Toyota Avensis – A megbízhatóság szobra?

Használtautó-tesztek - Toyota Avensis (2003-2009)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.06. 16.30

Megdőlni látszik a Toyoták elpusztíthatatlanságáról szövődött legenda, de eleve botor dolog hinni ilyesmiben, főleg a használt autók között válogatva.

Röviden – Toyota Avensis T25 (2003-2009)
Mi ez? A középkategóriás Toyota Avensis második generációja.
Mennyibe kerül? Az árak 1,4 millió forintról indulnak, a friss példányokért 3-3,3 milliót kérnek.
Melyik motor jó bele? Hosszú utakra a 2,2 literes D4-D dízel javallt, bár a részecskeszűrő-NOx-semlegesítő egységnek volt elég baja. Benzinesből az 1,8-es a jó, mivel érzésre nem gyengébb a kétliteresnél, de kevesebbet fogyaszt.
Mi van helyette? A választék bőséges: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, mindenféle karosszériával és motorral

Összehasonlító tesztet ritkán nyernek Toyoták. Ez igaz, ha belelapozunk a német sajtó termékeibe, de az itthoni tapasztalatok sem mutatnak mást. Mindig akad olyan ellenlábas, amelyiknél több kütyüt zsúfolnak az utastérbe vagy látóideget simogató vonalvezetést kreálnak a tervezők, esetleg jobb a vezethetősége. A Toyoták stabilan a középmezőny autói, de vajon behozzák-e a lemaradást, ahogy gyűlnek a kilométerek? Lehet első a használt autók között? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben, egy használt Toyota Avensissel a főszerepben.

A többiekről lepattan a máz, vedleni kezdenek a műanyagok, elhalnak a komoly összegért belapátolt extrák, jönnek a kiolvasásra váró hibakódok. Ellenben a 2003-2008 között gyártott Avensis még megcsillantja a japán ipar azon korszakát, amikor nem voltak hajlandóak megbarátkozni a tervezett elavulás fogalmával” – írná cikkeink alá egy igazi japánautó-hívő, de vajon tudja ezt még a Toyota? Van igazságtartalom a legendás történetek mögött?

Modelltörténet

2003-ban mutatták be, a franciaországi dizájnrészlegnél rajzolt típus megjelenése sokat javult elődjéhez képest, de megmaradt konzervatív, tömegbe vegyülő középkategóriás autónak. Ez a generáció már teljes egészében Európában készült, szedán, kombi, liftback és Verso kivitelben. Motorjait tekintve gazdag a választék, összesen három dízel és négy benzines egység fordulhat elő a használtautó-piacon kapható Toyota Avensisek orrában. Az 1,6 literes az alapváltozat, a legelterjedtebb benzines az 1,8 literes VVT-i, 129 lóerővel, de előfordul a tesztelt autóban is szolgáló kétliteres, 147-150 lóerős kivitel. A 2,4 literes, 163 lóerős itthon ritka, magas fogyasztása miatt nem ajánlott vétel az automata váltós autó.

Toyota Avensis – A megbízhatóság szobra? 1

A D-4D dízelek szintén népszerűek, a Toyota ekkor ismerte fel és kezdte kiszolgálni az Európára jellemző gázolajimádatot. A 2,2 literes 150-177 lóerős motorok csendes járással és bő nyomatékkal (310 illetve 400 Nm) tűnnek ki a tömegből, ahogy a szerényebb teljesítményű (116-126 LE), kétliteres kivitelek is mindig meggyőzően szerepeltek a teszteken. Főképp a modernebb, 2007-ben bevezetett erősebb kivitel, 300 Nm nyomatékkal.

Biztonság terén nagyot lépett előre a második generáció, az Euro NCAP töréstesztjét 34 ponttal és ötcsillagos értékeléssel zárta, ami az addig tesztelt típusok között a legjobb eredménynek számított. Ez többek között a térdlégzsákok bevezetésének volt köszönhető, így összesen hét légzsák védi az Avensis utasait.

2006-ban a típus nagyon enyhe ráncfelvarráson esett át, ekkor az összes motor láncos szelepvezérlést kapott, a visszapillantó tükrökben megjelentek az indexek, majd három évvel később, 2009-ben mutatkozott be az utód a Párizsi Autószalonon.

