15 éves Merci 147 ezer kilométerrel – nem mese

Mercedes-Benz E290 TD - 1998

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 15.00

A jagdgrün, vagyis vadász-zöld pápaszemes Merci kombit Németországban találta egy jószemű magyar kereskedő. Hazahozta, kijavította kis hibáit, lefényeztette horzsolt testrészeit és igazi álom-használtautót csinált belőle. Másfél milla körülviszik majd el, ha valaki elhiszi, hogy ilyen autó tényleg létezik.

Röviden – MB W210 290 Turbodiesel T-Modell

Mi ez?

Jókora felső-közép kombi a Mercedes legszégyenletesebb korszakából. Típushibái számosak, de hangulata csábító lehet azok számára, akik kedvelik a Mercedest és a halottaskocsis bájt
Mennyibe kerül? 8-900 ezerért még használható, de már elhanyagolt, elmagyarosodott állapotú kocsik vannak. Egy valóban jó állapotú, valóban keveset futott kocsiért friss vizsgával, friss szervizzel 1,3-1,5 millió forint lehet reális
Jó ez a motor  bele? A közös nyomócsöves dízelek finomabbak, erősebbek, takarékosabbak, de ez tartósabb és többet ad a klasszikus Merci-élményből
Mi van helyette? Márkahűeknek W124, ami szűkebb, de masszívabb és alig találni belőle már jót a piacon vagy az utód W211, ami jobban sikerült autó, de azonos állapotban lényegesen drágább

Amikor megláttam egyebek mellett autók adás-vételével is foglalkozó barátom műhelyében, elég vigasztalan látványt nyújtott szegény. Hátsó lökhárítója a csomagtartóban, tetőablaka, hátsó szélvédője kiszerelve, belül poros-koszos, kis karcolások mindenfelé és sokéves garázspor a lemezeken. Tudod, mennyi van benne? – kérdezte átmeneti tulaja. Nem, mondom, mennyi, négyszáz? Százötvenezer. És dízel.

Ezek az autók azok, amik nem léteznek. Egy idős bácsi rendelte magának Németországban. A bácsi nagy vadász volt, ezért lett az autója jagdgrün, vadász-zöld színű, ami kicsit olyan, mint a British Racing Green, csak német. A bácsi meghalt, a kocsi garázsban állt évekig és most pucolták ki onnan az örökösök.

A szétesett szerkezetű tetőablakkal, lebontott hátuljával roncstelepre érett darabnak látszik, pedig újszerű álom-Merci lesz még belőle

Ebben a fellelt állapotában még a történettel együtt sem volt vonzó látvány a nagy kombi. De a csomagtérajtó rohadását kijavítva, a megnyomott lökhárítót lefényezve, a kisebb karcokat kipolírozva-kijavítva, a beporosodott üléseket kiszedve-tisztítva  már újra csaknem hajdani fényében csillog. Pillanatok alatt el fogják vinni.

Közhelyszámba megy, hogy ezek a Mercik már nem Mercik, és tényleg. Egy Suzukit agyonfikáznánk, ha 150 ezer kilométer alatt annyi hibát produkálna, mint amennyit ezen a hatalmas, büszke Mercedesen most eladás előtt javítani kellett. Semmi komoly, de apróságból túl sok.

Koszos, fénytelen a belső, ahogy egy sok évet állt bácsiautónál ez lenni szokott

Leesett a turbó szívócsöve, eltört a tetőablak mechanikájának egyik műanyag alkatrésze. Beesett egy oldalablak a mozgatómechanika hibája miatt, láthatóan cserélték az automata váltókar alatti panelt az ablakok-ajtók vezérlőelektronikájának tipikus hibája miatt. Khm, na jó, el kell ismerni, hogy ezek a hibák egy ’98-as Suzukinál nem csak azért nem fordulhattak volna elő, mert az japán autó.

Köszönjük a tippet és a fotózási, kipróbálási lehetőséget a kocsit kipofozó Kari Corporationnek!

Lényegét tekintve viszont hibátlan a kocsi. A motor ugyanazzal a lusta nyámnyogással, de tökéletes magabiztossággal kel életre, mint tette azt a szalonból kigördülve 15 évvel ezelőtt. A váltó hibátlanul kapcsolgat és ennek az autónak még a futóművét sem tették tönkre olcsó utángyártott cseredarabokkal, mert 150 ezer kilométer alatt még semmi komoly tételnek nem volt ideje tönkremenni benne.

Ennyi a kormánykopás egy 147 ezres Mercin

Az utastérben a műanyag kormány bal felső küllője felett van egy picike kopás, és ennyi. Azt már tudjuk más autóknál szerzett tapasztalataink alapján, hogy minden ugyanígy fog kinézni 300 ezernél és valószínűleg 450 ezernél is.

