Különleges autó, mégis elbukott! – SEAT Altea

Használtteszt: Seat Altea 1.6 MPI (2004)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.29. 07.30

Lehet titkos tipp a SEAT Altea? Talán igen, főleg azoknak, akik a Volkswagen-csoport technikáját részesítik előnyben, de ásítási roham jön rájuk, ha meglátják a Golf ötödik generációját.

Röviden – Seat Altea (2004-még gyártásban)

Mi ez?

A németek spanyol bőrbe bújtatott, olasz stílusú egyterűje, ami tulajdonképpen nem egyterű, csak egy tágas kompakt
Mennyibe kerül? Az árak egymillió forintról indulnak, a friss példányokért 2,5-2,8 milliót kérnek
Melyik motor jó bele? Jó vagy sem, az 1.6 MPI-ből, valamint a 140 lóerős PD TDI dízelből akad a legtöbb eladó példány
Mi van helyette? Nehéz kérdés, mert az igazi egyterűek hét ülést, praktikus rekeszeket kínálnak, ami hiányzik a SEAT-ból. Talán a Volkswagen Golf Plus.

Hova sorolhatjuk? Tette fel a kérdést szinte minden kollégánk az autó megjelenésekor. Mert a SEAT Altea pontos elhelyezése a gépjárművek osztályrendszerében egész cseles feladat.

“Házon belül sincs egyetértés abban, hogy az Altea egyterű-e. Ha igen, akkor gyártója igencsak ostobán viselkedik, és egymás után hagyja ki a ziccereket: nem lehet tologatni a hátsó ülést, nincs három önálló ülésre osztva a hátsó sor, nem lehet egyenként variálni az üléseket” – írta Szörényi András még 2004-ben a dízel verzióról.

Horváth Zsolt kollégánk sem volt más véleményen, mikor a benzines SEAT Alteát próbálta: “Egy ismerősöm azt kérdezte az Alteáról, hogy milyen kategóriába tartozik, mely autók az ellenfelei? A válasz nem egyszerű, hiszen látszatra a legtöbben egyterűnek nézhetnénk, ami igaz is, meg nem is. Méretében tudja ugyanazt, mint a kompakt egyterűek, az utastere sem kisebb, de nincsenek tologatható, kiszedhető ülései és csomagtartója sem mérhető egy kombiéhoz.”

A SEAT modellpolitikája sem segít az azonosításban, mivel a Leon kiköpött mása lett az Alteának, a Walter Da Silva tervezte formát több típusra is ráerőltették.  Az Altea magasabb, erősek az egyterűekre hajazó jegyek, főleg a még tágasabb XL kivitel esetén. A Leon sportosabb, laposabb, és kisebb a csomagtartója. 

A szívre lőtt, családokat csábító stílusos dobás volt, mégis ködbe veszett, és hiába követte formáját a Toledo és a Leon, a Seat eladási mutatói csak nem akartak felfelé lendülni

Tehát ha bőséges térkínálatra, és mai napig érdekes külsővel rendelkező autóra vágyunk, akkor érdemes megfontolni a ma már egymillió forinttól elérhető, használtpiacon kínált SEAT Alteákat.

Bár megjelenésekor minden autós szaklap odavolt a Salsa tanulmányon alapuló újító formáért, komoly áttörést, sikert nem ért el a típus, itthon is keveset értékesítettek belőle. Általában 80-100 eladó darab keres új gazdát, az árak a már említett egymillió forintról indulnak, de a legfrissebb XL kivitelekért még 2,5-2,8 millióról indulhat az alku.


Apró érdekesség, hogy a SEAT Altea ablaktörlőlapátjai nem a megszokott irányban törölnek. A két lapátot az A-oszlopokban rejtették el, így a szokásos lentről felfelé induló mozgás helyett itt két oldalról, fentről le indul meg a mosás.

Belső, menettulajdonságok

A korszak Volkswagen-technikáját nem bújtatták ennél érdekesebb köntösbe, az érzelmekre ható, olasz hangulatú családi autó megteremtése volt a cél, és ez a törekvés a belsőben is tetten érhető. A műszerfal mutatói hat óráról indulnak, a háttérvilágítás vörös, és középre került a fordulatszámmérő. Új korában egész jó benyomást keltett, de a kopogós, kemény műanyagok mára hol vedletten, karcosan, hol zsírosra fényesedve jelzik az idő múlását.

Természetesen az állapot kortól, felszereltségtől függően változik, a 2009-es ráncfelvarrás javulást hozott az anyagminőség terén, de ezekből csak elvétve találtunk eladót. Közepesen tágas a csomagtér, 409 literes térfogata az alsó középkategóriás autók és a kompakt egyterűk között áll, az 18,7 centiméterrel hosszabb XL viszont már 532 litert tud felmutatni. Ötletes a kalaptartó alatti kalaptartó, az alsóra pakolva nem csúszik előre minduntalan a cucc az ötödik ajtó nyitásakor.

