Családi autók, egymillió alatt

Használt autó: Ford Focus

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.04.30. 16.30

Családi autóként legalább négycsillagos töréstesztű, kedvező költségekkel fenntartható, praktikus autót vennénk, fél és egymillió forint között. Az első Focus az egyik jó megoldás.

Amikor egymillió, sőt félmillió forintból kell családi autót találni, mi a Vezessnél elsőként a Ford Focus első generációjára gondolunk. Alkatrészárban összevethető a G Astrával, megbízhatóságban a japánokkal is és a maga korában akkora dobás volt, hogy még ma is jó autó.

Röviden – Ford Focus I
Mi ez? A Ford Escort utóda, 1998 és 2004 között készült. 3 és 5 ajtós, kombi illetve limuzin van belőle. Az ST sportváltozat 170, a turbós RS 215 lóerős
Mennyibe kerül? Kicsivel 400 ezer forint alatt elvihetők a legolcsóbbak, a 2002-es modellfrissítés utáni  autók ára 650 000 Ft körül van, a legdrágábbak akár egymillióba is kerülhetnek.
Melyik motor jó bele? 1,4 benzin, 75 LE: városban autózni elég, fogyasztása 6-9 l/100 km
1,6 benzin, 100 LE: nagyon él a Focusban, étvágya 6-10 l/100 kilométer

Mi van helyette? Chevrolet Lacetti 1,4, Dacia Logan 1,4 vagy 1,5 dCi, Mitsubishi Carisma 1,6, Opel Astra G/Classic II 1,4, Škoda Octavia 1,4, Toyota Avensis 1,6


1,8 Ghia kombi

Nem véletlen, hogy a Dacia Logantól a csillagrombolókig mindenféle autót kipróbáló autós újságírók között ilyen sokan választották a Focust ár/érték aránya alapján. Csak házunk táján fut belőle három.

Használttesztünkhöz egy 649 000 forintos irányárú autó választottunk. Órája 169 249 kilométert mutat, 1,8 literes kombi, fordos nevén Turnier. Családdal messze ez a legjobb választás, mert a limuzinnak és a ferdehátúnak csomagterük kihasználhatósága illetve mérete miatt meg vannak a korlátai.

Igen tágas a csomagtér, nincs küszöb rámoláskor, mint az Octaviában

Az autó 2002-es, tehát már a modellfrissítés utáni, amikor az irányjelző felköltözött a lökhárítóból kevésbé könnyen sérülő helyre, a fényszórók házába. A lámpák műanyaga nem mattult-sárgult be vészesen a jó tíz év alatt, bár ezen polírozással, párezer forintért lehetne segíteni.

Focus baj

A rozsdásodás

Korához és felszereltségéhez mérten az autó olcsónak tűnik, amit talán az apróbb karosszériasérülések magyaráznak. Horzsolás látszik a lökhárítón, pár kőfelverődés a motorházfedélen és ez az autó sem mentes a Focusok egyetlen igazi bajától, a rozsdásodástól.

Barnul a szokásos ív a hátsó rendszámtábla felett és mivel a kerékdobokat bélelő szőnyeg megfogja a vizet, a kerékjáratok is korrodálódni kezdtek jobb hátul. Korábbi sérülés nyoma lehet a rozsdásodás a küszöb tövében bal oldalon elöl.

Nagyon egyben van. Legalábbis ez

Bent és vezetés közben az autó viszont annyira jó benyomást kelt, hogy az érte kért összeg, ami ráadásul irányár, aránytalanul kevés egy ilyen használati értékű autóért. Miért adják el? – kérdem a tulajdonost, egy budapesti, kétgyermekes apukát. Az ok a ház előtt álló új Cee’d kombi, amely 1,6-os dízel és sokkal takarékosabb. A hirdető nem akarja hónapokig vadidegeneknek mutogatni pár tízezer forinttal magasabb összeg reményében. Alkudni a rozsdán kívül nem sok indokunk volna.

Praktikus szempontok alapján messze a kombi a legvonzóbb belőle. Állapota alapján ez a kocsi jó vétel 649 ezer forintért

Egy autó sorsáról, a kocsira fordított összegekről sokat elmondanak a gumik. Itt négy jó állapotú Dunlop SP Sport van az alufelniken, nem pedig párban-darabonként összekukázott használt abroncs.

Bent a kilincsfészek körül kicsit kopott a műanyag, gyengén pislákol a műszerfalvilágítás és nyitáskor segíteni kell a csomagtérajtó fáradó teleszkópjainak, de a Focusban minden más jól működik. Az elegáns üléskárpit nem koszos, nem kopott, a műszerfalon sem hagyott mély nyomott az eltelt 11 év. Mivel az alapok jók, egy délelőttöt rászánva házilag is sokkal vonzóbb autót lehet csinálni ebből a 116 lóerős Focusból.

Motorja könnyen indul, stabil alapjáratra vált. Hidegen és melegen is jól veszi a gázt, energikusan gyorsít. A kuplung fent fog, de sem a váltó, sem a differenciálmű, sem a féltengelyek felől nem érkezik aggasztó hang.

