A-osztály: Félmillióért valódi csillagot?

Használt Autó - Mercedes A-osztály

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.03.12. 07.00

A Mercedes 1997-ben merész újításként dobta piacra a meglévő modellektől tökéletesen eltérő A-osztályt. A kategóriateremtőnek is nevezhető magas építésű, fronthajtású mini egyterű óriásit szólt, egyrészt praktikuma, másrészt a márkától szokatlan stílus miatt.

Röviden – Mercedes A-Osztály W168 (1997-2004)

Mi ez?

A Mercedes merész húzása, egy fronthajtású, mini egyterű, érdekes technikai megoldásokkal, tágas belső térrel
Mennyibe kerül? Az árak félmillió forintról indulnak, a legutolsó szériás, jól felszerelt példányokért 1,3-1,5 milliót kérnek.
Melyik motor jó bele? Az 1,6 literes 103 lóerős benzinmotor passzol leginkább az autó karakteréhez, de az alacsony étvágyú, 170 CDI dízel is népszerű
Mi van helyette? Közvetlen konkurensként az Audi A2 említhető, de ez a típus gyakorlatilag nem létezik, így ebben a korban, ársávban egyeduralkodó az A-osztály

A Mercedes 1997-ben merész újításként dobta piacra a meglévő modellektől tökéletesen eltérő A-osztályt. A kategóriateremtőnek is nevezhető magas építésű, fronthajtású mini egyterű óriásit szólt, egyrészt praktikuma, másrészt a márkától szokatlan stílus miatt. A W168-as kódjellel gyártásba kerülő A-osztály legnagyobb erénye a szerény méretekben rejlő tér maximális kihasználása. 3,6 méteres hossza ellenére komoly, kompakt autókat megszégyenítő űrt rejt a Steve Mattin tervezte karosszéria.

2001-ben ezt a hatást a ráncfelvarrással megjelenő Lang kivitel fokozta tovább, az alapváltozatnál 17 centiméterrel hosszabb tengelytáv konferenciateremmé növeli a tologatható hátsó üléssort. A kívül szinte észrevehetetlen frissítés ezen felül tovább javított anyag- és gyártási minőséget hozott, avagy itt is igaz a használtautó-vásárlók örök tanácsa: mindig keresd a fiatalabb, gyerekbetegségektől kevésbé szenvedő példányokat!

Apró és praktikus

390 literes térfogatával a csomagtartó nagyobb az alsó középkategória átlagánál, ráadásul az az 1:2 arányban osztott hátsó ülés összecsukásával és kivételével bővíthető. A hátsó üléspad az első ülések mögött többféle távolságban rögzíthető, ami szintén alkalmas a poggyásztér növelésére, és ha minden trükköt bevetünk egészen elképesztő, 1930 liternyi tér áll rendelkezésre. 

Jávorszarvas! A kikerülési teszten történt borulás óta mindenki ezzel az állattal köti össze a négy csillagos euroNCAP eredményt elérő típust.

Ez pedig azt jelenti, hogy két utas mellé még akár két kerékpár is beszuszakolható, ami egész hihetetlen mutatvány az autó külső dimenzióit nézve. Nagyvonalú helykínálata javarészt a szendvicsszerkezetű padlólemeznek köszönhető, amely megoldás ebben a Mercedes típusban debütált. Ennek okán tökéletesen sík padló növeli a praktikumot belül, az ülőhelyzet magas, jó a rálátás a környezetre és a forgalomra. Más apróságot is befolyásol a szendvicspadló: a biztosítéktábla, és az akkumulátor is a két lemez közti titkos rekeszbe került a jobb első utas lába alá, így ezeket nem érdemes a megszokott helyeken keresni.

A fő érv a megoldás mellett mégis a biztonság volt. Az építésmódnak köszönhetően, egy baleset következtében a motor az utascella alá csúszik be, így az ütközés energiája nem érinti közvetlenül a bent ülőket.

Hátránya a (már említett) kilátásnál előnyt jelentő magas üléspozíció, ami alacsony termet, vagy nehezebb mozgás esetén megnehezíti a ki és beszállást, valamint növeli az autó magasságát, ami így könnyebben dől, és érzékenyebb az oldalszélre. Apropó dőlés, sokaknak pont emiatt emlékezetes a Mercedes A-osztály, ugyanis egy svéd magazinnak sikerült felborítania az autót a szokásos, nagy sebességű kikerülési manőverrel, a jávorszarvas teszttel. 

A vaskos küszöb árulkodik a szendvicsszerkezetű padlólemezről. Alkalmazását a biztonság indokolta, de végül mégis kihalt a megoldás

Ezt követően a Mercedes felfüggesztette a típus árusítását, amit csak a futómű újratervezése, és az alapkivitelhez is kínált ESP menetstabilizáló rendszer beépítése után indítottak újra. A módosítások áldásos hatásaként elmúlt a borulásveszély, és 1998-ban négycsillagos minősítést kapott a rövid orrú A-osztály, amelyet előbb négy, később hat légzsákkal kínáltak alapáron. 


A  jávorszarvas-fiaskó javítása azonban megkövetelte a maga árát, az átdolgozott futómű sokkal feszesebb hangolást kapott, így a márkától idegen, keményen pattogó karaktert mutat az A-osztály, valamint a hasmagasság is csökkent, így óvatosan kell átkelni a hízottabb fekvőrendőrökön.

Motorok, felszereltség

A legjobb választás kétségkívül a képeken szereplő autóban is dolgozó 1,6 literes 103 lóerős benzinmotor. Kisebb testvére az 1,4-es, hengerenként kétszelepes 84 lóerős épp elég a városi, rövidebb utakhoz, de a szélesebb körű használathoz az erősebb, nyomatékosabb blokk javallt.

