Autózás a legolcsóbban: japán autók, gázüzemmel

Használt autó: bírják a japánok az LPG-t?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.05.20. 06.00

250 Ft alatt lehet autógázt tankolni. De hogy bírják az olcsó japán használt autók a gazdaságos üzemanyagot?

Röviden – Használt Honda Concerto, 1989-1994
Mi ez?  Angliában gyártott kompakt autó, öt ajtóval és a 4. generációs Civic hajtásláncával.
Mennyibe kerül? 300 ezer forint körüli áron kaphatók, de nagyon kevés akad belőlük.
Melyik motor jó bele? Mindhárom benzines remekmű volt a maga korában, a két 1,6-os még jobb, mert erősebbek.
Mi van helyette? Ennyi pénzért ilyen igényes technikával és hasonlóan praktikus kasztnival szinte semmi. Esetleg korabeli Corolla, bajuszlámpás Mitsubishi Lancer és a testvérmodell, a Rover 216. (Figyelem, a 214 motorja Rover-eredetű!)

Nem túl eredeti megállapítás, hogy a japán autók általában megbízhatóak és ahhoz sem kell a Deep Blue, hogy egy benzin-gázas autó gazdaságosságát igazoljuk. A most nagyjából 241-255 Ft/liter közötti autógázár legalábbis érdekessé teszi a japán márkák és az LPG-s használt autók metsző halmazát.

Rezsicsökkentés: japán, LPG-vel

Itt nem kell számolgatni, hogy a gázszett beépítése 27 vagy 39 ezer kilométer megtételével hozza-e be az árát, mert már ott van az autóban. De hogy bírja egy öreg rizsrakéta az autógázüzemet, mire kell ügyelni, hogy jól működjön?

Enyhén bepárásodott a lámpa az esőzések után

Cikkünkhöz egy 1994-es, benzin-gázas Honda Concertót próbáltunk ki, 185 000 kilométerrel. A Concerto igen ritka darab, de népszerűtlensége aligha múlik az autó kvalitásain. Technikáját megkapta a Rover 200-as széria, amellyel közös gyárban készült Angliában, legalábbis Európa számára. A Japánban gyártott Concertókkal szemben a britek futóműve nem kettős keresztlengőkaros, hanem egyszerűbb felépítésű, MacPherson rugóstaggal. A Concertóba az 1,6-os motorokhoz hátra is tárcsafék járt.

Karosszéria

Kívül a hólyagosodó első sárvédőívet leszámítva sehol nem találtam rozsdásodást. A két hátsó kerékjárati perem néhány éve megejtett lakatolása után a karosszéria jó állapotú. A fényezés nem fakult ki, pedig a piros különösen hajlamos mattulásra. Belül a tetőkárpit elengedett ragasztása az egyetlen kifogás az autóval szemben. A Concertóból nem voltak mezítlábas alapmodellek, a cikkhez fotózott autó összes extrája működik a négy elektromos ablakemelőtől a légkondicionálón át a motoros nyitású napfénytetőig.

Minden jól kézre áll, az üléshelyzet is kifogástalan. Nemcsak a hangulat sportos, a motor is az

LPG-s autók – Mit adnak olcsón?

350 ezer forintig néztük meg a Használtautó.hu adatbázisában, mit adnak vizsgával és gázüzemmel. Árban nem, állapotban viszont hatalmasak az eltérések. Kitartónak kell lenni, a leendő kocsink árának igen jelentős szeletét elautózhatjuk, mire meglesz a kiválasztott.

Bármit is vennénk, nézzük meg a papírokban, mennyi van hátra a tartály hatósági nyomásbiztonsági vizsgájának érvényességéből! Az engedély tízéves használatra szól, amit a tartály kiszerelése (kb. 10-25 e Ft) és nyomásbiztonsági szemléje után öt évvel meg lehet hosszabbítani. Száz tartályból nagyjából egyet nem enged visszatenni a hatóság.


Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.

100-150 ezer forint körül a hirdetésekben különböző korú és állapotú Ladákból áll a derékhad. A Samara modernebb és jóval kevesebbet fogyaszt, alkatrészárai ennek is nagyon kedvezőek, mégsem adnak többet értük, mint Togliatti hátsókerék-hajtású nagyságaiért. Nem ritka, hogy csak gázzal működik az autó, benzinnel már nem, de az ellenkezőjére is akad példa. A többség csak arra költ, amivel az autó mozgásban tartható.

