“5 literrel járok, de én nyomom neki” – egyes autótulajdonosok hajlamosak kissé elrugaszkodni a valóságtól, ha kocsijuk fogyasztásáról van szó. Pedig jó lenne reális adatokra támaszkodni, mert egy autó éves fenntartási költségeiben az üzemanyagra költött pénz a legfontosabb kiadás az értékvesztés mellett. Amennyiben egy átlagos kocsi elmúlt 4-5 éves, így újkori árának több mint felét részét már elveszítette, a benzinpénz az értékvesztésnél is nagyobb tétel.

Stilo, Lacetti, Logan: van élet a G Astrán túl!

Cikkünkben használtan is népszerű vagy épp nem túl jó hírük, gyenge ismertségük miatt olcsón megvehető, de ajánlható használt autók különféle motorváltozatainak fogyasztását gyűjtöttük össze. Mivel a dízelek esetében kisebbek az eltérések és bizonyos típusokhoz csak egyféle dízelmotor volt kapható (pl. Chevrolet Lacetti), az öngyulladós változatok kimaradtak.

Az adatok forrása a Spritmonitor.de weboldal, ahol felhasználók vezetnek tankolási naplót autójukról.

Itt az adatok tömege biztosítja a valósághű képet és az oldal nagy előnye, hogy a széles merítés miatt nemcsak a leggyakoribb motorváltozatokról találni információkat.

Támaszkodva az akár többómillió kilométer megtételére épülő statisztikákra, nem kell azon vitatkozni, hogy ha hajtják, a gyengébb motor többet fogyaszt-e az erősebbnél, mert nagyobb terhelést kap.

Kisautók

A jóval egymillió forint alatt elhozható Fiestában a modernebb, 16 szelepes 1,25-ös benzines nem fogyaszt jobban a 80 lóerős, ráérősebb karakterű 1,4-esnél. Nemrég a harmadik generációs Ford Fiestát a smart forfourral vetettük össze. Kedves hölgyolvasóinknak üzenjük, hogy a 206-os Peugeotból átlagfogyasztási okból kár lemondani az 1,4-esről, az 1,1 literes alig eszik kevesebbet.

Szignifikáns viszont a különbség a Fabia háromhengeres, 12 szelepes HTP (High Torque Performance) motorja és a régi négyhengeres, 68 lóerős, egy-négyes Škoda-blokk között. Ha nem is egy teljes liter, de majdnem ekkora az eltérés a második Swift esetében az ezres javára az egy-hármassal összevetve.

Városi autók átlagfogyasztása eltérő motorral
Ford Fiesta (2001-2008) 1,25 és 1,47,02 / 7,05 l/100 km
Opel Corsa C (2000-2006) 1,0 12V és 1,2 16V5,98 / 6,68 l/100 km
Peugeot 206 1,1 8V és 1,4 8V6,85 / 7,01 l/100 km
Škoda Fabia I (1999-2007) 1,2 HTP és 1,4 8V  6,48 / 7,47 l/100 km
Suzuki Swift II (1988-2003) 1,0 és 1,3 5,82 / 6,78 l/100 km

Forrás: www.spritmonitor.de

Alsó középkategória

Családi használatra beválnak a kompakt autók, amelyek közül sok kapható kombiként is. Az elterjedt motorváltozatok között ritka a néhány decinél nagyobb differencia, ám az ezerhatos Lacetti átlagán meglátszik a 10-12 literes városi fogyasztás. Ugyanez az autó 1,4-es motorral viszont ésszerű, gazdaságos és kényelmes modell. A G vagy Classic II-es Astrák közül azért vennénk az 1,4-es benzinest, mert kisebb arányban ehetik az olajat az 1,6 literes Ecotecnél.

Furcsa ülései miatt nehezen ajánlanám, de takarékos motorja, gazdag felszereltsége és viszonylag ritka meghibásodásai miatt a már 600 000 forinttól megvehető FIAT Stilo 1,2 több embernek volna érdekes, mint amennyien fontolóra veszik.

Kompakt autók átlagfogyasztása eltérő motorral
Chevrolet Lacetti (2003-2008) 1,4 és 1,67,55 / 8,60 l/100 km
Dacia Logan (2004-2013) 1,4 8V és 1,6 8V7,14 / 7,82 l/100 km
FIAT Stilo (2001-2008) 1,2 16V és 1,4 16V6,18 / 6,83 l/100 km
Ford Focus (1998-2004) 1,4 16V és 1,6 16V7,40 / 7,56 l/100 km
Opel Astra G (1997-2010) 1,4 16V és 1,6 16V7,55 / 7,50 l/100 km
Toyota Corolla E12 (2001-2007) 1,4 16V és 1,6 16V7,15 / 7,47 l/100 km

Forrás: www.spritmonitor.de

Középkategória: nemcsak a dízel létezik

Ebben a szegmensben újonnan és használtan is a dízelek dominálnak. Ám akit aggaszt a kettős tömegű lendkerék, a turbófeltöltő, a nagynyomású szivattyú vagy az injektorok esetleges cseréje, mindehhez tudja, hogy újonnan azért vesz drágábban dízelt egy cég vagy magánember, mert a kényelmes autóval jó sokat megy, az jobb a békesség alapon szétnézhet a benzinesek között.

Ebből a méretosztályból fogyasztása-megbízhatósága alapján a 2003 utáni Avensis a legvonzóbb használt autó a kisebb benzinesekkel, de kedvezőbb alkatrészárai miatt ugyanennyire érdekes az Opel Vectra harmadik generációja. Az első szériás Mazda6-nál a modellfrissítés után a kétliteres motor hatfokozatú váltót kapott, szemben a végig ötfokozatú 1,8-assal. Lagunát lehetőleg a 2004-es modellfrissítés után kell venni, bár a benzinesek megbízhatóságával korábban sem volt annyi baj, mint a 2001-2003 közötti 1,9 dCi-kkel.

Középkategóriás autók átlagfogyasztása benzines motorokkal
Mazda6 (2002-2008) 1,8 és 2,08,28 / 8,88 l/100 km
Opel Vectra C (2002-2008) 1,6 és 1,87,82 / 8,17 l/100 km
Renault Laguna 1,6 és 1,8 (2000-2007)8,04 / 8,55 l/100 km
Toyota Avensis T25 (2003-2009) 1,6 és 1,87,43 / 7,94 l/100 km
VW Passat B5 1996-2005 1,6 és 1,8 20V8,88 / 9,34 l/100 km
Forrás: www.spritmonitor.de