Egyszerű a műszerfal, vízhőfok jelző nincs, és ebben az esetben a fordulatszám mérő sem funkcionál

A ritka, erősebb benzinmotorok nem illenek az autó karakteréhez, ESP ide, kemény futómű oda, azért egy ilyen magas építésű autóban nehéz kihasználni az A 210 kivitelben rejlő 140 lóerőt. A takarékoskodni vágyóknak akad dízelmotor is, mind 1,7 literes 60-95 lóerővel, kissé zajos viselkedéssel.

Átlagfogyasztás motorvariánsokra lebontva (a Spritmonitor.de adatai alapján)

Benzinesek

1.4 (84 LE) – 7,71 l/100 km
1.6 (103 LE) – 7,86 l/100 km
1.9 (125 LE) – 8,54 l/100 km
2.0 (140 LE) – 8,99 l/100 km


Dízelek


1.7 CDI (75 LE) – 5,56 l/100 km
1.7 CDI (95 LE) – 5,89 l/100 km

Korabeli márkatársaihoz hasonlítva a műszerfal és a kezelőszervek is eltérnek a Mercedes hagyományoktól. Lábbal taposható rögzítőfék helyett hagyományos kéziféket találunk, a műszerfal rendkívül egyszerű. A digitális kilométer-számlálón kívül a sebesség a fordulatszám, valamint az üzemanyagtank állapotáról győződhetünk meg. 

Jeremy Clarkson is kipróbálta, és nem, nem borult fel vele!

Talán egy hőfokjelzőt még besuvaszthattak volna valahová. Tipikus vonás viszont, hogy egyetlen bajuszkapcsolót találunk mindössze a bal oldalon. Ez szolgál irányjelzőként, valamint a végét tekergetve kapcsolhatjuk az ablaktörlő funkcióit. Ülései ránézésre, és tomporvizsgálat alapján is inkább a vékonyabb hölgy utasokra lettek méretezve, dokkmunkás felsőtesttel rövid, városi utakon marad kielégítő a komfortérzet.

Mit, mennyiért?

1997 és 2004 között 1,1 millió első generációs A-osztályt adtak el, így mondhatjuk, hogy kategóriájában sikeres, elterjedt típusról van szó, amit a használtautó-piacon betöltött szerepe is híven tükröz.

Jelenleg 380-400 eladó darab keres gazdát, a még hazai regisztrációra váró, külföldi papírokkal rendelkező kocsikat 4-450 ezer forintért kínálják, a magyar műszakival rendelkező Mercedesek pedig 550 000 forintról indulnak. 1,3-1,5 millió forint jelenti a kínálat másik végét, ezért az összegért jól felszerelt (Avantgarde) hosszított tengelytávú, esztétikailag is kifogástalan autók között válogathatunk.

Dízel és benzines körülbelül azonos arányban található, legnépszerűbbek az A 160, A 170 CDI típusok, kétliteres benzinesből mindössze egyetlen darabot dobott fel a kereső. 

Az autó igazi előnye innen nézve mutatkozik meg igazán, ránézésre nem hinnénk, hogy alapállapotban már 390 literes a csomagtartó, ami akár 1930 literig bővíthető

Válogatni tehát van miből, és kell is, mivel a megbízhatósági felmérések (JD Power, Wich? Car Magazin) listáin nem szerepel kiemelkedően a típus. Utóbbi, angol sajtóorgánum 219 típusból álló listáján a 207. helyen végzett az A-osztály, 90 000 megkérdezett olvasó véleménye alapján. Ez persze csak érdekes adalék, az ADAC Német Autóklub körül kirobbant botránysorozat is jól mutatja, hogy a nagy szervezetek által felállított listák hitelessége is erősen megkérdőjelezhető.

Annyi biztos, hogy a típusnál nem árt némi extra óvatosság, javítási költségei magasabbak egy átlag kompakt autóénál, és a munkadíjat tovább növelheti a különleges felépítés. A biztonság jegyében döntve, mélyre beépített motorhoz, és alkatrészeihez körülményes hozzáférni, így a más típusoknál gyors rutinmunkának számító feladatok is több munkaórát emészthetnek fel.  

A-osztály: Félmillióért valódi csillagot? 1

A hosszított Lang verzió már elnöki kényelmet nyújt lábtér tekintetében a második üléssorban utazóknak.

Vásárláskor mindenképp kerüljük el a lamellás tolótetővel szerelt kiviteleket, ezek gyakran meghibásodnak, beáznak, és a javítás sem hoz mindig tartós gyógyulást. A fotózáshoz használt Mercedes A 160 jelenlegi tulajdonosánál még csak egy lehalt generátorral, és a kókadva fekvő fordulatszámmérővel okozott bosszúságot, ezeken túl problémamentesen szolgál, túl a 200 000 kilométeren.

Szavazás

Jó vétel használtan a bébi-Mercedes? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Opelfan

    Nekem biztosan nem kellene. Egy 160CDi-t próbáltam egyszer, darabosan járt és harmat gyenge. Pozitívum, hogy kényelmes a ki-beszállás. Nem tudom miféle szakértői cikk ez, ahol említést sem tesznek arról, hogy ősi ellensége ennek a kisautónak a rozsda. A küszöbökön, ajtókon… bármihez kell a motornál hozzányúlni ki kell venni belőle a motort bölcsőstől, illetve a motorról kell leemelni a kasznit… nagyon jó autó ez főleg annak aki a szerelésére specializálódott.

  • Guevara

    Ne tévesszen meg senkit az autó elérhető közelségbe került ára, a legkisebb Benz továbbra sem a kispénzű álmodozók autója. Szervizköltsége és néhány alkatrész ára komoly gyomrost tud bevinni a “nem eléggé felkészült” tulajdonosnak.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.