Belső, térkínálat

Az Avensis 2003-as megjelenésekor kellőképp a sajtó szájába rágták a Lexus-rokonságot, és meg kell hagyni, nem a levegőbe beszéltek a japánok. A legtöbb teszt kitér a jó minőségű beltérre, ami a képeken szereplő 2008-as darabnál, 270 000 futott kilométer után is tisztességgel tartja magát.

Kopott a kormány, nehezen nyílnak a tárolórekeszek, ennyi hibát találtunk a beltérben az összhatás ma is barátságos, egy Toyotát nem egyszerű küldetés lelakni

Fényesre kopott a kormány, a varrás megadta magát a vezetőülés legérzékenyebb pontján, a középkonzol tárolórekeszei nehezen nyílnak: mindössze ennyi kárt hozott az elmúlt évek intenzív használata. Minden extra működik, az elektromosan állítható ülésektől kezdve az érintőképernyős központi kijelzőig és a korra jellemző, műszerfalból előpattanó pohártartó is feszes kötelességtudattal teszi a dolgát.

A leginkább meglepő viszont, hogy ennyi kilométer után is masszív benyomást kelt, csálé illesztéseket, kipattant, elrepedt elemeket alapos vizsgálattal sem találtunk a zörgésmentes, csendes belsőben. Ebben a kategóriában közepesnek mondanánk a térkínálatot, tehát vannak a használt Toyota Avensisnél tágasabb konkurensek, de ez nem azt jelenti, hogy F1-es pilótákra szabták volna a belső teret. Két 185-190 cm magas utas kényelmesen elfér egymás mögött, sőt a kombiban a hátsó fejtér is bőséges.

Bőséges fej és lábtér, a 190 centiméter magas sofőr így fér el maga mögött

520 literes csomagtere 1500 literig bővíthető, ezek az értékek pedig szintén elmaradnak a kategória legjobbjaitól, de jól használható, és szépen kárpitozott az Avensis hátsója.

Vezetés, fogyasztás, árak

Sosem volt kanyarkirály, a Toyota Avensis mindig a szürke eminenciás autós szinonimája marad, de azért ezzel a második generációval némileg javult a helyzet. Ez nagyban köszönhető a hátul kettős keresztlengőkaros konstrukciójú futóműnek, valamint a már említett, komoly teljesítményre képes dízelmotoroknak.

A kétliteres benzines sem teljesít épp rosszul, fénykorában az Avensis 9,1 másodperc alatt érte el a százas tempót az Euro 4-es besorolású motorral. Jelenlegi tulajdonosánál semmilyen probléma nem fordult elő, a túlzott olajfogyasztás jeleit sem fedezték fel a 300 000 kilométer felé masírozó blokknál.

Bár problémamentes, a hosszú utakhoz mégis jobban illik a takarékosabb dízel, főképp a hatsebességes váltóval társítva. Jelen autóban az ötfokozatú egység szolgált, ami autópályán némileg magasabb fogyasztással érezteti hatását, a Spritmonitor.de 8,87 literes átlagot ad meg, a minimum érték pedig 7,04 liter, tehát aki ezzel a motorral hatliteres átlagot ad elő, az valószínűleg lódít.

A 2,2 literes dízel 150 lóerővel viszont már 6,5 litert mutat a nagy népi német fogyasztásnaplóban, a 177 lóerős pedig 7,33 litert kér száz kilométerenként.

Átlagfogyasztás motorvariánsokra lebontva (a Spritmonitor.de adatai alapján)

Benzinesek

1.6 (110 LE) – 7,50 l/100 km
1.8 (129 LE) – 7,93 l/100 km
2.0 (147 LE) – 8,87 l/100 km
2.4 (163 LE) – 10,04 l/100 km


Dízelek


2.0 D-4D (116 LE) – 6,41 l/100 km
2.0 D-4D (126 LE) – 6,50 l/100 km
2.2 D-4D (150 LE) – 6,78 l/100 km
2.2 D-CAT (177 LE) – 7,33 l/100 km

Nem ez a kétliteres a legjobb választás, 147 lóerejéhez fokozott étvágy társul, az 1,8 literes benzines motor tökéletesen elég a mindennapi közlekedéshez, fogyasztása pedig alacsonyabb

A használtautó-kínálatban Toyota Avensis után kutatva elővehetjük finnyás énünket, hiszen legalább kétszáz eladó darab között válogathatunk. Az indulóár a legöregebb, már 10-11 éves autók esetén 1,4 millió forint, de a bőrös-navis-kétzónás digitklímás-tempomatos, 177 lóerős fiatal dízelek még 3-3,2 millió körül kerülnek fel a hirdetések közé. Egyértelmű a dízelek fölénye, a kétszáz eladó darab kétharmada gázolajt kér a kútnál, benzinesből sokkal szűkebb a kínálat.

