Használtautó-teszt: mivel a legolcsóbb autózni?

Gázüzemű autók autók használtan

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.01.23. 06.00

Üzemanyagköltségben a dízelek szintjét ígérik az LPG-üzemű használt autók. De mik a buktatói a gázüzemű autóknak használtan?

Használtan a tájékozatlan emberek szívesen vesznek modern dízelt, mert keveset fogyaszt. A tájékozottabbak meg nem, mert nincs kedvük az egyre kisebb értékű autót 200-500 ezres kiadásokkal életben tartani, ráadásul a sok helyen rossz minőségű, szennyezett, vizes gázolajjal az üzemanyag-ellátó rendszer a tervezett élettartamát sem éri el.

Dízeles költség, egyszerűbb technika

Mivel az üzemanyag a legtöbbünknek drága, ésszerű megoldás egyszerű technikájú autót venni, olcsóbb hajtóanyaggal. A szikragyújtású szívómotor és az autógáz kombinációja pont ilyen. A netes keresőkben a cikk írásakor közel 1000 gázüzemű autó várt vevőre érvényes forgalmival, kevesebb mint tizedük földgázas (CNG) motorral, a többi autógázzal.

Hosszabb távon sem kell vészes karbantartási költséggel számolni az LPG-rendszer miatt. A benzinhez képest ha megspórolunk 140 000 forintot, abból 115 000 biztosan a zsebünkben marad

Bár létezik gázt is befecskendező dízelmotor, személyautóból csak benzin-gáz üzeműt találunk a használtautó-kínálatban. A legolcsóbbak ára 100-180 ezer forint, köztük sok a Lada.

250-350 ezer Ft körül érdemes az első generációs Vectrákat keresni, ár/érték arányuk remek és jól működnek autógázzal. Árban feljebb lépve az 1-2 milliós sávban szinte bármilyen modell előfordulhat gázra átalakítva.

Japán autót LPG-vel?

Futárok LPG-s Swiftjei nem igazolják azt az előítéletet, hogy a japán benzinesek nem bírják a gázt. Ez inkább a Subarukra állhat, legalábbis a Seibiko szakszervizben többen szereltették már ki a gázszettet Legacykból, Foresterekből. Persze egyikben sem a gyár által ajánlott LPG-rendszer volt, mivel az legalább 800 ezer forintba kerülne.

Munkaeszköz, autógázzal

LPG-ből az átlagfogyasztás 6,9 l/100 km (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná

LPG-ből az átlagfogyasztás 6,9 l/100 km (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná


Használtautó-bemutatónkban egy négyéves, 119 000 kilométert futott Opel Astra G 1,4 szerepel, amely három éve megy LPG-vel. Tulajdonosa Budapest közeléből ingázik gyógyítani az embereket, az Opellel jár rendelni másod- és harmadállásába is. 

36 liter gáz 500-520 kilométerre elegendő Budajenő és Zugló között, pomázi és bicskei kitérőkkel. Az átlagfogyasztás LPG-ből stabilan 6,9 l/100 kilométer (benzinből 6,1 körül volt). Ezt a kilométerköltséget mai árakon egy 4,47 literes átlagfogyasztású dízel nyújtaná. Az Opel motorja jól működik a hengerenkénti gázbefecskendezős Zavoli-rendszerrel, alig érződik gyengébbnek, mint benzinnel autózva. Az elmúlt években a gázos Classic II nagyon bevált. (Ha már G Astra: a tulaj előző autója az 1,2 literes benzines volt, amely fél literrel többet fogyasztott a sokkal élénkebb 1,4-esnél.)

Cikkünkben Falk Zsigmond, a gázautózással foglalkozó Eco-Jet Kft. ügyvezetőjének tanácsai alapján azt vesszük sorra, mit kell LPG-szempontból megnézni a használt autón, hogy ne érje kellemetlen meglepetés a vásárlót. Egyébiránt a gázüzemű használt autó pont ugyanúgy működik, mint a sima benzines. A hidegindítás benzinnel történik, utána a két üzemanyag között kapcsolóval válthatunk, de a legtöbb gázrendszer magától átáll LPG-re a motor bemelegedésével.

A kinézett használt autón először azt csekkoljuk le, hogy forgalmijában szerepel-e a kettős üzem? Ha nem, hagyjuk ott, van elég korrektül lepapírozott használt autó a felhozatalban.

A Dodge Ram egy Angliában dolgozó cirkuszművészé, az artista a lakókocsiját húzza az impozáns pickuppal. Persze V8-as


Meddig jó a tartály?

