Használt autó: a legtakarékosabb kiskocsi

Használtautó-bemutató: Citroën C1

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.03.30. 06.00

Nálunk egyetlen tesztautó sem fogyasztott olyan keveset benzines motorral, mint a Citroën C1 és testvérei. Van pár tipikus baja, de nem véletlenül drága használtan.


Röviden – Használt Citroën C1
Mi ez? Városi mini, amelyet a Toyota tervezett, japán benzines és francia dízelmotorral.
Mennyibe kerül? 800-850 ezer forinttól mennek felfelé az árak. A dízelmotoros verziót nem forgalmazta az importőr.
Melyik motor jó bele? Nincs nagy választék, de a háromhengeres, 68 lóerős benzines ideális. Tüzes és szinte visszaadja az üzemanyagot.
Mi van helyette? A 2003 utáni FIAT Panda igen jól sikerült, megbízható és kulturált kisautó, jóval alacsonyabb áron. A típus értéktartása miatt azonos évjáratban a Suzuki Splash sem drágább, amely lényegesen komolyabb és tágasabb autó.

2005-ben a Toyota, a Citroën és a Peugeot szép sorban bemutatta műszakilag azonos, formailag eltérő és egyazon üzemben gyártott kisautóját. A C1 2005-2014 között, három és öt ajtóval készült a csehországi Kolinban a Peugeot 107 és a Toyota Aygo mellett. 2008-ban volt kisebb, 2012-ben nagyobb modellfrissítése. A paletta alján álló C1 felszereltségéhez viszonyítva nemigen volt olcsóbb a C3-nál (ami az Aygóra és a Yarisra is igaz), így itthon nem terjedt el. Annál érdekesebb a Citroën C1 a használtautó-kínálatban, mert egyszerű technikája és takarékossága tuti tippé teszi a kevés pénzből fenntartható autók között.

A tulajdonos véleménye: Kránitz Balázs, Citroën C1 1,0, 2005, 144 400 km

Lassan tíz éve, újonnan vettem a C1-est, amely nagyon bevált. Kifejezetten szeretem az autóban, hogy egyszerűsége dacára van benne valami franciás báj. Napi 40 kilométert ingázok vele Budapesten illetve Szombathelyre járok vele haza a fővárosból. Fogyasztása 5,5 liter százon, ami városban is alig megy feljebb.

Mindig ugyanabba a márkaszervizbe viszem az autót, ahol áfával és az összes más adóval 975 forintos izzócserét néha grátisz is elvégzik, mert jobb elöl nehéz boldogulni vele. 92 000 km után kellett négy fékbetétet és elöl az egyik féktárcsát cseréltetnem, az anyag 44 ezer, a munkadíj 13 140 Ft volt. Beázás az én autómban a csomagtérnél fordult elő, a vészvillogó kapcsolja nálam is pókhálósodik.

A kipufogódob nemrég lyukadt ki, majdnem nyolc évet kibírt, az akkumulátor még mindig az eredeti a 2005. novemberi autóban. A felfüggesztésre sincs panasz. Megjártam vele a Szeged-környéki tanyavilágot és több ezer fekvőrendőrt, de se nem kopog, se nem lóg a futómű.

Karosszéria, utastér

Olcsó, de vidám a belső tér. A helykínálat egészen jó, a szokatlanul hátranyúló ajtókon a második sorba sem nehéz beszállni, ahol tisztességesen elférni. A temérdek polc és rakodórekesz praktikus, mindennek van helye. A csomagtartó alig értelmezhető, csupán 139 literes (a háromajtósé meg csak 130).

Jó az üléshelyzet, a fürge kiskocsit nagyon könnyű vezetni

Új korában is érezhetően spórolós volt az utastér, de kevés ponton öregszik látványosan. A kemény műanyagok könnyen összekarcolódnak, a vészvillogó kapcsolója gyakran márványossá válik és az évek során kiderült, hogy a szélvédőoszlophoz tövéhez túl közel tervezték az ajtóbehúzót. Ettől rövid az erőkar, az ajtók becsapásához sokan megrántják a behúzót, amely a strapától szétesik vagy eltörik.