A számok megmondják!

Némileg ellentétes eredményekre bukkanunk, ha alámerülünk a nagy hibaindex-archívumban. A német Dekra felmérése alapján még 100 000 kilométer felett is hibamentességet igazolnak az autónak a műszaki vizsgáztatók.

A GTÜ táblázatában szintén kiemelkedő helyen szerepel a Toyota Avensis, 2011-ben kiadott adataik alapján csak a Lexus IS előzte meg a márkatárs Avensist a 8-9 éves autók között. Viszont a fiatalabb évjáratoknál már lejjebb csúszott a Toyota, megelőzte a Saab 9-3 és az Audi A4, így negyedik helyre került az Avensis.

A kombi hét centiméterrel hosszabb a négy illetve ötajtós kivitelnél

A J.D. Power and Associates németországi újautó-vásárlókkal végzett ügyfél-elégedettségi felmérésében még 2005-ben hódított a fiatal Avensis, ezekben az években a Toyota egymás után negyedszer érte el a legmagasabb pontszámot az ügyfelek elégedettsége alapján, 1000-ből 858 ponttal. Hétből öt kategóriában Toyota modellek végeztek az élen, a középkategória trófeáját az Avensis kapta.

Viszont az ADAC hatalmas tesztje már hanyatlást mutat, a 2003-2008 között gyűjtött brutális méretű adatbázis indexei folyamatos minőségromlást mutatnak. A középkategóriában csak a hatodik helyre fért be a típus, igaz, előtte csak német márkák végeztek, a Mercedes C-osztállyal az élen.

Ám ezek a felmérések annyira hitelesek, mint egy választás előtti közvélemény-kutatás a vidéki kiskocsmákban vett minták alapján. A Toyota Avensis hírnevét igazán a visszahívások tépázták meg. Több alkalommal is érkezett levél a tulajdonosokhoz, hogy mihamarabb keressék fel a legközelebbi márkaszervizt egy-egy alkatrész hibalehetősége végett.

A bőrülések egész jól tartják magukat, csak a varrás engedte el magát a vezetőoldalon

A típust érintő visszahívások

2003 -Összesen 1 550 autót hívott vissza a gyár, a blokkolásgátló rendszer esetleges, vészfékezésnél bekövetkező hibája miatt.

2003 -A Toyota nem riad meg a tömeges visszahívásoktól sem, de a kis szériában előforduló hibákat is kezelik. Ilyen a függönylégzsák 29 autót érintő hibája, amit a nem megfelelő összeszerelés okozott.

2006 – Magas olajfogyasztás a 2005 júliusáig gyártott 1,8 literes VVT-i benzines motoroknál.

2010 -Világviszonylatban több millió, hazánkban több tízezer autót hív vissza a szervizeibe a Toyota a beragadó gázpedál problémája miatt, köztük a 2008. november és 2009. december között gyártott Avensiseket is. Az érintett járművekben előfordulhat, hogy a gázpedál benyomott állapotában megragad vagy lassan tér vissza az alaphelyzetébe.

2011 -Az Avensis modellek közül a 2,0 és 2,4 literes hengerűrtartalmú benzines modellekre vonatkozik az újabb visszahívás, azokra, amelyek 2000 júliusa és 2008 szeptembere között készültek. A beszámoló szerint az üzemanyag klórtartalma porózussá teheti az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyag-vezeték egy részét.

2012 -Bizonyos, elektromos szervokormánnyal szerelt – 1,6 és 1,8 literes benzines – Avensis gépkocsik esetében előfordulhat, hogy az alsó kormányösszekötő tengely (ez a tengely köti össze a kormányművet a kormányoszlop részét képező csuklós tengellyel) bordás részén a tengely nem megfelelő szilárdsága miatt a foghézag megnő, idővel a bordás rész elkopik. A márkaszervizek költségmentesen végezték az érintett járművek ellenőrzését és az alkatrész cseréjét.