Bár sokszor benne van a hirdetés szövegében is, jobb ellenőrizni, meddig érvényes a tartály nyomáspróbája.

Szavazás

Vennél gázüzemű használt autót?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Az engedély első körben 10 évre szól, majd a tartály nyomásbiztonsági szemléjével 5 évvel megnyújtható. A szemlét megoldják a gázos műhelyek, de a tartályt 15 év használat után kötelező kicserélni. (Költségét ld. lejjebb a táblázatban.)

Mivel a gáztankról vagy megvan a műbizonylat, vagy nem, magáról az acéltartályról sok esetben csak gázos szakműhelyekben deríthető ki, meddig használható. Ha nem rozsdás, akár a tartály adattáblájáról leolvasható.

Adattábla híján maradnak a tartályba préselt dátumok, ám még ha meg is találjuk őket, ezek sajnos nem egyértelműek. Az egyik cégnél a 10/05 2005 októberét, a másiknál 2010 májusát jelenti. Egy jó LPG-s szakember ebben telefonon is adhat tanácsot, ha tudjuk a gázszett márkáját.

Injektorok: jobb az önálló

Injektorból háromfélével találkozhatunk az LPG-s használtautó-kínálatban. A legjobb eset a különálló, darabonként cserélhető befecskendezőegység. Még azzal sincs, baj, ha az injektorok egy házban vannak, de egyenként cserélhetőek, fajtától függően szintén 10-20 ezer forintért.

Fent látható négyből két injektor. Ezek külön cserélhetők, darabonként 10-20 ezer forintért

Rosszabb, ha műgyantával kiöntve, egy egységben találjuk az injektorokat, mert így egyben kell kidobni mindet. Az új ára a négyhengeres motorokhoz úgy 60 000 Ft. Ám a kevésbé szerencsés konstrukció sem akkora tétel, hogy csak emiatt elálljunk egy ígéretes vételtől.

Az LPG (autógáz) üzemű autók karbantartási költségei, Ft*
Folyadékfázisú gáz-szűrő és légnemű gáz-szűrő cseréje (20e km után) 12 000
Folyékonygáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (20e km után, számítógépes motordiagnosztikával)

Lejárt gáztartály pótlása (10+5 év után)

Tartálycsere szerelési munkadíja (ugyanennyi az első 10 év utáni nyomáspróbához szükséges kiszerelésnél is)

17 000

20-45 000

10-25 000

Reduktorfelújítás (kb. 120-150 e km után): rejtett labirintjáratok tisztítása, tömítőgumik, belső membránok cseréje, számítógépes beszabályozással 17 000
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle
Szelephézag-ellenőrzés**
5000
típusfüggő
Injektorcsere (kb. 100-200e km után)

Befecskendezők cseréje 4 db-os injektortömb esetén

10-20e /db
55-65 000
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu

*Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel szerelt, négyhengeres motor esetén.
**Amennyiben a márka még nem jutott el a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítésig, ami elég sok japán benzinesre igaz, a szelepek károsodását rendszeres szelephézag-ellenőrzéssel és hézagállítással lehet megelőzni.

Szervizelés: sokkal olcsóbb a dízelnél

Átlagos autókban, mint ez a Classic II-es Astra, az injektorok élettartama legalább 100, de akár 200 ezer kilométer. Számítsunk rá, hogy a nagyon nagy fogyasztású, hatliteres V8-as kocsikban hamarabb elfárad az injektor és a gázszűrőket is 20 helyett 10 ezer kilométerenként érdemes cserélni, mert gyorsabban átfut rajtuk az a gázmennyiség, amire tervezték őket. Végüket az üzemanyagban lévő szennyeződés okozza, amit a folyadékfázisú szűrő és a gáznemű szűrő se képes teljesen kiszűrni.

Mai autók gázbefecskendező rendszereit csak az tudja jól beállítani, aki érti a számítógépes hátterét. A gázszettekhez is vannak szoftverfrissítések, amit a szűrőcserék alkalmával kap meg az autó

Nagy előnye a gázos autóknak, hogy négy injektor cseréje is feleannyiba kerül, mint egy dízelhez egyetlen befecskendezőé, feltanítással. Ehhez az Opelhez még a benzines Bosch-injektor ára is 41 000 Ft lenne egy nagy alkatrészforgalmazónál.

