Röviden – Mazda 323 BA
Mi ez?1994 és 1998 között (323P: 1997-2000) gyártott kompakt autó, 3-4-5 ajtós karosszériával. Modellfrissítés: 1997.
Mennyibe kerül?200 ezer forintért elvihetők a legolcsóbbak, a legtöbbe kerülők ára 650 000 Ft körüli.
Melyik motor jó bele?Az 1,5 literes négyhengeres benzinessel nem lehet mellényúlni. Spritmonitoros átlaga 7,6 l/100 km, az 1,3-asé 7,85.
Mi van helyette?Japán márkáktól Nissan Almera I, békalámpás Corolla és Lancer. Az olcsóbbak helyett F Astra, a drágábbak helyett Focus I.

Ahogy telik az idő, egyre több neves japán autó ára csúszik mélyen a félmilliós határ alá, viszonylag fiatal korban. Közéjük tartozik a 323-as Mazda is, amelyből ezt a fehér háromajtóst kértük kölcsön használtautó-tesztre. A kocsi Földi D. Attila fotós pajtásunké, aki használt-Mazda ügyben annyi tapasztalatot halmozott fel, hogy az olcsó és megbízható autót keresők bátran támaszkodhatnak véleményére.

V6 a kompakt autóban

323-as Mazda 1977-től 2003-ig készült. A próbaútra vitt használt autó az 1994 és 1998/2000 közötti BA szériához tartozik, amely az ötödik generáció a hatból. A választék legizgalmasabb darabja a kupészerű F, amely kétliteres, V6-os benzinessel is kapható volt. A háromajtós verzió (323P) mellett népszerű a használtautó-piacon a lépcsőshátú is (323S). Létezik még a 323C, amely egy sportosabb tetőívű háromajtóst jelöl, gyakorlatilag ennek a nem túl sikeres modellnek a helyére érkezett a 323P az 1997-es modellfrissítéssel

1994-től 1998-ig volt piacon az ötödik generáció. A rosszul fogadott ferdehátú háromajtós 323C helyét töltötte be az 1997-es modellfrissítéstől a csapott hátú 323P

A kupésra rajzol F-et kivéve a design nem túl progresszív, pedig csak egy évvel későbbi a gömbölyű 626-nál. A formaterv csereszabatos a korabeli japán autókéval, a 323 lehetne Lancer vagy Corolla is. A karosszériák rozsdavédelme megfelelő, a tipikus korróziós pont a hátsó kerékjárat pereme, ami javítóívvel könnyen korrigálható.

Sportosan mély az üléshelyzet, ami egy bizonyos kor után már nem előny. Az ülés jól beállítható a kormányhoz és a pedálokhoz. Belül minden ép és működik, nem töröttek a szellőzőrostélyok, üzemel az első ülés előrehajtó-mechanizmusa is. A háromajtós változat meglepően tágas, hátul is elfér két magas ember.

Szerviztapasztalatok: mit mond a mester?

Egyszerűen szerelhető. A szíjas szelepvezérlésű motorokon 120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni

120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni


Rendes karbantartással ezek a Mazdák legalább 20 éves korukig jól használható autók maradnak. A BJ-s alvázszámúaknál szükség lehet a burmanok, a karter két guminyakának cseréjére. Ezt a hibát alulról könnyű felismerni: ha kenőanyagot látunk az olajteknőn, többnyire a váltó felőli sarkán, akkor esedékes. Mivel a kipufogót le kell venni hozzá, a csere munkadíja a vesződségtől függően 20-30 ezer forint.

A gumi szívócsövek az autók 10-12 éves korára elöregszenek, megrepednek. Így a motor falsot szív, amit az egyenetlen járásról lehet kiszúrni. A javítás anyagárban 25 ezer forint. A gyújtás meghibásodása ritka, az esetek nagy részében trafócserével megoldódik.

Elsősorban a sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó

Elsősorban a hátsó sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó


Ha a motort lustának érezzük, a légtömegmérő tisztítása általában megoldja a problémát. Ennél a szériánál nem kell tartani a lambdaszonda meghibásodásától, szemben a benzines Mazda3 és Mazda6 modellekkel.

A gyári első féktárcsák úgy 150 ezer kilométert bírnak ki, a hátsó fékdobok szabályozására 150-170 ezer km után van szükség. Az első kuplunghibáig az autó elfut 150-200 ezer kilométert, a csereszett ára 30-50 ezer Ft. A masszív futómű sem kér sokat, a négy stabilizátorpálcát 12 ezer forintért cseréljük, plusz az anyag. A rozsda főképp a két hátsó sárvédőt támadja, de ez olcsón orvosolható javítóívvel. A karosszéria más részeit nem emészti el a korrózió.

