Használt autó: a törésnyomok felismerése

Profi állapotfelmérés 8000 Ft alatt

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.07.19. 08.00

Fogtunk egy szervizkönyes, sérülésmentes használt autót, amilyenre vevőként vágynánk. De az állapotfelmérésen ennek is kijöttek a hibái.

Sokan tépelődnek, hogy a kinézett használt kocsit nem háromból rakták-e össze, vajon min ment keresztül az eladás előtt kiglancolt autó? Érdemes túllendülni azon, hogy a 10-12 ezer forintért manipulálható kilométeróra mit mutat és inkább elvinni az autót állapotfelmérésre.

Az óra olcsón manipulálható

Mi egy 2006-os Opel Zafirával állítottunk be az egyik budaörsi Suzuki-szalonba, mert a márkaszervizek már rég nemcsak a saját márkával foglalkoznak és itt még nyolcezer forintba sem kerül az autó átvizsgálása.

A Suzuki Világ szervizvezetője fogad, valószínűleg lerí rólam a meglepődés. Ezen a poszton még csak férfiakkal találkoztam, pláne nem számítottam ilyen fiatal hölgyre. De Szeip Szilvia a sárbogárdi Suzuki-szalonban már bizonyított ugyanebben a beosztásban és gépészmérnök végzettsége is segíti munkájában.

Olcsóbb a komplett állapotfelmérésen ellenőriztetni a futómű és a fékek állapotát, mint vizsga előtti ellenőrzéssel

Mint a műszaki vizsgán

Az első a papírmunka, az adatok rögzítése, aztán jön a vizsgasoron a fékek és a futómű állapotának ellenőrzése. A műhelyben rend és tisztaság van, az egyik álláson egy levett hengerfejű Kizashi a munkadarab. A Zafira akkor veszi jól ezt az akadályt, ha a mérőpadon fékek egyenletesen fognak, működik az igen drágán cserélhető katalizátora és a lengéscsillapítók között is alig van eltérés.

A következő szakasz jóval időigényesebb, ráállunk a csápos emelőre. Itt kerül sor a kerékfelfüggesztés egyes elemeinek ellenőrzésére a toronyszilenttől a kerékcsapágyon át a gömbfejekig. A szerelő nyomban kiszúrja a bal oldalt cserére érett stabilizátorpálcát. Párezer forintos alkatrész, de ez okozhatja az első futómű csúnya kopogását. A kerekek forgatásakor nincs csapágyhibára utaló hang, a szakember nem talál kiverődött szilentet, cserés lengőkart vagy más hibát, ami kiadást tartogat.

Műhelyben egészen más mélységben nézhető át egy autó, mint a murván lehasalva mellé. emelő híján meg vagyunk lőve, 14-15 centis hasmagasságú autók alá csak gyerekek tudnának bekúszni


Az emelőn sok minden kiderül

Eltart egy ideig, mire a helyzetjelzőtől a kipufogóig végignézi az autót, ellenőrizve a sokat érő légzsákok meglétét vagy a küszöbök állapotát. “Jók a féktárcsák, alig van válluk és szép egyenletesen kopnak” – jegyzi meg Sári Attila, majd újabb hibákat vesz fel az állapotlapra. Olajsár látható a váltóházon a tömítés hibájából, kiégett egy helyzetjelző és egy fényszóróizzó, kijár a jobb első ablakemelő kapcsolója és amit kevesen ellenőriznének: nem működik a szélvédőmosó spriccni.

A következő kör a tulajjal és a vevőjelölttel közös próbaút, ahol a búgó kerékcsapágytól a kopott kuplungon át a rángató fékig sok minden kijön. Az autó jól veszi a fordulatot, egyenletesen húz, nincs aggasztó zaja, nem támolyog, a kipufogó sem fúj ki. A hibalista nem gyarapszik új tétellel.

Megmondják, ha törött volt

Eddig igen jó benyomást keltett a belül koszos, de műszakilag jó állapotú autó, most viszont a lakatos műhelybe tartunk, ahol lelepleződnek a korábbi törésnyomok, bármit is állít az eladó. A legfontosabb, hogy itt nemcsak végigszaladnak az autón rétegvastagság-mérővel. Ez ugyanis az újrafújást és a fényezés alatti szórógittet jól kimutatja, de nem mindegy, hogy egy horzsolás után fényezték-e az elemet, mert lenyúzták a csemeték a bicikli pedáljával vagy a kocsi fél elejét le kellett vágni, mert akkora ütést kapott.

