Megéri még dízelt venni?

Szervizelés dízel- és benzines motorral

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.10.19. 08.00

Nem elég a dízelmotoros verzió felárával kalkulálni, a karbantartási költségeket is figyelembe kell venni a gazdaságossági kalkuláció elkészítésénél.

Autóvásárlásnál alapkérdés, hogy dízel legyen-e vagy benzines. Használt autóknál mi a szívó benzinmotoros autók mellett szoktunk érvelni, mert a modern, nagyjából az ezredforduló utáni dízel autókban elhasználódó (nem elromló!) alkatrészek cseréje egyenként is 100-200-300 ezer forintos tétel attól függően, hogy egy injektort, egy turbófeltöltőt vagy a kettős tömegű lendkereket kell-e cseréltetni kuplungostul. Aki persze több százezer kilométert tesz meg a dízellel, annak a javítások-cserék költségét ellensúlyozza a kisebb üzemanyagszámla.

Az új autók között a dízelnek van esélye, hogy megszolgálja felárát az első tulajnak, ha nem városban használja az autót, amit a részecskeszűrő nem bír

De az új autók között a dízelnek van esélye, hogy megszolgálja felárát az első tulajnak, ha nem városban használja őket, amit a részecskeszűrő nem bír. Ha a gazda sokat autózik, az újonnan vett kocsi 150-200 ezer kilométert ki szokott bírni ordas szervizszámlák nélkül.

Cikkünkhöz 5 év/180 000 kilométer használatot vettünk alapul és 3008-as Peugeot-kat választottunk a karbantartási költségek összevetésére. A kalkulációt köszönjük Mészáros Tamásnak, a Peugeot Hungária műszaki tanácsadójának!

5 év vagy 180 000 kilométer?

A szervizköltségeket kétféleképpen közöljük. Az egyik azokra az átlagautósokra vonatkozik, akik nagyjából évi 15 ezer kilométert tesznek meg és évente viszik márkaszervizbe az autót. Itt ötéves használatot vettünk lapul. A másik számítással a jóval többet vezetőknek igyekszünk segíteni, itt 180 ezer kilométer a felső határ. Ez azért fontos, mert a benzines karbantartási ciklusa egy év vagy 30 ezer km, míg a dízelé egy év/20 ezer km. Magyarul az első tulaj nem tud profitálni a THP hosszabb olajcsere periódusából, a második igen, de a dízelt sem akartuk eleve hátrányba hozni, hogy igazságos legyen a meccs. De nem véletlenül hallani, hogy a hosszú élettartam egyik titka az előírtnál sűrűbb olajcsere. A poros úton, többnyire városban vagy utánfutóval futó autókra kitalált, egy év/20 ezer km illetve egy év /15 ezer kilométeres szervizciklusra a normál használatban is érdemes átállni. Az autó egy gép, de meghálálja a törődést.

A dízelek fenntartását több olyan apró tétel is drágítja, amivel kevesen kalkulálnak. Az egyik a hajtott kerekeken az abroncsok fokozott kopása, de ez csak akkor igaz, ha a turbós dízelt nyomatékszegény, szívó benzinmotoros autóval hasonlítjuk össze. A THP és a HDi között is érvényesül azonban a gázolajszűrő drágasága, ami 19 ezer forintba kerül négy év után vagy 60 ezer kilométereként. Ám a 3008 esetében ezt a tételt ellensúlyozza a gyújtógyertya, amiből 17 700 forintba kerül négy darab és a csereperiódusa is azonos. Ám más autókban, amelyekben a gyertyákkal csak 160 000 kilométer után kell foglalkozni, a gázolajszűrő és a gyertyacsere árkülönbsége már érzékelhető tétel lehet.

Szervizköltségek ötéves használatra Peugeot 3008 1,6 HDi dízel
Peugeot 3008 1,6 THP benzines
Alkatrész 178 088 Ft 187 341 Ft
Munkadíj 110 236 Ft 106 680 Ft
Összesen 288 324 Ft 294 021 Ft

 

Szervizköltségek 180 000 km futásteljesítményig Peugeot 3008 1,6 HDi dízel Peugeot 3008 1,6 THP benzines
Alkatrész 346 342 Ft 262 648 Ft
Munkadíj 234 188 Ft 110 744 Ft
Összesen 580 550 Ft 373 392 Ft

Ötéves használat és évi 15 ezer kilométer esetén a benzines 187 000 forintos alkatrészköltsége valamivel magasabb, mint a dízel 178 000 forintja, mert motorolajra minden egyes cserénél valamivel többet költ a tulajdonos, mint a dízellel érkező márkatárs (19 000 vs. 16 340 Ft). Más a helyzet a szervizköltségek terén. Itt a benzines van némi előnyben, mert nem kell a részecskeszűrő adalékszintjét ellenőrizni és hamarabb megvan a légszűrőcsere, de a 3500 forintos eltérés két mozijegy ára öt év alatt.

