Vegyél öreg Alfát, mielőtt elfogy mind!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.07. 16.30

Miután az aktuális cikket hajnali kettő táján készre pofozom, utójátékként még elmerülök a használtautós hirdetések között. Mit keresek? Naná, hogy öreg Alfákat!

A használtautó-vásárlás első számú szabálya, hogy félre kell tenni az érzelmeket. Hideg logikával, céljainkat, lehetőségeinket mérlegre téve kiválasztani a megfelelő típust, és utána is vasmarokkal ragaszkodni az elveinkhez. “Jaj, de csodás ez a barna bőrbelső, ebben motoros az első ülés, ezt veszem meg!” -Nem, ezeket az érveket elfelejtjük. Akkor gondolhatunk ilyesmire, ha már két megfelelő műszaki állapotú autó között vacillálunk, akkor lehet döntő tényező.

Érzelmen alapuló vásárlás

Tehát elvileg tisztában vagyok a használtautó-vásárlás ökölszabályaival. Mégis régi defekt, hogy miután az aktuális cikket hajnali kettő táján készre pofozom, utójátékként még elmerülök a használtautós hirdetések között. Mit keresek? Naná, hogy öreg Alfákat. Teljesen irracionális indokok által vezérelve. Főképp mert már alig van, és ha lemaradok az utolsó, gombokért kínált lógó belű roncsról, örökké bánni fogom.

Ilyenkor jön képbe a jó öreg Alfa Romeo 75. Mert hátul hajt, és ez ritka privilégium a 200 ezer forint körül kínált autók között. Sőt, most mintha űr keletkezett volna ezen a téren, a BMW E30 már kikopott, Toyota AE86 nem is volt, egyedül a bitang batár Opel Omega kombik kínálják magukat, de arra csak a nagycsaládos kollégák indulnak rá kényszeredetten kéjes mosollyal.


Az Alfa Romeo 75 sosem volt gyakori, és most már tényleg csak az utolsó egy-két darab kínálja magát olcsón a márka 75. születésnapját ünneplő típusból. Öt-tíz eladó ha akad, és árban hatalmas a szórás, a bontásra ítélt százezerért, papír nélkül kínált 6-700 ezres, szinte restaurált példányokig terjed a skála.

Alig akad eladó, a karosszériaelemek árát meg sem mertem nézni, és hiába mondják a nyolcvanas évek egyik leggondosabban összeszerelt Alfájának, azért igényli a törődést.

Így nehéz arról beszélni, hogy kerüljük a korai kiviteleket, és inkább a kétliteres Twinspark motorral szerelt, kiforrottabb verziót keressük, ne adj isten várjunk egy 5-700 ezer forint körül beeső V6-osra. Ami van, azt kell venni, aztán ha eleget ért gazfészek lesz a kert végében, már mindegy, milyen motor volt benne egykor.

Mégis, én a kétliteres Twinspark blokkra voksolnék, ami a Giulia öreg Nord motorjának evolúciója, hengerenkénti dupla gyertyával, és a szívó oldalon változó szelepvezérléssel. A csiszolt technológiának hála közel 150 lóerőt teljesít a motor, ami azért nagy szó, mert az 1998-ban bemutatott Alfa Romeo 156 azonos lökettérfogattal alig tudott többet.

Olasz varacskos disznó. Lágy vonalak helyett drabális testű, de a kétliteres Twinspark motorral azért jó szórakozást ígér.

Bár önkéntelenül ott él fejünkben a szép autó=Alfa Romeo képlet, a 75-öst nyugodtan tekinthetjük kivételnek. Mintha hárman tervezték volna, külön-külön a frontrészt, az ajtókat, és a fart, de sosem osztották meg egymással az elképzelést. Így érdekes kockahalom a típus, de legalább a belső térben ott az U alakú kézifékkar és a praktikusnak semmiképp sem mondható, de menő, tetőre helyezett villanyablak-kapcsolók.