Elemenként három ponton kell megmérni a karosszériát a rétegvastagság-mérővel. De nem ez a nagy tudomány, a műszer csak a fényezést mutatja ki. A szakember azt is látja, milyen munkák után kellett fényezni és hogy ezért kizárjuk-e az autót a kereésből


Nem kell rettegni a kisebb javításoktól vagy a nagyobb, de rendesen megcsinált munkáktól! De a javított autó kevesebbet ér az ép és eredetinél, főleg a durva sérülést elszenvedettnél, amikor az autót húzni kell a helyreállításhoz. A húzatást egész biztosan leleplezi egy szakértő, mert a rögzítőpofák karmai árulkodó nyomot hagynak – mondja Windisch Richárd, lakatos üzemvezető.

Törésnyomok: hegesztési pontok, tömítések, csavarfejek

A korábbi javítások nyomát kutatva ellenőrzi a hegesztési pontokat. Lefejti és visszanyomja az ajtók gumitömítését, mert a kéder alatti lemezéleken látni lehet, hol volt vágva az autó. Hiába sorolja nekem, mi mindent kellene nézni a csavarfejektől a zsanérokon át a zárhídig vagy a hossztartóktól a csomagtér fenéklemezéig. Ez is egy szakma és elég sok évig tart, mire valaki biztosat mondhat.

Állapotfelmérés előtt egyezzünk meg az autó tulajával, mennyit ér nekünk a kocsi, ha nem derül ki róla semmi vészes. Ne lopjuk az eladó idejét!


Ami neki gyönyörű eredeti tömítés, az a műkedvelőnek csak egy adag odakent paszta. Tényleg egyszerűbb és biztosabb olyan emberekre bízni ezt a feladatot, akik maguk is sérült autók helyreállításából élnek. Ők meg tudják ítélni, milyen minőségű a munka, kell-e rozsdásodásra számítani, gyengébb lett-e a karosszéria a törés után és a sérülés miatt le kell-e mondani a kinézett autóról vagy a javítás csak alkualap.

A Zafira jól szerepel a vizsgálaton. Újrafényezés egyetlen folton található, a vezető oldalán a kilincset barmolta szét egy autófeltörő, annak nyomát mutatja ki a műszer. A fényezés tökéletesen gyári, a váznyúlványok, az alváz és még sok egyéb tényező alapján az egyterű sérülésmentes.

Ami kiderül, az alkualap

De a kocsi nem tökéletes, állapotlapjára felkerül a horpadt küszöb, a repedt fényszóróbura, a kavicsot kapott szélvédő. A hibák feltárása mellett a tulaj és a vevőjelölt javítási árajánlatot is kap, mind gyári, mind utángyártott alkatrésszel (nemcsak Suzukikra). A szerviznek a holt idő kihasználásán túl ezért éri meg, hogy 7000 forintért három szerelő és az adminisztrációt végző hölgy foglalkozzék a kocsival 1-1,5 órát.

Törésnyomként azt kell észrevenni, hogy a bal oldali oszlopon nem olyan szépek a hegesztések, mint a jobb oldalon, ahol a gyári hegesztési pontok látszanak

A munka utolsó része az Eurotax-adatbázis használatával és a piaci árak alapján elvégzett értékbecslés, amit az ügyfél megkap. A kalkuláció szerint ezt a 2006-os, Elegance felszereltségű Zafira 1,8-at nagyjából 1 750 000 forintra lehetne kiírni és 1,6 millióért kelne el. Meglep, hogy LPG-gázszett nélkül az autó talán többet érne. Az autógázzal kapcsolatosan mindazokban erős a bizalmatlanság, akik még nem használták vagy volt nekik, de egy szakszerűtlenül kiválasztott és beszerelt szettet sózott rájuk egy műhely.

Mi, mennyiért?