A gázolajszűrő 19 ezer forintba kerül négy év után vagy 60 ezer kilométereként. Ám a 3008 esetében ezt a tételt ellensúlyozza a gyújtógyertya, amiből 17 700 forintba kerül négy darab és a csereperiódusa is azonos

Éves szervizekkel végül egyforma a költség

A minimális differenciából az adódik, hogy ötéves használatra vetítve a két autó karbantartási költsége gyakorlatilag egyforma, de a dízelé (288 ezer Ft) mintegy hatezer forinttal kedvezőbb a benzinesénél.

Más a helyzet azokkal, akik sokat autóznak. Nagyon oda kell figyelni rá, hogy mennyi az egyes motorváltozatok karbantartási ciklusa. Néha a dízeleké hosszabb, máskor a benzineseké, időnként azonos, de ezzel még a vásárlás előtt kell kalkulálni!

A dízel 3008 bőségesen megszolgálja 170 000 forintos felárát 180 000 kilométeres használattal 1 512 000 forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni. A teljes dízelfelárat és a drágább szervizt összeadva is 1,1 millió forintot foghat az üzemanyagköltségen a tulajdonos ezen a távon

A 3008 esetében a dízelmotor 20 ezer kilométerenként igényel átvizsgálást és olajcserét, míg a benzines csak 30 ezer kilométer után. (A különbség a fokozott terhelésre megadott ciklusban is megmarad, itt 15 illetve 20 ezer km a periódus.) Mivel 180 ezer kilométerre a dízelnél kilenc, a benzinesnél csak hat karbantartás jut, a dízel tulaja 207 000 forinttal többet hagy a márkaszervizben a benzines gazdájánál. Bár az autóvásárlás többnyire merőben érzelmi döntés, aki nem a vágyott autóhoz gyűjti össze az észérveket, hanem költségalapon választ autót, ne csak a fogyasztással kalkuláljon!

Ezzel együtt a dízelváltozat bőségesen megszolgálja 170 000 forintos felárát. A Spritmonitor.de fogyasztási adataival számolva 180 000 kilométeres használattal 1 512 000 forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni. A teljes dízelfelárat és a drágább szervizt összeadva is 1,1 millió forintot foghat az üzemanyagköltségen a tulajdonos ezen a távon. Az pedig, hogy egy gyengébb, zajosabb, egyenetlenebb járású és környezetszennyezőbb autóban ül, már akkor eldőlt, amikor nem a benzinest választotta.

Kommentek

  • tengerimalac

    Nyugi, nyugi! A dízelek hátrányát hamarosan eléri a kis lökettérfogattal, de turbóval izmosított benzines. Hamarosan a használt piacon pont ugyanolyan mumusok lesznek, mint a kéttömegű lendkerekes, üzára érzékeny adagolós tuzrbó-dízelek. Szerintem a “fejlődés” igényei miatti elbonyolítás olyan fokra hágott, hogy semmi különbség nem lesz. Még az árakon kell kicsit változtatni az üzánál és tök mindegy, hogy dízel, vagy benzines. (Ugye tudja mindenki, hogy a jövedéki adóban a dízelen még van tartalék!) Szerény véleményem szerint a dízelek mellett az elpusztíthatatlanság szólt korábban. Mára ez oda. Pl. Elég egy “koszos” szűrő miatti nyomáscsökkenés és az adagoló rendszer behal. A benzinesek mellett eztán a modern dízelekkel szembeni primitívség szólt. Hát ezt elfútta a szél a szabályozás meghülyítésével, méretcsökkentéssel és a turbósítással. Ez már így van az átmeneti korokban. Mi alapján válasszunk? Mire akarjuk használni. Rövidutas városi futkározás? Dízel felejtős, bár a benzines lerágja a gatyánkat. De ha nincs pénz 4-5 évente cserére, akkor inkább ne kockáztassunk a dízellel. Hosszú úton nagy éves futásteljesítmény. Hülye aki nem dízellel megy rá a témára. Viszont a benzinesnek van egy előnye! Etethető gázzal, etanollal. Hátha lesz olyan kormány, amelyik nem akarja az extraadóval ellehetetleníteni ezek használatát. Ja és ugye az egyéni igények. Zavar a kerregés? Nosza benzinest. Nincs nyomaték? Hát dízelt neki! Nem fűt rendesen? Benzinest. Túl rövid az idő két tankolás között? Dízelt! Túl rövid az idő két szerviz között? Benzinest. … Ami tuti! Pénz kell hozzájuk. Nem kevés!!!!

