Használt autó: az átverések melegágya

Manipulált órák, becsapott vevők

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.30. 06.00

Nyomasztóan csekély arányban várnak vevőre valós kilométeróra-állású használt autók. A visszatekeréssel gyorsan és olcsón növelhető az autó értéke – a vevő kárára.

Egy használt autó értékét számos tényező befolyásolja. Például a kocsi kora, motorizáltsága, felszereltsége, a tulajdonosok száma, a törött előélet illetve a helyreállítás színvonala, nagyobb fogyasztású autóknál az olajár alakulása és természetesen a futásteljesítmény.

Sok múlik rajta, mégis olcsón manipulálható

Az évjárat és az állapot mellett a kilométer-számláló állása a legfontosabb kritérium egy használt autó értékének megállapításához. Ám a használtautó-piac szereplői ezt gyorsan és csekély költséggel manipulálhatják.

Nyugaton is dívik a trükközés. A német rendőrség becslése szerint háromból egy használt autó óráját manipulálják. Ez évente kétmillió kocsi, a vevőket érő kár átlagosan 900 ezer forintnyi euró autónként

Nem nagy feladat, a szervizcsatlakozón keresztül egy célszerszámmal felprogramozható a kívánt óraállás. Ha a laptopos szaki egy használtautó-telepre száll ki, mennyiségi kedvezményt is adhat. Míg egy önálló meló 20 ezer forintba is kerülhet, nagyobb tételben az átlagos autók digitális óráját 12-15 ezer forintért kezdik átírni a hozzáértők.

Minél több helyen (pl. slusszkulcsban, a xenon fényszórók vezérlésében, más számítógépekben) kell a hamis adatot rögzíteni, minél fejlettebb a gyári “védelem”, annál többe kerül a csalás.

Így működik a csalás: a szervizcsatlakozón át a szaki felprogramozza az új óraállást és ez az adat rögzült is az összes helyen


Prédára lesnek

A bonyolultabb műveletekhez műhelybe kell vinni az autót, ahol kiszerelik például az ABS egyes elemeit, hogy a blokkolásgátló memóriájában is a vonzóbb szám szerepeljen. Többnyire a modern, felső kategóriás autók visszatekerése igényel szervizt.

De még a százezer Ft feletti kiadás sem tétel értékesebb autók esetében. Erről a tevékenységről nem adnak áfás számlát, a cikk árai is tájékoztató jellegűek, de a nagyságrendet jól tükrözik, mert több használtautó-kereskedő megkérdezésén alapulnak.

Visszatekert órával nem is tudhatja a tulaj, hogy rég túl van a vezérműszíjcsere 60-210 ezer kilométeres periódusán. Ha szakad a szíj, komoly motorhiba lehet az eredmény

Feltehetően tömegével várnak vevőre manipulált óraállású autók a neppereknél, de akár magánembereknél is. (Bár logikusnak tűnhet, hogy ott csalnak a legkönnyebben, ahol a legjobban ismerik a típust, egy márkakereskedésben ennek kisebb a veszélye. A visszapörgetéshez nem kell NASA-számítógép és egy több százmillió forintért felépített márkakereskedésben aligha érdemes pár százezer forintért kockáztatni a cég jó hírét. Más a kockázat itt és más, ahol csak egy faház marad a vállalkozás után.)

Nem jó ez így a neppernek sem

Az óratekeréssel kapcsolatban a legváratlanabb panaszt egy használtautó-kereskedőtől hallottam. Ő azért rühelli a visszapörgetést, mert ekkora tételben nagyon sokba van neki. Szinte az összes dízel és a céges benzinesek óráját rokonszenvesebb számra kell átállíttatnia, hogy túladjon a portékán. Ha a vevők zöme nem szűkölne a reális futásteljesítményt hallva, ő megúszná a tekerést, több pénz maradna a zsebében és kevesebb volna az átvert vásárló. De az áldozat nem ő, hanem a vevő, aki kisebb értékű autót sóz rá, több pénzért.

