Mit tud a legolcsóbb modern Škoda?

Használtteszt: Škoda Felicia 1.3

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.02. 07.00

Egy elhanyagolt Felicia nem szívderítő látvány, de ha piaci értékéhez hasonló autókra vadászunk, (egy Suzuki Swifttel szembeállítva) máris feltűnnek erényei.

Röviden – Škoda Felicia

Mi ez?

A Škoda és a Volkswagen első közös típusa, ami elindította a cseh gyártót a fellendülés útján
Mennyibe kerül? 150 000 forinttól már akad műszakival rendelkező autó, a plafont 500 000-nél érjük el
Melyik motor jó bele? A 68 lóerős ideális választás, de a piacon rengeteg az 54 lóerős kivitel, a dízel a legritkább
Mi van helyette? Közvetlen ellenfele a Suzuki Swift, árban, felszereltségben, minőségben ez áll a legközelebb

Hogy ma a Škoda nem csak emlék, hanem egy élő, fejlődő, sikeres márka, az nagyban köszönhető a kilencvenes évek egyik legismertebb cseh típusának, a Feliciának. Ez volt az első olyan autó Mladá Boleslavban, amihez pár kósza alkatrésznél többet adott a Volkswagen,  ennek bizonyítékaként a korai kivitelek farán büszkén virított a VW System felírat. Ezt egyesek figyelmeztetésként, mások a megbízhatóság jeleként értelmezik mind a mai napig, kérdés, hogy melyik csoportnak van igaza?

Modelltörténet

Annyi biztos, hogy a sorozatgyártás 1994-es beindulása óta eltelt tizenkilenc év alatt alatt hatalmas kazal tapasztalat gyűlt össze a típusról, így érvek hadát állíthatjuk szembe egymással. Hiába tekintjük a németekkel való együttműködés kezdetének a Feliciát, a hajtáslánc főbb alkatrészei még az előd Favorittól származnak, a változás főleg a karosszérián, a futóművön, és a minőségi ugrást jelentő belső térben érhető tetten.

A beltéren látszik meg igazán a Volkswagen gondoskodása, kevesebb zörgés, pontosabb illesztések, a kor színvonalának megfelelő kialakítás a főbb jellemzők

Először az ötajtós ferdehátú került a piacra, amelyet a következő évben a kombi változat követett. A piaci igényeknek megfelelően Pick up és Van Plus néven a Feliciából áruszállító változat is készült. Ezt a modellt 1995 augusztusától gyártották. A modellciklus ötödik évében az autó átesett egy kisebb ráncfelvarráson, amellyel megújult orr-részt kapott a kocsi, ekkor tűnt fel az Octaviától örökölt téglalap alakú hűtőmaszk.

Világviszonylatban több mint 1,4 millió Felicia talált gazdára, amelyek közül Magyarországon 21 836 darabot értékesítettek. A legkelendőbb típus az 54 lóerős, 1,3 literes motorral szerelt változat volt, mind a ferdehátú, mind a kombi esetében. A gyártás 2001 júniusában fejeződött be végleg, és egy névváltásnak köszönhetően egyelőre eltűnt a Felicia típusnév, átadva helyét az azóta több generációt megélő Fabiának.


A Felicia hét éves pályafutása során kiterrmelt néhány érdekes verziót, és mind közül a legcsábítóbb a pick up Fun elnevezésű kivitele. Igazi életmódautó, vidám és ötletes, instant csábítás, hogy a szürke hétköznapokat otthagyva a tenger felé vegyük az irányt. A feltűnő sárga fényezésben pompázó Fun legnagyobb húzása a plató rovására bővíthető utastér, így még plusz két fő élvezheti az utazást, igaz az ő hajukat biztos összeborzolja a menetszél.


A sikeres Škodából nemcsak utcai autó készült, hanem a rali-világbajnokságon résztvevő kit-car is. 1996-ban a brit Network Q világbajnoki ralifutamon Stig Blomquist az abszolút harmadik helyre hozta be a Feliciát, sok jóval erősebb, ráadásul négykerékhajtású versenyautót megelőzve.

Kellett is némi ralisiker, mert a Felicia tökéletes jelölt a legunalmasabb személyszállító eszköz kitüntető címre. Pont ezért lehet érdekes. Egy olcsón fenntartható, pár százezer forintért mért tucat autó, ami már megszokta, hogy alig kap törődést, mégis vállalhatóan alacsony kockázattal teszi a dolgát. Napjainkban 100-150 eladó darab keres új gazdát, a 150 000 forintos árszinttől egészen a félmilliós plafonig.

Motorkínálat

Nem véletlen, hogy nincs drágább, a típusból már új korában is a legolcsóbb, 1,3 literes motorral felszerelt alapkivitel volt népszerű.  Vásárlás esetén így nagy eséllyel botlunk ebbe az ősi blokkba, de ha nem lajhár volt oviban a jelünk, inkább kerüljük el. Iszonyat lomha, gyűlöli a fordulatot, 54 lóereje és 99 Nm nyomatéka már a Favoritot is nehezen mozgatta, pedig az egy szűk mázsával könnyebb volt a 935 kilós Feliciához képest.

