Használtan a tájékozatlan emberek szívesen vesznek modern dízelt, mert keveset fogyaszt. A tájékozottabbak meg nem, mert nincs kedvük az egyre kisebb értékű autót 200-500 ezres kiadásokkal életben tartani, ráadásul a sok helyen rossz minőségű, szennyezett, vizes gázolajjal az üzemanyag-ellátó rendszer a tervezett élettartamát sem éri el.

Dízeles költség, egyszerűbb technika

Mivel az üzemanyag a legtöbbünknek drága, ésszerű megoldás egyszerű technikájú autót venni, olcsóbb hajtóanyaggal. A szikragyújtású szívómotor és az autógáz kombinációja pont ilyen. A netes keresőkben a cikk írásakor közel 1000 gázüzemű autó várt vevőre érvényes forgalmival, kevesebb mint tizedük földgázas (CNG) motorral, a többi autógázzal.

Hosszabb távon sem kell vészes karbantartási költséggel számolni az LPG-rendszer miatt. A benzinhez képest ha megspórolunk 140 000 forintot, abból 115 000 biztosan a zsebünkben marad

Bár létezik gázt is befecskendező dízelmotor, személyautóból csak benzin-gáz üzeműt találunk a használtautó-kínálatban. A legolcsóbbak ára 100-180 ezer forint, köztük sok a Lada.

250-350 ezer Ft körül érdemes az első generációs Vectrákat keresni, ár/érték arányuk remek és jól működnek autógázzal. Árban feljebb lépve az 1-2 milliós sávban szinte bármilyen modell előfordulhat gázra átalakítva.

Japán autót LPG-vel?

Futárok LPG-s Swiftjei nem igazolják azt az előítéletet, hogy a japán benzinesek nem bírják a gázt. Ez inkább a Subarukra állhat, legalábbis a Seibiko szakszervizben többen szereltették már ki a gázszettet Legacykból, Foresterekből. Persze egyikben sem a gyár által ajánlott LPG-rendszer volt, mivel az legalább 800 ezer forintba kerülne.

Munkaeszköz, autógázzal

LPG-ből az átlagfogyasztás 6,9 l/100 km (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná

LPG-ből az átlagfogyasztás 6,9 l/100 km (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná


Használtautó-bemutatónkban egy négyéves, 119 000 kilométert futott Opel Astra G 1,4 szerepel, amely három éve megy LPG-vel. Tulajdonosa Budapest közeléből ingázik gyógyítani az embereket, az Opellel jár rendelni másod- és harmadállásába is. 

36 liter gáz 500-520 kilométerre elegendő Budajenő és Zugló között, pomázi és bicskei kitérőkkel. Az átlagfogyasztás LPG-ből stabilan 6,9 l/100 kilométer (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná. Az Opel motorja jól működik a hengerenkénti gázbefecskendezős Zavoli-rendszerrel, alig érződik gyengébbnek, mint benzinnel autózva. Az elmúlt években a gázos Classic II nagyon bevált. (Ha már G Astra: a tulaj előző autója az 1,2 literes benzines volt, amely fél literrel többet fogyasztott a sokkal élénkebb 1,4-esnél.)

Cikkünkben Falk Zsigmond, a gázautózással foglalkozó Eco-Jet Kft. ügyvezetőjének tanácsai alapján azt vesszük sorra, mit kell LPG-szempontból megnézni a használt autón, hogy ne érje kellemetlen meglepetés a vásárlót. Egyébiránt a gázüzemű használt autó pont ugyanúgy működik, mint a sima benzines. A hidegindítás benzinnel történik, utána a két üzemanyag között kapcsolóval válthatunk, de a legtöbb gázrendszer magától átáll LPG-re a motor bemelegedésével.

A kinézett használt autón először azt csekkoljuk le, hogy forgalmijában szerepel-e a kettős üzem? Ha nem, hagyjuk ott, van elég korrektül lepapírozott használt autó a felhozatalban.

A Dodge Ram egy Angliában dolgozó cirkuszművészé, az artista a lakókocsiját húzza az impozáns pickuppal. Persze V8-as

Meddig jó a tartály?

Bár sokszor benne van a hirdetés szövegében is, jobb ellenőrizni, meddig érvényes a tartály nyomáspróbája.

Vennél gázüzemű használt autót?

  • Már LPG-vel autózom.30%
  • Igen, mert olcsón járhatok vele.29%
  • Nem, mert tartok a gáztól.21%
  • Igen, mert a dízel rizikósabb.8%
  • Nem, mert rossz tapasztalatom van.6%
  • Nem, mert többet futnak az átlagnál.5%

Vennél gázüzemű használt autót?


Az engedély első körben 10 évre szól, majd a tartály nyomásbiztonsági szemléjével 5 évvel megnyújtható. A szemlét megoldják a gázos műhelyek, de a tartályt 15 év használat után kötelező kicserélni. (Költségét ld. lejjebb a táblázatban.)