Kidolgozási hiba a beázás. A víz az első ajtóknál juthat be, de nagy eső után nedvesedhet a csomagtartó is. A hátsó lámpák úgyszintén képesek beázni, mert elöregszik alattuk a szigetelés. Ezt a szivacsréteget a lámpát tartó csavarok oldása, a hátsó lámpa leemelése után ki kell venni és a lámpát házilag, ablaktömítővel szigetelni. A távirányítós központi záras autókban ez nem gond, de a zárak néha nehezen járnak.

Előfordul beázás a hátsó lámpánál

Ritkán, de rábukkanhatunk pörsenésre az első ajtókon. Az ablakkeret melletti fémfelületen talán a hegesztési pontok tökéletlen korrózióvédelme miatt jelenhet meg a rozsda.

Fogyasztás, motorok

Elvileg kétféle motorból áll a kínálat, de az 54 lóerős 1,4 HDi hiányzott a hazai kínálatból, a dízel szürkeimportos autókban fordulhat elő. Szinte kizárólagos szerepű az egyliteres benzines, amely többszörös kategóriagyőztes volt az Év Motorja választáson. A háromhengeres motor egészséges nyomatékával szinte repíti az alig 850 kilós autót és fogyasztásától szem nem marad szárazon.

Négycsillagos törésteszt, stabil futómű, fürge motor: a C1 aktív és passzív biztonsága ma is vállalható

Autópályán a 160 körüli padlógázt is 8 literrel tolerálja százon, a reális városi fogyasztás 5,5-6,0 liter közötti, országúton osonva 4-4,5 literrel megtehetünk 100 kilométert. Aki nem figyel oda, az is eljár 5 literrel városon kívül. A dízel takarékosabb, de nem sokkal. Országúton fél, városban egy litert érdemes levonni a benzines számaiból. Mivel részecskeszűrő nélküli a dízelmotor, a rövid utakon sem hígul gázolajjal a motorolaj, de a HDi ezzel együtt nem szereti a hidegen megtett, 5-10 kilométeres utakat, pláne a még rövidebbeket.

Karbantartás, kötelező szervizek

Évente egyszer vagy 15 ezer kilométerenként kell karbantartásra vinni az autót. Olajból 5W30 vagy 10W40-es használható, utóbbi olcsóbb és megfelel a motornak. Az olajcserék mellett 30 ezrenként van nagyobb átvizsgálás a pollenszűrő és a fékfolyadék cseréjével, ekkor érdemes a dobfékeket is ellenőriztetni és ha kell, kitisztíttatni.

Porszáraz minden, olajfolyásnak nyoma sincs. Enyhe olajfogyasztás mérhető a 144 ezret futott motoron

60-120-180-240 ezer kilométer megtétele után van nagyszerviz, pollenszűrő-, gyújtógyertya- és fékfolyadékcserével. 90 ezer kilométer után érdemes megnézetni a szelephézagot, mivel a derék japán márkák még mai is képesek hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés nélkül ontani az autókat és a technikát ugye a Toyota tervezte. Ez bő két munkaórányi feladat, a vezérlés megbontásával oldható meg.

Szervizmunkák és alkatrészek irányadó árai

10W40 motorolaj 3300 Ft/liter
Motorolaj és olajszűrő cseréje, munkadíjjal (15 000 km után) 25 000 Ft
Légszűrő 6000 Ft
Első fényszóróizzó cseréje 980 Ft
Első és hátsó fékbetét, pár 17 200
Első féktárcsa, db 27 100

Forrás: saját gyűjtés Citroën márkaszervizekből. Figyelem! A márkaszervizek különböző kedvezményeket adhatnak a megadott árakból.

Jellemző hibák

A francia Aygo is hozza a Toyoták megbízhatóságát, nagyon kevés bizonytalan pont van a konstrukcióban. Az egyszerű technika kiemelkedően jól viseli a strapálást. Amivel baj volt, az a hűtőközeget eresztő vízpumpa, amit a Citroën az autók visszahívásával korrigált.

Városban sem lépi túl a benzinfogyasztás az 5,5-6 litert százon. A C1-nek megkérik az árát, sok belőle a légkondi nélküli kivitel

Szervizakciót igényelt az önindító, mert indítózás után az önindító nem mindig állt le és vált le a járó motorról. A megoldás a behúzómágnes áramkörébe épített utólagos relé lett. Mivel az autók vagy utólag, vagy már a gyártáskor megkapták ezt a relét, a használtautó-piac C1-es Citroënjeit a gond nem érinti.

