Használt Punto: Nem drága és sokat tud

Használt autó: FIAT Punto II

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.10. 06.00

Aktuális használtautó-bemutatónkban a FIAT Punto második generációja szerepel. Lehet pár baja, de összességében sokat nyújt az áráért.

Röviden: FIAT Punto II használt autó
Mi ez? A FIAT százéves évfordulójára, 1999-ben bemutatott, 2003-ra felfrissített-elcsúfított kisautó. 2005-ben a Grande Punto csak részben váltotta le, Punto Classic illetve Zastava 10 néven élt tovább.
Mennyibe kerül? 300 ezer forint körül elvihetők a legolcsóbbak. A használtautó-piacon a dízeleknek és a 131 lóerős HGT sportmodelleknek minimális a felára az 1,2-esekhez képest. Légkondival a 8-10 éves, modellfrissítés utáni autók ára 600 ezer forint körül kezdődik.
Melyik motor jó bele? Az 1,2 és az 1,4 literes szívó benzines illetve lánccserével az 1,25 literes dízel.
Mi van helyette? Többek között Nissan Micra és Renault Clio, de nem azonos évjáratból.

Szépek a kárpitok, igényes az utastér, még 140 ezer km lefutása után is

Szépek a kárpitok, igényes az utastér, még 140 ezer km lefutása után is


Amikor a FIAT 1999-ben bemutatta, tulajdonságai alapján a kettes Punto a legjobb kisautók közé tartozott. Fejlesztése során odafigyeltek az Euro NCAP elvárásaira, voltak közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotorok benne, kényelme, tágassága, felszereltsége, igényes belső kialakítása túlmutatott a kiskategórián. Kérdés, mi marad meg ebből használtautó-piacon kapható autókban?

Nem túl gyakori jelenség, de a 2003-ra időzített modellfrissítés az autónak kívül és belül sem tett jót. Belső kialakítása igénytelenebbé vált, a nagy fényszórókkal arca bambára váltott. A csomagtartó 297 literes, ami jónak számít a kategóriában. Az utastéri műanyagok megfelelőek, nem lógnak ki a kisautók átlagából, de nem is fogalmazzák újra a minőségérzetet.

Sokféle motor

A motorválaszték igen széles. Vannak benne 1,9 literes, kamrás és közös nyomócsöves befecskendezésű dízelek, ott a 131 lóerős sportmodell a Barchetta 1,75 literes szívómotorjával, 2003-tól pedig az apró Multijet dízel is elérhető. Utóbbiak közül a turbóhibán a használtként árultak már rég túl vannak, még garanciában cserélték rajtuk, ha gond adódott a feltöltővel.

Bár a legkorábbi autók már 14 évesek, a második generációs Puntón nem jellemző a karosszéria rozsdásodása


Kezdettől fogva adott volt a City-gombbal megnövelhető rásegítésű kormányszervo, amivel néha baj adódik a nyomatékérzékelő miatt

Kezdettől fogva adott volt a City-gombbal megnövelhető rásegítésű kormányszervo, amivel néha baj adódik a nyomatékérzékelő miatt


A motorpalettáról az 1,2 16V az ideális motorváltozat: van benne olaszautós tűz, fogyasztása 5 literre lemegy egyenletes országúti tempónál. Sőt, a cikkben látható autóval a tulajdonos rekordja 4,1 liter mérsékelt és egyenletes országúti tempóval. Városban 7 liter alatti átlaggal járhatunk.

Jó hozzá az ezerkettes

A cikkben látható autó túl van egy gépműhelyes hengerfejsíkoláson, amire a kiégő hengerfejtömítés miatt vitte a tulajdonos. A súlyos beavatkozás nem érződik a használt FIAT Puntón, talán csak a nagyobb kompresszió miatti élénkebb menetteljesítményekből derülne ki.

Szavazás

Milyen kisautót vennél félmillió forint körül?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Az igényes kárpitok, a nagy hely és a kulturált működés korrekt használt autónak mutatja a próbaúton a 140 000 kilométert futott FIAT Puntót. Sajnos a típust a hengerfejtömítés gondjain túl váltóhiba is fenyegeti, ami súlyos gond.

Igen jól együtt lehet élni a 60 lóerős 1,2 8V-vel is. Korán megjön a nyomatéka, finoman jár és városi forgalomban igazán elég az autóhoz. A 8V, az otto-vu ezúttal nem a V8-as motort, hanem a nyolcszelepes változatot jelöli.

A 2003 utáni modellekhez jó választás a 95 lóerős 1,4-es a Stilóból, amelyet szintén fenyeget a hengerfejtömítés kiégése. A tömítés maga olcsó alkatrész, de cserélni drága, mert a művelet munkaigényes, a vezérműszíjat is le kell venni a cseréhez. A baj az, hogy a hűtővíz elmehet a tömítetlen helyen vagy belefolyhat a motorba. Ha kevesebb a hűtőfolyadék, akkor túlmelegszik és tönkremegy a motor. Ha viszont a tömítés az olajkör felé ég át, akkor elég a motorolaj és kenés híján szépen meghal a motor.