A motor a 290 Turbodiesel jelzésű blokk, gyári kódjele OM602. A Mindentudó Internet szerint ez egy robusztus, hengerenként kétszelepes, kettős vezérműlánccal szerelt öthengeres dízelmotor, mely még szívó változatban is készült. Nem csak személyautókba, Sprinterekbe is belekerült és ez a motor fújtatott a Ssangyog Mussókban, Korandókban is.

A W210-es, magyarul Pápaszemes Mercikben 129 lóerőt tudott papíron, nyomatéka 300 Nm. Ennek is jó része ott marad a váltóban, de így sem lomha a kocsi. Kellemesen vartyog alapjáraton, ingerelt elefántbika módjára trombitál fel, ha megforgatjuk, de leginkább csak békésen mormog a kétezer körüli normál, üzemi fordulatszámon. Lent nem húz igazán, fent egy kicsit jobban, és egykedvűen, nyugodt méltósággal tolja az óriási bódét; természetesen a hátsó kerekek segítségével, ahogy egy német felső-középkategóriásnak illik.

A háromliteres, öthengeres dízel még nem közös nyomócsöves, békebeli mormogással jár, megfontoltan pörög

A sebességváltó ötfokozatú automata – a zöld autó gyártási évétől kezdte a Mercedes ötgangos váltóval adni az E-Klassékat. 1650 kilójával nem valami fürge jószág ez a gyártásakor már jórészt kifutó technikájú dízel Merci, de épp a klasszikus lomhaságért, a ritka váltásokért, a nyugalomért lehet különösen élvezni vele az utazást. Utazást, nem vezetést.

Az irányítás egy vicc, a Titanicon lehetett ilyen élénk és közvetlen a kormányreakció. Az agyonszervózott kormány faltól falig csak 3,2-t fordul, de többnek tűnik, mert gyakran el is kell forgatni faltól falig, oda-vissza. Magától ugyanis nem nagyon jön vissza a kigyorsításnál, ez amolyan régimercis báj.

Ahogy a futómű karakterisztikája is. Finoman, puhán, de stabilan siklik, pláne a légrugós hátsó szintszabályzással. Egy facelift előtti W210-ben különben inkább ne legyen légrugó, mint de, mert a sokak által a Mercedes minőségi mélypontjának tekintett modellben minél kevesebb a meghibásodásra hajlamos alkatrész, annál jobb.

Rendberakás után igazi utcadísz a pápaszemes kombi Merci

Valahol az alsó-másfél millió forintos sávban cserél majd gazdát az autó várhatóan, ezzel a hazai kínálat 8-900 ezer forintos derékhadát messze megelőzi árban. Jogosan, még ha elsőre nem is tűnik úgy a laikusnak. Bár a beszerzési ára titok, azt tudjuk, hogy 300 ezer forint körül volt a honosítás, 200 körül a javítás, takarítás, kipofozás: ebből tényleg nincs hova sokat engedni. Típushibáit, tervezési hanyagságait ismerve nem épp az a Merci a W210, amit jó szívvel ajánlhatnék a márkarajongóknak, de ha már mégis, akkor ennél a nívónál alább ne adják. Ami olcsóbb, az sokkal drágább lesz később.

Megnézegettem a hazai netes hirdetéseket ezekről a kocsikról; szinte mind meg volt húzva és hogy-hogy nem szinte egyikhez sem írtak óraállást. Ha mégis, az  pont 150 ezer kilométer volt szintén. Az egyiknél 310. Némelyiknek hanyagul odadobott törölköző volt a vezetőülésen véletlenül, pont ott, ahol a beülő vezető combja ki szokta dörzsölni a kárpitot, mitteszisten. Volt, amelyiken szép, hímzett kormányvédő takarta a volán karimáját, biztos, mert annyira újszerű még. Van, ami külföldre költözés miatt eladó – tipikus mai duma, mert azt a képzetet kelti, hogy a mindig lelkiismeretesen karbantartott kocsitól hirtelen kell megválni, nem pedig már két éve halogatják rajta az olajcserét, mert úgyis eladó.

A hátsó traktus szinte érintetlen, új

Meg van ez a zöld. Ami gondosan, de költségtakarékosan kijavítva, kiglancolva drága ugyan, viszont röhejes futásteljesítményével alighanem az egyetlen szóba jöhető eladó háromliteres, automata kombi dízel pápaszemes Merci e pillanatban azoknak, akik valóban használni akarják és sokat akarják használni régi-új E Mercijüket.

Másfél millióért már 2001-es közös nyomócsöves dízel kombik is feltűnnek a kínálatban, sőt: a következő generációs E osztályból is találni dízel kombit, valószínűsíthető vagy bevallott taxis múlttal. A hirdetések szövege hol hihetőbb, hol kevésbé hihető; a magunk részéről csak annyit tudunk segíteni a hazai használtpiacon turkálóknak, hogy pár képen megmutattuk, milyen egy 15 éves W210, ha tényleg 150 ezer van benne.