A benzines motorok kiválóak, nemigen lehet bajuk. Néha a vezérműlánc csattoghat a tömpe motorházfedél alatt, de ez sem veszélyes. A dízelek a turbófeltöltőnél ereszthetik az olajat és ha mind a négy injektort ki kell rajtuk cserélni, az több mint félmilliós kiadás, de erre 200 000 kilométer után is kevés a példa.

Nagyon strapabíró a hajtáslánc, a futóműre sincs panasz

A futóműről csak jót mondhatunk. Az egyik nagy fővárosi Citroën-márkaszervizben megkérdezett munkafelvevő maga is C1-gyel jár, mert az autónak úgy ahogy van, nagyon kevés baja lehet. Az úr szerint a csekély rugózatlan tömegnek is szerepe van abban, hogy a felfüggesztés ennyire jól bírja.

Használtautó-piac: nem olcsó a Citroën C1

Igen kevés autót találni, amely ne a nagyvárosi darálóban futott volna, pár kilométeres távokat, elhanyagolt utakon. A kedvezőtlen üzemeltetési körülmények miatt a jellemzően alacsony futásteljesítmény nem jelent egyet pompás állapottal.

850 ezer forint körül induló árával használt autóként a Citroën C1 aránytalanul drágának tűnhet. Hasonló évjáratból nemhogy C3-ast, FIAT Puntót vagy Hyundai Getzet, de Ford Fiestát is kapni ennyiért, vagy olcsóbban.
 

Többnyire 80-150 000 kilométerrel várnak vevőre a használt autók, de ez a C1 292 ezer kilométert futott. Nyugaton is sok autóból hiányzik a klímaberendezés

A kereslet ilyen magasra árazza az apróság rendkívül csekély fogyasztását és megbízható technikáját. Az ökölszabály szerint a négyéves autók újkori vételáruk feléért mennek el, tehát a C1 értéktartása átlagon felüli, még a kisautók átlagánál is jobb.

Mivel a Citroën C1-ből a használtautó-választék nagyon szegényes, a vele azonos technikájú a Toyota Aygót és a harmadik ikret, a 107-es Peugeot-t is érdemes bevonni a keresésbe. Nem nagy fogás nyugatra menni érte. Németországban 625 000 forintnak megfelelő 2000 eurótól hirdetik a legolcsóbbakat, de az egyiknél csúnyán járó motorról, a másiknál csúnyán rozsdásodó, javítatlan horzsolásról ír a hirdető és ott is belefutni klímaberendezés nélküli autókba, amiknek elég magas az aránya a magyarországi kínálaton belül.

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Jó kis csettegő.

    Aki kevesebbet akar költeni, 300-350 körül a B Corsa 98 utáni 1 literes 3 hengerese is hasonló.

    Az nem odafigyelve is vezethető 5 liter körül országúton, nekem kizárólag 2-3 kmeken városban 6,5öt kajál. Hátránya a csúnya motorhang és az hogy 2 embernél nagyobb terhelésnél kínlódik a kis motor. Vásárláskor a rozsdára kell odafigyelni, amúgy nagyon olcsó fenntartani is.

  • Guillotinee

    Hogy lehet csak az egyik féktárcsát cserélni?

  • Specialized78

    Nos,akkor majdnem annyit eszik,mint az én A Vectrám.Csak az ugye 3 kategóriával nagyobb.:))

  • CoIie

    A válasz egy kérdésben van: hogyan lehet csak az egyik defektes abroncsot cserélni?

  • Guillotinee

    Colie!

    Persze h lehet egyenként cserélni csak nem sok értelme van.
    Azért mert ha az egyik elkopott valszeg harosan a másik is elfog ráadásul félrehúzhatja az autót erős fékezéskor.

    Tárcsát és betétet párban szoktak cserélni az esetek 99%-ban

  • CoIie

    Nincs ott probléma, ha szakszerű a javítás.
    Egyébként minden páros alkatrészt mindig, minden esetben egyszerre kellene cserélni a párjával, ami egy nonszensz. (Persze a végét járó alkatrészeket, mindig párban cserélik, de nem ilyenekről beszélek, hanem az egyedi, félrekopott, anyaghibás, vagy más hibásakról – erre írtam a defektet.)

    Ráadásul ott a pazarlás, mint ‘műfaj’, ami ugye nem divatos manapság, kerülendő, nem csak ‘zöldeknek’. Túl sokan vagyunk már a bolygón ehhez!

