A Corolla globális autó, Ázsiában és Amerikában is erős szereplő. Ez a thaiföldi piacra gyártott taxiverzió, a Toyota Limo

A Corolla globális autó, Ázsiában és Amerikában is erős szereplő. Ez a thaiföldi piacra gyártott taxiverzió, a Toyota Limo


Valahol a sejtosztódás korai szakaszában megtanulják az emberek, hogy a japán kocsik megbízhatóak. Ezt a J.D. Power felmérései, az ADAC statisztikái és a nagy német műszaki vizsgáztató intézmények adatsorai is igazolják. Érdemes a japán modelleket is bevonni a keresésbe, ha 1-1,5 millió forintot szánunk használt autóra.

Évjárat: 2002-2007, modellfrissítés 2004-ben

Ebben a kategóriában a japánok közül mostani használtautótesztünk alanyából, a 2002 utáni Corollából fut a legtöbb. Korábban a Toyota üzembiztos technikát és hosszú élettartamú autókat kínált, de igénytelen körítéssel. A kilencedik generációs Corolla ebben lépett előre nagyot, szövetkárpitozású tetőoszlopokkal, csillapítottan csukódó kapaszkodókkal, részben puha felületű műszerfallal.

A tulajdonos véleménye: Zugmann Ákos, Toyota Corolla 1,4 VVT-i Sol, 2004

Hosszas kutatás után, öt éve vettem az autót 59 000 kilométerrel, vezetett szervizkönyvvel és az összes szervizszámlával. Jelenleg 130 000 kilométer van benne és kilencéves múlt. Az 1,4-es motor fogyasztása rövid távokon, városi és elővárosi használatban télen 9, nyáron 7,5 l/100 km körül alakul. Országúton, óvatos tempóval 5,4 litert mértem. Autóm a kis 1,4-es benzinessel kellemesen használható, a 97 lóerős motor kimondottan csendes és karakterisztikája is szerethető. Nekem a mai napig tetszik az autó formája és megfelelőnek tartom a helykínálatát. Hátránya nem sok van, de a 195/60R15-ös abroncsok pótlása mindenképp drágább a kategóriában elterjedt 195/65 R15-ös gumiméretnél. Kellemetlenséget okozhat, hogy a fényszóróizzót nem egyszerű kicserélni a rendelkezésre álló szűk hely miatt.

Kedvelem az autóban, hogy – a fűtőmotor meghibásodásán kívül – nem produkált idegesítő, és költséges meghibásodásokat. A szokásos periodikus karbantartások mellett cserélni kellett rajta a fékbetéteket és a féktárcsákat valamint a szellőzőrendszer fűtőmotorját, amit autóbontóban szereztem be 15 000 forintért. Ezenkívül a bal első lengéscsillapító ment tönkre, feltehetően azért, mert egy mélygarázsban ráfutottam lendületből egy magas padkára. Bár rég nem garanciális, a Corollát most is márkaszervizbe viszem, ahol a kis szerviz 23 000, a nagy szerviz 47 000 forintba kerül.

Nagyon hiányzik a kihúzható-betolható kormány a 2004-es átdolgozás előtti autókból

Nagyon hiányzik a kihúzható-betolható kormány a 2004-es átdolgozás előtti autókból


A 2004-es modellfrissítéssel kívülről keveset, a lemezeken belül többet változott az autó. Végre megjelent a tengelyirányú kormányállítás, amivel javult a vezető üléshelyzete. A kétliteres dízel 90 lóerős verzióját ekkor váltotta le azonos teljesítménnyel a Yarisból ismert 1,4 D-4D, amely a 2006 előtti MINI-ben is megtalálható volt.

Masszív és tartós az utastér

A képeken látható, még az átdolgozás előtt gyártott autó nem adta meg magát az időnek. Belső tere ép, a kezelőszervek működése bizalmat ébreszt az autó iránt. Az ablakemelők csiszatoló hang nélkül, energikusan viszik a végpontok között az üvegeket, mert a Sol kivitelben minden üveghez járt akadályérzékelő, amit ma egy 9,4 milliós új RAV4-ből a Toyota képes kispórolni. Az üléskárpitok tartósak, nem szakadnak el még a tíz év feletti autókban sem.

