ford Focus 2,0 2

Mik vannak még erős motorral?

Bár a 2,0i a mezei Focusok között az egyik legerősebb kivitel volt, mégis voltak nála sokkal erősebb motorú Focusok is. De ezek már külsejükben is sportautósak voltak, a 2,0 i 170 ST nagyfelnis, szárnyas jószág, sportülésekkel a belsejében, míg a legerősebb, és egyben talán legritkább változat a 215 lóerős Focus RS volt, amelyből a sportosság jegyében csak háromajtós karosszériaváltozat készült.

Mennyibe kerül?

Első generációs, kétliteres Ford Focus-ból manapság a piacon a legolcsóbb darab 1999-es és 520 000 ezer forintért hirdetik. Az átlagos ár 560, 580 ezer körül van, míg 650 ezerért már négyfokozatú automatikussal is találunk a használtautó-hirdetések között. A legdrágábbak és egyben a legújabbak a 2002-es, 2003-as modellek 790, illetve 800 ezer forintért vihetők el.  A kínálat legdrágább darabja 1,2 millióé 2004-es évjárattal. aztán 2005-től már jönnek a frissített Focus-ok. Ha használtautó-vásárláson töri valaki a fejét és a Focus a kiválasztott, érdemes belegondolni, hogy a jó áron lévő, dízelmotoros változatokat leginkább cégautóként használták, ami nem feltétlenül jó jel. A több százezer futott kilométer, és a jó eséllyel visszatekert óra még nagyobb költségeket jelenthet a vásárlás után, így jó szívvel inkább az elnyűhetetlen benzineseket ajánlanánk.

Nem egy patika, de egy tisztességes motornak így kell kinéznie. Mosogatni felesleges.

Szerviz

Öregedő autót nem feltétlenül érdemes drága márkaszervizben javíttatni, így ez a Focus is inkább egy megbízható és olcsón dolgozó kis szervizbe jár. Sok probléma nincs is vele, a típushibák közé tartozó központizár problémán kívül még a légzsák lámpája világít sárgán a vezető arcába, de ez is csupán a régi, ki tudja már milyen állapotban lévő légzsák ellenőrzésére hívja fel a figyelmet. Más baja még nem volt, gazdáját cserben nem hagyta, és az első akksit is csak 8 év után kellett lecserélni. Hálás darab.

Kommentek

  • hulyemernok

    A stabilizátor ingás marhaságot honnan sikerült összeszedni? Egyáltalán nem kell sűrűbben cserélni mint bármely más autónál. Az más kérdés, hogy aki rossz utakon használja az autót annak hamar kiverődik, de ez nem csak a Focusoknál van igy…

  • menőmanó

    A leírás alapján nem rossz autó, de a teljesítményét tekintve a fogyasztása nagyon sok.

  • menőmanó

    Érdekes, én igen rossz utakon használom az autót, hajtom is keményen mégsem verődött ki semmi.

  • MetroGoldwinMayer

    menomano

    – dehogy sok. 12 liter városban, hajtva? Teljesen irreleváns, senki sem közlekedik így.

    Városon kívül 1 liter plusz van az 1,6hoz képest, de aki spújni akar úgysem ezt veszi hanem az 1,4et vagy dízelt.

  • Nick Árpi

    Csak kíváncsiságból kérdezem. Folyamatosan világító légzsák visszajelző lámpával műszakin hogy ugorja meg a lécet?

  • PAlex

    Városban az 1.6 benyás Astra is bekapja a 11-12litert.
    Egy 1.6-os Toyota is a 10-11-et.
    Régivágású 2.0 motortól ez teljesen reális érték.

  • Vorserie

    Árpi!

    Fekete pöttyel leragasztva.

  • Vérmacy

    Ki kell kapni az izzót… :o)

  • Vorserie

    “élettartam szempontjából tökmindegy, melyik árkategóriába tartozó darabot veszi a Ford-tulaj, előbb-utóbb az úgyis tönkre fog menni.”