  • Guillotinee

    “Elhasználódás:
    A tárcsákat ki kell cserélni, ha vastagságuk az elméleti határérték alatt van ( az elhasználódás határa a teljes tárcsa 10 %-a , szellőzés min. 2 mm.), ami a tárcsa élére a MIN. TH mellé van gravírozva és a katalógusban meg van adva.
    Javaslat:
    A féktárcsát a betét cseréjekor ellenőrizni kell. Ajánlatos a maximális fékhatás elérése érdekében a betét és a tárcsa egyidejű cseréje. Az új tárcsát és a betéteket 200 km-en át be kell járatni.
    Fontos
    A tárcsákat feltétlenül párban kell cserélni, hogy elkerüljük az oldalanként eltérő fékezést.”

  • Guillotinee

    Ezt csak egy vidéki szakszervíz oldalán találtam 3perc alatt!

  • Guillotinee

    Colie!!

    A különbség az hogy ez az alkatrész élet halál kérdésben dönthet.

    Nem arról van szó hogy nem szimmetrikus vagy az ablaktörlő lapátok különböző típusúak.

    Természetesen ha korai rendellenes kopásról van szó akkor elfogadható hogy csak az egyik oldalon cserélik,csakhogy ez 92 ezer km után történt.
    Akkor pedig illett volna már mind a két tárcsát cserélni ha addig nem történt meg.

  • CoIie

    Ritkán halnak meg szakszerű javítástól, de ha te úgy érzed javíttasd duplán, dupla anyaggal, dupla munkadíjjal. Megértem a “halálfélelmet” a szokásoktól való eltéréstől – többen vannak így, főként a ‘civilek’, a laikusok. Ezt használják ki bizonyos műhelyek, misztifikálnak, önös szabályokat alkotnak, nem is megy rosszúl nekik…

  • Guillotinee

    Colie!

    Úgy látom laikus és dilettáns itt te vagy.

    Láttál már elkopott vállasodott tárcsát?

    Szted jó az ha 98.000km után elöl csak az egyik oldalon cserélik vadi újra a betéteket a tárcsával együtt??
    Szerinted ez szakszerű javítás?
    Ez nem javítás hanem csere de.annak is kevés.

    Ok!

    Nincs több kérdésem.

  • Guillotinee

    Egyébként pont nemrég volt egy cikk ezen az oldalon arról hl,hogyan okozott halálos balesetet egy teherautó mert félrehúzótt fékezéskor.
    Fék,kormány soha ne legyen elhanyagolva.

  • CoIie

    Spórolni mindenen lehet, ahol reális. A féken is! Mindenen!
    Pazarlás szükségtelen alkatrészekre, munkaórákra költeni.
    Én több helyen találkoztam elég szemtelen lehúzással, soha nem bízom meg többé senkiben! Sajnos az autószerelő/kereskedő/stb. szakma lehúzta magát azon a bizonyos helyen… Most ott vannak a sz@rban. Ez van.

    Ha jók a tapasztalataid, akkor szerencsés vagy, vagy túl jól csinálják a lehúzást. Esetleg te magad vagy az autós szolgátató, űgy megértem az egészet…

  • Guillotinee

    Colie!

    Spórolni mindenen lehet csak van amin nem érdemes!

    Kétségeim vannak egy olyan ember hozzáértése felől aki egy elhasználódott féktárcsa cserét egy defektes gumiabroncs cseréjéhez hasonlít.

    Ja és én sem bízom semmilyen szolgáltatóban ezért csinálok mindent amit lehet én magam.Ezért ritkán fizetek munkadíjat és ezért tudom azt is, hogy nem érdemes egy oldalon cserélni se tárcsát se betétet.

    Te is tégy ahogy jónak látsz.

    Jó éjszakát,jó utat!

  • CoIie

    Igazad van, mindig úgy teszek, ahogy jónak látom.
    (Egyébként önt¤k¤nbökhetném magam.)

  • Paccar

    Negatívumként írja a szerző hogy nem hidrotőkés a motor. SZerintem meg ez pozitívum, mivel nincs vele gond. A hidrotőkékkel több a gond, elkoszolüódnak, aztán csattognak, lehet cserélni, vagy tisztogatni. A Toyota lapkás hézagolására meg kb 100e kmig rá se kell nézni. A Hondánál csavaros a hézagállítás, ezt egyszerűbb állítani, de sűrűbben kell nézni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.