Problémák

Ha pedig valaki az örökké rakoncátlan váltót, az expressz sebességgel nyíródó-kopó Hardy tárcsákat említené fel, érveire a hátsó tengelynél ülő kuplung és váltó adta jobb súlyelosztással, valamint a rugózatlan tömeget csökkentő, a váltó mellé helyezett belső féktárcsákkal kontrázhatunk.

Az Alfa Romeo 75 műszerfala maga megtestesült szögletesség

Kegyelemdöfésként pedig ott a mechanikusan önzáró differenciálmű, amivel tényleg elegáns lendülettel lehet csíkot húzni a poros aszfalton. 
Lelkesítő alternatíva lett volna még az Alfa Romeo Sprint, de a boxermotoros, 33-as alapokra épült kupé már tényleg kiveszett a hirdetések közül. Ha pedig mégis akad egy-egy, azt borsos ára miatt már nem lehet bohém felindulásból megvásárolni.

Ha boxert akarsz – Alfa Romeo 33

A négyhengeres, elöl hajtó Alfákon túl ezért utolsó mentsvárként marad a 33-as, kizárólag motorja okán. Mégis boxer a gép, legalább ezzel tűnjünk ki a forgalomban! Az Alfasud nyomdokaiba lépő típus 1983-ban került piacra. Formájáért a Pininfarina stúdió felelt, és ekkor még csak ötajtós karosszériával gyártották, később az SW jelölésű kombival bővült a kínálat.

Az 1990 utáni, harmadik szériát ajánlják óvatosan a hozzáértők, kevesebb hibát, több volán mögött átélt pozitív élményt ígér a karburátor helyett injektoros motorokkal, felfrissített külsővel készült generáció

1987-ben jött el egy kisebb ráncfelvarrás, bemutatkozott a háromhengeres turbódízel, amit jóérzésű autórajongó azóta is nagy ívben kerül. Nyomósabb változást az 1990-es, harmadik széria hozott, a front-, illetve farrész átalakítása mellett a belső is megújult, a felejthető dízel mellett – 1,4-1,5-1,7 literes – benzines boxerek dolgoztak a 33-asok orrában. 

Miért kéne? Nos nem a szintén gyakran reccsenő, szinkrongyűrű terén kihívásokkal küzdő váltó, vagy a csapnivaló elektronikai rendszer miatt. És a belső, tejfölös poharakat idéző műanyagjai sem villanyoznak fel. Viszont a hangja!

 
Igaz, ezt a 132 lóerős 1,7 literes 16 szelepes csúcsverzió produkálja, vélhetően közel sem gyári állapotban.

Ha valami rejtélyes okból fogva hozzám hasonló őrület lepi meg a kedves olvasót, akkor a közel tíz eladó 33-as közül mindenképp az 1990 utáni verzióra áhítozzon, kevesebb elektronikai probléma, és a részben galvanizált karosszériának köszönhetően kevesebb rozsda keseríti majd meg a közös napokat.

Miért kéne? Mert a 33-as bár külső, hagyományos féktárcsáival már közeledett a birkanyájhoz, azért még maradt benne elég különcség, hogy ma üde színfolt legyen az utakon

Motort tekintve nyilván a bitang erős 16 szelepes tűnik jó választásnak, ám a 130 körüli lóerőhöz kissé alulméretezett a fékrendszer, megbízhatóbb, józanabb választás a szintén 1,7 literes blokk 8 szelepes kivitele, ami 107 lóerejével bőven elég az egy tonna körüli össztömeghez.

Kommentek

  • krycek07

    Csak egy kis pontosítás. Az ALfa 33 első szériájáért nem Pininfarina, hanem az Alfa CS volt felelős és Ermanno Cressoni nevéhez fűződik. Az Alfa CS az Italdesign-nal versenyzett, és az előbbi jött ki győztesen. A 33 SW-je fűződik csak a Pininfarinához. A ráncfelvarott 33-ért pedig Walter de Silva-hoz volt felelős. A 75-öt pedig szintén Cressoni-hoz köthető.

