Röviden – BMW 5 E39
Mi ez?1995-től 2004-ig gyártott felső középkategóriás autó könnyűfém futóművel, az 520d-t kivéve hat- illetve nyolchengeres motorokkal, kizárólag hátsókerék-hajtással.
Mennyibe kerül?Hatszázezerből már visszaadnak, a legdrágább, M-csomagos 530d-k ára elérheti a kétmillió forintot.
Melyik motor jó bele?A dízelek többsége már elment a Holdig. A legkisebb rizikót az 520i jelenti a 2,2 literes motorral.
Mi van helyette?Az 1997-2004 közötti A6 nem sikerült valami jól, akkor már inkább a pápaszemes W 210-es Mercedes-Benz. A hasonló korú Nissan Maxima V6 vagy a Toyota Camry nagyon megbízható, de igénytelen belül.

Tíz éve járt nálunk, de manapság is emlegetjük, mekkora autó volt az E39-es 530d M-csomaggal. Az újonnan bőven tízmillió feletti típus ma fél-egymillió forintért is megvehető (akár márkakereskedésből is, mint ez az autó), ezért megnéztük, mit tud egy 5-ös BMW 10 év feletti használt autóként.

9 éves a legfiatalabb kombi, 18 a legidősebb limuzin

A murvás placcokon gyakorta fogadnak szomorú tekintetű autók bepárásodott fényszóróval. Optikailag a fényszóróban világító gyűrűkkel sokkal ifjabbnak tűnnek a 2000-es modellfrissítés utáni modellek az átdolgozás előttieknél, de egy fehér indexbura a régieket is fiatalabbnak mutatja.

Hatásos zajcsillapítása, kiváló futóműve, jó ülései, normális térkínálata és potens motorjai ma is kitűnő utazóautóvá teszik ezt a szériát, amely designban, technikában és színvonalban is igazodott a korabeli, E38 kódnevű 7-eshez.

A tulajdonos véleménye: Horváth András – BMW 530d 1999, 265 000 km

Olaszországból hoztuk be a hathengeres kombit, amely még épp a modellfrissítés előtt készült. Autószerelő vagyok és nem ez az első BMW-m, nagyon megnéztem, miért adok pénzt. Azért választottam ezt az autót, mert műszakilag jó állapotban van és belső tere nagyon szép. Ára a magánimport költségeivel együtt valamivel egymillió forint alatt maradt.

Eddig a blokkolásgátló vezérlését kellett cserélni, ami nem ritka ezen a típuson. Ha a dízelmotorhoz kell majd valami, a bontóban van elég sok alkatrész, injektor is beépítési garanciával, az új ár negyedéért. Városban, rövid utakon megeszi a tíz litert, autópályán és országúton mindössze hét litert fogyaszt, ami 1000 kilométeres hatótávot jelent. Kényelme az újabb autókhoz képest is kiváló, jó benne elutazni a családdal.

Hibalehetőségek kívül és belül

Próbáljuk végig az összes funkciót az akár navigációsrendszerrel és autótelefonnal is felszerelt modellekben

Próbáljuk végig az összes funkciót az akár navigációsrendszerrel és autótelefonnal is felszerelt modellekben


Teherviselő elemek nem szoktak elrohadni, de a karosszéria nem mentes a korróziótól. A rozsdásodás megindulhat az ajtók alsó élén, ami a cikkhez fotózott autón is jelentkezett. Nagyobb barnulás többnyire a törés utáni igénytelen javításra utal.

A többnyire gazdagon, akár navigációsrendszerrel és autótelefonnal felszerelt modellekben próbáljuk végig az összes funkciót! A kapcsolók-gombok nyomkodása közben kieshet néhány, például a klímaberendezés kikopott kapcsolói potyognak ki előszeretettel.

Mivel ez a hiba nem ritka, bontóból nehéz beszerezni őket, de a gyári pótalkatrész ára sem megfizethetetlen. Előfordul pixelhibás kijelző a műszeregységben valamint az automata légkondi paneljén  és eltörhet a hátsó légrostélyok feletti műanyag elem.

Számos 5-ösben kijárnak a légkondi kapcsolói a helyükről

Számos 5-ösben kijárnak a légkondi kapcsolói a helyükről


A szövetkárpitos autók belső tere ebben a korban általában szebb a gyakran ápolatlan bőrüléses autókénál. A belső téri műanyag elemek rideg patentjei könnyen eltörnek, szereléshez nehéz eltávolítani őket.

Láncos motorok, 4-től 8 hengerig

Elődjében a földgázas vagy benzines 518 volt a négyhengeres kakukktojás, itt az 520d az egyetlen motor, amely nem soros hatos vagy V-nyolcas.

Mindegyik motor szelepvezérlése láncos, tehát a vezérműszíj cseréjére nem kell költeni. Maga a láncos konstrukció tartós, a motorok sok-sok százezer kilométert elmennek a gyári szettel.

Ha nem mész érte külföldre

Megtetszett az E39? Irányárak, eladó autók itt találhatók.