De miért van egyáltalán lehetőség az óraállás felülírására? Mert az első tulaj nullkilométeres autót szeretne kapni, így a szúrópróbaszerűen végrehajtott, hosszabb gyári próbaút nyoma eltüntethető. Kérdés, hogy az autógyártók miért nem védik alaposabban ezt a rendkívül értékes adatot. Az ADAC német autóklub szerint autónként pár euróba kerülne a hatékony szoftveres védelem. Csakhogy a kár nem az autógyártókat éri, a többletköltséget viszont nekik kellene lenyelni.

Több használtautó-kereskedő állítja, hogy a szebb óraállással nem az extraprofit a cél, csak azt érik el vele, hogy piacképes legyen az autó. Így aztán végképp nehéz mindazok dolga, akik nem csalnak. Ez a Mondeo 2,0 TDCi egy márkakereskedésen várt vevőre, kiváló állapotban, de órájában a valós futásteljesítménnyel, ami elriaszt sok vevőt


Több van benne?

Ebben az összeállításban remek tippeket találni a használtautó-kínálat ellenőrzésére, de aki csalni akar és ebből él, az profi. Nem fog lebukni a kopott szélű pedálgumin, ami fillérekért cserélhető vagy a 15 ezer forintból újrabőrözhető kormányon. Gyanús, ha az anyósülés kiült, a vezetőé pedig jó állapotú, mert valószínűleg felcserélték őket. Egy melósautó vagy gondozatlan családi autó gyorsan lelakható, aki viszont hosszabb utakat tesz meg és jól bánik a kocsival, annak autóján alig látszik 200 ezer kilométernyi használat.

Vásárlóként elsődleges, hogy sok példányt megnézzünk a kiválasztott típusból. Így látni, mit mutat 110 vagy 260 ezer kilométerrel meghirdetve. Aki alapos, menjen el márkafórumokon szerveződő találkozókra, ahol megnézhet több példányt egy adott modellből.

Ha vigyáztak az autóra és elvégezték az időszaki karbantartásokat egy tisztességes szervizben, a kocsi állapotán nem látszik még negyedmillió kilométer megtétele sem

Fogadjuk meg az ősi bölcsességet: a futásteljesítményt nagy átlagban akkor csökkenthetjük, ha az adott kategórián belül minél fiatalabb autót veszünk.

A legfontosabb a dokumentált előélet

Kell némi típusismeret, nem árt tudni, mi történt a ráncfelvarrások-módosítások során. Így kiszúrható, mit keres a 2005-ös autón a későbbi széria lökhárítója, lámpája. Ezeket az infókat nálunk érdemes összeszedni, mert 2001 óta követjük az autós világot és teszteltjük az újdonságokat.

Az ábrán az látszik, hogy mennyit keres a csaló kereskedő vagy magánember az óratekeréssel. A vevő pedig ne győzze meg magát, hogy ő fogja ki az alig futott aranyhalat, nem pedig azok akik, akik ebből élnek

A legfontosabb követhető előéletű autót választani. Ideális esetben legyen hozzá végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett szervizkönyv. Figyeljünk arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben. Legyenek meg a szervizszámlák és mindig kérdezzünk rá az érintett szakszerviznél, hogy nyilvántartásukban szerepel-e az adott autó. A gumigarnitúrák blokkja is értékes adatokkal szolgálhat.

Kell az állapotfelmérés! Fontos a márkaszervizes állapotfelmérés, az az 5-10 ezer forint, amit elkérnek érte, egyszerűen nem pénz. Itt az összeurópai adatbázis révén kiderülhet, amit egy ismerősöm nem is sejtett. Ő 370 ezer kilométerrel kívánt megvenni egy dízel Audi A4-est, csakhogy az autó már járt 650 000 kilométeres szervizen Németországban. Ne bízzunk abban, hogy nagyon nagyot úgysem hazudnak!

Nem az a baj, ha sokat futott

Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autót kimondottan érdemes venni. Nincs baj az évi 40-70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Csak tudjon róla a vevő. Mert a manipulált óraállás időzített bombaként ketyeg. Bizonyos szervizmunkák elmulasztása pusztító következményekkel járhat, például a vezérműszett cseréjének kihagyása sok százezres, akár milliós motorhibához vezethet, amikor a szíj elszakad.

Kommentek

  • Nick Árpi

    “Figyeljünk arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben.”