Ezt a hosszú listát látva megdőlni látszik a Toyoták elpusztíthatatlanságáról szőtt legenda, de eleve botor dolog hinni ilyesmiben, főleg a használt autók között válogatva. Legyen bármilyen jó egy felmérés mutatta eredmény, vagy riasztó a visszahívások száma, vásárlóként mindig a kiszemelt darab állapota, előélete a legfontosabb. Kételkedj és kérdezz, még egy Avensis esetén is, és ha a megfelelő válaszokat kapod, akkor egy megbízható, kényelmes, komoly méretű belteret kínáló autó kerülhet a birtokodba.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ezek olyan visszahívások amik alapvető biztonságot érintenek vagy komolyabb kárral járó lerobbanást eredményeznek. Lesz még pár néhányszázezres apróság amivel nem hívták vissza. Aki olvassa a fórumokat tudni fogja :)

  • Guevara

    Mint például éppen ennél a motornál, a közvetlen benzinbefecskendezés miatt a szívószelepek és szívócsatornák elkokszolódnak, jócskán lefojtva a motort.

  • zoldfulu2000

    Egyébbként egy kezemen meg tudom számolni azokat a (nagy sorozatban gyártott és nálunk kapható) toyotákat amelyek egyálalán valamilyen szinten versenyképesek (sosem értettem az eladási számaikat).

    Ez pl az. De előd utód / vonalon csak a Carina E.

  • demagóg

    egy 6-os mazdához képest ez egy nagypapa autó. főleg a műszerfal és a középkonzol van elmaradva a mazdáétól.

  • demagóg

    itt a 2013-as tüv reportban 87 modell közül az avensis a 2. helyet foglalja el a 8-9 évesek közt.
    műszaki szempontból ennél nagyobb dícséret aligha kell egy modellnek…

    http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/toyota-avensis

    http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2013-8-9/308

  • polyis

    Igaz nekem Corolla Versom van a két literes diesel motorral túl a 490.000 km-en
    sajnos már egy tízezer ft-os intercooler gumicsövet ki kellett rajta cserélni rajta !!

  • Phrascarica

    “A bőrülések egész jól tartják magukat, csak a varrás engedte el magát a vezetőoldalon ”
    XD
    Tényleg jól tartják magukat, szétszakadtak, szalonnásak, össze vissza gyűrődtek és alaktalanok. Már amennyi ebből a fényképből lejött.

  • garazsgeza

    Nincs vele semmi baj,á
    Csak a gázpedál,a fék ,meg a kormány szar,
    Az 1,8 as eszi a motorolajat ,és azt ajánják?
    Lehet válogatni a széthajtott szarok között?
    Ha sok az eladó példány akkor ,azok miért adják el ha annyira jó?
    Renben van a bőrülés?
    A 25 éves kocsikban szakad szét a varrás ,emberek
    A dieselek legendásan drágán javítható denso rendzeréről mindenki hallott
    Nincs benne tervezett avulás,ez alapból szar

    Ha dieselt akarsz olasz dieselt kell venni

  • garazsgeza

    A német autó megbízhatósági ranglisták hazudnak,
    Mindenki hallott az ADAC hazugságbotrányáról?

  • garazsgeza

    Az 1,8 as motorban széttörik az olajszivattyú fogaskereke,
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:2zzge_oil_pump_lobes.jpg

  • garazsgeza

    A TÜV is hazudik,
    Megmondta a Dr.House is ,mindenki hazudik

  • Gianniz

    A 2.2-es D4D Toyota dízel nem éppen megbízhatóságáról, és alacsony fogyasztásáról híres…

  • PAlex

    270000km-nél nem gáz, ha már repedt az ülés.
    Nem csak a kor, hanem a km-ek, és ki-, be szállások száma számít igazán ilyen témában.

    Egyébként korrekt autó. Talán az egyetlen Toyota, ami tetszik a polgári verziók közül.