  • Fogash73

    És a 75 2.0TS sose volt 150LE. Az utódjaként megjelent 155-ben is csak 140 lovat tudott a 2.TS motor (ott már keresztbe fordítva, igaziból a 2.0 Tipo/Tempra motorja Alfa hengerfejjel és leömlőkkel), a 2.0TS16V lett 150LE, de abban a változó vezérlés és az ikergyújtás mellett kétszer annyi gyújtótrafó is lett. A régi (8V) twinspark ugyanis összesen két trafóról etette 8 gyújtókábelen keresztül a 8 gyertyát. A 16V-nél meg a trafó a 4 szelep között középen ülő gyertya fölött van közvetlenül, míg a kis gyertya az ellen-henger (1-4, 2-3) trafójáról kap szikrát gyertyakábelen keresztül.

    Szóval a TS-nak, főleg a 150 lovasnak semmi köze a Nord-motorhoz.

  • zoldfulu2000

    Ha boxer kell akkor sokkal inkább 145 vagy 146. Sokkal modernebb, megbízhatóbb és igényesebb autó. Persze az is elsőkerekes.

    A 75 már nagyon öreg nem sok élményt lehet kicsacslni belőle mielőtt elkezdi durván kérni a felújítást.

    Már a 155 Q4 is problémás, bár ott az élményautózás megvan.

  • péloday

    Nekem volt kettő 75-ösöm egy időben ! Egy 1.6&2.0 karbis mindkettő ! A velük egy időből származó (1987)BMW vagy bármi más, alaphangon fapados imbolygó szekérnek minősül egy 75-ös Alfa mellett ! Gyönyörű példányokat Német országban érdemes keresni ! Az áruk valahol 45000 Eurónál tetőzik !! Nem elírás….

  • Kempelen10.

    Péloday, azért maradj a realitás talaján. A BMW abban az időszakban, amivel példálózol, már vagy 3 évtizede nem gyártott imbolygó bódékat. Remek autók ezek az öreg Alfák, de azért lásd be: a BMW-hez mérni őket műszakilag és an bloc is teljesen ostoba dolog. Ha másért nem, akkor azért, mert azok még mennek (BMW). Biztosan nem ültél még olyanban, ami nem is gond, hiszen alfásként az bizonyosan istenkáromlás, de hát maradjunk a realitások talaján.

    Szépek ezek az öreg talján kordék, én is örömmel válogatnék közülük, de ne légy gyerek. (Németországot meg írd egybe) :-D

  • péloday

    Kempelen .Kösz az észrevételt,hibáztam ütöttem egy szóközt ! Igazad van ! A többiben természetesen nincs ! A 75-ös alatt olyan futómű van amit a BMW még csak nem is látott abban az időben ! Szerintem te sem….. Az 50-50 százalékos súlyelosztásról már ne is beszéljünk….Volt E30-as BMW-m összetudom hasonlítani ! Tehát igazából nincs min rágódnod !Abban az időben az Alfa technikailag sokkal fejlettebb volt mint egy BMW ! Nyilván tudod,hogy most az 1985-1992 időszakról beszélek !Nyilván……vagy keres gyorsan rá a google-ban…..

  • Phrascarica

    Péloday: ne viccezzél már, a BMWknek is közel 50:50% volt a súlyeloszlása, úgyhogy ez mellément. Egyik barátomnak volt egy ilyen 75 2.0 TS-e ami ugyan kellemes autó volt, de azért egy BMW-hez hasonlítani az igencsak elfogult vélemény. Viszont ha egy E30-nál jobb autónak érezted a 75-öt akkor az csak egy dolgot jelenthet, azt hogy nagyon jó 75-ösöd volt és nagyon rossz e30-asod.

  • péloday

    A “közel” az nem 50-50% .Neked melyik volt a kettő közül ? Egyik sem ? Vagy csak hallottad a kocsmában félrészegen a gatya részeg barátodtól,hogy amikor egy fényvillanást látott,akkor úgy emlékezet látott már valakit aki hallott már ezekről az autókról ??? A tököm tele van már az ilyen egerekkel,akiknek sosem volt ilyen autójuk de tudják a tutit !

  • péloday

    Amúgy 386773 db legyártott autóval 1985-1991 között,nagyon népszerű típusa volt a 75-ös az Alfa Romeonak ! Nem véletlenül

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.