Amihez nincs alkatrész

Az LPG-s használt autók közül csak olyat érdemes venni, amelyben biztos alkatrészellátású rendszer van, amelyhez elegendő műhely rendelkezik szoftverrel és kábellel a szervizcsatlakozóhoz. A gázszett fajtáját az autó papírjaiból vagy a motortérbe pillantva, az alkatrészeken láthatjuk.

11-13 bar nyomáson, folyékony állapotban tankoljuk az LPG-t. A gáz nyomása a motortéri reduktorban, a fémszínű dobban csökken, innen lesz légnemű. A reduktor tövében, a csövek alatt a folyadék halmazállapotú gáz szűrője látszik

Véleményünk szerint ajánlható az olasz berendezések közül a BRC, a Landi Renzo, a Lovato, a Romano vagy a Zavoli. A lengyel rendszerek közül biztos hátterű a 4Gas, az AC Stag, az Autogas Centrum, az Autogaz, a D.T.-Gas illetve a Gas Tech. A török gázszettek közül az Atiker márkájúhoz van minden. Nem javasoljuk megvásárlásra a holland átalakítókkal szerelt autókat illetve a folyékonygáz-befecskendezésűeket, mert a szervizhátterük nem adott itthon. Ugyanez lehet a helyzet a nagyon ritka, pl. litván készletekkel.

Állapotfelmérés: kell a szakműhely

De egy cikk elolvasása még kevés, vásárlás előtt jobb megmutatni a használt autót LPG-s szakembernek. Annál a cégnél, ahol a cikk kapcsán jártunk, 5000 Ft az átvizsgálás díja. Az összeg fejében kipróbálják a rendszer működését, rádugják az autót a szervizszámítógépre és megmérik a kipufogógáz összetételét. Megnézik, hogy a beépítés megfelel-e a tervdokumentációnak, ellenőrzik a forgalmit és a tartály nyomáspróbaidejét.

5000 Ft a gázos autó átvizsgálása ebben a műhelyben. Érdemes szakember segítségét kérni a vásárlás előtt!


10 ezer forintba kerül a nagyobb volumenű vizsgálat, amikor aknára állva alulról vizsgálható a tartály rögzítése és a csövek állapota. Ennek során a hajtásláncról és a karosszériáról is sok minden kiderül, például a súlyos karambolok nyomai is láthatók.

Megéri átállni LPG-re?

Bár egy használt LPG-s autónál nem kerül külön pénzbe a gázrendszer, hátha van olvasónk, aki fontolgatja meglévő autójának átalakíttatását. Mint például Horváth Zsolt, vezető szerkesztőnk, aki a családi Focus 1,6 kombi átépítését mérlegeli. Jöjjenek a számok!

Benzinfogyasztás (8,0 l/100 km, 395 Ft/l) – 3160 Ft/100 km
Autógáz-fogyasztás (9,2 l/100 km, 265 Ft/l) 2438 Ft/100 km
(Dízel esetén: 5,5 l/100 km, Ft/100 km – 2255 Ft/100 km)

Átalakítás költsége: 250 000 Ft
Megtakarítás: 722 Ft/100 km
Leegyszerűsített megtérülés: 34 626 km után

Jellemzően az invesztál az átalakításba, aki sokat autózik. Az LPG-s autók futásteljesítménye többnyire a benzinesek és a dízelek közé esik

Jellemzően az invesztál az átalakításba, aki sokat autózik. Az LPG-s autók futásteljesítménye többnyire a benzinesek és a dízelek közé esik


A példában a 250 ezres átalakítási költségből 220 000 Ft a gázszett és a beépítés ára, 30 ezer Ft az új vizsga költsége. A gázszettel mindenképp újra kell műszakiztatni az autót, ezért jobb a vizsga közeledte előtt elvégeztetni az átalakítást és ezt a pénzt inkább felső szelepolajozás beépítésére fordítani.

A példabeli Ford Focus 1,6 leegyszerűsítve 34 626 kilométer után hozza vissza a gázszett árát. Ez azonban egy kicsit több, mert hidegen a motort benzinnel érdemes beindítani és üzemeltetni, amíg bemelegszik a hűtővíz. Ezzel a benzines üzemanyag-ellátó rendszert is életben tartjuk. Sajnos a benzines üzem költségével nem lehet korrekten kalkulálni. 

