Röviden – Használt Honda Concerto, 1989-1994
Mi ez? Angliában gyártott kompakt autó, öt ajtóval és a 4. generációs Civic hajtásláncával.
Mennyibe kerül?300 ezer forint körüli áron kaphatók, de nagyon kevés akad belőlük.
Melyik motor jó bele?Mindhárom benzines remekmű volt a maga korában, a két 1,6-os még jobb, mert erősebbek.
Mi van helyette?Ennyi pénzért ilyen igényes technikával és hasonlóan praktikus kasztnival szinte semmi. Esetleg korabeli Corolla, bajuszlámpás Mitsubishi Lancer és a testvérmodell, a Rover 216. (Figyelem, a 214 motorja Rover-eredetű!)

Nem túl eredeti megállapítás, hogy a japán autók általában megbízhatóak és ahhoz sem kell a Deep Blue, hogy egy benzin-gázas autó gazdaságosságát igazoljuk. A most nagyjából 241-255 Ft/liter közötti autógázár legalábbis érdekessé teszi a japán márkák és az LPG-s használt autók metsző halmazát.

Rezsicsökkentés: japán, LPG-vel

Itt nem kell számolgatni, hogy a gázszett beépítése 27 vagy 39 ezer kilométer megtételével hozza-e be az árát, mert már ott van az autóban. De hogy bírja egy öreg rizsrakéta az autógázüzemet, mire kell ügyelni, hogy jól működjön?

Enyhén bepárásodott a lámpa az esőzések után

Cikkünkhöz egy 1994-es, benzin-gázas Honda Concertót próbáltunk ki, 185 000 kilométerrel. A Concerto igen ritka darab, de népszerűtlensége aligha múlik az autó kvalitásain. Technikáját megkapta a Rover 200-as széria, amellyel közös gyárban készült Angliában, legalábbis Európa számára. A Japánban gyártott Concertókkal szemben a britek futóműve nem kettős keresztlengőkaros, hanem egyszerűbb felépítésű, MacPherson rugóstaggal. A Concertóba az 1,6-os motorokhoz hátra is tárcsafék járt.

Karosszéria

Kívül a hólyagosodó első sárvédőívet leszámítva sehol nem találtam rozsdásodást. A két hátsó kerékjárati perem néhány éve megejtett lakatolása után a karosszéria jó állapotú. A fényezés nem fakult ki, pedig a piros különösen hajlamos mattulásra. Belül a tetőkárpit elengedett ragasztása az egyetlen kifogás az autóval szemben. A Concertóból nem voltak mezítlábas alapmodellek, a cikkhez fotózott autó összes extrája működik a négy elektromos ablakemelőtől a légkondicionálón át a motoros nyitású napfénytetőig.

Minden jól kézre áll, az üléshelyzet is kifogástalan. Nemcsak a hangulat sportos, a motor is az

LPG-s autók – Mit adnak olcsón?

350 ezer forintig néztük meg a Használtautó.hu adatbázisában, mit adnak vizsgával és gázüzemmel. Árban nem, állapotban viszont hatalmasak az eltérések. Kitartónak kell lenni, a leendő kocsink árának igen jelentős szeletét elautózhatjuk, mire meglesz a kiválasztott.

Bármit is vennénk, nézzük meg a papírokban, mennyi van hátra a tartály hatósági nyomásbiztonsági vizsgájának érvényességéből! Az engedély tízéves használatra szól, amit a tartály kiszerelése (kb. 10-25 e Ft) és nyomásbiztonsági szemléje után öt évvel meg lehet hosszabbítani. Száz tartályból nagyjából egyet nem enged visszatenni a hatóság.


Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.

100-150 ezer forint körül a hirdetésekben különböző korú és állapotú Ladákból áll a derékhad. A Samara modernebb és jóval kevesebbet fogyaszt, alkatrészárai ennek is nagyon kedvezőek, mégsem adnak többet értük, mint Togliatti hátsókerék-hajtású nagyságaiért. Nem ritka, hogy csak gázzal működik az autó, benzinnel már nem, de az ellenkezőjére is akad példa. A többség csak arra költ, amivel az autó mozgásban tartható.

Nem muszáj az LPG-betöltőnyílást a lökhárító alá helyezni. Itthon csak a benzinkutas tankolhat, külföldön a tulaj saját maga is

Nem muszáj az LPG-betöltőnyílást a lökhárító alá helyezni. Itthon csak a benzinkutas tankolhat, külföldön a tulaj saját maga is


150 ezer forinttól felfelé egyre több nyugati autó vegyül az AvtoVAZ termékei közé, elaggott Opelek, Volkswagenek, többnyire kettes Golfok.