Ilyen, ha nincs helyrepofozva:

Szomorú látványt nyújt kiglancolás közben az autó, pedig komoly baja nincs

És ilyen, ha már mehet a kereskedés kirakatába:

Kijavított csomagtérajtó, újrafújt lökhárító, minden vonalban áll, minden a helyén

A kinti ár titok, nyilván alkalmi vétel lehetett, amilyet szándékosan, típusra keresve nehéz kiszúrni, ha valaki nem profi kereskedő. A mobile.de-n, a legnagyobb német használtautó-oldalon pillanatnyilag nincs 200 ezer km alatti 290-es kombi turbódízel, szedánból kettő van: az Ömer Sarikaya nevű német állampolgár például 2450 euróért kínálja horpadozott és nyilván hiteles óraállású autóját.

Csodák nincsenek, ezt a kocsit legalább 2500 euróért vették meg kint, az 750 ezer, erre jött a helyrehozás, üzembe helyezés, 500 ezer, fuvar, tilitolizás, mondjuk még egy ötvenes, és valamit keresni is akar, aki behozta. W210-rajongók: ha normális állapotú, szép kocsit akartok, kevés kilométerrel, ne a millió alatti sávban keressetek!

Mellette – Ellene
  • Markáns megjelenés
  • Csillag az orrán
  • Békebeli vezetési, inkább utazási élmény
  • Sok hely
  • Tartós belső
  • Rohad
  • Számos kicsi, de bosszantó mechanikai, elektromos hiba lehetősége, bármikor
  • Már nem klasszikus, de még nem korszerű technika és megjelenés

Szavazás

Hány pontot ér a tízből?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guillotine

    Tényleg van aki ma megvesz egy ilyet??!
    Irdatlan ronda…

  • MetroGoldwinMayer

    1,5 miska? Na ne vicceljünk. Volt egy a szomszéd taxis srácnak nagyon örültem neki (hogy az övé). Helyette nem frissebb E klasszet vett hanem zsír új Skoda Rapidot. Hogyaszongya nagyobb benne hátul a lábhely…

  • 1000rörö

    E 46 320i 13,5 évvel 125 ezerrel kicsit komolyabban néz ki mint ez a merci, ha ilyen ótvar lenne már fel is gyújtottam volna.

  • kopasz0216

    Most ettől miért vagytok elájulva??? Rengeteg keveset futott jó állapotú 10 év feletti autó fut a német utakon. Mert itt nem divat az óratekergetés és a legkisebb hibával is szervizbe hordják… Én tavaly vettem egy Vw Golf 3-at 95-ös évjárat 1.4 benzines 5 ajtóst 111 ezer kilóméterrel, két pici rozsdafolttal, 1000 euróért… az összes szervizelés számlái megvannak… tehát hiteles!

  • PAlex

    Ez a motor nem a 17xLE-s verzió?
    Valami olyan rémlik, hogy a CDI-k előtt volt egy köztes állapot a hagyományos örvénykamrás motorok és a CR-ek között, és ez volt a 290TD, ami a 300TD-t váltotta. Csodálkoznék is, hogy minek csináltak volna egy annál gyengébb motort, mikor ott volt a jól bevált 300TD 147LE-vel. No meg C-ben itt volt 150LE-vel a hengerenként 3 szelepes 250TD is.

  • xxlpityu

    Már bocs, de ez 5 sebességes automata, nem a 4-es. Hogy miért? Mert a 4-es váltóban van p, r, n, d, 3, 2, 1, ebben pedig 4-1-ig van számozva. Tipikus merci sablon szerint(és érthető okokból)egy 5 sebességes automatát használhatok 1-4-ig “kéziként” váltva, még a 4-es csak 1-3 sebességfokozatig. Ha ez itt egy 4-es váltó lenne, akkor minek bele “D” fokozat, ha én is tudom 1-4-ig használni?
    Nem csoda, hogy nincs már áruk ezeknek, mert valóban a legsötétebb korszaka volt a mercedesnek. Sokkal inkább egy w124(még ha jóval kisebb is belül), mint ez, a w210 utániakat meg inkább hagyjuk. Mercedest ’93-ig szabad venni. Nem voltak cdi-k, nem voltak túlelektronikázva, nem rohadtak még a tetejükön(!!!) is.

  • grobi74

    Na!! Vannak akik megpróbálnak autót gyártani és van a Mercedes!!! 15 éve a BMW egy fos volt, most már jobbak de még mindig a “Merci” jobb talán az Audi közelíti meg…talán.!!

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.