Szerviztapasztalatok: FIAT Punto II

Főként a kiégő hengerfejtömítés okoz problémát a motorokkal. Ez az autó már volt hengerfej-síkoltatáson

Főként a kiégő hengerfejtömítés okoz problémát a motorokkal. Ez az autó már volt hengerfej-síkoltatáson


A hengerfejtömítés hibája az 1-es és a 4-es hengert érinti, többnyire a 60 lóerős benzinesnél fordul elő, az 1,2 16V változatban lényegesen ritkábban. A szervokormány visszajelzője a kormány nyomatékérzékelőjének meghibásodása miatt világíthat, de ez kigyulladhat akkor is, ha a kormány jól működik. Az egyik oldali ablaktörlő az ablaktörlő-rudazat mechanikus kopása miatt válhat működésképtelenné.

A dízel- és benzines motorok szelepvezérlése szíjas. Az 1,25 literes dízelmotor szelepeit azonban lánc mozgatja, amelyet elvileg 300 ezer kilométer megtétele után kell cserélni. Ám a megnyúlt lánc olyan motorhibát okozhat a szelepvezérlés átugrásával, hogy aki kicsit is óvatos, inkább 100 000, de legkésőbb 150 000 kilométerenként cseréltesse ki a láncot és a láncfeszítőt. Ha a lánccal bármi gond van, azt a motor beindítása után jelentkező csörgő-zörgő hangból egy laikus is azonosíthatja.

A szervizperiódus a benzines és a dízelmotorok esetében is 20 000 kilométer. Bár léteznek 30 ezres intervallumú motorváltozatok is, érdemes húszezrenként olajcserére vinni az autót. Classic Line néven az idősebb autókhoz a FIAT (a Renault Motrio-programjához hasonlóan) kedvezményes árú kopóalkatrészeket kínál gyári beszállítóktól. Ezekkel például a fékek javítása válik jutányosabbá.

Olcsón fenntartható

Használt autókánt a Punto karbantartása kevés pénzből megoldható. A FIAT-márkaszervizek az öt év feletti autókhoz kedvezményes alkatrészárakat nyújtanak és a presztízsérték nélküli márka vevőköre nem is fogadna el átlagos alkatrészárakat.

Nem gond bontott alkatrészt találni, akár a bekrepáló motorvezérlést, akár karosszériaelemet kell pótolni. Az első fékbetétek cseréjével 40-50 ezer kilométerenként érdemes számolni, az első féktárcsák élettartama sem sokkal hosszabb, nagyjából 60 ezer km.

Szervizmunkák körülbelüli árai

Hátsó kipufogódob-csere: 30 ezer forint

Vezérműlánccsere: 60-70 ezer forint

Vezérműszíjszett- és vízpumpacsere: 70-80 ezer forint

Kuplungszett cseréje: 80 ezer forint

Dízel injektor cseréje: 100 000 forint/db

Bruttó forintárak munkadíjjal együtt, márkaszervizben. Forrás: saját gyűjtés

Árak: 300 ezer forinttól

Kettes Puntót már 300 ezer forintért kaphatunk. 400-450 ezer forintból már találni egy 10-12 éves autót korrekt állapotban, ami kényelméhez, a négycsillagos törésteszthez és az autó használhatóságához képest vonzó összeg. Mivel a nagyobb, modernebb, biztonságosabb (és sokkal nehezebb) Grande Punto is elvihető egymillió forint alatt, jellemzően a legdrágább darabokért sem adnak 900 ezer forintnál többet.

300 ezer forintból kijönnek a legolcsóbbak, a kínálat teteje 900 ezer Ft körül kapható használt autóként

Szavazás

Szerinted hány pontot ér használtan a FIAT Punto második generációja?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • AutoItalia

    Nekünk a 3 ajtós változat van, semmiféle elektronikai, motor, futómű problémája nem volt eddig, jó, megbízható verda!

  • Funkyman

    “Kérdés, mi marad meg ebből használtautó-piacon kapható autókban?”

    A válasz: Igen, kérdés.

  • Funkyman

    Emlékszem, 14 éve milyen pofás volt kívül-belül ez a Punto a megjelenésekor. A hasonló korú kategóriatársakkal összevetve ez az előnye máig megmaradt. Ráadásul olasz autó, nem becsülik (bár a többi olaszhoz képest még mindig jobban), nincs komoly ára. Én simán vennék.

    Viszont azzal nem értek egyet, hogy a motorválaszték széles. Leginkább a két egykettes közül lehet választani, a többi motor ritka, főleg ezekhez képest. A HGT-k ráadásul többnyire szét vannak már rúgva (és/vagy törve), vagy a remek esztétikai érzékkel megáldott “tunerek” vették őket kezelésbe.