Nem muszáj az LPG-betöltőnyílást a lökhárító alá helyezni. Itthon csak a benzinkutas tankolhat, külföldön a tulaj saját maga is

Nem muszáj az LPG-betöltőnyílást a lökhárító alá helyezni. Itthon csak a benzinkutas tankolhat, külföldön a tulaj saját maga is


150 ezer forinttól felfelé egyre több nyugati autó vegyül az AvtoVAZ termékei közé, elaggott Opelek, Volkswagenek, többnyire kettes Golfok.

Valahol itt bukkannak fel a FIAT Tipók és Temprák. A 200-250 ezres sávban figyelemre érdemes az 1992-es modellfrissítés utáni Ford Escort, pláne az 1995 utáni változat, amelyért 300-350 ezer forintot sem sajnálnánk korrekt állapot esetén.

250 és 300 ezer forint között a felhozatal Škoda Feliciákkal és Suzuki Swiftekkel dúsul, jönnek a legolcsóbb, LPG-re átalakított W124-es Mercedesek. Negyedmillió körül nagy fogás lehet egy rendes A Vectra, amelyből az 1,6-os igen takarékos, az 1,8-as helyett viszont inkább a nyomatékos kétliterest vennék.

Motorok

A hajtáslánc a negyedik generációs Civicből származik. Az 1,5 literes négyhengeres 90, az erősebbik 1,6-os 124, a piros autó ezerhatos benzinese 112 lóerős. A Wikipédia szerint más piacokon létezett 1,4-es, lépcsőshátú és még a Peugeot-tól vásárolt turbódízel Concerto is.

Nem volt akkoriban ötajtós Civic, ezt a helyet töltötte be a Concerto. 20 év után érezni igazán, milyen kiváló minőségű autó


Átlagfogyasztás

1,5 90 LE 8,16 l/100 km
1,6 112 LE 8,40 l/100 km
1,6 122 LE 8,81 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de

Milyen vezetni?

Épphogy megpörgeti az önindító, a motor máris forog és gyorsan bemelegszik. Veszett jól pörög, a fordulatszámmérő hamar 6700-nál jár, ami még nem a leszabályozás. A kilyukadófélben lévő kipufogótól a hangja is szép érces. Nem kérdés, hogy négyhengeres szívó benzinmotorban a Honda messze-messze megelőzte a korát. A váltó ma is precíz, az üléshelyzet hibátlan. A nehezen járó kuplung hamarosan cserére érik, de ilyen olcsó és ésszerű autóban sosem reméltem hasonló vezetési élményt.

Magas embereknek is beállítható a vezetőülés


Jellemző hibák

A Concertónak nagyon kevés tipikus hibája van. Az egyik a hátsó sárvédők korróziója, mert a gyárilag beszerelt műanyag doblemezvédő perem mentén összegyűlik a víz és a sár.

A CRX-fórum szakértői szerint a Concerto nem rosszabb konstrukció a Civicnél, de kevésbé sportos és ritkasága miatt sokkal kevesebb bontott alkatrész van hozzá

Említésre méltó a gyújtáselektronika érzékenysége, a legtöbb most futó autó túl van minimum egy gyújtórendszer-felújításon vagy az egység komplett cseréjén. Az elosztó és a trafó egy egységben van a vezérműtengely végén, nagy hőigénybevételnek kitéve. Ebben az autóban a forgórész csapágyait, a trafót, az elosztófedelet, a rotort és a gyújtásvezérlő elektronikus modult cserélték 35 000 forintos költséggel. A motorok hajlamosak enyhe olajfogyasztásra, de 20-25 éves autóknál ez nem lehet váratlan.

Árak: 200 ezer forinttól felfelé

Nehéz irányárakat mondani, mert alig van adat, amire hagyatkozhatunk. A Concerto nagyon ritka autó, pedig ötajtós Civic híján kulcsfontosságú szerepe volt a korabeli kínálatban. Nagyjából 250-350 ezer forintos összegekre számítsunk, valós 120 000 kilométerrel ez az autó 400 ezer forintért cserélt gazdát 2012-ben.

Szeretné a pénztárcáját megkímélni és az autót árát alacsony havi részletekben fizetni? Válassza a szabad felhasználású Cofidis Fapados Kölcsönt akár 2 000 000 Ft-ig!