Talán meg lehetne nyújtani a 15 ezres olajcsere-periódust, mert a gáz tisztább üzemanyag a benzinnél, így kisebb vele az autó környezetszennyezése, ezért élvez adózásbeli előnyt a gázolajhoz és a benzinhez képest

Talán meg lehetne nyújtani a 15 ezres olajcsere-periódust, mert a gáz tisztább üzemanyag a benzinnél, így kisebb vele az autó környezetszennyezése, ezért élvez adózásbeli előnyt a gázolajhoz és a benzinhez képest


Függ az egybe megtett utak hosszától  és a hideg-és a melegindítások gyakoriságától, mert a motor 30-35 fokos hűtőfolyadékkal simán indulhat gázzal. Akinek van LPG-s autója, pontosan tudja, hogy a benzinköltség elhanyagolható tétel, hétszámra nem megy lejjebb a szintjelző. (Egy precíz olvasónk megmérte, hogy 1,4-es VW Polója 54 433 kilométerre 145 liter 95-öst fogyasztott a gáz mellé. Ez 0,26 l benzin/100 kilométer, mai áron 102,7 Ft.)

Ha a gázzal a 20 ezer kilométeres szűrőcsere-perióduson belül megspóroltunk 140 000 forintot a benzinhez képest, ebből 115 ezer egész biztosan a zsebünkben marad, a karbantartásokon felül a reduktorfelújítást, 10 év után a tartálykiszedést és a nyomáspróbát valamint a 15 évenként esedékes tartálycserét is beleszámolva.

Kommentek

  • subtotal

    Ez a folyamatos dízel ellen lázítás mire jó?
    Mondjuk nekem tökgyalu, mert a következő is dízel lesz, használt méghozzá.
    Vicces ez a netet átható rettegés a dízel fenntartásától.

  • geotrinus

    “Ez a folyamatos dízel ellen lázítás mire jó?”
    -A dízel üzemű gépjárművek bizonyítottan rákkeltő hatása miatt. Már régen be kellett volna tiltani.

    A cikkben említett 1.6-os Ford motor elgázosítását több szervíz csak garancia nélkül, saját felelősségre vállalja valamilyen szelepkenési probléma miatt.

  • pqowieurzt

    http://index.hu/tudomany/egeszseg/2012/06/12/who_rakkeltoek_a_dizelmotorok_kipufogogazai/

    vicces, hogy ennek ellenére még mindig alacsonyabb a jövedékiadója…

  • pqowieurzt

    ja nem, nem is vicces …

  • a.szorenyi

    Kedves Subtotal! Érzésem szerint dízeles elfogultság nélkül a cikk egyik mondata sem értékelhető “lázításként”. A modern dízelek előnyeivel majdnem mindenki tisztában van, újságíróként és szervizbe járó autóbuziként is felelősségemnek érzem felhívni a figyelmet a kockázataikra. Elég szomorú, amikor valaki megvesz egy autót és az elhasználódó (NEM elromló) alkatrészek költsége miatt nem tudja használni azt az autót, amit eleve azért választott, mert kevés pénze van üzemanyagra. Ha nem nála jön ki egy-egy drága javítás, annál jobb, de ha igen, legalább törzsolvasóink tudjanak róla, hogy milyen összegek repkedneka.

  • v_Petya25

    Korábban én is gondolkodtam utólagos gázon és letettem róla.
    Amúgy a megtérülésre 34e km szerintem nem jól lett számolva. Azt csak később teszed hozzá, hogy km-enként kb 1 Ft benzin is hozzá számolható, meg a gázrendszert is üzemeltetni kell. Adigra két szűrő is minimum cserés, ami megint 1 Ft plusz, hosszabb távon meg ugye ott lesz a injektor-reduktor-tartály-stb megint 1-2 Ft/km. Na ott tartunk, hogy a gázon nyertünk 722 Ft-ot és vesztünk 400 Ft-ot 100km-re. Plussz a rizikó, hogy a szelepkenés elég-e. Tehát azért nem olyan fényes az a csillag, sőt. Persze lehet 100e-et is menni karbantartás nélkül…

  • pqowieurzt

    Tisztelt Szörényi Úr,

    újságíróként és szervizbe járó autóbuziként is, nem érzi felelősségének felhívni a figyelmet, hogy a dízel mennyivel károsabb mindannyiunk egészségére? És sajnos nemcsak azokéra, akik a vélt alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt pusztítják környezetüket.

    Sajnos sem ezen az oldalon, sem más autókkal foglalkozó médiumban nemigen hallottam még erre utaló célzást sem, midőn a legújabb típusokat tesztelik. Csak azt hogy a dízel így meg úgy jobban megy/kevesebbet fogyaszt/stb. Az összehasonlító tesztekben is a különböző típusok dízel változatait hasonlítják össze, mintha már nem is létezne más.

    köszönöm megtisztelő válaszát.

