A te autód is túlélne négy gyereket?

Használt autó: Dacia Logan MCV 1,6 Arctic

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.05. 17.30

Négy fiúgyerek gyötri, mégis életben van. A te autód – vagy az idegeid – meddig bírnák?

H. László racionális ember, nem igazán érdekli a lúdbőröztető vezetési élmény, a gurgulázó V8-as hang, a kopogós műanyag illetve egyéb sületlenség. Vagy csak jól titkolja. Emellett van négy fia és náluk az autó leginkább használati tárgy, nem valami szent állat, amit csak imádni lehet. 
Ennek fényében a fiúk nem kapnak súlyos szülői letolást, ha lecsöppen a csokifagyi a kárpitra, vagy tehéntrágyás bakanccsal méltóztatnak beszállni a kocsiba és nem kell eldobni a tizenötödik tökéletesnek látszó botot sem, simán elfér az is valahol. Szóval közös, stresszmentes utazásokra használják a kocsit, nem a szomszédnak szól és sok emberrel ellentétben nem is rokkantak bele az erőn felül vállalt autó kifizetésébe. Autójuk egy Dacia Logan MCV.

Hét üléssel már csekély befogadóképességű a csomagtartó, de a szabvány kosár még épp befér

Autóvásárlásnál csupán a légkondi és a tetőcsomagtartó volt fontos szempont, előbbi azért, hogy nyáron – amikor többet használják az autót és többen is ülnek benne – ne főjenek meg hátul a kiskorúak, utóbbi pedig azért, hogyha teleülik a kocsit, a nagyszámú gyerekhez szükséges kiegészítőt akkor is lehessen szállítani egy csinos tetőboxban. A légkondi használatot nemcsak a kabin hőmérsékletében, hanem a Logan MCV menetdinamikában is könnyű tetten érni, de ne legyünk igazságtalanok, mindössze 105 lóerő mozgatja a hétszemélyes járgányt. Nyáron 7, télen 9 liter körüli átlagfogyasztással.

Kombinyi külső méret, hétszemélyes kisbusznyi belsővel

Gondok, hibák?

A fehér Logan MCV 2010 vége felé került mostani gazdájához. Nem ez volt az első Dacia a családban, ezt megelőzően egy mezei, négyajtós Logan állt náluk szolgálatban, csak hát ugye azt kinőtték. Probléma az előddel egyáltalán nem volt, 5 éven át szolgált némán, baj nélkül az 1,4-es, csupán szervokormánnyal felextrázott járgány. Így a márkahűség – és a racionalitás jegyében – maradt a Dacia, csak több férőhellyel, nagyobb űrtartalommal, és új extrákkal. A hétüléses Logan MCV egyértelmű választás volt.

A nagyobbaknak már nem kell gyerekülés, és majomügyességüknek hála leghátra is nekik kell bemászni

Az elmúlt 4 év az újabb Daciával is többé kevésbé problémamentes volt, mindössze az önindítóba bújt bele a makacs rontás, az már kétszer is tönkrement. Először javították, másodszor cserélték a beteg testrészt. Mindkét mutatvány belefért a garanciális javításba, így a szervizbe szaladgáláson kívül nem került pénzbe a javítás.

Szerviz

Ez a Dacia márkaszervizbe jár, amikor eljön az ideje. Bár a szakszervizek óradíja borsos, az autó szervizigénye mégis csekély, minimális időráfordítással átnézhető és a szükséges alkatrészek ára sem különösebben megterhelő. Emellett, ha az ember okosan választ márkaszervizt, komoly összegeket spórolhat meg a szervizek rezsióradíja közötti nagy különbségek miatt.

1,6 literes benzinmotor, télen 9, nyáron 7 liter körüli fogyasztással

Belső és kasztni

Korrózió az első két évjáratot érintette, amire a gyár visszahívással reagált. A használtautó-piacon kapható Loganok már túl vannak az utólagos háromlépcsős üregvédelmen. A belső térben az ülések lötyögése az ülésváz cseréjével javítható. A pontatlan üzemanyagszint-jelzővel nem érdemes foglalkozni, ezt a gondot a Duster is örökölte.
A Logan futóműve rendkívül jól tűri a kátyúkat. Ha mégis van vele valami probléma, akkor a lengőkar alsó gömbfejére gyanakodhatunk, ami csak lengőkarral együtt cserélhető. A mintegy 40 ezres költségből 25 ezer Ft körül van a lengőkar ára, a többi a munkadíj. Az első féktárcsák 80-100 ezer kilométert gond nélkül elmennek, az első betéteket a használat függvényében, 40-60 ezer kilométer után kell cserélni.

A fedélzeti számítógép szerint ez az aktuális fogyasztás

Benzines bajok

A Daciák gyújtótrafójával ritkán van gond, ha mégis, az a kihagyó, erőtlen, három hengerrel járó motorban mutatkozhat meg. A nyolcszelepes verziók négy hengerét egyetlen statikus trafó szolgálja ki, amit 30 ezer Ft alatti összegből cserélnek márkaszervizben. A 16 szelepeseknél a hengerenkénti a gyújtótekercsek ára 14 ezer Ft körüli, itt  értelemszerűen csak beteg darabot (darabokat) kell cserélni.
A Logan I benzines, hengerenként kétszelepes motorjainál (1,4 75 LE, 1,6 87 LE) a gyári karbantartási utasítás nem írja elő a szelepállítást, de 90 ezer kilométerenként érdemes megnézetni a hézagot. Ez különösen fontos, ha a motor LPG-üzemben működik, az autógáz magasabb égési hőmérséklete miatt a periódust jobb 60 ezer kilométerben maximálni. Az 1,6 16V és a szintén ritka 1,2 16V esetében ezt a feladatot a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés megoldja.