Tóth József autószerelő, Mazda Auto Focus Kft.

Motorkínálat

Összesen négyféle benzines és három dízel szerepelt a palettán. Használt autókban az 1,3 literes, 74 lóerős és az 1,5 literes, 88 lóerős Otto-motor a leggyakoribb. Az 1,9-es négyhengeres és a 144 lóerős, csak az F-hez választható V6 ritka. Kevés van az 1,7 literes dízelből, pláne a turbódízelből, amelyet 1997-től a kétliteres szívódízel váltott le.

Egyenjapán műszerfal a minőségérzet előtti időből. Minden jól működik a 16 éves autóban

A képeken látható autóban az ezerötös négyhengeres késlekedés nélkül indul. Se füst, se rendellenes zaj, se olajfogyasztás nem utal arra, hogy nemsokára 200 000 kilométer lesz benne. Élénk, jól forgó motor, amelynek kis fordulaton is van elég nyomatéka. A zajszint csak 100-ig kellemes, mert a rövid áttételű ötödikben erősen pörög a motor.

Alkatrészárak, megbízhatóság

Használtautó-vásárlói szemmel a típus fő vonzereje a kétségtelen megbízhatóság, ami előrehaladott korba is átmenthető. Japán kortársaihoz hasonlóan a 323 is jól megkonstruált, tartós és problémamentes autó.

Az alkatrészáraktól nem kell tartani. A típus kellően elterjedt ahhoz, hogy legyen hozzá utángyártott pótalkatrész, beszerzési forrásként bontókat is érdemes felkeresni. Például a nagyjából 150 000 km körül elkopó kuplungszett ára beszállítótól függően 30-50 ezer forint.

Utángyártott alkatrészek árai:

Első féktárcsa 12 ezer Ft
Kuplungszett 30-50 ezer Ft
Gumi szívócső 25 ezer Ft
Stabilizátorpálca 6-10 ezer Ft
Vezérműszett 35-40 ezer Ft

Forrás: saját gyűjtés

A tulajdonos véleménye: Földi D. Attila, Mazda 323P 1,5, 1997, 186 000 km Nagyon sok Mazdám volt már, most is van egy 323 kombi a fehér mellett. Ezt az autót egy Kia-márkakereskedésből vettem, nem egészen egy éve. Kezdetben 550 000 forintra tartották, de drágasága miatt és mivel nincs benne légkondicionáló, hónapokig várt vevőre. Végül 300 ezer forintért hoztam el. Két korábbi tulajdonosa idején az autó garázsban állt, futásteljesítménye igazolhatóan ennyi. Rögtön az elején az állástól beállt féktárcsák cseréje 24 ezer forint volt, a munkadíj még tízezer. A 150 ezer km feletti óraállás miatt a kuplungot és a vezérműszíjat is kicseréltettem a biztonság kedvéért. Sajnos a motor nem olyan nyomatékos, mint a 323 kombimban az 1,6-os benzines, pörgetni kell. A rövid áttételezésű sebességváltó miatt autópályán megugrik a fogyasztása, ami Budapesten nagyjából 7,5 l/100 km. Nálam Mazda forever, mert mindig számíthatok rájuk. Bárhová elvisznek hajnalban és bárhonnét hazahoznak éjszaka. Szeretem őket, na.

Árak: itthon és kint

Magyarországi használtautó-keresőkben 200 ezer forinttól felfelé hirdetik az ötödik generációs 323-as Mazdákat. A legtöbbre tartottak a 650 ezres sávban mozognak. Mivel a Mazda Ausztriában hagyományosan erős, használt autóért elég a szomszédba menni. A Lajtán túl 300-500 euróért (90-150 ezer Ft) vehetünk ilyen-olyan autókat, a piacot ismerők szerint 1000 euró körül már igazán szép kocsit találni.

Igazi autók, igazi árak

Autók 120 000 forinttól: eladó 323-as Mazdák az Expressz keresőjében.

A honosítás költségei miatt seftelési céllal nem nagyon éri meg a használtautó-behozatal, de aki saját magának keres használt Mazda 323-at, az találhat szépet a szomszédban. Az import ugyanis leverte a hazai árszintet, 280-350 ezer forint között már van választék korrekt autókból.

Használt autók 350 000 Ft körül

  • A Mazdát vinném68%
  • Hülye, aki nem Swiftet vesz15%
  • Csakis F Astra10%
  • Ehet többet, de hajtson hátul7%

Használt autók 350 000 Ft körül