Suzuki egy telefon áráért

Használt autó - Suzuki Swift 1.0 (2002)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.08.19. 08.00

A karcos, megviselt, lelakott külső alatt, sértetlenül megmaradt a Suzuki legfontosabb, ha nem az egyetlen igazi nagy erénye: indul, és visz. Olcsón.

Röviden – Suzuki Swift 1.0 (2002)

Mi ez?

A mi autónk. Az 1992-től 2003-ig hazánkban is gyártott második generációs Swift megkerülhetetlen szereplője a hazai utaknak
Mennyibe kerül? Ezer felett mozog az eladó autók száma, 150 000 forinttól egészen 700 000-ig terjed a skála
Mit tud?
Négy személlyel elgurulni a kijelölt célig, aránylag kevés üzemanyag felhasználásával, mindezt kívánt alkalommal ismételve, olcsón
Mi van helyette? Némileg rakoncátlanabb, de magasabb komfortot ad a Skoda Felicia, a keleti szél kedvelőinek pedig akár a Lada Samara is szóba jöhet
A képekre pillantva jogosan merül fel a kérdés, mit lehet még írni erről az autóról? Hiszen a hazánkban 1992 óta gyártott Suzuki Swift olyan, mint a foci. Mindenki ért hozzá. Nincs olyan család Magyarországon, ahova szegről-végről ne tartozott volna egy példány. Még talán nem eszméltünk rá, de ez a tömegtermelt igavonó a kultúránk, történelmünk része lett.

Érdekes, mert leharcolt

Suzukival gurult a kilencvenes évek, gyártottuk az egész világnak, elneveztük a mi autónknak, gyűlöltük és imádtuk. Mára pedig lassan, de biztosan eléri a mélypontot. A minden típus életében elérkező lemorzsolódás éveit. Egy generáció életciklusának érdekfeszítő pillanata ez, a kínálat hatalmas, az ár pofátlanul alacsony, ha Suzuki-keretekben gondolkodunk, maga a paradicsom.

Kaphatunk megkímélt tízéveset félmillióért, autószerű korait gombokért, tulajdonképpen a Swiftre vágyók Gombóc Artúrként élhetik ki rajongásukat, minden forma, fajta elérhető. A háromhengeres egyliteresből hordák állnak a kereskedésekben, az 1,3-as 68 lóerősből szintén szín szerint válogathatunk. Az összkerékhajtással, vagy 1,6 literes motorral szerelt verziók ritkábbak (pláne a GTi), de ezek az extrák amúgy is túlmutatnak a pénztárcabarát puritán Suzukin.

A ráncfelvarrás utáni Swifteknél fájóbb a töréskár, az alkatrészek drágábbak, mint az 1997 előtt gyártott darabok esetén, egy bontott motortérfedélért 25 000 forintot is elkérnek, az öregebb esetén ugyanez tízezerrel olcsóbb

A használt tesztekre gyúró kollégák általában előásnak egy megkímélt példányt, kulturált 1,3 literes motorral, nyugodt családi kilométerekkel kitömve. Nem nagy kihívás a hatalmas merítést tekintve, bőven akad ilyen ajánlat. Ezekkel kitűnően lehet demonstrálni, hogy a Swift ma sem vállalhatatlan romhalmaz, hanem a mobilitás legolcsóbb eszközeinek egyike.

Ezért a másik végletre vadászva kerestem egy szakadt, melóban izzadt, aránylag fiatal darabot. Mert ez egy érdekes alternatíva lehet az esztétikára kevésbé fogékonyaknak. Tíz év körüli, rút, megbízható autó 150 000 forint körüli áron. Mi ez, ha nem az év üzlete? A cikkben felsorolásra kerülő hibahalmaz cseppet sem csorbít a használati értéken, viszont kitűnő alkupozíciót kínál vásárláskor. A kulcskérdés, hogy lenyelhető mindez a nyomott árért cserébe?

Takarékos, megbízható

Az egyliteres motor zajosan szolgál, de nem kér sokat, se javítást, se üzemanyagot

Az egyliteres motor zajosan szolgál, de nem kér sokat, se javítást, se üzemanyagot


2002, a forgalomba kerülés éve óta egy tulajdonosnál szolgált a képeken látható, javarészt piros Swift. Az egyliteres motorral szerelt gép már ifjú korában sem teljesítette túl a minimál programot, elektromos fényszóróállítás, és egy utólag beszerelt rádió képezi az extrákat. Nem túlzok, tényleg nincs más, még a visszapillantó tükrök üveglapjait is csak kinyúlva, kézzel tudjuk állítani.
 
Ennél a kivitelnél vakarhatja a fejét a vevő, mikor óratekerésre gyanakszik, hiszen a műszerfalon csak öt számjegyű a számláló, ami esetünkben már kétszer átfordult. Több mint 200 000 kilométerrel a G10A kódjelű, központi injektoros blokk még zokszó nélkül szolgál, a szokásos szűrők, szíjak, olajok cseréjén túl nem igényelt komolyabb beavatkozást.