Kell ide egy tetőbox, ha nagyobb pakkal és sok gyerekkel indul útra az ember

A nyolcszelepeseknél a pillangószelep tengelye megkophat, illetve szintén ezeknél a motoroknál lehet szükséges a fojtószelep tisztítása, amire alapjárati ingadozás, lefulladás hívja fel a figyelmet. Ez diagnosztikával együtt 10 000 forint körüli költség.
A vezérműszíj csereperiódusa többször változott az idők során. A kezdeti 4 év/60 000 kilométer után a hengerenként kétszelepes benzinesek esetében, 2008/2009-től 4 év/90 ezer km az intervallum, ami mára 6 év/120 ezer kilométer, mint a Renault-modelleknél. A vezérműszett cseréje munkadíjjal 100-110 ezer forintba kerül a 87 lóerős, ajánlható benzinessel.

Praktikus, és látványos is a duplaajtós hátsó

Dízelbajok

A Loganból, főleg kombiként, népszerű a dízelváltozat. Az 1,5 dCi valóban 5-5,5 litert fogyaszt csak átlagosan és pont a 68 lóerős verziót jóval kevésbé érinti az ennél a motornál előforduló hajtókarcsapágy-probléma, amely a nagyobb teljesítményű változatokon 150 ezer kilométer után jöhet elő. A megszoruló csapágy a főtengelyt is tönkreteszi. A forgattyústengely a Dacai márkaszervizekben akciós áron 50 ezer forint alatti összegből beszerezhető, amit jó tudni azoknak is, akiknek a Nissan Qashqaiban romlik el ugyanez a motor. A dízelmotorok vezérműszíját csak hat év/160 ezer kilométer után kell cserélni.
A te autód is túlélne négy gyereket? 1
A csomagtartó nem rendeltetésszerű használata, vendégművész, családidegen gyerekkel súlyosbítva
Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Hét üléssel is kapható
  • Egyszerű, megbízható felépítés
  • Megfizethető ár
  • Szomjas benzinmotor
  • Szerény presztízsérték

Szavazás

Szerinted a tízes skálán hány pontot érdemel egy Dacia?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kovijani

    Gratula a negy fiuhoz! Az ero legyen veletek!

  • geotrinus

    Van valami filozófia abban, hogy vesz az ember egy ilyen fostalicskát a hétköznapi feladatok elvégzésére, de azért egy autó is kell mellé. A kettő áráért meg már lehet, hogy lehet venni egy normális kisbuszt, nagyobb egyterűt.

  • Kempelen10.

    Annyira bírom ezt a “fostalicskázást”. Olyan tehetős és közben racionális alakok írnak ide.
    Csak azt nem értem, hogy akkor miért megy a fosás 1 Ft üzemanyag ár emeléskor, amikor egy 2M+ áru autó szimplán egy “fostalicska”…

    Nincs itt baj emberek, túl nagy a jólét!

  • Kanyaró Malvin

    Mindig rühellem, ha valaki a saját választási szempontjait univerzális értékűnek hiszi, mint Geotrinus. A Logan MCV egy bojler, körömolló stb. funkcionalitását nyújtja négy keréken. Célszerű közlekedési eszköz, a Daciák rért semmilyen más autó nem adja egy új autó használatának felhőtlenségét, mindehhez az MCV-ben orbitális bendővel . A sok fikázó 10 évvel a Logan bevezetése után beláthatná, hogy ez nem bizonyult fostalicskának, hanem egy nagyon is jól működő koncepció. A Logan mögött valóba van értelmes koncepció, ha úgy tetszik, filozófia. Ezt az egyet helyesen érzed, a hasonló méretű, de 2-3-szor ennyibe kerülő egyterűk más pályán játszanak, más vásárlókért.

  • geotrinus

    Fordítsuk meg a cikk címét: “A négy gyereked túlélné a te autódat?”

    Higgyétek el, mikor szembeelőz a szotyiköpködő a húszéves, de két tonnás BMW-jével, akkor gyorsan elfogynak az érvek egy Dacia mellett. Akinek négy gyereke van, annak felelőssége is kell, hogy legyen.

  • Gianniz

    geotrinus – te aztán igazi okostojás vagy. Persze, ha 12 milliós Saharant venne az apuka, és eladósítaná 25 évre mind a 4 gyerekét az okos lenne.

    Ha meg frontál karambol van, ugyis vakszerencsén múlik minden. Azért egy Logan az nem 25 éves papírsuzuki, egy 10 éves Galaxy, Berlingo, vagy Doblo semmivel nem biztonságosabb.

  • Kempelen10.

    Geotrinus bazeg! Ne rontsd tovább a helyzetetd. Nincs szörnyűbb, mint amikor a hülyeség szorgalommal párosul. Hülyeség mellett kampányolsz!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.