Megkopott a kormány, az újrabőrözés ára 15 ezer forint körül van

Megkopott a kormány, az újrabőrözés ára 15 ezer forint körül van


Csúnya kopás egyedül a kormányon látszik, ami nagyjából 15 000 forintért újrabőröztethető. A váltógomb krómozása veszített sokat egykori fényéből, de a gyengébb felszereltségű modellekből ez a dísz eleve hiányzik.

Magas embereknek kicsit rövid elöl az ülőlap, a hátsó lábtér viszont tágas. A ferdehátú modell csomagtere csupán 289 literes, ami a kisautók mérete, de a tér nem használhatatlanul kicsi. Tágasabb a lépcsőshátú (437) és a kombi csomagtere (402 liter), de mindkettő szűkebb a kategóriában elvárhatónál. Állítólag azért, mert a Corolla a japán piacon akkor érvényes adózási szabályok miatt nem lehetett szélesebb.

Ajánlott motorok: 1,4 és 1,6

Rendszeres karbantartással problémamentesek a benzines motorok. Magas olajfogyasztás a 2002-ig gyártott VVT-i motoros autóknál fordult elő

Rendszeres karbantartással problémamentesek a benzines motorok. Magas olajfogyasztás a 2002-ig gyártott VVT-i motoros autóknál fordult elő


A motorok közül a 97 lóerős 1,4-es a leginkább elterjedt. A szívóoldalon két fokozatban változó szívószelep-vezérlésével kellően erős, fogyasztása 5,5-9 liter százon. 6-10 literes étvágyával alig eszik többet a tüzesebb, 110 lóerős 1,6 VVT-i, amely azoknak érdekes, akik sietnek.

A csúcsmodellben a Celica TS-től örökölt, változó szelepemelésű (szelepnyitási mélységű) motorért mi is rajongtunk. Sajnos a 192 lóerős géphez egyedül a váltó nő fel a TS sportváltozatban, a fék, az optika, a 195/55 R16-os gumi és a futómű messze nem. Ha tépik neki, amit nehéz megállni a 6200-tól tébolyító hang és erő miatt, a felszúrt négyhengeres városban bever 17 litert. Átlagosan 9-11 liter kell neki százon, a TS-ben az olajszintet is érdemes gyakran ellenőrizni.

Kevés rosszat és sok jót mondhatunk róla. Megbízható és kevés problémát tartogató autó

Kevés rosszat és sok jót mondhatunk róla. Megbízható autó


A dízelmotorok spritmonitoros átlaga 5,7 l/100 km. A három közül a 90 lóerős 1,4 D-4D a legtakarékosabb 5,3 literrel, a kétezresek közül a 90 lóerős átlagértéke 5,9, a 116 lóerősöké 6,2 liter százon.

Hibalehetőségek, megbízhatóság használtan

Tartóssági és megbízhatósági szempontból ez a Corolla is valódi Toyota, de ne higgyük tökéletes és soha el nem romló autónak, mert ilyen nem létezik, sehol. Bár a változó szívószelep-vezérléses VVT-i motorokat már az előző generáció bevezette 1999-től, még a cikkben tárgyalt szériában is előfordult magas olajfogyasztás, a 2003 előtt gyártott autóknál.

Itt is ki-kiégnek és nehezen cserélhetőek a fényszóróizzók. A régebbi Toyotákhoz képest az E12 gyorsan megeszi a fékbetéteket és akár 45 ezer km alatt az első féktárcsákat, mert a környezetszennyező anyagok kötelező száműzése az élettartam rovására ment. A féktárcsák élettartama, ha az autó nem tisztán városi forgalomban fut, eléri a 60-70 000 kilométert. Viszont a beragadó hátsó fékekkel végképp hamar tönkremegy a tárcsa és a betét is, jelentős kiadást okozva. A galibát a csúszócsapok okozzák, ám rendszeres karbantartással ez a hiba is megelőzhető. Néhány autóban az indexkar szorult cserére.