    Ez úgy nagyjából minden autó függőleges stabilizátor rúdjára igaz.
    Úgyanúgy mint ahogy a körmány gömbfejekre is.

    De egyébként minden tönkre megy előbb vagy utóbb.

    Köszönjük ezeket a mély bölcsességeket.

  • v_johny

    PAlex:
    “Városban az 1.6 benyás Astra is bekapja a 11-12litert.
    Egy 1.6-os Toyota is a 10-11-et.
    Régivágású 2.0 motortól ez teljesen reális érték.”

    Huhh, de jó hogy én eddig mindig jól választottam példányt. A második 1.6-os Astra-m van, még télen, rövidtávval, fűtéssel és világítással sem volt még 8,8l-nál több (ráadásul a mostani kombi)… Hámosszójhozzá… (Ja, én kerülgetek, nem engem kerülgetnek => mielőtt vezetési stílus kérdésekbe merülnénk…) Full vegyes az elmúlt 5000km-re 8,1l/100km

  • oszkopeter

    Attól függ mit nevezünk városi közlekedésnek.
    Menj Pesten a nagykörúton egy kört a reggeli csúcsban, meglesz a 10 liter.
    Menj egy kört vidéken vagy a pesti peremkerületekben, meglesz a 7 liter.
    Nem a vezetési stílustól függ, hanem a forgalomtól.

  • v_johny

    oszkopeter:

    Ha bunkón akarnék reagálni a bejegyzésedre, akkor azt válaszolnám, hogy bizony-bizony, dugó csak a Fővárosban van, nálunk vidéken még a megyeszékhelyeken is lovaskocsikkal mászkálunk néhányan oszt’ ennyi a reggeli csúcs. Pedig nem, csodálkozott már rá néhány Fővárosból érkező üzleti partnerem az itteni délelőtti/kora esti csúcs nagyságára. Lehet hogy te is meglepődnél… A totál vegyes fogyasztásom akkor is ennyire jön ki… De a céges Focus 1.6 is kb így fogyaszt nálam…

  • Vorserie

    Johny!

    A hőveszteség keletkező mellékterméke egy belsőégésű motornak.
    Nem jár többlet energiabefektetéssel.Így attól,hogy fűtesz nem terheled a motort,tehát attól nem is eszik többet.

  • v_johny

    Vorserie:

    Minden bizonnyal én nem figyeltem eléggé elektrotechnika előadásokon anno. Minden plusz -elektromos- fogyasztó energiát vesz ki a rendszerből amit többlet munkával tud visszatermelni. A meleg hőt a motor termeli, azonban a ventilátor elektromos fogyasztó. Gondolom emiatt is van az, hogy ha bekapcsolod, akkor az ECU korrigálja az autó fordulatszámát a megnövekedett energiaigényhez/terheléshez mérten.

  • Vorserie

    Johny!

    Igen!
    Bizonyára hatalmas terhelést jelenthet egy 80-90KW-os motornak egy 70W-os ventilátor működése.

    Nem tudom de nekem az ECU nem állít alapjáratot a fűtés bekapcsolására se télen se nyáron.A klímakompresszor kapcsolására igen.De másra nem.

    De akkor ahogy gondolod!

    De ha szerinted többet eszik az autó attól,hogy fűtesz akkor gondold azt.

  • Vorserie

    Johny!

    Értelmeztem!
    Felénk nem szokás a “fűtést” az üzemanyag fogyasztást növelő elektromos fogyasztók közé sorolni mivel a “fűtéshez” csak egy szellőztető ventilátort kell pluszban működtetni aminek elektromos fogyasztása nagy átlagban elenyésző a többi elektromos fogyasztóhoz képest pl.: ülésfűtés,ablakfűtés,lámpák,klíma stb…

    Véleményeztem!

    Minden jót!

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.