Használt autó: mikor jobb a dízel?

Használt autó teszt: Peugeot 3008

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 15.00

Újonnan elég ritka autó a Peugeot 3008. A francia crossover használtan sem olcsó, de megéri az árát.

Röviden – Peugeot 3008

Mi ez?

2009-ben bemutatott, SUV-szerű, de a 4×4-es hibridet kivéve elöl hajtó autó a 308 technikájával és erősebb motorjaival. A 3008 HYbrid4 a világ első széria dízel hibrid személyautója.
Mennyibe kerül? Hárommillió forint alól indulnak az árak, de itthon csekély a választék. Németországban sem olcsóbb a 3008, kint 9500 eurótól hirdetik őket.
Melyik motor jó bele? Tartóssága, kiforrottsága és 5-7 l/100 km fogyasztása miatt az 1,6 HDi-t vennénk. Élményben és kulturáltságban a turbós 1,6 THP sokkal többet nyújt 7-10 literes fogyasztással, de itt különösen fontos a márkaszervizes karbantartás és javítás.
Mi van helyette? SUV-ként hasonlóan ötletes belső térrel csak a Škoda Yeti. Egyterűből Golf Plus, Altea vagy Scénic III. A Qashqai kívül tetszetősebb, de belül jóval kevésbé igényes és kulturált autó.

Úgy repül az idő, hogy az első 3008-as Peugeot-k elmúltak négyévesek. A 2009 tavaszán bevezetett típus használtan érdekes alternatívája lehet a rendkívül sikeres Nissan Qashqainak, a dél-koreai kompakt szabadidő-autóknak vagy egyszerűen a páréves, alacsonyabb kompakt modelleknek.

A típus több változatát is teszteltük. Kívül már soha nem fogjuk megszeretni, belül viszont kiválóan variálható, ötletes és igényes autó, szép műszerfallal. Sajnos a repülőgép cockpites hangulatra ráerősítő kapcsolósor csak a csúcsmodellek sajátja, ez csúnya szűkkeblűség a gyártótól. Pont jól ülünk benne, az ülés kényelmes és turbómotorral a 3008 sosincs alárendelt helyzetben az utakon. Szépen hasító, halk autó, főleg 18-as felnivel, rázós felfüggesztéssel. De mire számíthatunk tőle használtan?

Kiváló motor az 1,6 THP, de a turbós benzinesnek sokkal több gyermekbetegsége volt a strapabíró dízeleknél


Bajok a BMW-motorral

Ki kellene már nőni azt az előítéletet, hogy a francia autók megbízhatatlanok. Ez több éve egyáltalán nem igaz, de az idő és a használat úgyis igazolja a 308-ast, az 5008-at, a Modust vagy a III-as Lagunát, a 2008 utáni C5-ös Citroënt és társaikat. A 3008 szintén korrekt minőségű autó.

Benzines motorjai láncosak, a szelepeket tehát előbb-utóbb cserélendő szíj helyett lánc mozgatja. Ám a BMW-konstrukcióval több baj is van, hiába vett nem egy ügyfél azért Peugeot-t, mert vakon hisz a “BMW-motorban”. A lánc zörgése hagyján, a gyár ezt orvosolta más láncfeszítő beépítésével. Rosszabb, hogy a lánc megnyúlhat, amitől a szelepek nem zárnak időben, a motor rángat, erőtlen vagy be sem indul.

Ritkaság: használtan a dízellel kisebb a rizikó, mint a direktbefecskendezéses, kétoldali változó szelepvezérlésű turbós benzinessel a BMW-től

Az importőr állta a vezérléscseréket, de ha a meghosszabbítva is maximum négyéves garancia lejár és az autó túlfutott a szervizkönyves autókra megajánlható méltányosság 5 év/150 000 kilométeres határán is, akkor a tulaj kénytelen zsebből fedezni a cserét (ld. a szervizmunkák árai között).

Rángatás, kihagyás, erőtlenség a jele a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlés hibájának, ami szintén megesik az 1,6 literes benzinesekkel. Jellegzetesen magyarországi gond, hogy rossz minőségű üzemanyagot tankolva a szelepnyakon koksz rakódik le, elkoszolódnak a szelepülékek és nem zárnak rendesen a szelepek.