Nem éppen Nobel-díjas felfedezés, mint ahogy a csekély fogyasztás feltárása sem. Kilencvenhat autó adatai alapján 6,08 literes átlagot mutat a Spritmonitor.de honlapja, de a listát böngészve könnyen látható, hogy megfelelő kezekben nem fantázia szülte érték az 5,2-5,4 liter.
 
Suzuki Swift fogyasztása egyéb motorral szerelve:
–    1,3 (68 LE) – 6,68 l/100 km
–    1,6 (90 LE) – 6,29 l/100 km
–    1,3 (101 LE) – 7,78 l/100 km

A 2002-es gyártás miatt ez a darab is pont beleesett a visszahívási hullámba, a márkaszervizben cserélték a megviselt állapotban lévő lengéscsillapítókat. A futómű környékén a szakadásra hajlamos gumiharangok, és csereérett féltengelycsuklók okozhatnak bosszúságot. Utóbbiból több verzió került gyártásba, ez nehezíti az évjáratnak megfelelő alkatrész beszerzését, és azt is általában a féltengellyel együtt akarják ránk sózni.

Egy hamisítatlan Swift vezetőhely, amit minden magyar ismer


A minden téren hadra fogott Swiftet baleset kényszerítette szervizbe, a javítás eredménye könnyen kiszúrható, a csomagtartó ajtaja és jobb far fakó színe egyértelmű bizonyítékkal szolgál a törött előéletről. Ezzel pedig elérkeztünk a filléres árat még lejjebb tuszkoló apróbb hibák sorához. Ezek részben a használatból erednek, de akad köztük olyan, amit a hosszúra nyúlt gyártási ciklus ellenére sem sikerült kiküszöbölni.

Ronda de olcsó

A gumitömítések mindenhol elértek, szakadtan, petyhüdten lógnak, a légies karosszéria és a földutak kettőse miatt mozgó ajtók az összes lehetséges helyen fémig csiszolták a fényezést. Ehhez jönnek a karcosra kopott oldalablakok, amelyek a kígyóként tekergő fémtestben maguktól indulnak lefelé, ezért érdemes minden megálláskor ellenőrizni, hogy nem-e csúsztak le pár centit. Korrózió nincs, sérülések karcolások annál inkább, de ezeken a pontokon sem támad a rozsda, 2002-re ezen a téren fejlődött a típus az évek során.

A felsorolt hibákat sejthetően a megengedett össztömeget elérő 11 rekeszes sörrakomány is elősegítette, a zárak kopására azonban nincs mentség. Egy 25 éves autótól gyakori és jópofa jelenség, ha menet közben kihúzható az indítókulcs, de ezt a 11 éves Swift is simán produkálja. Ugyanez a hiba kényszerítette ki az ajtózárak cseréjét, hiszen egy bicska elég volt az autó feltöréséhez.

Belül szintén duplán tombolt a kor, meggyötört állapotúak a kárpitok, az ülésekből szökik a szivacs, a visszapillantó tükör felülete rejtélyes okból mállani kezdett. Fényes a kormány, kitaposott szobapapucsra emlékeztetnek a pedálok, a mindennapi robot jegyei köszönnek vissza minden részletben.

Kivétel nélkül az összes gumitömítés megadta magát

Vezetni először vigyorfakasztó móka, ahogy a saját ujjainkra átfogva tekerjük a szervó nélküli volánt, üvöltünk a 120 km/órás tempónál mindent elnyomó szél és motorzajban. Ez az érzés azonban hamar elillan, marad a kényelmetlen rugózás, a harmatos fék, és újra bizonyságot nyer, hogy ez a típus sosem volt az a mindenes svájci bicska, aminek itthon kikiáltották.

De kit érdekel mindez? A karcos, megviselt, lelakott külső alatt sértetlenül megmaradt a Suzuki legfontosabb, ha nem az egyetlen pozitív tulajdonsága: indul, és visz. Olcsón.  Érthető választás, főleg, ha sürgető az autóhiány, egy ilyen leharcoltan is hadra fogható példány megoldhatja problémát.

Alkatrészek és áraik:

– Féltengely gumiharang (850-4000 Ft. Utóbbi Nipparts, japán, előbbi Noname utángyártott)
– Komplett motorblokk (25-45 000 Ft, bontóból, internetes piacterekről)
– Motorházfedél (25 000 Ft)
– Első lámpa (bontott 5-7000, áruházból 10 000-30 000 Ft)
– Fékbetétek (2500-5000 Ft)
– Kuplungtárcsa (8-16 000 Ft)

Mellette – Ellene
  • Takarékos motor
  • A legolcsóbb típusok egyike
  • Eladó van temérdek, csak győzzünk választani
  • Bőséges alkatrészkínálat
  • Szerény biztonságot adó karosszéria
  • Magas zajszint
  • Ennél az autónál: látványosan leharcolt állapot
  • Gyenge fékek
  • Gyatra menetkomfort

Szavazás

Milyen használtan az alig tíz éves Swift? Megéri az árát? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.