Röviden – Ford Focus 2,0 I (130 LE)
Mi ez?A már a múlt évezredben nyugdíjba küldött Ford Escort utódja
Mit tud?Igazi népautó, jó futóművel, megbízható technikai alapokkal
Motorválaszték?Benzinesből az 1,6-os, legfeljebb az 1,8-as a legracionálisabb választás, viszont a kétliteres benzinessel meg igen jól megy
Kinek jó? Aki aránylag megfizethető áron megbízható, szórakoztató autót keres

A Ford Focust sok mindenért lehet szeretni. Megjelenésekor – 1999-ben – formája egész modernnek számított – főleg, ha az előd Escorthoz hasonlítjuk – belsejének dizájnja pedig még mai szemmel is teljesen vállalható. Sőt, sokak szerint ebben a tekintetben a modellfrissítéskor nagyot lépett vissza a Focus. A kárpitozás anyagai tartósak, csupán a kézifék környéke hajlamos a csúnya kopásra, de korántsem hámlik olyan visszataszítóan, mint például a hasonló korú VW-termékek rideg műanyagai. Csomagtartója – 350 literes – vállalható méretű, és az utasterében is elfér az átlagemberből öt darab. 

Formailag nagyot ugrott a Ford, amikor az Escort helyett bemutatta a Focust

Legtöbben mégis remek futóművéért és príma vezethetőségéért kedvelik a modellt. Kanyarban igazán nagy élményt nyújt és a fékre sem lehet panasza a focusosnak.

Hogy megy?

A 2,0 literes Zetec motor a maga 130 lóerejével 14 éve egész izmos darabnak számított. Ehhez méltóan ez az autó is tisztességesen megy, de a 9,3 másodperces 0-100-as adat ma már nehezen hozza lázba a katalógusokat böngésző olvasót. De a számoktól függetlenül jó érzés vele autózni, a 178 Nm-es csúcsnyomaték tesz róla, hogy ne valljon szégyent az autó. Amiről kintről nehéz megmondani, hogy nem csupán egy a megszokott 1,6-os, 1,8-as Focus-tengerből.

Kivülről nem látszik rajta, hogy a megszokottnál erősebb, sportosabb Focus

Típushibák

A legtöbb modellhez hasonlóan a Focus sem lett hibátlan. Az első függőleges stabilizátorrúd szokása, hogy tönkremenjen, pótlása szerencsére nem kerül túl sokba, a Cromax.hu-n 5 és 14 ezer forint közötti áron lehet beszerezni. A választék is jelzi, hogy jól fogyó alkatrészről van szó, bár élettartam szempontjából tökmindegy, melyik árkategóriába tartozó darabot veszi a Ford-tulaj, előbb-utóbb az úgyis tönkre fog menni. De örülhetnek annak, hogy legalább egy aránylag olcsó alkatrész adja be a kulcsot rendszeresen. 
A bemattuló fényszóró is gyakori baj, ezt polírozással lehet javítani. Aki bontott fényszóró vásárlásán töpreng, figyeljen arra is, hogy rengeteg a brit bontott lámpa, ami a kontinensen, jobboldali közlekedés mellett nem használható.
Fehér holló: Ford Focus 2,0 1
Minden focusos ismeri ezt az alkatrészt
Műszaki adatok:
Központi zár bosszantó nyavalyája a másik jellegzetes Ford Focus-betegség, Focusosok tudják is, hogy az autóban sosem hagyjuk benne a kulcsot, ha kiszállunk, mert az öntudatra ébredő járgány hajlamos önmagától bezárkózni És akkor csak az orrunkat az ablakhoz nyomva bambulhatunk szomorúan befelé, ha nincs kéznél a pótkulcs. És miért is lenne, ugye. De menet közben is néha bezár, kinyit, illetve rapszodikusan nyitogatja a zárakat. 
Korrózió szempontból nagy a szórás, előfordulnak rommá rohadt karosszériájú autók is, de például ez a 14 éves darab eddig megúszta egy elporladt kipufogóval, illetve egy korábbi törés után nem túl lelkiismeretesen javított hátsó ajtó rohadással. Előbbit újra, utóbbit bontottra cserélte gazdája. Ezen felül mind motorikusan, mind szerkezetileg igen megbízható autó. 
Alkatrészárak:
Az első szélvédő 27-55 ezer forint között kapható, az első féktárcsa 8-16 ezerbe, első fékbetét 9 ezer, kipufogódob 5-38 ezer forintba kerül, modelltől, évjárattól függően. A kuplungkészlet 32-64 ezer forint közötti áron kapható.