  • Guillotine

    Tengerimalac!

    ezt most nagyon jól írtad!

    Teljesen egyetértek!

  • OKdoki

    Megéri!
    Hosszabban?. Az autóm hivatalos városi fogyasztása 7,2. Autópálya 130-nál 5,6-6 liter között. Talán 5 liter is összejönne országúton. A benzines változatból 1.8-as volt a 120 lóerős, persze kevesebb nyomatékkal. Városi fogyasztása hivatalosan is majdnem két literrel több. Nyugodtan vehetünk 1,5 liter különbséget 100 kilométerenként. Nem is számolok utána. Ha gázossá alakítják, akkor plusz 2 liter, azaz a különbség minimum 3,5 liter/100km. Tehet 40%-kal kéne olcsóbbnak lennie a gáznak. Amúgy mennyivel olcsóbb? Ha turbót és kettőstömegűt cserélnél a frissen vásárolt használt dízelen, azonnal eladnád az autót, vagy használnád még 150 000 kilométert? Mert akkor újra megtermeli a különbséget, már a “második” tulajnak is.

  • pqowieurzt

    Nem lehet nem észrevenni a trendet, hogy az utóbbi 1-2 évben a dízel ára sokkal jobban emelkedik, mint a benziné.

    Ugye volt hogy 50 Ft is volt a különbség a dízel javára, ez mára megfordult, és 20 Ft előnyben van a benzin.

    Ha ez így folytatdik, akkor hamarosan kiegyenlíti a magasabb ár a kisebb fogyasztással járó előnyöket…

  • pqowieurzt

    malac: ha egy autógyár pedig egy alacsony fogyasztású turbó nélküli benzinest kreál, akkor egyből megkapaja a mélyen tisztelt újságíróktól, hogy “korszerűtlen”…

  • OKdoki

    Tudtommal a gázolajat olcsóbb előállítani, mint a benzint. Kerozint meg még annál is. Azonban a finomítói kapacitások lekötésével (foglaltságával) van a gond. Az államok pedig be fogják szedni az adót, mindég azon a terméken amerre az emberek menekülnek.
    Úgyhogy, tessék csak megbízható szívóbenzineseket venni. Nem jók a dízelek! Meg sem érik!

  • tanyasi

    sprct toyota.nem kell a túrbos benzines.most nagy köbcentis 1.8-2.0 de kisebb teljesítményű 100 le fejlesztenek.örök élet kis fogyaszt

  • tanyasi

    .úgy is a teljesîtmény alapj

  • tanyasi

    adóznak.( kia,hyundai nncs kettős tömegű lendkerék) nem mindenki a lehúz

  • Kovijani

    Errefele nincsennek dieselek, csak most kezdi a VW es Audi reklamozni oket. Viszont nemreg olvastam az uj Honda Accord hybridrol, ami a Priusszal megegyezo fogyasztasra kepes. Azert ez mar nem semmi! Egy kenyelmes szedan, egy Prius fogyasztasaval, es a diesel nyugei nelkul!!! Hoppa!

    http://www.autoblog.com/2013/10/14/2014-honda-accord-hybrid-review-first-drive-video/

  • MetroGoldwinMayer

    Megéri dízelt venni?

    A példákban és az illusztrációs képen szereplő kocsikból se dízelt, se benzinest, se újat, se használtat, se kevés, se sok km-re. Ez éri meg a legjobban.