Gázüzem, hosszabb távon

Az autót előző tulajdonosa átalakíttatta át LPG-üzeműre, tőle került harmadik gazdájához, aki eddig 65 000 kilométert tett meg vele. Az illető az autógázzal foglalkozó Eco-Jet Kft. ügyvezetője, aki aligha vett volna magának japán autót, ha nem bírnák a gázt.

LPG-üzemben sem kell vészes karbantartási kiadásoktól tartani az öreg Hondával

De bírják. A műhelyben épp egy Suzuki Baleno 1,8 tulajdonosával futok össze, aki most a felesége 1,6-os Octavia I-esét hozta karbantartásra. A Baleno 350 ezer kilométeren van túl autógázzal (előtte még 130 ezret ment benzinnel), és kutya baja.

Korosabb japán autók a többnyire fém, így a műanyagnál masszívabb szívócső miatt még a keverőfejes megoldásokat is jól viselik. A karburátoros vagy nem elektronikus befecskendezésű motorokhoz (K-Jetronic) kitalált keverőfejes rendszerben előfordulhat ugyanis, hogy gyújtáskimaradáskor visszarobban a szívócsatornába az elégetlen üzemanyag, amitől a műanyag szívócső széthasadhat, míg a fém ezt elbírja. Gyakorlatilag az elmúlt 20-25 évben gyártott nyugati autókban ez már nem téma, mert benzinnel és gázzal is elektronikus (központi vagy hengerenkénti) befecskendezéssel működnek, tehát a műanyag szívócső is megfelelő.

Az LPG (autógáz) üzemű autók karbantartási költségei, Ft*
Folyadékfázisú gáz-szűrő és légnemű gáz-szűrő cseréje (20e km után) 12 000
Folyékonygáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (20e km után, számítógépes motordiagnosztikával)

Lejárt gáztartály pótlása (10+5 év után)

Tartálycsere szerelési munkadíja (ugyanennyi az első 10 év utáni nyomáspróbához szükséges kiszerelésnél is)

17 000

20-45 000

10-25 000

Reduktorfelújítás (kb. 120-150 e km után): rejtett labirintjáratok tisztítása, tömítőgumik, belső membránok cseréje, számítógépes beszabályozással 17 000
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle
Szelephézag-ellenőrzés**
5000
típusfüggő
Injektorcsere (kb. 100-200e km után)

Befecskendezők cseréje 4 db-os injektortömb esetén

10-20e /db
55-65 000
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu

*Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel szerelt, négyhengeres motor esetén
**A szelepek károsodását rendszeres szelephézag-ellenőrzéssel és a gyárinál 0,05 milliméterrel nagyobb hézag beállításával érdemes megelőzni

Szelephézag: legyen nagyobb!

Ami elengedhetetlen, az a szelephézag rendszeres ellenőrzése, szükség szerinti korrigálása, mert gázüzemben magasabb az égési hőmérséklet és nagyobb az alkatrészek hőtágulása. Pont ezért autópályán döngetve, hegyvidéken utánfutót húzva én visszakapcsolnék benzinre, amíg a motor kiugró terhelést kap.

10 000 kilométerenként kell olajat cserélni a motorban. Erős és pörgős az 1,6 literes négyhengeres

A szívó- és a kipufogó szelepek szelephézagát is érdemes a gyárinál valamivel nagyobb értékre állítani. A bővebb szelephézag a többnyire lapkás szelepállítású japánoknál egyszerűen megoldható. A szelepállítást mindig hideg motoron kell végezni!

Gyertyahézag és kipufogó

0,05 millimétert érdemes növelni a hézagon. Ennél a Concertónál például a gyárilag előírt tartomány a kipufogószelepnél 0,22-0,27 mm, míg LPG-vel legyen 0,30 milliméter. Még egy tipp a szakembertől: nem kell megvenni a gázüzemhez kifejlesztett gyújtógyertyát, de a gyertyahézagot javasolt a gyári értéknél 0,1 mm-rel kisebbre állítani, még új gyertyánál is. (A testelektródát kell a középső elektródához közelebb hajlítani.)