Az unalmas, kényelmes, olcsón fenntartható Felicia tökéletes alany, ha egy nyúzni való négykerekűt akarunk két évre, és utána könnyű szívvel toljuk bontóba

Némileg jobb választás az 1997-ben bevezetett hengerenkénti injektoros 68 lóerős kivitel, ezzel már vállalható menetteljesítményt produkál az autó, és a fogyasztás sem szökik az egekbe, 6-7 literrel megelégszik a korszerűsített cseh technika. A Volkswagentől örökölt 75 lóerős 1,6 literes benzines viszont már torkosabb, nem meglepetés a nyolc literes átlag, igaz sokkal élénkebb, mint az 1,3-as motor. A benzinesekhez mérten ritkán tűnik fel az 1,9-es dízel ami 64 lóerejével könnyedebben mozog az ezerhármasnál, és beéri 5-6 liter gázolajjal száz kilométerenként.

Az egyes motorok átlagfogyasztása

benzinesek:
1,3 (54 LE): 7,18 l/100 km
1,3 (68 LE): 6,93 l/100 km
1,6 (75 LE): 7,4 l/100 km

dízel
1,9 (64 LE): 5,87 l/100 km
forrás: spritmonitor.de

Bármelyik motor dolgozhat a Felicia orrában, a vezetése minden esetben gyári melóhoz hasonló tevékenység, néha elfordítunk egy kart, megnyomunk pár gombot, és munkánk nyomaként tűnnek el alattunk a kilométerek. A Golftól örökölt futóműve mára  minden esetben elég fáradt, hogy kényelmesen billegő, ringó hangulatot hozzon, a fékek kellően erősek, a váltó hosszú úton, lötyögősen, de nagy találati pontossággal kapcsolható. Legfájóbb pont a szervó hiánya, bár rendelhető extra volt, ez a legtöbb hazai Feliciából kimaradt, így a parkolás férfias izommunka marad.

Lomha, de kijön hat literből az ős-Skoda blokk, 54 lóereje türelemre tanít

Lomha, de kijön hat literből az ős-Skoda blokk, 54 lóereje türelemre tanít


Vásárlás előtt semmiképp se hagyjuk ki a próbautat, a lapos, teherautós szögben álló kormány egyeseknek kényelmetlen, és mivel a volán helyzete fix, nincs esély a korrekcióra, az ülésmagasság is csak a jobban felszerelt GLXi verzióban állítható. Ha vágyunk némi kényelmi extrára, érdemes erre a kivitelre vadászni, központi zár, elektromos ablak, ködlámpák könnyítik meg a mindennapokat.

A kor színvonalához mérten megállja helyét a műszerfal, az utastér kellően tágas, a második sorban is elegendő teret találunk, a csomagtér pedig 280 liter az alapverzió, és 447/1388 liter a kombi karosszéria esetén.

Amire figyelni kell

A kipufogók tartóssága nem éri el az átlagot, a futómű alapvetően bírja a hazai utakat, a kerékcsapágyak gyors kopására viszont figyelni kell. Az elektromos rendszerekben szintén jelentkezhetnek problémák, a hajtáslánccal kapcsolatban viszont kevés tömegesen előforduló hiba akad. Az 1,3 literes motornál a hűtésrendszer okozhat gondokat, (gyakori a termosztát-meghibásodás) a hőterhelés miatt akár átégett hengerfejtömítéssel is számolnunk kell, ennek jeleit (fehér kipufogófüst, barnás-fehéres, sűrű massza a nívópálcán) mindenképp vegyük szemügyre a próbaút során.

Legfájóbb pont a látványos korrózió, ami főképp esztétikai szempontból ront az összképen. A hátsó kerekek mellett a sárvédőív, és az ötödik ajtó gyakorlatilag spontán rohad. Az oxidáció ezen a területen rekordidő alatt készít leveles tésztát a lemezekből, gyógyír nincs, legalábbis az autóhoz illő költségkereteken belül.

Erős a rozsdásodási hajlam, főleg a hátsó kerékjárati ív, és az ötödik ajtó kezd rondán oxidálódni

A képeken szereplő példány már az utolsókat rúgja, tipikusan az a darab, amit egy szerencsésen megnyert műszakival még két évig kínozhatunk, hogy utána szerveit felajánlva donorként lehessen hasznos tagja az autós társadalomnak. Mivel céges autóként szolgál, kiváló állatorvosi ló, minden esetleges hiba megtalálható rajta. Karosszériája az említett helyeken látványosan rojtos, a kipufogódob régen elmállott, a motorblokk olajsár-bundába burkolva dohog az orrban. Nem szívderítő látvány, de ha piaci értékéhez hasonló autókra vadászunk, (egy Suzuki Swifttel szembeállítva) máris feltűnnek erényei.

Alkatrészárak (tájékoztató jelleggel):

Karosszériaelemek
– bontott csomagtérajtó 12 000-20 000 Ft.
– Hátsó sárvédő javítóív 3-4000 Ft.
– Küszöb 5-7 000 Ft.

Lámpák
– Hátsó lámpa, bontott 2-3000 Ft/utángyártott 5000 Ft/Hella 8000 Ft.