Valahol itt bukkannak fel a FIAT Tipók és Temprák. A 200-250 ezres sávban figyelemre érdemes az 1992-es modellfrissítés utáni Ford Escort, pláne az 1995 utáni változat, amelyért 300-350 ezer forintot sem sajnálnánk korrekt állapot esetén.

250 és 300 ezer forint között a felhozatal Škoda Feliciákkal és Suzuki Swiftekkel dúsul, jönnek a legolcsóbb, LPG-re átalakított W124-es Mercedesek. Negyedmillió körül nagy fogás lehet egy rendes A Vectra, amelyből az 1,6-os igen takarékos, az 1,8-as helyett viszont inkább a nyomatékos kétliterest vennék.

Motorok

A hajtáslánc a negyedik generációs Civicből származik. Az 1,5 literes négyhengeres 90, az erősebbik 1,6-os 124, a piros autó ezerhatos benzinese 112 lóerős. A Wikipédia szerint más piacokon létezett 1,4-es, lépcsőshátú és még a Peugeot-tól vásárolt turbódízel Concerto is.

Nem volt akkoriban ötajtós Civic, ezt a helyet töltötte be a Concerto. 20 év után érezni igazán, milyen kiváló minőségű autó

Átlagfogyasztás

1,5 90 LE 8,16 l/100 km
1,6 112 LE 8,40 l/100 km
1,6 122 LE 8,81 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de

Milyen vezetni?

Épphogy megpörgeti az önindító, a motor máris forog és gyorsan bemelegszik. Veszett jól pörög, a fordulatszámmérő hamar 6700-nál jár, ami még nem a leszabályozás. A kilyukadófélben lévő kipufogótól a hangja is szép érces. Nem kérdés, hogy négyhengeres szívó benzinmotorban a Honda messze-messze megelőzte a korát. A váltó ma is precíz, az üléshelyzet hibátlan. A nehezen járó kuplung hamarosan cserére érik, de ilyen olcsó és ésszerű autóban sosem reméltem hasonló vezetési élményt.

Magas embereknek is beállítható a vezetőülés

Jellemző hibák

A Concertónak nagyon kevés tipikus hibája van. Az egyik a hátsó sárvédők korróziója, mert a gyárilag beszerelt műanyag doblemezvédő perem mentén összegyűlik a víz és a sár.

A CRX-fórum szakértői szerint a Concerto nem rosszabb konstrukció a Civicnél, de kevésbé sportos és ritkasága miatt sokkal kevesebb bontott alkatrész van hozzá

Említésre méltó a gyújtáselektronika érzékenysége, a legtöbb most futó autó túl van minimum egy gyújtórendszer-felújításon vagy az egység komplett cseréjén. Az elosztó és a trafó egy egységben van a vezérműtengely végén, nagy hőigénybevételnek kitéve. Ebben az autóban a forgórész csapágyait, a trafót, az elosztófedelet, a rotort és a gyújtásvezérlő elektronikus modult cserélték 35 000 forintos költséggel. A motorok hajlamosak enyhe olajfogyasztásra, de 20-25 éves autóknál ez nem lehet váratlan.

Árak: 200 ezer forinttól felfelé

Nehéz irányárakat mondani, mert alig van adat, amire hagyatkozhatunk. A Concerto nagyon ritka autó, pedig ötajtós Civic híján kulcsfontosságú szerepe volt a korabeli kínálatban. Nagyjából 250-350 ezer forintos összegekre számítsunk, valós 120 000 kilométerrel ez az autó 400 ezer forintért cserélt gazdát 2012-ben.

Szeretné a pénztárcáját megkímélni és az autót árát alacsony havi részletekben fizetni? Válassza a szabad felhasználású Cofidis Fapados Kölcsönt akár 2 000 000 Ft-ig!

Gázüzem, hosszabb távon

Az autót előző tulajdonosa átalakíttatta át LPG-üzeműre, tőle került harmadik gazdájához, aki eddig 65 000 kilométert tett meg vele. Az illető az autógázzal foglalkozó Eco-Jet Kft. ügyvezetője, aki aligha vett volna magának japán autót, ha nem bírnák a gázt.

LPG-üzemben sem kell vészes karbantartási kiadásoktól tartani az öreg Hondával

De bírják. A műhelyben épp egy Suzuki Baleno 1,8 tulajdonosával futok össze, aki most a felesége 1,6-os Octavia I-esét hozta karbantartásra. A Baleno 350 ezer kilométeren van túl autógázzal (előtte még 130 ezret ment benzinnel), és kutya baja.