Lengyel gázrendszer van az autóban. Az a fontos, hogy a gázszetthez legyen pótalkatrész, ami a lengyel és az olasz készletekkel megoldott

Gázzal járva több a pára a kipufogógázban, amitől a főként városban használt autókban hamarabb kilyukad a hátsó kipufogódob. Cseréjekor érdemes rozsdamentest venni vagy megbarátkozni az 5-6 helyett nagyjából 4-5 éves élettartammal. Bár autógázzal közlekedve az olaj elhasználódása valóban lassul, inkább tartanánk a benzinüzemre szabott olajcsere-ciklusokat, hadd legyen jobb dolga a motornak.

Megéri az LPG

A gázrendszer plusz karbantartást és némi többletkiadást igényel a csekély üzemanyagköltség fejében. Kétévente a vizsga előtt egy 5000 forintos nyomásbiztonsági szemlét és 10-15 év után tartálycserét illetve nyomáspróbát. ld. a költségtáblázatban. Hosszú távú használat esetén azt mondhatjuk, hogy az üzemanyagon megspórolt minden 125 000 forintból körülbelül 110 000 Ft marad zsebben.

Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.

Kommentek

  • Guevara

    Szimpatikus kis autó ez a Honda, a rossz utakat hogyan viseli? Azért kérdezem mert van egy olyan érzésem hogy recseg-ropog, nyiszorog a beltér, legalábbis ránézésre.

  • MetroGoldwinMayer

    guevara

    biztos sok olyan 20 éves autó van, ami 300ezerért(amiből 200 a gázszett) úgy megy mintha betonból öntötték volna. Gondolom ez nagyon fontos szempont lehetett….:)

  • a.szorenyi

    Mentem vele rossz úton is az egykori Ikarus-telepen. Nem az a hangosan csörgő, zörgő, ropogó darab, ami elhagyta magát, legalábbis ez a példány.

  • Paccar

    Nekem volt egy ilyen sedan Civicem gázüzemmel, 1.5ös. Ez központi befecsis, de hagyományos keverőfejes gázrendszer volt benne, lambda szabályozás nélkül(holott az kellett volna). Utólag kiderült, feketén volt benne a cucc, de használtam így pár évig :) A vizsgákra kiszereltem. Kb 50 ezret tettem bele, sose volt gázzal kapcsolatos baja. A szelephézagokat ellenőríztem többször, de nem nagyon kellett állítgatni. A fogyijával nem voltam elégedett, országúton 7-9 közt, városban 11-12 gázzal. Akárhogy lett állítva, nem evett kevesebbet :) Visszadurranást egyszer sem észleltem, gyertyát 3 elektródás NGKt tettem bele, de nem éreztem semmi előnyét. Az se mind1 az ember hol tankol, nekem úgy rémlik a MOL eco gázzal evett a legjobban. A gyújtáselektronika(modul, egy pici négyzetalakú bizbasz az elosztóban) egyszer eélszállt, 17-éret vettem bele Hella-t. Azóta is az van benne. Ez egyébként típushiba ezeknél. Illetve a gázrendszerhez kapcsolódó 2 olasz relét cseréltem, mert nem mindig akart indulni se benzinnel se gázzal:) Ezek választották le az injektorokat. Ja “emulátor” sem volt benne, ami szimulálja az ECU felé a befecskendezést, így a gázrendszerre átkapcsolást hibának értékelte. De ez nem okozott problémát a gyakorlatban. Sokat használtam az autót rövid távra, és itt jól jött a gáz: ez ugye nem folyik bele az olajba, meg nem kell dúsítani, ugyanúgy ment mint melegen :) A motor patika tiszta 200e km után is belül, a szelepfedél és a vezérmű fémtiszta. Benzines motoroknál ilyen nincs. Ami még feltűnt, hogy gázzal sokkal lejjebb jött a nyomaték, sokkal kényelmesebb volt vele elindulni, de fordulaton ez elfogyott, nem harapott úgy mint benzinnel. Jól beállítva a CO és CH is 0 volt gázon :)

  • Paccar

    Guevara – 2014.05.20 10:15

    Nem zörög ! Nálam a két első fejtámla belső váza vagy nem tudom milye esett szét, és a fejtámlák lötyögnek, ezek adják főleg a belső zörej forrását, de nem zavaró. Zöröghet még a műszerfal itt ott rossz úton vagy ha berezonál a motor, de nem vészes. A vezető körül és az ajtóknál puha benyomható a kárpit. Az ajtók úgy csukódnak, hogy nem egy gyártó ma is megirigyelhetné. Nagyon szép tompa puffanással.