Ennek tisztítása speciális folyadékkal megoldható, de 35 000 forint körüli tétel és ócska kúthoz járva 30 ezrenként szükség lehet rá. A munka csak azért nem drágább, mert a márkaszervizek általában nem számlázzák ki a szívósor lebontásával járó feladat teljes, 5-6 órás ráfordítását.

Repülők cockpitjét idézi a vezető körülölelő műszerfal

Használtan inkább egy dízelt

Mivel a változó szelepvezérlés és a lánc bajai rossz esetben a szívó benzinest is elővehetik, használtan inkább a dízelek között keresgélnénk. Az 1,6-os és a kétliteres HDi nagyon jól sikerült motor. Nemcsak erejük, fogyasztásuk és járásuk, de stabil konstrukciójuk, tartósságuk, kiforrottságuk miatt is. Az 1,6 HDi vezérműszíját 160 000 kilométer után kell cserélni, de nem baj, ha erre már 140 ezernél megbízást ad a tulaj.

A dízeleknek a többi modern dízelhez képest kevés bajuk lehet. Az 1,6-os turbója attól mehet tönkre, ha nem megfelelő olajat rak bele egy kókler vagy a tulaj túlhúzza a csereperiódust. A nem norma szerinti olajból több zacc ég ki és a lerakódó anyag eltömítheti a turbóhoz felmenő csőben lévő szűrőt. Ha ez a rézszita eltömődik, csökken az átfolyás a feltöltőhöz, amely elégtelen kenés miatt elromlik. Épp ezért turbócsere után feltétlenül méressük meg az átfolyó olaj mennyiségét! A márkaszervizeknek van adata a szükséges olajnyomási értékről, különben a cserélt vagy felújított turbó is a kukában végzi, tízezer kilométeren belül.

Szervizmunkák és alkatrészek körülbelüli árai

Szelepek tisztítása (1,6 THP) 35 000 Ft
Vezérműlánc cseréje (1,6 VTi és 1,6 THP): 110 000 Ft

Kézi váltós 1,6 HDi dízel:

Részecskeszűrő: 174 000 Ft
Dízel katalizátor: 187 000 Ft
Kettős tömegű lendkerék: 160 000 Ft
Kuplungkinyomó-csapágy 11 000 Ft
Kuplungtárcsa: 88 000 Ft
Kuplung és lendkerékcsere munkadíjjal: 359 000 Ft

Forrás: saját gyűjtés fővárosi márkaszervizektől

Szervizperiódus: 2 év/ 20 vagy 30 ezer km

A benzines motorok szervizperiódusa két év vagy 30 000 km, ami lenyomja a karbantartási költségeket, legalábbis az első tulajnál. Hosszú távra tervezőknek érdemes rögtön a fokozott igénybevételre megadott egy év/20 ezer kilométeres ciklusra ráállni. Ez még inkább igaz a dízelmotorokra, amelyek alapperiódusa két év vagy 20 ezer kilométer. Itt egy év/15 000 kilométer az ajánlott.

Megbízható, hosszú élettartamú motor az 1,6 HDi. Turbóját olcsó olajjal és elhanyagolt olajcserével képes kinyírni a tulajdonos

A legfontosabb áldozni a minőségi motorolajra, különben a feltöltő beállhat. A felújítás a baj nagyságától függően 70-180 ezer forintba kerül turbós szakműhelyben, amennyiben a ház nem károsodott végzetesen. Mindig érdemes gyári olajszűrőt venni, akkor is, ha a karbantartást márkafüggetlen műhely végzi. A gyári alig drágább az utángyártottnál, de több szennyeződést képes kiszűrni, meghosszabbítva a drága turbófeltöltő életét.

Kettős tömegű lendkerék a dízeleken

A dízelmotorok közül a Peugeot-nál ebben a méretosztályban egyedül a 90 lóerős 1,6 HDi készült egytömegű lendkerékkel, ami viszont csak a sima 308-hoz kapható. Az 1,6 és a 2,0 HDi-hez a kettős tömegű lendkerék cseréje kuplungcserével együtt nagyságrendileg 360 ezer forintos tétel márkaszervizben. Ezt nem szakműhelyben sem csinálják meg a feléért.