Sportos műszerfala ma is egyedi, a középre helyezett fordulatszámmérő, és a vörös háttérvilágítás nem jellemző

A vérszegény motor ellenére a SEAT Altea meglepő agilitással mozog a kanyargós országúton. Kormányzása precíz, ahogy a váltó is határozottan jár, még 130 000 kilométer után is. Ezen az összképen csak javítanak a fékek, a jól adagolható rendszer könnyed ujjgyakorlatként emészti el az 1,6 literes szívómotor termelte mozgási energiát.

Mégis a legnagyobb dicséret a futómű miatt jár, az oldalanként egy hosszanti és három keresztlengőkarból álló, teljesen független hátsó multilink felfüggesztés, valamint az első MacPherson hangolása meglepő stabilitást kölcsönöz a magas karosszériával szerelt Alteának.

Motorok, technikai háttér

A VW konszern egyik legidősebb motorja mozgatja a képeken látható fekete Alteát, ennek megfelelően nem jellemző rá a dinamizmus. Az ezerhatos nyolcszelepes blokk nehézkesen lendíti előre a kocsit, ráadásul a harmatos teljesítményhez magas fogyasztás társul, országúton átlagos a 8-9 liter száz kilométerenként, városban használva pedig még fentebb kúszhat ez az érték.

A korszerű, turbóval szerelt TSI blokkok közül viszont már az 1,2-es is szépen viszi a kasztnit, a teljesítmény, és a takarékos üzem szempontjából ezek jelentik a jobb választást, bár a bonyolultabb felépítés, és a turbófeltöltő miatt több hibalehetőséggel kell számolni.

A nyolcszelepes, 1,6 literes motor 102 lóereje és 148 Nm nyomatéka csak nyugdíjas tempóra elég, a megfelelő haladáshoz javallottak a modernebb TSI motorok

Piacra kerülésekor két dízelmotorral volt kapható a SEAT Altea, az 1,9 literes, 105 lóerős blokk mellett a 140 lóerős kétliteres TDI jelentett alternatívát. A modellciklusban később megjelenő, Common Rail befecskendezéssel szerelt motorok közül  a 170 lovas TDI csak a sportos FR mellé volt csak elérhető, a kínálat döntő többségét az 1.6 és a 2.0 CR TDI különböző teljesítményszintre belőtt változatai adták. Váltóból az öt- és hatsebességes manuális, illetve a duplakuplungos DSG egység a legelterjedtebb.

Hibák, összegzés

Hajtépéssel fenyegető, problémás gócoktól nem kell tartani, ha Alteára vágyva böngésszük a hirdetéseket, nincs komoly, jellemző típushiba, a szervizek, tulajdonosok véleményeit összegezve megbízható autóról van szó. 2011-ben a német piacon ez lett az legmegbízhatóbb típus a GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) szakemberei által végzett felmérés szerint.

Aki szereti pakolni a puttonyt, az jobban jár a Seat Altea XL kivitelével. A hosszított verzió már 532 liternyi teret kínál

A fék, a kormányzás, a világítás, a kipufogórendszer, a karosszéria, a motor és a futómű működését vizsgálták a német szakemberek, és az összegyűjtött adatok alapján a SEAT Altea kiemelkedő eredményt ért el, meghibásodási indexe 58,8 lett, míg a Volkswagen Touran már 75,9-el végzett a második helyen. (A GTÜ meghibásodási indexe azt mutatja, hogy 100 azonos típusú autó vizsgálata során hány hibát találtak a korábban említett hét vizsgálati tétel során. Az index az autók korával és a futott kilométerekkel arányosan növekszik.)

Azért a korai, sokat futott dízelektől nem árt óvakodni, ezek befecskendező rendszerével több probléma is akadt, visszahívásra is sor került. Főbb elemek helyett inkább az apróbb meghibásodások fordulnak elő gyakrabban, a klíma, a belső világítás, vagy a csomagtérfedél kilincse okozhat problémát.

Alkatrészárak (tájékoztató jelleggel):

– első lengéscsillapító 18-20 000 Ft/db.
– első kerékcsapágy készlet 36 000 Ft
– első fékbetét 12-15 000 Ft.

– Kuplungszett 42 000 Ft (National) – 57 000 Ft (Sachs)
– hátsó kipufogódob 51 000 Ft

A márkajellel nyitható ajtó nagy poén volt a megjelenéskor, de mára inkább a hibák melegágya

A típust is érintő visszahívások:

2011: A kétliteres TDI motorokkal szerelt, 2005-ben gyártott Alteák Siemens injektoraival akadt probléma, fennállt az alkatrészek rövidzárlatának veszélye, ami az üzemanyag-ellátó rendszer leállását, és ezzel az autó üzemképtelenné válását eredményezhette. A cserét garanciában végezték a márkaszervizek.