  • demagóg

    Szerintem aki évi 15 ezer alatt megy, annak nem éri meg.
    Az viszont ütős tény, hogy a gázüzem jóval kevésbé környezetszennyező mint egy dízelautó.
    Én egy ideig gondolkodtam rajta, de azt olvastam, hogy a toyoták nem szeretik az lpg-t, így maradtam a benzinüzemnélm, ráadásul jómagam is 15 alatt autzózok évente.

  • Guevara

    Én összességében elég macerásnak érzem az LPG-s autózát, inkább választottam olyan autót, amit benzinnel sem jelent nagy érvágást üzemeltetnem, illtve igyekszem racionalizálni az autóhasználat mennyiségét is. A dízelek a hatalmas reklámhadjáratoknak köszönhetően nyertek ekkora teret, nem azért mert a vevőik ne tudnák kifizetni a benzines autó költségét. No meg mivel a mai dízelek szinte kivétel nélkül turbófeltöltésesek, ezért kimondottan barátságosak a menetteljesítményeik, olyannyira hogy sok autóst nem is érdekelnek igazából a dízel hátrányai (vannak bőven, erre fel is hívja a figyelmünket a vezess.hu is) és költségei, nem tartják már elképzelhetőnek azt, hogy a gázpedál lenyomására ne kezdjen bitang módon húzva gyorsulni az autó. A dízel elkényelmesít, ami önmagában nem lenne baj, de tényleg az a helyzet hogy a kipufogógáza sokkal károsabb az egészségre mint a benzinesé (szabályozott keverékképzéssel és működő katalizátorral). Ma már (szerencsére) nem lehet dízel autót újként forgalomba helyezni részecskeszűrő nélkül, ez azonban csak félmegoldás, mert például nem tolerálja a rövidebb városi etapok megtételét az autóval, mert a képtelen közben regenerálni önmagát, vagyis a kormot kiégetni magából. Ilyenkor az autóval szervízbe kell menni és ott vagy ki tudják tisztítani, vagy cserélni kell a szűrőt, százezer forintos nagyságrendű összegért, de ha nem változik semmi az üzemeltetés jellegében, akkor ugyanúgy fog járni a szűrő mint az előző. Ebből kifolyólag várható hogy a dízelek terjedése lelassul. Naívság lenne persze azt gondolni hogy nincs erre megoldás, hát van. A szűrőt eltávolítják, vagy “kifúrják” a belsejét ezáltal elveszti minden funkcióját, a működést ellenőrző elektronikát pedig meghekkelik.

  • mrobi

    pqowieurzt – 2014.01.23 10:20

    Szerintem aki autósújságot olvas, az tisztában van a diesel járművek káros hatásaival, ezért nincs értelme erre külön felhívni a figyelmet.

  • a.szorenyi

    Kedves pqowieurzt!

    Természetesen nem várom el, hogy rendszeresen olvassa cikkeink közül az általam jegyzetteket, de pl. itt:
    http://www.vezess.hu/top_10/autozas_legolcsobban_foldgaz_vagy/46215/
    vagy itt:
    http://www.vezess.hu/teszt/lexus_gs_300h_hibridet/48678/
    vagy itt is:
    http://www.vezess.hu/teszt/amikor_benzines_veri/46129/ szó van erről. Idézet az Octavia 1,6 TDI tesztjéből: “Amíg az európai törvényhozók engedik mérgezni a levegőt dízel személyautókkal, addig a vásárló miért mondjon le a TDI fogyasztásáról, ha áldoz rá 713 420 forintot az 1,2 TSI felett? Így megvan az az öröme, hogy a szénné adóztatott üzemanyaggal őt kevésbé feji meg a kincstár. Etikai gondjainktól megfosztva a dízel máris vonzóbbnak tűnhet.”

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • demagóg

    a.szorenyi – 2014.01.23 15:06 ÚJ

    (egyetlen rövid mondat szerintem azért elfért volna az lpg környezetkímélő vonatkozásáról ebben a cikkben is.)

  • subtotal

    Tisztelt Szörényi Úr,
    Egy modern, turbós, közvetlen befecskendezéses benzines semmivel sem kockázatosabb üzemeltetés terén, mint egy modern dízel. Gondolom újságíróként és autóbuziként is be lehet ezt látni. A mai magyar autópiac meg egy teljesen más történet, elég speciális igényeivel.