  • Guevara

    Mikor megjelent a 2-es Punto, elmentem kipróbálni egy nyílt napra és egy nagyon kellemes kis autó benyomását keltette bennem. Feltűnt hogy milyen csendes és pörgös a motorja, azt hiszem az 1.2 16V volt az, de az is, hogy a külső tükör és környéke rengeteget kitakar a látómezőből forduláskor.

  • garazsgeza

    remek tartós Motor az 1,2 16v a Puntoban,
    ami a lényeg hogy nem eszi az olajat!!!

  • Piet

    Kissé pontatlan adatokat közöl a cikk: a 2003-as modellfrissítéskor nem igénytelenebb hanem igényesebb lett a belső kialakítás: kétzónás klíma, Hill-Holder, egyes változatoknál kéttónusú műszerfal, akár 6 légzsák stb. Az alkatrészek nem Marelli néven (egyébként valóban létezik hasonló nevű vállalat Magneti-Marelli néven a Fiat és egy másik cég 50-50 százalékos résztulajdonával) hanem Classic Line néven kínál az idősebb Fiat gépkocsikhoz alkatrészeket.

    Az 1.2 60LE-s változatokra nem jellemző a hengerfejtömítés hibája inkább a 2003-as modellfrissítéskor bevezetett 1.4 (95LE) erőforrásoknál találkozni gyakrabban ezzel a hibával.

  • seamandarin

    2000-es 1,2 16V-s Puntomat 96000 km-el cseréltem egy 1,3-as Multijetre 2006-ban. A hat év alatt a kopó alkatrészeken kívül gyújtáskábelt és kipufogócsövet kellett cseréltetnem.Az ablaktörlő mechanika nekem is szétesett, de egy egyszerű trükkel megoldottam. A dízellel 120000 km alatt egy turbónyomás jeladó cseréjére volt szükség. A benzines belső felszereltsége lényegesen jobb volt (tárolórekeszek, hálók, csomagtérvilágítás, állítható üléstámla, térképlámpa, osztottan dönthető hátsó ülés), de nem volt benne légkondi és teljes pótkerék). A dízelnek a műszerfala is áttekinthetőbb volt.

  • Piet

    A kopó alkatrészek cseréjén kívül nekem sem volt nagyobb kiadásom. Érdekes a pótkerék dolog, nekem a “mezítlábas” Actual felszereltségű van, de abban teljes értékű pótkerék van.

  • a.szorenyi

    Kedves Piet! Nem kétségbe vonva a hozzáértésedet, de a hengerfejes info egy régóta fiatozó márkaszerviz műszaki vezetőjétől származik, aki ezt tapasztalta a náluk javított rengeteg autón. Újságíróként őt fogadom el hitelesebb forrásnak, ezért a cikknek ez a része maradt. A Classic Line-t köszönöm, kijavítottam a cikkben, kiegészült továbbá az 1,4-es hengerfejbajával és a váltóhibával, ami szintén fenyegeti a típust. Üdv, Szörényi András

  • Piet

    Kedves András! Nem vonom kétségbe a cikk háttéranyagául szolgáló információ forrását, sőt a vezess.hu-ra mindig is úgy tekintettem mint egy friss, az autós világ híreiről szinte első kézből beszámoló elektronikus médiára.

    Amire alapoztam a hengerfejtömítéssel kapcsolatos dolgot az pedig nem más mint a családunkban több éve hűségesen és nagyobb meghibásodások nélkül szolgáló két Fiat Punto-ra (1996-os és egy 2004-es, igen a sok helyen szidott modell-frissített szériából) továbbá a rengeteg Fiat-os (többek között Puntós) ismerőssel és jó baráttal folytatott beszélgetésekre. De úgy tűnik mindig tanul az ember valami újat. Üdv: Piet

  • péloday

    Nálunk is van egy 1.2 V8 ,igaz Lancia Ypsilon 140.000 km-rel hiba nélkül.

  • grobi74

    Azt az autót aminek 5 csík van az elején nem szabad megvenni!!! :-) szarok. Vagy német vagy japánt ennyi!!!

  • péloday

    Látszik micsoda hozzá értő vagy ! Mióta nincs már “csík” az elején ! Ami amúgy csak négy mert a közbensőket kell számolni ! Gyengébbek kedvéért F.I.A.T ugyanis a nevet szimbolizálja az pedig négy betű ! Ezt a hatalmas bölcsességet honnét szedted ? Német vagy Japán ! Az ADAC-tól ? :)

  • NariAda

    Sziasztok!Én mondjuk sem a német,sem a japán autót,nem ajánlanám.
    A német az általában az elég jutányos ára és fenntartása mellett,kis felszeréltségő és kényelmetlen,a japán meg szép kasztni mellett,drága,ha a legkisebb kis hibánál is súlyos 100 ezreket fizethetsz és a fenntartása is egy vagyon.Jó kis autók Fiatok,főleg a 2es Puntok,nekem is az van 3 ajtós.4éve van nálam és egy villanymotorpanelen kívül mást nem kellett javítatnom azt is fillérekből és azóta is jó.
    Mindenkinek a sajátja a legjobb,mert azt szereti… :D

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.