Mindegyik motor szelepvezérlése láncos, tehát a vezérműszíj cseréjére nem kell költeni. A benzinesek kevesebb hibát tartogatnak a dízeleknél

Mindegyik motor szelepvezérlése láncos, tehát a vezérműszíj cseréjére nem kell költeni. A benzinesek kevesebb hibát tartogatnak a dízeleknél


A 24 szelepes benzinesek változó szelepvezérlése, a kettős VANOS (VAriable NOckenwellen Spreizung) nem szokott gondot okozni.

Az E39 korszakába esett a TDS dízel leváltása közös nyomócsöves motorokkal, 2000-től. Érdemes a simán d-vel (520d, 525d, 530d) jelölt modernebb motorokat keresni, ezek jobban elviselik a dízelhez nem elég kíméletes tulajt, mint a hengerfejhibára érzékenyebb régi. Az 525 TDS-nél az adagoló felújítása nagyjából 300 ezer forintba kerül, ha elhasználódik vagy tönkrevágja a szennyezett gázolaj, ami normális kutakon igen ritka. Beállítása szakmunka, például a Wallisnál akad még olyan mester, aki jól meg tudja csinálni.

Melyik mennyit fogyaszt?

A dízelek közül még a 136 lóerős kétliteres is jó választás volna, a 163-193 lóerős hathengeresek pláne. Az 520d 5,5-8 literből elvan, de a hathengeresek is nagyon takarékosak. Budapesten hajtva sem megy 10-11 liter fölé a fogyasztásuk, országúton 6,5-7 liter elég.

Árához képest az E39 nagyon sokat nyújt. A behozatalon nem lehet hű de sokat fogni, de saját célra érdemes megnézni a kinti kínálatot. 2000 euróból szép autókat találni

Közel 300 ezer kilométerrel is finoman és megbízhatóan működik az 530d

Közel 300 ezer kilométerrel is finoman és megbízhatóan működik az 530d


Csakhogy a dízelek megjárták a Holdat oda-vissza, ezért megbízhatósági szempontból a soros hatos benzinesek ajánlhatók. Ezekben jellemzően sokkal kevesebb a kilométer, bármit is mutasson a számláló és fogyasztásuk is elfogadható, főleg autógázra átállítva.

Megbízhatóság: használt autóként jobbak a benzinesek

A 150/170 lóerős 520i a legtakarékosabb, a 170 lóerős 523i, a 192 lóerős 525i és a 193 lóerős 528i fogyasztása 8-13,5 liter közötti. Gyakorlatilag a 231 lóerős 530i sem eszik többet. Az 540i vonzereje kétséges, mert a hathengeresek 10-11 literes átlaga helyett vegyesen is 13 litert fogyaszt 100 kilométeren és hangban a sorhat is csodálatos. Páncélozott, Protection kivitel viszont csak az 540i-ből készült.

Nem ritka az ABS-vezérlés meghibásodása. Cseréje drága, de javíttatása 35 ezer forintból megoldható volt

Nem ritka az ABS-vezérlés meghibásodása. Cseréje drága, de javíttatása 35 ezer forintból megoldható volt


Sok Ötösben van automata váltó, amelynek élettartama jóval elmaradhat a motorétól. Sajnos a modernebb autókban, így itt sincs külön nívópálcája az automata váltónak, csak aknával lehet ellenőrizni a szintjét.

Próbaút: az automata váltóra kell figyelni

A váltó működésére a költséges javítás miatt külön figyelni kell a próbaúton. A váltóban a hidrodinamikus nyomatékváltó teszteléséhez ballal kőkeményen nyomni kell a féket, jobbal egyre nagyobb gázt adni. Ekkor a hidrodinamikus nyomatékváltó egyik oldala áll, a másik menne, ezért a motor fordulatszáma nem nőhet 2000-2500 fölé, különben valahol elszökik az olajnyomás és hibás ez a fontos és drága alkatrész.

Nem jó jel, ha gázadásra késlekedve lódul meg az autó, ha a váltások nem elég finomak, rántással következnek be. Általában az alsó fokozatok kuplungjai és fékjei mennek tönkre leghamarabb, a szerkezet itt sem rángathat.

2000-ben a 115 lóerős 525td-t a közös nyomócsöves 520d, az 525tds-t az 525d váltotta fel. A benzinesek között ekkor lett ,2 liters és 170 lóerős az 520i, a 170 lóerős 523i helyébe a 192 lóerős 525i lépett, az 528-it a 231 lóerős az 530i nyugdíjazta

Provokálni kell a váltót, mert kis gázzal akkor is korrekten kapcsolhat, ha javításra érett. Baj van, ha padlógázas visszakapcsolás után a gázt felengedve az automata nem vált feljebb, beragad az alacsony fokozatba. Fontos, hogy a váltó ne tántorogjon két fokozat határán, határozottan váltson fel vagy vissza. Próbáljuk ki a kézi kapcsolást, ha az automatikus váltónak van Steptronic funkciója!