Ez már akkora tétel, hogy a kézi váltó helyett a kétliteres dízelhez megfontolandó a hatgangos automatát választani. Az 1,6-oshoz nem, mert ott a tisztességesen kapcsolható manuális alternatívája a bólogató-rángató rémség, az MCP-6 nevű automatizált kézi váltó.

A csatolt hosszlengőkaros, félmerev hátsó felfüggesztés is a 308-ból jön, amellyel közös a technika


Masszív futómű a 308-ból

Az összes dízelmotor DPF-es, de az eltömődött részecskeszűrő helyett nem kell mindjárt újért rohanni. Itthon mindenre van megoldás a sufnis kókányolástól a tényleg ötletes lépésekig. Vegyszerrel úgy 60 ezer forintból tisztítják, de hallani gőzborotvás kimosásról is, amit a masszív kerámiabetét elvileg kibír.

A 206-tal szemben a 308 felfüggesztését öröklő 3008-nak nincsenek futóműgondjai. Amit esetleg érdemes ellenőrizni, az a stabilizátorrúd kopása illetve a 200 ezer kilométernél többet futott autókon a kerékagycsapágyak állapota. A legnagyobb gyári felni 18 colos, ami mindig nagyobb terhelés a kerékcsapágyaknak, mint a szerényebb gumi-felni kombináció. A nagy kerekek gumiköltsége is kiugró, ráadásul sérülékenyebbek és ezzel a szettel a rugózási kényelem is rosszabb, mint a 17-es vagy 16-os felnin járó márkatársaké.

Az egyes motorváltozatok fogyasztása

1,6 VTi (120 LE): 8,0 l/100 km:

1,6 THP (156 LE): 8,9 l/100 km:

1,6 HDi 115 (112 LE): 6,4 l/100 km

2,0 HDi (150/163 LE, aut. ill. kézi váltóval): 6,5 l/100 km

2,0 HYbrid4 (163+37 LE hibrid): 6,1 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Árak: kell rá három-négymillió

Most, az 5008-ast is érintő modellfrissítés közeledtével a 3008 árából 1-1,4 millió forintot engednek a márkakereskedések. Újonnan egy jól felszerelt dízel 6-6,2 millió forintból megáll. A viszonylag magas árú francia autók intenzív értékvesztése a 3008-at megkíméli, ami nem jó hír a használt autót keresőknek. A típus négy és fél éve kapható, de a legolcsóbbak ára is megközelíti a hárommillió forintot. Mindenképp érdemes elvinni a kinézett kocsit állapotfelmérésre márkaszervizbe, ami a fővárosban 8000-10 000 forintos tétel.

A cikkben szereplő autót a Duna Autó használtautós részlegénél fotóztuk, ahol utánakérdeztünk az ott dolgozóktól ennek a kategóriának. A tapasztalatok szerint a hasonló méretű SUV-k értéktartása jobb, mint azonos motorral egy sima kompakt autóé. Legyen szó a szegmensben meghatározó Qashqairól vagy a 3008-ról, a vásárlók szinte mindig idősebbek 30-35 évnél, jellemzően jó módban élő, családos emberek.

Variálhatósága, ötletessége az egyterűkével vetekszik. A Golf Plus egy fakó alternatíva


Dízelt vagy benzinest?

Nem szoktam a használt dízeleket propagálni, ám az 1,6-os (bár a kétliteres is) olyan jó motor, hogy ennél a típusnál megfontolandók a HDi-k. Akit riasztanak az összes modernebb dízelre jellemző nyűgök (pl. injektorcsere 100-120 ezer Ft/db), az vegye a benzineseket. Az alapmodell, az 1,6 VTi lemondást igényel, mert csak szűken elég az autóhoz. Akik áldoznak az 1,6 THP-re, azok igazán szeretni szokták a 3008-ast. Sok nagy pillanat adódik az erős, takarékos és selymes járású turbómotorral. Mert közel sem biztos, hogy a cikkben említett hibalehetőségek tényleg előjönnek a 156 lóerős motoron. Az autó értéke és fiatal kora miatt csak vezetett szervizkönyves autókra érdemes alkudni, márkaszervizes állapotfelméréssel kiegészítve.