  • Xebulon

    Gáz lassabban ég mint a benzin, ezért úgy mint a dieselnél nem érdemes pörgetni. Újabb gázszetteknél a 4500 felett visszakapcsol részben benzinre, mert a gáz ezen a fordulaton már csak a kipufogóban ég el – nem a motort hajtja.

  • Guevara

    Szörény úr, Paccar: Köszönöm!

  • TéGé2

    sajna a korabeli tdi jelentik az igazi “rezsicsökkentést”, azok még mindig agyba-főbe verik költségek (és menetteljesítmény, hatótáv, stb.) tekintetében, de a benzinhez képest lehet talán valamennyit spórolni.

    A 2012-es nagy “rezsiemelés” óta (amikor 100%-al emelték az LPG jövedéki adóját) tényleg kampányárakon lehet mostanában LPG-t tankolni, bár árnyalja a képet, hogy a benzin ára is 3-assal kezdődik mostanában.

  • Guevara

    125% volt az a 100. Kétszer 50% volt valójában, de másodszor már az emelt összegnek kellett az 50%-át venni.

  • a.szorenyi

    Nem, a jövedéki adó nőtt tonnánként 47 900-ról 95 800 forintra.

    Kedves TéGé2!

    A cikkben a 400 ezer Ft alatti autókról van szó. Az 1993-tól árult TDI Golfok és Passatok addig gazdaságosak, amíg nem kell hozzájuk nyúlni, és kilométerben is van bennük érzésre legalább dupla annyi, mint a benzinesekben vagy az LPG-s kocsikban. Én ma 239-ért láttam az LPG-t a szerkesztőséghez legközelebb lévő gázkúton, a benzin viszont 398-410 Ft. Vegyük 400-nak, ez azért elég jelentős különbség. A benzinhez képest elég sokat lehet spórolni, a dízelek pedig 5-5,5-ös átlag esetén járnak ugyanolyan költséggel, mint a gázból 8,6 litert fogyasztó autó. (7,5 literes benzines fogyasztást szoroztam fel 15 százalékkal.)

  • TéGé2

    Kedves a.szorenyi!

    “Nem, a jövedéki adó nőtt tonnánként 47 900-ról 95 800 forintra.”

    A “nem”-et nem tudom mire vélni, hiszen én is pontosan ezt állítottam, hogy 100%-al nőtt az LPG jövedéki adója.

    Nem tudom mi indokolná, hogy kevesebb km-et feltételezzünk egy drága pénzért átalakított LPG-s autóban, mint egy hasonszőrű dízelben, véleményem szerint semmi. Dízelnél még indokolható a kellemes vezetési karakterisztikával, hogy valaki azért vesz dízelt és nem “csak” az alacsony fenntartási költségek miatt, de egy amúgyis hervadtabb szívóbenzines autót csak az alakít még gyengébbé, akinek kimondottan az üzemanyagköltség lefaragása a célja, az extrém futásteljesítmény miatt.

    A cikkben linkelt fogyasztási adatok szerint a fogyasztásnövekedés több mint 20%, amihez mint tudjuk még hozzájön a hidegindításhoz használt benzin. Erre jönnek még rá a karbantartási költségek, valamint a kockázat, hogy “belepiszkítottunk” a motor gyár által kényesen beállított egyensúlyába és ennek váratlan ill. beláthatatlan következményei.

    A holtankoljak.hu szerint 245 ma a legolcsóbb LPG ár Budapesten (a 2. és 3. legolcsóbb 255 és 269), benzinből 6 db-ot hoz 400 alatt Budapest legkülönbözőbb pontjain.

    Mindezt figyelembe véve -a link alapján- egy ilyen autó reális, 10,29-es LPG-s fogyasztása kb. 7,1-es dízel(/benzin) fogyasztásra jön ki, ami egy lényegesen nagyobb testű, komolyabban motorizált, klímás dízel terepjáró/kisbusz fogyasztásának felel meg.

  • a.szorenyi

    Kedves TéGé2!

    Az adó Guevara 125 százalékára volt reakció, ezét is kezdtem megszólítással a Neked szóló részt.

    A futásteljesítménybeli hasonlóságban a gyári LPG-s és dízel autók összevetésében szerintem igazad van. Itt azonban zömében utólag átalakított autókról van szó, amelyek átépítése ÖSSZESEN 25-40 000 km alatt megtérül, tehát NEM ÉVI 25-40 000 km használat után. Ezt Te nyilván tudod, de sokan elkalkulálják. Ha mész vele évi tízezret, akkor három év, ha 15-öt, akkor két év alatt visszajön. És közben a teletank kijön 10 000 forintból, ami elég jó érzés.