Mennyit eszik?

A kétliteres Focusok a német spritmonitor.de adatai alapján 7,1 és 10 liter körül fogyasztanak, a bemutatott autó ezeknél valamivel iszákosabb, városban 10 liter körüli értékkel csak finoman közlekedve lehet megúszni az autózást. Sportosabb vezetéssel a 12 liter a reális fogyasztási érték.

Még mai is vállalható ez a belső dizájn

Biztonság

1999-ben az EuroNCAP töréstesztjén négycsillagos eredményt ért el a Focus akkori változata. Bár összességében egész jól szerepelt az autó, mégis érte kritika. Leginkább a vezető bal lába van veszélyben frontális ütközésnél, de a légzsákok jól működtek és az összetört autó ajtaja is könnyedén nyitható maradt. Az oldalütközéses tesztet oldallégzsák nélküli autóval végezték – azért, mert nem alapáras ez a biztonsági felszerelés –  de még így is jól teljesített az első generációs Focus. A töréstesztről bővebben itt írnak.
Fehér holló: Ford Focus 2,0 2

Mik vannak még erős motorral?

Bár a 2,0i a mezei Focusok között az egyik legerősebb kivitel volt, mégis voltak nála sokkal erősebb motorú Focusok is. De ezek már külsejükben is sportautósak voltak, a 2,0 i 170 ST nagyfelnis, szárnyas jószág, sportülésekkel a belsejében, míg a legerősebb, és egyben talán legritkább változat a 215 lóerős Focus RS volt, amelyből a sportosság jegyében csak háromajtós karosszériaváltozat készült.

Mennyibe kerül?

Első generációs, kétliteres Ford Focus-ból manapság a piacon a legolcsóbb darab 1999-es és 520 000 ezer forintért hirdetik. Az átlagos ár 560, 580 ezer körül van, míg 650 ezerért már négyfokozatú automatikussal is találunk a használtautó-hirdetések között. A legdrágábbak és egyben a legújabbak a 2002-es, 2003-as modellek 790, illetve 800 ezer forintért vihetők el.  A kínálat legdrágább darabja 1,2 millióé 2004-es évjárattal. aztán 2005-től már jönnek a frissített Focus-ok. Ha használtautó-vásárláson töri valaki a fejét és a Focus a kiválasztott, érdemes belegondolni, hogy a jó áron lévő, dízelmotoros változatokat leginkább cégautóként használták, ami nem feltétlenül jó jel. A több százezer futott kilométer, és a jó eséllyel visszatekert óra még nagyobb költségeket jelenthet a vásárlás után, így jó szívvel inkább az elnyűhetetlen benzineseket ajánlanánk.

Nem egy patika, de egy tisztességes motornak így kell kinéznie. Mosogatni felesleges.

Szerviz

Öregedő autót nem feltétlenül érdemes drága márkaszervizben javíttatni, így ez a Focus is inkább egy megbízható és olcsón dolgozó kis szervizbe jár. Sok probléma nincs is vele, a típushibák közé tartozó központizár problémán kívül még a légzsák lámpája világít sárgán a vezető arcába, de ez is csupán a régi, ki tudja már milyen állapotban lévő légzsák ellenőrzésére hívja fel a figyelmet. Más baja még nem volt, gazdáját cserben nem hagyta, és az első akksit is csak 8 év után kellett lecserélni. Hálás darab.