  • N.JOZEF44

    Üdvözlök minden olvasót & hozzászólót!
    Meglepődve olvastam a diesel & a benzines motorú autókról a leírtakat! külömbségeket, érveket ellenérveket! És egy elég nagy bakit fedeztem fel az olovasottak közöt!
    Az üzemanyag árak ugyanis nem olyan arányban vannak mint ahogy azt itt
    leírták! Mert míg a diesel 401Ft/liter, addig a benzin 378Ft/liter a legolcsóbb helyen Budapesten! Ez lehet hogy külföldön fordítva van, bár
    ezt kétlem, de elképzelhető a Magyar viszonyok miatt! Tehát a mérleg nyelve így a mégiscsak a benzinesek felé dönti el a gazdaságosság elvén a versenyt! Vagyis akkór adieselnek leáldozóban van a sorsa szerintem!

  • N.JOZEF44

    bocsánat elrontottam! nem 378 hanem “387 Ft”/liter

  • The Good Boy

    N.JOZEF44!

    pl. Ausztriában a benzin a drágább, mint úgy általában majdnem mindenhol Európában. kicsit kifordított országban élünk.

  • Ambrus Gergely

    itt már nem az játszik hogy megéri e dízelt venni hanem az érzelmek.
    pl egy 3-as BMW-be ha nem lenne pénzem a 320d-t venném, mert 5 literrel eljár, az alap motor pedig 8 litert eszik.
    és annyit mondok még, hogy a benzinesbe is van kettős tömegű lendkerék, teehát érdemesebb az automatát venni, mivel már az automata megbízhatóbb a kéz iváltónál, ahol tervezett avulás van a kuplungnál.
    és már az alap benzinesek sem sportosak, a turbósok, mert 5 ezer fölött kifulladnak, a dízel meg elég szépen tol 2 ezertől 4-ig.
    max sportosabb autókba érdemes venni kézi váltót, benzinessel, pl egy 335i-ben, ahol már van értelme tolni neki.
    én tuti dízelt veszek, eddig is csak dízel autóim voltak.

  • MetroGoldwinMayer

    Ambrus G.

    Újnál ízlés dolga, csak spórolás miatt átlag futásra nem kifizetődő a dízel. Legalább évi 30ezerre talán igen, de új BMW vásárlóknál meg az üa-ktg. tökmind1.
    Használtnál meg állapotot kell venni, meg előéletet, nem sízelt v. benyát.

    Nemrég volt nálam egy vadiúj 114i, nem versenyautó de simán jobban megy mint a magyar autópark 90%-a, a sportosság relatív. Ráadásul teljesen zaj és rezgésmentes, 6-7 litert fogyaszt. Aki kiadja rá a 25-30.000 eurót nehogy már ez gond legyen.

  • djsilas

    OKdoki: (Európában…) hivatalos fogyasztási adatokat a gyakorlatban hozni kb annyira esélyes, mint fogni egy jó lottó nyereményt, vagy mint egy poker.

    MetroGoldwinMayer: valóban, a franciákról igazából nekem is 3 jó dolog jut eszembe, egyik se autókkal kapcsolatos. A negyedik jó dolog az a Michelin lenne, az esetleg :P

    Ambrus Gergely: Ha nincs pénzed ne akarj autót! Egy BMW-t meg pláne ne… ennyi.

  • mtbe

    nekem az a tapasztalatom, hogy a gyári fogyasztási adatokat leginkább szívó benzinessel lehet hozni, legkevésbé a turbóssal

    Ambrus Gergely
    bocs, de valahogy nem tudom elhinni, hogy egy 163 lóerős klassz dízelautó 5 litert fogyasszon! vagy próbáltad?

  • Ambrus Gergely

    ez nem pénz kérdése hanem spórolás kérdése.
    attól hogy van pénzed nem vered el.
    vagy ennyi erővel ha megkapod a fizetésed addig ne menj haza míg el nem költöd.
    minek kéne benzinest venni?
    talán 1-es BMW-ből vennék csak benzinest, többiből nem.
    és az eladási statisztika is engem igazol.
    aki gazdag az jobban fog spórolni mint egy szegény ember, tudja hol lehet megfogni a pénzt.

  • MetroGoldwinMayer

    mtbe

    Fura mert a Spritmonitor is azt hozza ki amit a hivatalos ECE norma, hogy a turbó benzin takarékosabb mint az egyenértékü szívó benzin. Márpedig nekem minden autóm kevesebbet fogyaszt a gyakorlatban mint a Spritmonitor érték, talán mert nem úgy és nem annyit pályázok, mint a németek.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.