    Károsanyagkibocsátás kapcsán pedig had ajánljam ezt:
    http://www.autobild.de/artikel/partikelfilter-fuer-benzindirekteinspritzer-4432910.html

  • pqowieurzt

    elnézést, ha figyelmetlen voltam, és nem olvastam végig minden cikket.

    Örülök hogy ilyeneket is lehet olvasni, legalább említés szinten. Azonban ez a hozzáállás, hogy ha a törvényhozó engedi, akkor pusztítsuk nyugodtan magunkat mégjobban, nem nyugtat meg engem teljesen.

    köszönöm megtisztelő válaszát.

  • a.szorenyi

    Kedves Demagóg!
    Köszönöm, így legalább a kommentjéből kiderül, hogy tényleg kevésbé környezetkárosító gázzal autózni. Sajnos nem erre érdemes kihegyezni az anyagot, hanem a költségvonzatára.

    Kedves Subtotal!
    A részecske csak a rákkeltő dízelek egyik gondja, pl. nitrogén-oxidokkal is szépen megszórják a tüdőnket. És a 100-140 barral dolgozó benzinesek direktbefecskendezése közel nem olyan érzékeny, mint az 1250-2200 barral lövő dízeleké. Mindketten tudjuk, hogy itt szinte felfoghatatlan illesztési hézagok vannak és a gázolajnak úgy kellene kennie a rendszert, hogy az üzemanyagban igen könnyen lehet víz. Nyitható tartályok, locsolótömlő a kutakon… A dízel visszaszorulásra van ítélve, mert még a mai, könnyített normát is csak nagyon drága technikával képes betartani, nem beszélve az idén szeptembertől érvényes Euro 6 előírásairól. nem bírja a rövid városi utakat az olajhígulás miatt, bekrepál a részecskeszűrője, amire persze van k-európai buherálás, de ettől csak rosszabb lesz mindannyiunknak. Annak is, aki nem spórolt a dízellel, csak nyeli mások dízelmérgét.

  • subtotal

    Tisztelt Szörényi Úr,
    Aki dízelt rövid utakra városban használ, az meg is érdemli a sorsát e téren.
    Aki pancsolt gáolajjal közlekedik, dettó.
    A locsolócső nemcsak a gázolajtartályokhoz ér el. A GDI-k problémamentességéről a BMW sokat tudna mesélni, a kicsi láncos benzinesek örök életéről pedig a VW.
    Az ERG szelepek pedig itthon a benzinesekben sem igazán cserélődnek, inkább “kiiktatódnak”.

    Lehet, hogy a dízelmotorok versenyképessége csökken hosszú távon, de jelenleg ésszel üzemeltetve nem jelent középkategóriától felfelé fenntartásban jelentős többletterhet, minimum visszahozza azt fogyasztási előnyben.

    Könnyített normák: “Mit der 2014 kommenden Euro-6-Norm dürfen Benziner bis 2017 noch zehnmal so viele Teilchen ausstoßen wie Diesel”.
    Azért ez egy elég komoly csizma az asztalon…

    “Darüber hinaus würde ein solches System den Abgasgegendruck erhöhen und somit den Verbrauch ansteigen lassen

  • subtotal

    “Darüber hinaus würde ein solches System den Abgasgegendruck erhöhen und somit den Verbrauch ansteigen lassen

  • Specialized78

    Tisztelt Szörényi András!
    Örülök,hogy megemlítetted az A Vectrát is,mint jó alternatívát LPG esetén,használtként.Pont ilyet használok,1.6-osat LPG-st.135.000Ft volt a teljes átalakítás 4 évvel ezelőtt.Azóta már bőven megtérült az ára.LPG-ből a vegyes fogyasztásom 7 liter.Benzint meg kb havonta-kéthavonta tankolok kb 5000Ft értékben,attól függően,mennyit megyek kis távolságokon városon belül,mert ugye akkor nem melegszik fel a motor és nem mehetek gázzal.

  • TéGé2

    Érdekes, hogy most nem írta bele az író a Spritmonitoros fogyasztásokat (benzin:7,5, LPG:9,56, dízel(2.0 90 LE):6,71). Persze lehet, hogy a cikkben szereplő autós nagypapásan vezet, de az a baj, hogy még az arányok sem egyeznek…meg az is lehet, hogy az olcsóbb (ill. adókedvezményekkel csökkentett árú) német LPG rosszabb mint a magyar.