2012:
Újabb probléma, a 2006-2009 között gyártott kétliteres TDI PD motorokkal a Siemens piezo-elektromos injektorok miatt, főképp a 140 lóerős kivitellel. A 2009 után gyártott common rail befecskendezéssel szerelt dízelekkel szűntek meg az ilyen jellegű gondok.

2012: Problémák a hétsebességes duplakuplungos automata váltókkal.  Az először Délkelet-Ázsiában és Kínában észlelt meghibásodás szintetikus váltóolaj alkalmazása esetén fordulhat elő, különösen forró, párás környezetben, gyakran megtorpanó forgalomban. Orvoslására a tanulmányok szerint elegendő ásványira cserélni az olajat, ezért a Volkswagen az egész világon berendeli DSG váltóval szerelt típusait egy ingyenes váltóolaj-cserére.

Lehet titkos tipp a SEAT Altea? Talán igen, főleg azoknak, akik a Volkswagen-csoport technikáját részesítik előnyben, de ásítási roham jön rájuk, ha meglátják a Golf ötödik generációját. Ha számít a nagyobb csomagtér, és jól jön a második sorban két lehajtható asztalka, akkor az XL verzióra érdemes vadászni.

Szavazás

Szerinted érdemes használt Seat Alteát vásárolni? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Ez különleges autó?

  • demagóg

    Attól mert rusnya, még nem lesz különleges :))

  • Funkyman

    Az alap Altea jól néz ki, de ennél több pozitívumot nem nagyon tudnék róla jó szívvel elmondani. Az 1.6 MPI benzines szerintem borzalmas: nem megy, de legalább rémes a hangja és sokat zabál.
    Az igazi az 1.4 TSI lenne, de ott meg meg kell nézni, melyik széria, mert szeret “széthullani” a vezérműlánc.
    Na jó, egy 2.0 TFSI Freetrack-et elfogadnék.

    A Toledo szerintem nem néz ki rosszul, de eléggé egyedül vagyok ezzel a véleménnyel, az XL viszont még szerintem is rémes.

    Belül embertelenül szar anyagok vannak, kiráz a hideg tőlük. A beltér pedig csak fölfelé tágas (azt meg cseszheti az ember), egyébként Golf V szint.

    Általános minőségben is léptek egyet lefelé a első generációs Leon után. Jellemzők a beázások, kisebb elektromos zűrök, parajelenségek, a hátsó futóműse egy gondozásmentes darab.

    Én azt mondom, akkor már egy _igazi_ egyterű (pl. Picasso) ugyanennyiért vagy olcsóbban.

  • MetroGoldwinMayer

    A G Astra egy szép autó, ehhez képest gyönyörü inkább. Ebből a felpumpált Seat sorozatból meg a Toledo volt a legrondább meg az Altea XL, a sima Altea kicsit ronda a Leon nézett még ki valahogy. A belseje mindnek hányinger.

  • nemethandras6

    Szerintem nem éppen előnyös képet tettek fel az autóról. Egy világos színben alufelnivel nagyon szép autó. Én használtam évekig ilyen autót 1.6-os motorral és mit ne mondjak az Opel Astra G és H-hoz képest (ilyen autóim is voltak) ég és föld a különbség. Sokkal nagyobb ebben a hely, van oldaltartása az ülésnek nem kell kapaszkodni kanyarban, könnyebb a ki-beszállás, alacsony fordulaton nyomatékosabb érzésre még talán jobban is megy mint a 116le-s Astra h. Fogyasztás kb ugyan annyi mint az 1.6 H Astránál 7.5-8 liter vegyesben. Az anyagok picit kemények max ez lehet negatívum, de sokkal jobban pakolható az autó. Nekem sose volt semmi hibám az autóval az olajcserén kívül semmire nem kellett költenem pluszban, csak ami kopó elem volt. Ami még tetszett hogy nem találkozik az ember minden sarkon ilyen típussal, jobb az értéktartása.

  • Kempelen10.

    Funky! Ilyen autód van?

  • AutoItalia

    Ez csak belsőre ronda, míg egy opel kívül-belül az

  • Funkyman

    Miért érdekes, milyen autóm van?
    Egyébként ha azt gondoltad, amiatt fikázom, mert a márka nagy utálója vagyok, akkor sajnos el kell keserítselek, mert SEAT-om van. :-)

    Sőt, amikor a jelenlegi kocsimat vettem használtan, alkudoztam egy új Leon 1.4 TSI-re is, de végül nem vettem meg.

  • SeatAlteaFR

    Ez egy nagyon szép autó akinek van egy kicsi ízlése látja .

  • grobi74

    jó lenne ha nem a spanyolok raknák össze, talán de így egy fos.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.