Kopó alkatrészek
– Kuplungszett 18 000-20 000 Ft.
– Kerékcsapágy 2500-5000 Ft/készlet
– Fékbetét 3000-9000 Ft.

Szavazás

Mennyire tetszik az első cseh-német közös termék, a Skoda Felicia? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • terepváltó

    Néhány évig volt alkalmam “vele élni”. Nem bántam meg a vételt, jóllehet elődje (Suzuki Swift 1.0) motorikusan modernebb kontrukció volt. Nekem is az “alaptípus”, az 54 LE-ős változat volt: lomhább volt, mint a pörgős,könnyú Suzuki, ám a fogyasztása a plusz 300 köbcentihez és a nagyobb súlyhoz képest nem volt nagyobb arányosan! A cikk minden szavával egyetértek. A Suzukihoz képest előnyös volt az ahhoz képest százszor jobb csomagtér-bejára, s a könnyebb be- és kiszállás a kocsi magassága miatt és a nehezebb súly miatt a lényegesen jobb menetstabilitás. Külön kell szólni a fékről, ami a megfelelő méretű vákuumtartály miatt nem kívánt- mint a Suzukinál- 120 felett a hajdani Volgához szükséges erős vádlit! A szervókormánynál is jobban hiányoltam a sötétkék autómnál nyáron a klímát! Összefoglalva: lényegében nincs rossz emlékem róla!

  • Mirage

    Én konkrétan anno azért vettem inkább Suzukit (szintén 1.0-t), mert kipróbáltam mindkét típust és az idősebb Suzuki nem rohadt semennyire ezzel szemben. Elment mindig átlagban 5,5 literrel és simán legyorsulta a Skodát. Biztonságilag pedig nem gondolnám, hogy egy jobb de könnyebb karosszéria rosszabb lenne, mint egy masszívabb de szétrohadt. De ízlések és pofonok. Tavaly ment el a kis Suzim, de 16 évesen és 260.000 km-el még mindig hozott minden gyári értéket. Na ezt nem tudja egy ilyen széthullott Skoda sem hozni. Már a gyárban rohadtak ezek szerintem.. :-) Ez persze az én tapasztalatom.

  • MetroGoldwinMayer

    Van a családban, alapvtően igénytelen, egyszerü, vannak már bajai de nagyon olcsón fenntartható.

    Mondjuk nem eszik keveset (1,6i), városban 9-10L, rohad a csomiajtó mindegyiken. Gyárilag kényelmetlen ülés(főleg hátul), szar kormány és váltóérzet.
    Én egy Corsa B-t választottam helyette olcsó futkározásra, az kényelemben, takarékosságban azért szarráveri(és a Punto 1 is). Viszont a Skodára még olcsóbb az alkatrész.

  • hova

    Ahogy ez a skoda rohad, az már szinte hazugság!Négy évet -cégnél- jártam vele, de ha jól emlékszem, minimu 6-szor kellett “visszasegíteni” a telepre! A váltó olyan tág volt, mint az óceán, elképesztően sokat evett és valóban a felfforrt víz sok gondot okozott. Itt is szeretném megjegyezni, hogy az 1973-as 110-s skodám működőképesen ezerszer jobban nézett ki, mint ez az autó.Nem is 150 ezerért adtam el!

  • hova

    És ha már a példa a suzuki volt: a skoda eme példánya,- de más sem- érhet a suzuki nyomába!

  • v_johny

    hova:

    Nézd, minden autót megfelelően karban kell tartani és értelmes keretek mellett használni. Ez a kettő feltétel sántít leginkább a céges autóknál (sajnos).
    Nálunk a céges Swiftek dőltek ki a sorból anno, mégsem köpködjük őket, mert tudjuk hogy mindenki aki vitte, az nem éppen kímélte. Ettől még minden bizonnyal nem az összes Swift olyan mint ezek voltak.
    Én személy szerint ha választanom kellene, akkor előbb vennék megkímélt Skodát mint Swift I-et, bár utóbbival sincs semmi bajom. Azonban 200-300 környékén egyiket sem…

  • pszegheo1

    Konkrétan 7 évig jártam egy 68 lovassal. Az ergonómia része totálisan igaz, a többi meg tulajdonosi gondosság kérdése. Garázsban tartva is elkezdett megindulni az 5. ajtó, nagyjából 2 körömnyi területen, de ezen kívül semmi. Évente valami banális marhaság miatt volt legalább 1 soron kívüli szervíz látogatás, nagyon szerettek megpusztulni a hátsó központizár motorok, a kipu nálam is eltört, meghalt a fényszóró magasságállítás, 7 év után lógni kezdtek az első kerékagycsapágyak, de ha mindet megcsináltattam volna, akkor se költöttem volna rá a mostani gép (Octavia II) egyszeri kötelező szervíz árának a felét sem. Kis pénzből fenntartható, igéyntelen csataló. Nagyon szerettem.

  • ikaroly

    Az-az igazság,hogy a mostani fizetésekre is ezek valók,még a dácia logan alkatrész árai se közelítik meg ezekét!!

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.