    Persze értem, hogy próbálja a költséghatékonyságra kihegyezni az író, de a tény az, hogy nem igaz, hogy az LPG költségek terén olcsóbb lenne. Sőt az átlagos magyar LPG árakkal még a benzinesnél sem olcsóbb annyival, amennyivel több nyűg.

    Én azt javasolnám, hogy ha tényleg lobbizni akar az LPG mellett, akkor azt a kormánynál tegye, hogy itt se legyen drágább a gáz mint a többi európai országban, így téve versenyképessé ezt az üzemanyagot.

    Az ugyanis nem lehet véletlen, hogy csak ott terjed a gázüzem ahol olcsóbb a benzinhez képest mint nálunk.

  • Rick4

    1. Gázt befecskendező dízelmotor nincs, nem kell fecskendezni, és nem is hivatalos, szóval létezni létezhet, de hogy arra műszakit nem adnak, az tuti.

    2. a földgázost le lehet írni földgázasnak is.

    3. Utánajárhatott volna, kitől kérdez, én pl. 98 óta járok gázos autókkal, nincs az a pénz, hogy az eco jet-hez menjek bármi gázos dolog miatt…

    4. A tartály 10 év után nyomáspróbázható 18-20 ezresért, ezt még 5 év, és az valahogy kimaradt, hogy ezután van még egy lehetőség nyomáspróbáztatni 5 évre, tehát nem 15, hanem 20 év. A korrektség jegyében az is kimaradt, hogy nem kötelező nyomáspróbázni, lehet új, akár kisebb, akár nagyobb tartályt venni, 20 ezrestől már van új tartály.

    5. A jó szakember nem a gázszett típusát akarja tudni, hanem a tartály gyártója lesz fontos. A két termék sosem lesz egy gyártó terméke, lényegtelen, Zavoli, vagy AC Gas a computer, ha GGL vagy Atiker tartály van a csomagtartóban…

    6. Na ezért nem megyek az Eco Jet-hez: A szűrő elmegy 50-60 ezret is, lengeyelektől megvehető postával 2-3 ezresért, awab bilincset meg mindenki látott. Az injektorok is fele áron vannak, 4-es valtek sor itthon van 12 ezresből, komolyabb Zavoli meg Hana se lesz annyi, mint a cikkben…

    7. Reduktorfelújítás helyett itthon van postával együtt 20 ezresből a vadi új reduktor.

    8. A cikk elején még arról volt szó, hogy a gázos autó benzinnel indul, majd automatikusan átvált, a Focus-nál már az van, hogy “érdemes” benzinnel indulni. A cikk megírása közben ennyit fejlődött a technika, vagy csak a firkász nem emlékszik, mit pötyögött 20 perce?

    9. Ez mindent visz: “”Függ az egybe megtett utak hosszától “”

  • bödön ödön
  • pqowieurzt

    “de ettől csak rosszabb lesz mindannyiunknak. Annak is, aki nem spórolt a dízellel, csak nyeli mások dízelmérgét. ”

    ezt kéne hangsúlyozni, minden egyes dízelautós cikkben…

  • ikaroly

    Sajnos az autógáz ára nálunk már pont a határon van,én sem itthon tankolok.Ha nagyon felemelik,a következő autómat már nem biztos hogy átalakítanám.

  • a.szorenyi

    Kedves Rick4!

    Indulatodat látva ezt nem annyira neked írom, hanem többi Olvasónknak.

    1. De létezik, hivatalosan, csak nehéz haszonjárművekben. Onnan tudom, hogy utánajártam.

    2. Ezt nem értem, mert a cikkben a következő szerepel: “kevesebb, mint tizedük földgázas (CNG) motorral”.

    3. Én 2002 óta használok LPG-s autót és nem véletlenül járok az Eco-Jethez. Nem náluk kezdtem, két másik műhely után landoltam náluk, máshol meg nem oldott bajokkal. Sokkal jobb szemlélettel állnak a technikához, mérnöki igénynek is mondhatnám.

    4. Nem, nem lehet plusz öt évig használni a tartályt 15 évet követően. A cikkben nem szerepel, hogy ne lehetne új tartályt venni a régi nyomáspróbája helyett, ha az éri meg jobban. De ezzel biztosan elveszít öt éves használatot, mert a ki-beszerelés költsége a régi és az új tartállyal is azonos.

    5. A jó szakembert miért érdekelné sima karbantartáskor a tank gyártója? Nincs is benne mozgó-működő alkatrész, halott, csekély széntartalmú vas az egész. A gázrendszer viszont érdekelheti, mert esetleg nincs szoftvere és kábele mindenfajta gázrendszer minden csatlakozójához, ami az ügyfél autójához szükséges lehet. Ezért rákérdez és beszerzi-kölcsönkéri az ügyfél érkezéséig.