Korosabb japán autók a többnyire fém, így a műanyagnál masszívabb szívócső miatt még a keverőfejes megoldásokat is jól viselik. A karburátoros vagy nem elektronikus befecskendezésű motorokhoz (K-Jetronic) kitalált keverőfejes rendszerben előfordulhat ugyanis, hogy gyújtáskimaradáskor visszarobban a szívócsatornába az elégetlen üzemanyag, amitől a műanyag szívócső széthasadhat, míg a fém ezt elbírja. Gyakorlatilag az elmúlt 20-25 évben gyártott nyugati autókban ez már nem téma, mert benzinnel és gázzal is elektronikus (központi vagy hengerenkénti) befecskendezéssel működnek, tehát a műanyag szívócső is megfelelő.

Az LPG (autógáz) üzemű autók karbantartási költségei, Ft*
Folyadékfázisú gáz-szűrő és légnemű gáz-szűrő cseréje (20e km után)12 000
Folyékonygáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (20e km után, számítógépes motordiagnosztikával)

Lejárt gáztartály pótlása (10+5 év után)

Tartálycsere szerelési munkadíja (ugyanennyi az első 10 év utáni nyomáspróbához szükséges kiszerelésnél is)

17 000

20-45 000

10-25 000

Reduktorfelújítás (kb. 120-150 e km után): rejtett labirintjáratok tisztítása, tömítőgumik, belső membránok cseréje, számítógépes beszabályozással17 000
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle
Szelephézag-ellenőrzés**
5000
típusfüggő
Injektorcsere (kb. 100-200e km után)

Befecskendezők cseréje 4 db-os injektortömb esetén

10-20e /db
55-65 000
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu

*Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel szerelt, négyhengeres motor esetén
**A szelepek károsodását rendszeres szelephézag-ellenőrzéssel és a gyárinál 0,05 milliméterrel nagyobb hézag beállításával érdemes megelőzni

Szelephézag: legyen nagyobb!

Ami elengedhetetlen, az a szelephézag rendszeres ellenőrzése, szükség szerinti korrigálása, mert gázüzemben magasabb az égési hőmérséklet és nagyobb az alkatrészek hőtágulása. Pont ezért autópályán döngetve, hegyvidéken utánfutót húzva én visszakapcsolnék benzinre, amíg a motor kiugró terhelést kap.

10 000 kilométerenként kell olajat cserélni a motorban. Erős és pörgős az 1,6 literes négyhengeres

A szívó- és a kipufogó szelepek szelephézagát is érdemes a gyárinál valamivel nagyobb értékre állítani. A bővebb szelephézag a többnyire lapkás szelepállítású japánoknál egyszerűen megoldható. A szelepállítást mindig hideg motoron kell végezni!

Gyertyahézag és kipufogó

0,05 millimétert érdemes növelni a hézagon. Ennél a Concertónál például a gyárilag előírt tartomány a kipufogószelepnél 0,22-0,27 mm, míg LPG-vel legyen 0,30 milliméter. Még egy tipp a szakembertől: nem kell megvenni a gázüzemhez kifejlesztett gyújtógyertyát, de a gyertyahézagot javasolt a gyári értéknél 0,1 mm-rel kisebbre állítani, még új gyertyánál is. (A testelektródát kell a középső elektródához közelebb hajlítani.)

Lengyel gázrendszer van az autóban. Az a fontos, hogy a gázszetthez legyen pótalkatrész, ami a lengyel és az olasz készletekkel megoldott

Gázzal járva több a pára a kipufogógázban, amitől a főként városban használt autókban hamarabb kilyukad a hátsó kipufogódob. Cseréjekor érdemes rozsdamentest venni vagy megbarátkozni az 5-6 helyett nagyjából 4-5 éves élettartammal. Bár autógázzal közlekedve az olaj elhasználódása valóban lassul, inkább tartanánk a benzinüzemre szabott olajcsere-ciklusokat, hadd legyen jobb dolga a motornak.

Megéri az LPG

A gázrendszer plusz karbantartást és némi többletkiadást igényel a csekély üzemanyagköltség fejében. Kétévente a vizsga előtt egy 5000 forintos nyomásbiztonsági szemlét és 10-15 év után tartálycserét illetve nyomáspróbát. ld. a költségtáblázatban. Hosszú távú használat esetén azt mondhatjuk, hogy az üzemanyagon megspórolt minden 125 000 forintból körülbelül 110 000 Ft marad zsebben.

Papírok és amit még át kell nézni: gázüzemű használt autó vásárlásához itt adunk megfontolandó tanácsokat.