  • Paccar

    A vvt-t motorok a kezdetektől láncosak. És nem is kell feszt cserélgetni, mint az agyonajnározott VW TSI-knél.. Az olajfogyasztás valós probléma, de elég nagy a szórása, változó mértékben ehetik az olajat, ill természetesen vannak nem olajevősek is :) Ez függ a korábbi karbantartási színvonaltól(olajcserék, olajminőség). Egyébként ez sok más gyártónál is probléma, amit a súrlódáscsökkentésre való törekvés okoz: vékonyabb és alacsonyabb előfeszítettségű dugattyűgyűrűk, ami kisebb felületen és kisebb erővel fekszenek fel a hengerfalra. Emiatt gyengébb az olajlehúzás. DE, kérdem én: melyik gyártó rendelt el visszahívást olajfogyasztás miatt ?? A VW pl mindent igyekszik elsunnyogni, minden garanciáéért verni kell az asztalt, míg ők mossák kezeiket. Olvasgassatok bele csak az indexes TSI topikba..
    Szóval senkit ne riasszon meg a visszahívások mags(?) száma, mert ez nem azt jelenti hogy xarok a Toyoták, hanem azt hogy a Toyota léegalább törődik ezzel, míg más gyártók elsunnyogják a problémákat, és csak 5 évre gyártanak autót, utána lexarják mi van vele. Csak egy friss példa: tavaly év végén kaptam levelet visszahívásra légzsák-egység ellenőrzés miatt, 11 éves Corolla, sokadik tulajnál.
    A megbízhatóságra pedig a TÜV listát kell nézni, az ADAC az gagyi, azok akksi lemerülést is beleszámolnak, aminek nyilvánvalóan semmi köze magához az autóhoz. Konkrétan nem tudom az Avensis hanyadik a TÜVnél, de pl a rokon E12 Corolla 3-4. helyen van.. PErsze ez évjáratonként változhat, de ott vannak a top-ban.

  • demagóg
  • Paccar

    És ha a rétegmodelleket kihúzzuk a sorból, lényegében a Corolla az első, és Toyota az első 3 :)

  • demagóg

    Paccar – 2014.02.07 12:24 ÚJ

    Pontosan.
    És ugye minél korosabb egy autó, annál inkább megmutatkozik az adott modell megbízhatósága.

  • cihinho

    Visszahívásokból megítélni egy autó megbízhatóságát szerintem nem lehet. Dacianál, Fiatnál hallottatok már visszahívásról? Pedig szerintem ott sincs mindig minden rendben……

  • grobi74

    Egy ismerősömnek is van Avensise 2 literes D 4D nagyon dicséri meg van elégedve vele, volt szerencsém és már többször utaztam velük. Nagyon halk autó még 160km/h-nál is és a fogyasztásmérő 6 litert mutatott!!! Szerintem van olyan jó autó mint egy Passat, Audi, Bmw, most már értem miért a Toyota a világ legnagyobb autógyártója.

  • Kanyaró Malvin

    Kedves Garázsgéza! Ha már bedobtad ezt a linket az eltört olajszivattyúról, lehettél volna kicsit korrektebb. Ez az 1,8-as benzinesnek az emelt teljesítményű 2ZZGE (Celica, Corolla TS) verziójában fordul elő és a szócikk szerint http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_engine csak a motort visszakapcsoláskor szétforgatva adódó probléma. Ez 8200-8600 feletti fordulatszámot jelent, ami az S2000-et és a 458 Italiát vagy 911 GT3 RS 4,0-t hajtókat kivéve minden más embernek csak ábránd. Tehát az Avensis 1,8-asára nem vonatkozik. Se testem, se lelkem nem kíván egy ilyen barokkosan trottyos autót, de genyó dolog ekkorát csúsztatni!

  • zoldfulu2000

    chinho: Dacia Fiat nem árult autót az USÁban. Most hogy a FIat beszállt már van visszahívás :).

    Grobi: igenm ha neked a Passat és “egy Audi” és (gondolom itt az A4esre gondolsz, ugye?) és “egy BMW” azonos, akkor nyilván lehet velük ezt az Avensist egy napon említeni. Számomra ez a 3 autó alapvetően más, eleve nem lehet őket azonos vevői igényre nevezni. Egyébként szerintem ez az Avensis taln hangualtosabb is volt belóül mint a 2005ös Passat, sajna az utód (a most kifutó) Avensis sok tekintetben visszalépés, és ezt leginkább a toyónál láttam (pl minőségben visszalépés a harmadik Avnesis, az első Auris, a békalámpás Corolla).

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.