    LPG esetén 4 db Concertót hoz a Spritmonitor, ezek az adatok sajnos nem túl szilárdak a generációnként több száz naplózott Astra, Focus stb. modellekhez képest. Saját példa a se nem zabáló, se nem különlegesen takarékos Zafira B 1,8-ra 8,1 literes gázfogyasztás autópályán, 9,5 vegyesen. Ennél sajnos nem fogyaszt 20 százalékkal kevesebbet benzinnel.

    A benzinnél tisztábban elégő üzemanyag használatában nem látok nagy kockázatot, főleg, hogy az átlagos, befecskendezős LPG-s autókban ugyanúgy számítógép találja ki, mikor mennyi üzemanyaggal működjön a motor. A “beláthatatlan következményeket” nem igazolja az az autós tömeg, aki elégedetten spórol az LPG-vel és közben kevésbé szennyezi a környezetet.

    Nem szeretnék senkit megbántani, de a Holtankoljak adatbázisára nem mernék hagyatkozni, nemcsak újságíróként, de magánemberként sem. A számítógép elől ez nem derül ki, de ha tankolsz az érintett kutakon, kiderül, hogy kevesebbe kerül az LPG. Legfeljebb senki nem tölti fel a netre.

    Üdv, Szörényi András

  • hopp

    Épp ezt akartam írni, megelőztél.
    Azért a holtankoljakra hivatkozva (ahol 49 mezőből 3 kitöltött és az is decemberben) ekkora doktori disszertációt idekanyarintani igazolván a témában való óriási jártasságomat több mint bűbájos.
    Hiába, van aki közlekedik, autókázik, utazgat, az nem ér rá ilyeneket ideírni és van, aki a “nyúlketrecéből” egy életen át csak erre várva “képezi” magát. :-)

  • TéGé2

    Kedves a.szorenyi!

    Futásteljesítmény tekintetében sokan követik el azt a hibát, hogy egy kalap alá veszik a magán ill. céges autókat. Én személyesen számos magántulajdonost ismerek akik évi 10-15e km-t mennek dízel autóikkal, céges autó miatt vagy egyszerűen csak nem kell többet menniük. Mindannyian állítják, hogy nem elsősorban az alacsonyabb fogyasztás miatt vettek dízelt. Ellenben LPG-re csak olyanról hallottam aki az extrém futásteljesítmény miatt építette be -ahogy erre a cikkben is vannak példák bemtatva. 25e km es megtérülés csak igen magas fogysztású autók esetén (főleg amerikai pick up, Hummer stb.) esetén képzelhető el, jellemzően minél kevesebbet fogyaszt az autó benzinből annál jobban húzódik a megtérülés akár 100-150e km-ig. Az, hogy egy feleakkora tank feleannyiból jön ki megintcsak nem annyira meglepő.

    Az Ön autója a spritmonitor nagyobb mintája alapján 15%-al fogyaszt többet LPG-ből, ehhez jön még a hidegindításhoz használt benzin és a többi pluszköltség.

    Az sajnos mindannyiunk előtt rejtély, hogy mennyivel terheli jobban a motort az LPG, horrorsztorikra azért van példa -csakúgy mint a modern turbós motoroknál. Nem tudhatjuk, hogy az adott 200e km-et LPG-vel lefutó autó nincs-e olyan kopott állapotban, mint egy 400e-t futott benzines.

    Amennyiben a holtankoljak.hu adatait nem tekintjük hitelesnek, engedje meg, hogy bemásoljam a hivatalos, NAV szerinti májusi üzemanyagárakat:

    Ólmozatlan motorbenzin

    ESZ-95 ólmozatlan motorbenzin 415 Ft/l
    Gázolaj 426 Ft/l
    Keverék 448 Ft/l
    LPG autógáz 277 Ft/

  • a.szorenyi

    Biztosan van, aki a céges autó mellé a nyomaték miatt dízelt vesz és nem jár vele sokat, csekély vagy magas arányukról nem is szállok vitába Veled, bár a dízelek 500-700 ezres felárát csak a vezetés élményéért szerintem nem sok “ínyenc” fizeti meg.