Mivel a gáztankról vagy megvan a műbizonylat, vagy nem, magáról az acéltartályról sok esetben csak gázos szakműhelyekben deríthető ki, meddig használható. Ha nem rozsdás, akár a tartály adattáblájáról leolvasható.

Adattábla híján maradnak a tartályba préselt dátumok, ám még ha meg is találjuk őket, ezek sajnos nem egyértelműek. Az egyik cégnél a 10/05 2005 októberét, a másiknál 2010 májusát jelenti. Egy jó LPG-s szakember ebben telefonon is adhat tanácsot, ha tudjuk a gázszett márkáját.

Injektorok: jobb az önálló

Injektorból háromfélével találkozhatunk az LPG-s használtautó-kínálatban. A legjobb eset a különálló, darabonként cserélhető befecskendezőegység. Még azzal sincs, baj, ha az injektorok egy házban vannak, de egyenként cserélhetőek, fajtától függően szintén 10-20 ezer forintért.

Fent látható négyből két injektor. Ezek külön cserélhetők, darabonként 10-20 ezer forintért

Rosszabb, ha műgyantával kiöntve, egy egységben találjuk az injektorokat, mert így egyben kell kidobni mindet. Az új ára a négyhengeres motorokhoz úgy 60 000 Ft. Ám a kevésbé szerencsés konstrukció sem akkora tétel, hogy csak emiatt elálljunk egy ígéretes vételtől.

Az LPG (autógáz) üzemű autók karbantartási költségei, Ft*
Folyadékfázisú gáz-szűrő és légnemű gáz-szűrő cseréje (20e km után)12 000
Folyékonygáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (20e km után, számítógépes motordiagnosztikával)

Lejárt gáztartály pótlása (10+5 év után)

Tartálycsere szerelési munkadíja (ugyanennyi az első 10 év utáni nyomáspróbához szükséges kiszerelésnél is)

17 000

20-45 000

10-25 000

Reduktorfelújítás (kb. 120-150 e km után): rejtett labirintjáratok tisztítása, tömítőgumik, belső membránok cseréje, számítógépes beszabályozással17 000
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle
Szelephézag-ellenőrzés**
5000
típusfüggő
Injektorcsere (kb. 100-200e km után)

Befecskendezők cseréje 4 db-os injektortömb esetén

10-20e /db
55-65 000
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu

*Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel szerelt, négyhengeres motor esetén.
**Amennyiben a márka még nem jutott el a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítésig, ami elég sok japán benzinesre igaz, a szelepek károsodását rendszeres szelephézag-ellenőrzéssel és hézagállítással lehet megelőzni.

Szervizelés: sokkal olcsóbb a dízelnél

Átlagos autókban, mint ez a Classic II-es Astra, az injektorok élettartama legalább 100, de akár 200 ezer kilométer. Számítsunk rá, hogy a nagyon nagy fogyasztású, hatliteres V8-as kocsikban hamarabb elfárad az injektor és a gázszűrőket is 20 helyett 10 ezer kilométerenként érdemes cserélni, mert gyorsabban átfut rajtuk az a gázmennyiség, amire tervezték őket. Végüket az üzemanyagban lévő szennyeződés okozza, amit a folyadékfázisú szűrő és a gáznemű szűrő se képes teljesen kiszűrni.

Mai autók gázbefecskendező rendszereit csak az tudja jól beállítani, aki érti a számítógépes hátterét. A gázszettekhez is vannak szoftverfrissítések, amit a szűrőcserék alkalmával kap meg az autó

Nagy előnye a gázos autóknak, hogy négy injektor cseréje is feleannyiba kerül, mint egy dízelhez egyetlen befecskendezőé, feltanítással. Ehhez az Opelhez még a benzines Bosch-injektor ára is 41 000 Ft lenne egy nagy alkatrészforgalmazónál.

Amihez nincs alkatrész

Az LPG-s használt autók közül csak olyat érdemes venni, amelyben biztos alkatrészellátású rendszer van, amelyhez elegendő műhely rendelkezik szoftverrel és kábellel a szervizcsatlakozóhoz. A gázszett fajtáját az autó papírjaiból vagy a motortérbe pillantva, az alkatrészeken láthatjuk.

11-13 bar nyomáson, folyékony állapotban tankoljuk az LPG-t. A gáz nyomása a motortéri reduktorban, a fémszínű dobban csökken, innen lesz légnemű. A reduktor tövében, a csövek alatt a folyadék halmazállapotú gáz szűrője látszik

Véleményünk szerint ajánlható az olasz berendezések közül a BRC, a Landi Renzo, a Lovato, a Romano vagy a Zavoli. A lengyel rendszerek közül biztos hátterű a 4Gas, az AC Stag, az Autogas Centrum, az Autogaz, a D.T.-Gas illetve a Gas Tech. A török gázszettek közül az Atiker márkájúhoz van minden. Nem javasoljuk megvásárlásra a holland átalakítókkal szerelt autókat illetve a folyékonygáz-befecskendezésűeket, mert a szervizhátterük nem adott itthon. Ugyanez lehet a helyzet a nagyon ritka, pl. litván készletekkel.