    6. Lelked rajta, mennyit jársz szűrőcsere nélkül, én nem javasolhatok kockázatos periódust Olvasóinknak. Van, aki 200 ezret ment el szűrőcsere és mindennemű karbantartás nélkül, aztán az egész gázszettjét cserélték. Persze így sem járt rosszul.

    Az árakhoz: olyan árakat adok meg, aminél nem találkozik magasabbal a témában járatlan ügyfél. Ugyanez igaz az üzemanyagárakra is a kalkulációkban, ezért nem 255 Ft szerepel az LPG literjére, amennyiért én tankolom. Így meg lehet az öröme sokaknak, hogy lám ők mennyivel okosabbak, mint a firkász, aki szerinted nyilván csak seggfej lehet, mert drágábban tankol és drágábban vesz alkatrészt, mint te. Örülök, hogy neked is megadhattam ezt az örömöt! Tudod ez olyan, mintha a közértben néha 10-20 forinttal többet kapnál vissza. Aki nem szól, azt egy pitiáner juttatással törzsvevővé teheti a kereskedő.

    7. A felújításnál kicsit drágábban van egy vadi új reduktorod, ez nagy dolog. De ez miben jobb? Csillogóbb a fémháza? És legtöbb Olvasónknak egy az autójába beszerelt, működő reduktor, minden elemében felújítva többet ér, mint egy új, fent a polcon.

    8. Talán nehézkesen fogalmaztam meg, de bizonyára hallottál már olyan szarrágókról, akik a késleletetést kivetetik és hidegen is gázzal indítanak, “mert úgy olcsóbb”. Benzinnel indulni nem kötelező, nem technikai szükséglet, főleg nem meleg motorral, de jobb. Ezért érdemes. Az esetek nagy részében a gázos autó is benzinnel indul, ezt ugye nem vitatod?

    9. Az újraindítások gyakorisága függ az egybe megtett utak hosszától, ami a benzinüzemre vonatkozik és a költségszámításnál fontos. Aki 50 kilométert autózik egyszerre, annak más arányban fogyaszt benzin hidegindításkor az autója, mint annak, aki tíz 5 kilométeres úttal teszi meg ugyanezt. Mi ebben az alpári, főleg a te eredeti hozzászólásodhoz képest? (Amiből kivettem a modortalan trollevicsre valló elemeket, nem érintve mondanivalód lényegét.)

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • a.szorenyi

    Kedves Subtotal!

    Ebben műszaki szempontból igazad van, de mit csináljanak azok, akiknek egy autójuk van és azt a hétköznapokban nagyrészt rövid utakra használják? Akinek 5-10 km a munkahelye és előtte még kirakja az egyik gyermeket az egyik oktatási intézményben, a nagyobbat a másikban, de a munkahelyén dízel a cégautós szabályzat? Azt fogja nyüstölni. A benzin vizes pancsolásban teljesen igazad van, de azokra nem olyan pusztító a hatása. Üdv, Szörényi András

  • subtotal

    “Használtan a tájékozatlan emberek szívesen vesznek modern dízelt, mert keveset fogyaszt.”
    Melyik cégnél is a használt dízel a policy? :D
    A fenti kijelentés általánosító, a cikk LEGELSŐ mondata. Ezt én továbbra is lázításnak érzem, ami nem állja meg a helyét.
    A tájékozatlanságnál csak a lenti kommentekben is olvasható EGYETLEN megfellebbezhetetlen igazságok terjesztése károsabb, miszerint az EU5/6-os dízelek rákkeltőek, be kellene tiltani, bezzeg a valamikor EU2-es normát tudó, jelenleg katalizátor nélkül, beállt termosztátú benzinesek kifejezetten tisztítják a levegőt. Mindeközben még az EU6-os benzinesek sincsenek pariban részecskenormában az EU6-os dízelekkel, ugyanakkor a benzines vevők még nyugaton sem szívesen fizetnének többletfogyasztás és költség formájában a levegőminőség oltárán.

    Tudom, fárasztó a sok részlet és nehezíti a befogadást, ráadásul igény sincs rá.

  • Kanyaró Malvin

    Nem, tehát nem lehet plusz öt évre használati engedélyt kapni 10+5 évig használt gáztartályra, akár LPG, akár CNG. Ez tény.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.