Normál esetben a budaörsi Suzuki-márkaszervizben más márkákra 7700, Suzukik esetében 5500 forintba kerül az állapotfelmérés. Jelenleg az ár ennél nagyjából 10 százalékkal alacsonyabb, tehát 7000 és 5000 Ft. Ezért a pénzért a karosszéria összesen 30 pontját ellenőrzik a zárhídtól a tetőspoilerig. Természetesen a fényezés rétegvastagság-mérését is elvégzi a karosszériás szakember, de erre bárki képes. Elemenként három ponton hozzá kell érinteni a karosszériához a mérőeszközt, használatáról itt írunk részletesen. Az emelőn és a próbaúton a szerelő vizsgálja többek között a hajtáslánc (váltó, motor, kuplung, féltengelyek), a hűtőrendszer, a légkondicionáló vagy az alváz állapotát. A szórásból nem marad ki a pótkerék meglétének ellenőrzése, amire nem mindenki gondol. A diagnosztikai soron a lengéscsillapítók, a fékek és a rögzítőfék működését vizsgálja egy szerelő. Az autó árának néhány ezrelékéért megúszhatunk sok tízezres javítási számlákat, de ami a legfontosabb: hozzáértés nélkül vehetünk olyan autót, amiért egy profi nepper is pénzt adna.

Más márkákhoz nem férhető hozzá a szervizadatbázis

Ha az autóval minden rendben van, akkor kap egy minősítő oklevelet, amelyen kitűnő, jó vagy megfelelő értékelés szerepel összesen öt részszempont (általános állapot, karosszéria, fényezés, fékhatás, esztétika, lengéscsillapító) alapján. A Suzukik esetében ehhez hozzájön a motordiagnosztika hibakód-kiolvasással és a visszahívási javítások ellenőrzése. Ez a legsúlyosabb korlátja márkaidegen autók átvizsgálásának, mert külső cég nem fér hozzá az országos szervizadatbázishoz, amiből annyi minden kiderülne.

A műhelyben beszélgetve kerül szóba, hogy bizony az  összes 1,25 literes dízel Suzukiban és az SX4 mindkét dízelváltozatában van kettős tömegű lendkerék. Ez kellemetlen meglepetést okozhat mindazoknak, akik a 4-5 literes fogyasztás és a csekély fenntartási költség reményében vásárolnak dízel Suzukit.

Hány ember halhatott meg ebben a Swift Sportban? A helyes válasz egy sem. A 2005 utáni Swift biztonságos autó lett

Mire jó az állapotfelmérés?

7000 forintért annak is érdekes lehet az állapotfelmérés, aki sem eladni, sem venni nem akar, egyszerűen csak lejár autójáról a műszaki vizsga. “Normál áron önmagában a fékhatás mérése és a lengéscsillapítók műszeres ellenőrzése többe kerülne 7000 illetve a Suzukikra 5000 forintnál” – mondja Szeip Szilvia, a szervizvezető.

Egy ügyes szerelő, karosszérialakatos vagy használtautó-felvásárló sok mindent megmond a kinézett autóról, de műhely és gépek nélkül egészen mások a lehetőségek. Lehet valaki rutinos, de a lengéscsillapítók állapotát, a fékek működését padon megmérni nem ugyanaz, mint bölcsen hümmögve nyomkodni az autó négy sarkát. A modern autók hasmagassága 14-15 centi körül van, be sem lehet kúszni alájuk, míg egy műhelyben az emelőn az is kiderül egy autóról, amit a tulaj szívesen elhallgatna. Vagy az, hogy nincs mit takargatnia.

Szerző:

Kommentek

  • v_johny

    Sajnos, a gyakorlatban nem egészen így megy a dolog. Saját tapasztalatom az elmúlt hónapokból, hogy a dolgok közel sem ennyire gördülékenyek. Két autóról is maradtam le a helyi márkaszerviz miatt. Ugyanis, ha megjelent egy normális autó hirdetése (abban a tartományban ahol én keresgéltem), nem volt idő márkaszervizre várni. Én kipróbáltam és telefonáltam időpont foglalás végett, de 2-3 munkanapos idővel vállalják az autók szemléjét. Ez arra pont elég, hogy eladják a kiszemelt autót. A hirdető nem vár, az első fizető vevő viszi.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.