Autóvásárlásnál alapkérdés, hogy dízel legyen-e vagy benzines. Használt autóknál mi a szívó benzinmotoros autók mellett szoktunk érvelni, mert a modern, nagyjából az ezredforduló utáni dízel autókban elhasználódó (nem elromló!) alkatrészek cseréje egyenként is 100-200-300 ezer forintos tétel attól függően, hogy egy injektort, egy turbófeltöltőt vagy a kettős tömegű lendkereket kell-e cseréltetni kuplungostul. Aki persze több százezer kilométert tesz meg a dízellel, annak a javítások-cserék költségét ellensúlyozza a kisebb üzemanyagszámla.

Az új autók között a dízelnek van esélye, hogy megszolgálja felárát az első tulajnak, ha nem városban használja az autót, amit a részecskeszűrő nem bír

De az új autók között a dízelnek van esélye, hogy megszolgálja felárát az első tulajnak, ha nem városban használja őket, amit a részecskeszűrő nem bír. Ha a gazda sokat autózik, az újonnan vett kocsi 150-200 ezer kilométert ki szokott bírni ordas szervizszámlák nélkül.

Cikkünkhöz 5 év/180 000 kilométer használatot vettünk alapul és 3008-as Peugeot-kat választottunk a karbantartási költségek összevetésére. A kalkulációt köszönjük Mészáros Tamásnak, a Peugeot Hungária műszaki tanácsadójának!

5 év vagy 180 000 kilométer?

A szervizköltségeket kétféleképpen közöljük. Az egyik azokra az átlagautósokra vonatkozik, akik nagyjából évi 15 ezer kilométert tesznek meg és évente viszik márkaszervizbe az autót. Itt ötéves használatot vettünk lapul. A másik számítással a jóval többet vezetőknek igyekszünk segíteni, itt 180 ezer kilométer a felső határ. Ez azért fontos, mert a benzines karbantartási ciklusa egy év vagy 30 ezer km, míg a dízelé egy év/20 ezer km. Magyarul az első tulaj nem tud profitálni a THP hosszabb olajcsere periódusából, a második igen, de a dízelt sem akartuk eleve hátrányba hozni, hogy igazságos legyen a meccs. De nem véletlenül hallani, hogy a hosszú élettartam egyik titka az előírtnál sűrűbb olajcsere. A poros úton, többnyire városban vagy utánfutóval futó autókra kitalált, egy év/20 ezer km illetve egy év /15 ezer kilométeres szervizciklusra a normál használatban is érdemes átállni. Az autó egy gép, de meghálálja a törődést.

A dízelek fenntartását több olyan apró tétel is drágítja, amivel kevesen kalkulálnak. Az egyik a hajtott kerekeken az abroncsok fokozott kopása, de ez csak akkor igaz, ha a turbós dízelt nyomatékszegény, szívó benzinmotoros autóval hasonlítjuk össze. A THP és a HDi között is érvényesül azonban a gázolajszűrő drágasága, ami 19 ezer forintba kerül négy év után vagy 60 ezer kilométereként. Ám a 3008 esetében ezt a tételt ellensúlyozza a gyújtógyertya, amiből 17 700 forintba kerül négy darab és a csereperiódusa is azonos. Ám más autókban, amelyekben a gyertyákkal csak 160 000 kilométer után kell foglalkozni, a gázolajszűrő és a gyertyacsere árkülönbsége már érzékelhető tétel lehet.

Szervizköltségek ötéves használatraPeugeot 3008 1,6 HDi dízel
Peugeot 3008 1,6 THP benzines
Alkatrész 178 088 Ft 187 341 Ft
Munkadíj 110 236 Ft 106 680 Ft
Összesen 288 324 Ft 294 021 Ft

 

Szervizköltségek 180 000 km futásteljesítményigPeugeot 3008 1,6 HDi dízelPeugeot 3008 1,6 THP benzines
Alkatrész 346 342 Ft 262 648 Ft
Munkadíj 234 188 Ft 110 744 Ft
Összesen580 550 Ft 373 392 Ft

Ötéves használat és évi 15 ezer kilométer esetén a benzines 187 000 forintos alkatrészköltsége valamivel magasabb, mint a dízel 178 000 forintja, mert motorolajra minden egyes cserénél valamivel többet költ a tulajdonos, mint a dízellel érkező márkatárs (19 000 vs. 16 340 Ft). Más a helyzet a szervizköltségek terén. Itt a benzines van némi előnyben, mert nem kell a részecskeszűrő adalékszintjét ellenőrizni és hamarabb megvan a légszűrőcsere, de a 3500 forintos eltérés két mozijegy ára öt év alatt.

A gázolajszűrő 19 ezer forintba kerül négy év után vagy 60 ezer kilométereként. Ám a 3008 esetében ezt a tételt ellensúlyozza a gyújtógyertya, amiből 17 700 forintba kerül négy darab és a csereperiódusa is azonos

Éves szervizekkel végül egyforma a költség

A minimális differenciából az adódik, hogy ötéves használatra vetítve a két autó karbantartási költsége gyakorlatilag egyforma, de a dízelé (288 ezer Ft) mintegy hatezer forinttal kedvezőbb a benzinesénél.

Más a helyzet azokkal, akik sokat autóznak. Nagyon oda kell figyelni rá, hogy mennyi az egyes motorváltozatok karbantartási ciklusa. Néha a dízeleké hosszabb, máskor a benzineseké, időnként azonos, de ezzel még a vásárlás előtt kell kalkulálni!

A dízel 3008 bőségesen megszolgálja 170 000 forintos felárát 180 000 kilométeres használattal 1 512 000 forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni. A teljes dízelfelárat és a drágább szervizt összeadva is 1,1 millió forintot foghat az üzemanyagköltségen a tulajdonos ezen a távon

A 3008 esetében a dízelmotor 20 ezer kilométerenként igényel átvizsgálást és olajcserét, míg a benzines csak 30 ezer kilométer után. (A különbség a fokozott terhelésre megadott ciklusban is megmarad, itt 15 illetve 20 ezer km a periódus.) Mivel 180 ezer kilométerre a dízelnél kilenc, a benzinesnél csak hat karbantartás jut, a dízel tulaja 207 000 forinttal többet hagy a márkaszervizben a benzines gazdájánál. Bár az autóvásárlás többnyire merőben érzelmi döntés, aki nem a vágyott autóhoz gyűjti össze az észérveket, hanem költségalapon választ autót, ne csak a fogyasztással kalkuláljon!

Ezzel együtt a dízelváltozat bőségesen megszolgálja 170 000 forintos felárát. A Spritmonitor.de fogyasztási adataival számolva 180 000 kilométeres használattal 1 512 000 forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni. A teljes dízelfelárat és a drágább szervizt összeadva is 1,1 millió forintot foghat az üzemanyagköltségen a tulajdonos ezen a távon. Az pedig, hogy egy gyengébb, zajosabb, egyenetlenebb járású és környezetszennyezőbb autóban ül, már akkor eldőlt, amikor nem a benzinest választotta.