    Az LPG-tartály nem azért van tele tízezerből, mert feleannyi litert tankolsz, mint a többibe. 35-40 liter üzemanyag fér a legtöbb pótkeréktartályba, a hengeresekbe 48-72 (azért nem több, mert a gáz esetleges hőtágulása miatt csak 80 százalékig tölthetők). Persze vannak ennél nagyobb tartályok is.

    Inkább maradjunk a megtérülésnél! Legyen 220 000 Ft a beszerelés és 30 ezer Ft az új vizsga. Az üzemanyagnál pedig vegyük a NAV számait.

    ESZ-95 ólmozatlan motorbenzin 415 Ft/l
    Gázolaj 426 Ft/l
    LPG autógáz 277 Ft/

    A magyar átlagautó 2000-es évjáratú, a többire nincs adatom, de érzésre szívó benzines motorú, 1,3-1,6-os autó. Fogyasszon 7,5 litert átlagosan. Egy akkurátus olvasónk megmérte a benzinfogyasztást a gáz mellé: 0,27 liter volt a Polójára, de legyen 0,3 l/100 km.

    ÜA költség:
    95-ös: 3112,5 Ft/100 km
    LPG: 2513,625 Ft/100 km (15 százalékos többletfogyasztást és 0,3 l/100 km benzint hozzácsapva), ez 599 Ft árkülönbség/100 km és 41 736 km megtérülés.

    Ehhez nyugodtan tegyünk hozzá gázszűrőcserét és a gázbiztonségi szemlét kétévente 5000-ért, 30 ezerért extra szelepolajozást. Bárhogy nézzük, messze van az általad írt 100-150 ezres megtérüléstől. És ez a kalkuláció nem a Hummerre, hanem egy G Astrára érvényes.

    Lehet, hogy a tisztább üzemanyaggal kevesebb zaccot-szennyeződést elégető motor úgy néz ki 200 000 km után, mint egy szennyezettebb üzemanyaggal járó 400 000 után, de ez nem tűnik valószínűnek.

    Ekkora árkülönbség és a csekélyebb környezetszennyezés tükrében nem nagyon értem, de elfogadom, ha valaki pszichés okokból idegenkedik a gázüzemtől, sajnálja a csomagteret vagy a pótkereket, zavarja, hogy a legolcsóbb gázos kutakon nem fogadnak el bankkártyát vagy bármi más baja van az LPG használatával. De 100-150 ezres megtérülést írni nem reális és csak megtévesztené a témában járatlan olvasót.

    Üdv, Szörényi András

  • MetroGoldwinMayer

    a.szörényi

    Kedves András!

    Én régóta gondolkodom vmelyik autónk átalakításán LPG üzemre, ezidáig nem léptem.

    Ahol lakom, ott a gáz ára 70 eurócent, így a megtérülés, elméletileg elég gyors.

    Látom neked van gyakorlati tapasztalatod is a dologgal. Lenne pár kérdésem, hátha többet tudsz róla mint én:

    – nem gond-e a csak városban használt autónak a gázüzem?

    – minden benzines autó átalakítható? Honnan lehet pl. arról infót szerezni, hogy a TSI benzines turbó alkalmas-e erre? Azért kérdezem, mert ez idáig tudomásom szerint a gyárilag gázos autók (Dacia, Skoda pl.) mind a régebbi szívó benzinesekkel vannak szerelve.

  • a.szorenyi

    Kedves MGM!

    A városi üzem sok rövid úttal semmilyen autónak nem használ, de a gáz legalább nem mossa le hidegen az olajfilmet a hengerfalról, mint a benzin, tehát ebből a szempontból kedvezőbb.

    A TSI-k gázüzeméről kérdezz meg több LPG-s műhelyt és VW szervizt, mert bizonytalan vagyok benne. Elvben csak szívőcső-befecskendezéses autó átalakításába fognék bele, mert a direktbefecskendezősöknél az égéstérben lévő benzininjektor károsodhat-eléghet. Viszont gyári földgázüzemű Passat 1,4 TSI van direktbefecskendezéssel, tehát ez is megoldható.

    Önmagában a turbófeltöltés nem probléma. Pl. az Opel gyári LPG-s autói is turbómotorral készülnek, de szívócső-befecskendezésesek.

    Üdv, Szörényi András

  • MetroGoldwinMayer

    Kedves András!

    Köszönöm a válaszodat és a segítséget, érdeklődni fogok az illetékeseknél.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.