Alkatrészárak: BMW 5, 1995-2004

Karosszéria

Első fényszóró: sárga indexes 18 418, fehér indexes 26 519 Ft (Iharos)
sárga indexes 47 232 Ft (Hella)
Hátsó lámpa: a sárga és fehér indexes is 8562 Ft (Iharos)
Motorházfedél: 52 752 Ft (Iharos)

Fékrendszer

Első féktárcsa: 12 261 Ft (Delphi), 12 418 Ft (Zimmermann)
Első fékbetét-garnitúra: 11 019 Ft (Delphi), 10 815 Ft (Zimmermann)

Erőátvitel

Kuplungszett: 61 654 Ft (Luk)
Kettős tömegű lendkerék (kézi váltós dízelek): 151 198 Ft (Luk)

Motor

Porlasztócsúcs: 134 815 Ft (Bosch)
Nagynyomású szivattyú: 279 540 Ft (Bosch)
AC pumpa: 23.000 Ft (gyári)
Vízpumpa: 24 642 Ft (Swag), 27 026 (SKF)

Futómű

Lengéscsillapító elöl: 25 637 Ft (Monroe)
Lengéscsillapító hátul: 16 430 (Monroe)
Első függőleges stabilizátor pálca: 3330 (Ruville)
Első alsó lengőkar: 15 990 Ft (Ruville), 17 712 Ft (Delphi)
Első toronycsapágy: 6464 Ft (Swag), 7597 Ft (Lemförder)

Ugye, jók ezek az árak? Nézz be Te is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

Futómű: könnyűfém, de strapabíró

Ha nincs meg a szervizkönyv, a dízeleknél a hirdetésekben látott óraállás duplájából érdemes kiindulni

Ha nincs meg a szervizkönyv, a dízeleknél a hirdetésekben látott óraállás duplájából érdemes kiindulni


A ma is korszerű futómű a maga idejében kiemelkedő volt, mert minden eleme alumíniumból készült, csökkentendő a rugózatlan tömeget. Az elöl-hátul többlengőkaros rendszerben az első lengőkarok cseréje 18 és 40 ezer forint közötti összeg, attól függően, melyik megy tönkre.

Sajnos itt sem lehet a szilenteket önmagukban cserélni, csak lengőkarral együtt. Pénzt vihet el a hátsó stabilizátor-összekötő pótlása is, az alkatrész ára mintegy 6000 Ft.

A fékrendszerben az ABS vezérlése mondható típushibának. Ennek cseréje drága mulatság, de akad bontott belőle 50 ezer Ft körül és nagyjából 40 ezer forintért meg lehet javíttatni.

Nem kell csapkodni. Szervomotor húzza be az összes Touring csomagtérfedelét

Nem kell csapkodni. Szervomotor húzza be az összes Touring csomagtérfedelét


A kopóalkatrészek költsége távol van az F Astra vagy a Swift II szintjétől, de autóalkatrész-webáruházunkban a féktárcsák, a fékbetétek vagy a kuplungszett ára nem azokat igazolja, akik szerint egy használt nagyautó csakis pénztemető lehet. A fővárosi Soroksári úton működő, BMW-kre specializált szervizben is dicsérték a típust, mert megbízhatóan működik, ha rendes gazdája volt.

Árak: 800 ezer Ft körül már vannak ígéretesek

Többnyire mulatságosan szerény óraállással várnak vevőre az egykor a német autópályán döngető luxusautók. 16-17 éves példányokat látni 200-250 ezer kilométerrel meghirdetve. A dízeleknél ennek duplájából érdemes kiindulni és tényleges 500-600 ezer kilométerből kiindulva máris érthető, ha költeni kell az autóra.

Nagyon jó utazni az első ülésekben

Nagyon jó utazni az első ülésekben


550 ezer forinttól mennek felfelé az árak, az automata váltós nagy benzinesek (528i, 540i) a legolcsóbbak illetve az elhasznált TDS-ek. 750-800 ezer forintért már nagyon ígéretes autók várnak vevőre, amelyeket nem csúfít el a nagyzenés tulaj proletár felnije.

Jobb behozni külföldről?

Késői 530d-kért elkérnek kétmillió forint feletti összeget is, de mivel az utód, a sokkal modernebb külsejű (de nem sokkal többet nyújtó) E60-61 is elvihető 2,5 milliótól felfelé, itt már az öregnek nehéz labdába rúgni. A rengeteg L-es, M-es rendszámú autó alapján érdemes szétnézni külföldön. A behozatalban a 2000 euró körüli árak miatt nem az a buli, hogy sokkal olcsóbban juthatunk hozzá a használt autóhoz, de igen szép darabokat is ki lehet fogni Németországban.

Lecsúszott pénztemető vagy jutányos álomautó? Vennél használt E39-es 5-ös BMW-t?

2,702 szavazat - átlag: 6.1 (10-ből)

Lecsúszott pénztemető vagy jutányos álomautó? Vennél használt E39-es 5-ös BMW-t?