Német, francia, olasz, koreai: mit vegyünk helyette?

Modellciklusa alapján az E12-es Corolla korszakába esik a IV-es és az V-ös Golf, az első és a második Focus, a G, de a H Astra is. Az említett modellek közül mindkét Opel ajánlható, a Focus I feltétlenül, a második generáció megszorításokkal. A Golf IV mellett csak a design és az alkatrészárak szólnak, a Golf V viszont jó minőségű, kiváló futóművű, tágas autó, 1,4 millió forinttól felfelé.

Másfél millió forintig válogatva érdekes lehet a 2005 utáni Peugeot 307, amely kigyógyult az első szériák számos betegségéből. Megbízhatóságát jelzi, hogy a ráncfelvarrás utáni 1,6 és 2,0 HDi-ből elég sok fut taxiként. Csekély presztízsű, de kényelmes, megbízható és olcsó a Chevrolet Lacetti, amelyből csak az 1,4-est érdemes megvenni a nagyobb benzinesek borzalmas városi fogyasztása miatt. Ez sajnos kizárja a kombit, mert ez a motor csak a limuzinban és az ötajtósban volt elérhető.

800 ezer forinttól kapni 2001 utáni Honda Civicet, amely nem egy szépség, de annál több észérv szól mellette. Kevesen gondolnak rá, hogy a FIAT Stilóból az 1,2 vagy az 1,4 literes benzines jóval olcsóbb, de takarékos, jól felszerelt és működőképes alternatíva lehet, akár 600 ezer forintból. A Stilóról hamarosan külön használttesztet közlünk, meggyőző ár/érték aránya miatt.

Kézi váltós legyen és benzines

Az 1,4-es dízelek M-MT automatizált kézi váltójával legyünk óvatosak! A konstrukciót a gyár idővel kigyógyította a gyermekbetegségekből, de egy rendes automata kényelmét nem nyújtja, cserébe több gond adódhat vele a strapabíró manuálisaknál. Utóbbiak között egy netes szakfórumban az 1,6-osét jobbnak érzik az 1,4-es C150 kódú váltójánál, de ez ne tartson vissza senkit az alapmodelltől!

Márkaszervizekben a 4+ szervizprogramban az olajcserés kis karbantartás ára 23 100, a nagyobb szervizé 47 400 forint

Mi a baj a dízellel?

A dízelek jóval magasabb futásteljesítményük és költségesebb javíthatóságuk miatt a merészeknek valók, vagy azoknak, akik nem háborodnak fel, ha az elhasználódó (nem elromló!!!) turbófeltöltőre, porlasztókra, nagynyomású szivattyúra költeni kell százezreket.

A futómű a motortól függetlenül masszív és ritkán tartogat kiadást, így a műszaki vizsgákon sem buknak ki elhasznált stabilizátorpálcák, cserére érett szilentek, megroggyant lengőkarok, olajat veszítő lengéscsillapítók vagy törött rugók.

Az alkatrészárak magasabbak az európai tömegmodelleknél megszokottnál, viszont az E12-re remek ár/érték arányú szervizcsomagokat kínálnak a Toyota-márkaszervizek. További előny, hogy az 1,4 és 1,6 literes benzineseknél nem kell vezérműláncot cserélni, és a bontókban is bőven van karosszériaelem.

Árak: 800-900 ezer forinttól

Ahogy múlik az idő, a mai szemmel is modern autókat meg lehet venni egymillió forint alatt. Nemrég egy Focus I kombiról írtunk 650 000 forintért, a kompakt Toyotából a legkorábbi használt autók 800-900 ezer forintért várnak vevőre, H-s, I-s rendszámmal.

A modellváltás előtti, 2006 végén, 2007 elején forgalomba helyezett dízelek vételára megközelíti az 1,8 millió forintot, de mi a saját pénzünket ebben a korosztályban és árkategóriában csakis szívó benzinmotoros Corollára költenénk.