Szavazás

Tetszik a Peugeot 3008 használt autóként? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Hülyeség az hogy a “rossz benzintől” kokszolódik el a szívószelep, hisz közvetlen befecskendezéses lévén a szelep nem találkozik soha a szívócső felől benzinnel, mert azt a hengerbe fecskedezik be. A kokszosodást egész más okozza, a szívócsőbe visszavezetett kartergáz magas olajtartalma ég rá a szelepekre.
    Mindenesetre érdekes hogy azokkal a közvetlen befecskendezéses benzinmotorokkal amiket a BMW fejleszt saját magának azokkal nincs ilyen ismert gond. Az ominózus motorban pedig benne van a franciák keze is.

  • zoldfulu2000

    Guevara: megcsináltűk a világ egyik legjobb dízelmoptorját amit BMWtől Mazdán át volvóig midnenki szivesen vett át.

    Furcsa dolog az előítélet.

  • Guevara

    zf2k: Nem feltétlenül előítélet ez, mindössze egy “gondolatébresztő” mondat, amúgy bulváros stílusban, amit előítéletesnek találtál, mert neked ez jutott róla eszedbe. Egyébként BMW-dízelekkel, ha már felhoztad a dízelt, is volt konstrukciós gond. Kamrás dízelekben a franciák, vagyis inkább csak PSA-ék, jók voltak nagyon, világból is kimentek. A modern, “túlhúzott” dízeleknél nem nehéz konstrukciós hibát véteni, bárkinek sikerülhet a szakmában.

  • rolleros

    Ahogy hallottam azért van probléma az 1.6T-vel a Mini-nél is, ami pedig BMW. Ez egy nagyon kellemes motor (207 kabrioban probáltam),de van vele probléma bőven. Amúgy a cikk alapos,jól felkészült a szerző. A francia autók tényleg jók az utóbbi pár évben,sajnos ez az árukon is meglátszik…

  • oszkopeter

    Egy kis pontosítás a cikkhez:

    A vezérlés probléma szinte kizárólag a turbós (THP 150-156 LE) motorokat érintette azokat is a gyártás első időszakában. Oka nagyrészt egy nem megfelelően tervezett csavar / rögzítőcsap (BMW származék) mely kilazul, de ezt azóta korrigálták. Fontos, hogyha egy ilyen motor erőtlen vagy egyenetlen járású lesz, akkor AZONNAL szervízhez kell fordulni, máskülönben súlyos károk keletkeznek. Ezek a motorok érzékenyek továbbá a rossz üzemanyagra és nem szeretik a nagyon rövid távú rendszeres használatot, tehát pl. rendszeres rövid városi utakra nem javasolt.

    A szívó 1.6-os (1.6 VTi 120 LE) ezzel szemben alapvetően megbízható motor, kevés problémával. Ez egy teljesen különböző motor, inkább az 1.4 VTi-vel rokon, annyi a közös elem a THP-vel hogy ebben is valvetronic rendszer van.

    Amúgy mindkét motor viszonylag ritka, mert 90%-ban 1.6 HDi-t vásároltak belőle. Egyébként a kettős tömegű lendkerék itt kevésbé problémás mint más dízeleknél, ha nem magas a futásteljesítmény, ettől sem kell félni.

    Összességében egy nagyon jól sikerült és praktikus autó, szerintem a Peugeot paletta egyik csiszolatlan gyémántja, általában nagyon pozitív csalódás mindenkinek aki kipróbálja. Tágas, praktikus, viszonylag sportosan vezethető, az 1.6 HDi jól fogyaszt és jól megy.

    Ennyit tudok hozzáfűzni, saját flottatapasztalat alapján.

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Öt hiba, amit elkövethetsz, ha dízelt veszel használtan

Nehéz nem észrevenni, hogy a dízelmotoros használt autók egykor büszke ára megroggyant. Nemcsak feláruk van eltűnőben a benzinesekhez képest, de sokszor a dízelváltozatok a legolcsóbbak. Itt az idő dízelt venni használtan?

Merjünk francia használt autót venni?

Részletes használtautó-bemutató a Peugeot 308-ról. Mi szól a francia kompakt autó mellett és mi ellene?

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.