Állapotfelmérés: kell a szakműhely

De egy cikk elolvasása még kevés, vásárlás előtt jobb megmutatni a használt autót LPG-s szakembernek. Annál a cégnél, ahol a cikk kapcsán jártunk, 5000 Ft az átvizsgálás díja. Az összeg fejében kipróbálják a rendszer működését, rádugják az autót a szervizszámítógépre és megmérik a kipufogógáz összetételét. Megnézik, hogy a beépítés megfelel-e a tervdokumentációnak, ellenőrzik a forgalmit és a tartály nyomáspróbaidejét.

5000 Ft a gázos autó átvizsgálása ebben a műhelyben. Érdemes szakember segítségét kérni a vásárlás előtt!


10 ezer forintba kerül a nagyobb volumenű vizsgálat, amikor aknára állva alulról vizsgálható a tartály rögzítése és a csövek állapota. Ennek során a hajtásláncról és a karosszériáról is sok minden kiderül, például a súlyos karambolok nyomai is láthatók.

Megéri átállni LPG-re?

Bár egy használt LPG-s autónál nem kerül külön pénzbe a gázrendszer, hátha van olvasónk, aki fontolgatja meglévő autójának átalakíttatását. Mint például Horváth Zsolt, vezető szerkesztőnk, aki a családi Focus 1,6 kombi átépítését mérlegeli. Jöjjenek a számok!

Benzinfogyasztás (8,0 l/100 km, 395 Ft/l) – 3160 Ft/100 km
Autógáz-fogyasztás (9,2 l/100 km, 265 Ft/l) 2438 Ft/100 km
(Dízel esetén: 5,5 l/100 km, Ft/100 km – 2255 Ft/100 km)

Átalakítás költsége: 250 000 Ft
Megtakarítás: 722 Ft/100 km
Leegyszerűsített megtérülés: 34 626 km után

Jellemzően az invesztál az átalakításba, aki sokat autózik. Az LPG-s autók futásteljesítménye többnyire a benzinesek és a dízelek közé esik

Jellemzően az invesztál az átalakításba, aki sokat autózik. Az LPG-s autók futásteljesítménye többnyire a benzinesek és a dízelek közé esik


A példában a 250 ezres átalakítási költségből 220 000 Ft a gázszett és a beépítés ára, 30 ezer Ft az új vizsga költsége. A gázszettel mindenképp újra kell műszakiztatni az autót, ezért jobb a vizsga közeledte előtt elvégeztetni az átalakítást és ezt a pénzt inkább felső szelepolajozás beépítésére fordítani.

A példabeli Ford Focus 1,6 leegyszerűsítve 34 626 kilométer után hozza vissza a gázszett árát. Ez azonban egy kicsit több, mert hidegen a motort benzinnel érdemes beindítani és üzemeltetni, amíg bemelegszik a hűtővíz. Ezzel a benzines üzemanyag-ellátó rendszert is életben tartjuk. Sajnos a benzines üzem költségével nem lehet korrekten kalkulálni. 

Talán meg lehetne nyújtani a 15 ezres olajcsere-periódust, mert a gáz tisztább üzemanyag a benzinnél, így kisebb vele az autó környezetszennyezése, ezért élvez adózásbeli előnyt a gázolajhoz és a benzinhez képest

Talán meg lehetne nyújtani a 15 ezres olajcsere-periódust, mert a gáz tisztább üzemanyag a benzinnél, így kisebb vele az autó környezetszennyezése, ezért élvez adózásbeli előnyt a gázolajhoz és a benzinhez képest


Függ az egybe megtett utak hosszától  és a hideg-és a melegindítások gyakoriságától, mert a motor 30-35 fokos hűtőfolyadékkal simán indulhat gázzal. Akinek van LPG-s autója, pontosan tudja, hogy a benzinköltség elhanyagolható tétel, hétszámra nem megy lejjebb a szintjelző. (Egy precíz olvasónk megmérte, hogy 1,4-es VW Polója 54 433 kilométerre 145 liter 95-öst fogyasztott a gáz mellé. Ez 0,26 l benzin/100 kilométer, mai áron 102,7 Ft.)

Ha a gázzal a 20 ezer kilométeres szűrőcsere-perióduson belül megspóroltunk 140 000 forintot a benzinhez képest, ebből 115 ezer egész biztosan a zsebünkben marad, a karbantartásokon felül a reduktorfelújítást, 10 év után a tartálykiszedést és a nyomáspróbát valamint a 15 évenként esedékes tartálycserét is beleszámolva.