    Az én autóm is gyanús. 2 évesen 70000km-rel vettem, most 11 éves.
    152000 km van benne. Diesel Fabia. Anno nem azért vettem meg, hogy sokat fogok vele járni, hanem jó vétel volt és olcsón vettem a gázolajat bele.

  • a.szorenyi

    Ilyen tényleg előfordul, ezért kell gyanakvónak lenni, de nem szabad bunkó módjára kétségbe vonni az eladó állítását.

  • subtotal

    “Kérdés, hogy az autógyártók miért nem védik alaposabban ezt a rendkívül értékes adatot. Az ADAC német autóklub szerint autónként pár euróba kerülne a hatékony szoftveres védelem. Csakhogy a kár nem az autógyártókat éri, a többletköltséget viszont nekik kellene lenyelni.”

    Ha kicsit gondolkodunk, kiderül hogy ez nem igaz. Ha az új autó vásárlója reális értékén adná tovább a vasat, kevesebbet tudna költeni következő új autójára. Hát így…

  • subtotal

    Egyébként 70e km évente NEM REÁLIS, pláne nem ÁTLAGOS futás, sehol…ahogy az évi 5-10e km sem REÁLIS, sem ÁTLAGOS egy új autónál.
    15-20 az alja és 40e km évente a teteje a normál futásteljesítménynek…szerintem.

  • MetroGoldwinMayer

    Az ADAC szerint a német dízelautók éves átlag futásteljesítménye 18000 km, a benzineseknél 14000.

    Persze az újabbaknál több, és nyilván céges autónál az évi 80-100ezer se ritka, de ez legalább autópálya, és ezeket rendesen szervizelik. Sajna semmi garancia arra hogy egy mai turbódízel 50 ezer városi km-rel nem sokkal szarabb autó müszakilag mint egy 250ezres ingázásra használt.

  • S.Roland

    ” márkakereskedésben aligha érdemes pár százezer forintért kockáztatni a cég jó hírét. ”

  • MetroGoldwinMayer

    S.Roland

    ” márkakereskedésben aligha érdemes pár százezer forintért kockáztatni a cég jó hírét. ”

    Ez igaz de egy-egy alkalmazott magasról szarhat a cég jó hírére

  • ladigidy

    ADAC adatai biztosan jók? Nem hiszem, hogy a hatalmas Németországban, kiváló utakon, kitűnő kocsikkal, jól kereső emberek dizellel csak 18 ezret, míg benzinnel 14 ezer km-t mennek. Ez talán a mi kis, spórolós hazánkra igaz lehet, de ott biztosan nem. Ennek utána kéne nézni talán.

  • MetroGoldwinMayer

    ladigidy

    Szerintem Németországban több a 2-3 autós család mint itthon, ez is lehet magyarázat.

  • subtotal

    http://www.tuv.com/media/01_presse_2/all_languages_pressemeldungen/TUeV_Report_2013_Zahlen.pdf

    Van a különböző idős és éves autók mellett Laufleistung (futásteljesítmény) is, lehet böngészni, mi a reális futás.

  • subtotal

    Szembe kell nézni azzal, hogy ide a német piacról nem az ÁTLAGOS futású kocsik jönnek, hanem az olcsó sokat futottak vagy töröttek, mert erre van a vevőknek pénzük, csakhogy a vevők nem azt szeretnék, hanem a keveset futott törésmenteset…hát megkapják. :(

  • MetroGoldwinMayer

    subtotal

    ‘Szembe kell nézni azzal, hogy ide a német piacról nem az ÁTLAGOS futású kocsik jönnek,’ – jaja ott a pont, meg persze a francia/olaszról se.

    Jó hír hogy jó minőségü német használtautót is lehet hozni (leginkább magadnak), meg kell fizetni, de az újhoz képest jó üzlet bárkinek.

  • Tolvajbanda

    ” márkakereskedésben aligha érdemes pár százezer forintért kockáztatni a cég jó hírét. ”

    És ha a tulaj bűnöző? Autókereskedő bárki lehet. Székesfehérváron egész rablósor van… igaz nem márkakereskedőkből hanem használtautósokból.

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

Merjünk francia használt autót venni?

Részletes használtautó-bemutató a Peugeot 308-ról. Mi szól a francia kompakt autó mellett és mi ellene?

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.