Nagy ötlet a csomagtér távnyitója. Még jobb volna, ha nem csak kulccsal vagy távirányítással lehetne kinyitni, hanem kilinccsel is


Nem drágábbak az erősebb motorok

Sokat hozzátesz a váratlanul jó benyomáshoz a mélyről húzó, nem torpanó motor. Jó vele a Focus, de a 116 lóerős 1,8-as és a 136 lóerős kétliteres árain látszik, hogy a többség tart a fogyasztásától, így nem ér többet az 1,4-eseknél. Városban 9-10, országúton 7-8 liter válik füstté százon.

Átlagosan 7,5 litert fogyaszt, így egy egész literrel takarékosabb az 1,6-os, amely a legjobb választás az első generációhoz. Energikus, jól húz, nem sokkal marad el az 1,8 literestől.

Nagyobb lemondás innen az 1,4-esbe átülni, de amit 75 lóerőből ki lehet hozni, azt a belépőmotor megadja. Nem is ez vele a baj, de városon kívül alig fogyaszt kevesebbet a nagyobbnál.

Pár másodpercig világít, majd elalszik a visszajelző: elvileg nincs gond a két légzsákkal

Kormos, büdös, a benzineseknél biztosan sokkal többet futott és jóval drágább hibákat produkáló dízellel én nem vesződnék ebben az árkategóriában, de csekély fogyasztásuk miatt a régebbi, adagolós TDDi és az újabb, közös nyomócsöves TDCi iránt is van kereslet.

Legyen Ghia

Mivel az árkülönbség jelentéktelen, rászánnánk az időt, amíg akad egy vonzó a csúcsfelszereltségből. A Ghia sokkal praktikusabb és kellemesebb autó az egyszerűbb kiviteleknél (pl.Trend, Comfort, Fresh, Ambiente néven).

A cikkben látható autó is Ghia, ezért van benne kartámasz a vezetőnek és a hátsó utasoknak. Plüssszerű üléskárpitja puha, jó tapintású és igen tartós, az ajtók alját szövetkárpit fedi, az első utasoknak két olvasólámpa világít, az utasülés oldalán hasznos zsebet találunk, mint egyes Fabiákban. Szebb a krómos kilincs, a műanyag helyett bőrborítású kormány, váltógomb és kézifékkar.

Nagyon nagy dobás volt 15 évvel ezelőtti bemutatásakor. Annyira, hogy még ma is jó autó

Modern autó, pedig 10 éves múlt

Előny az ülésfűtés, ami itt már csak az utas oldalán működik, de legalább szívünk hölgyének kedveskedhetünk vele. Esőben nagyon jól jön a sok fokozatban állítható törlési intervallum, ami szintén hiányzik a gyérebben felszerelt modellekből. A fedélzeti számítógép és a könnyűfém felni csak ráadás. Érdekes, hogy minden ablakban ott az akadályérzékelő, amit a japán és korai márkák előszeretettel kispórolnak a 4-6 milliós új autókból is, így a Focus ablakai egy gombhúzásra felszaladnak.

A Focust azért szoktuk ajánlani, mert új tesztautókból átülve is mai, élvezhető autó. A futóműve tökéletesen eltalált, nem véletlenül istenítik 15 éve. A 11 éves kombi finoman suhan és amikor kiszáll a család, olyan jót lehet vele autózni, mint ennyi pénzért semmilyen más józan autóval.

Jellemző hibák: nincs sok belőlük

Ha idegesítően sokszor kell matatni az izzócserével, az izzók sűrű elhalálozásán segíthet egy feszültségingadozás elleni kütyü beszereltetése. A futómű igényes, de kellően tartós konstrukció. Gyakoribb kiadást az első függőleges stabilizátorpálca tartogat, de ennek ára nem haladja meg a 2500 forintot.

Van egy rejtélyes baja ennek a típusnak: képes magától bezárni az ajtókat, rabul ejtve a slusszkulcsot. Ritkán esik meg, de inkább ne hagyjuk benne a kulcsot a kertben, garázsban állva sem.

Városban autózva a kipufogó korróziója okoz kiadást, amit tetéz a karosszérián jelentkező, már említett rozsdásodás. Az alkatrészárak kedvezőek, pedig a táblázatban nem a legolcsóbb gyártók árait tüntettük fel, hanem a minőségi pótalkatrészeket szűrtük le webáruházunkból.

Félmillió alatt is van

Használtan a cikk feltöltésekor nagyjából 400 ezer forinttól jelentek meg a hirdetési oldalakon a komolyan vehető használt autók. A 2002-től elterjedő, modellfrissítés utáni Focusok ára többnyire 600 ezer forint felett indul.

Egymillió forintnál többet nemigen adnak első generációs Focusért, mert ebben az ársávban már nagyon közel van a tetszetősebb belső terű, halkabb és biztonságosabb utód illetve a családi autónak kitűnően alkalmas, variálható belső terű és már 1,1 millió forinttól megvehető C-Max.

Utángyártott alkatrészek árai

Első fényszóró: 10 935,-/db, Iharos
Hátsó lámpa: 8400,-/db, Iharos
Motorházfedél: 22 550,-/db, Iharos

Pollenszűrő: 1745,-/db, Filtron
Olajszűrő: 940,-/db, Filtron
Légszűrő: 1360,-/db, Filtron

Első féktárcsa: 7390,-/db, Delphi, 9100,-/db, Brembo
Első fékbetét: 7860,-/garn., Zimmermann, 9450,-/garn.., Delphi

Kuplungszett: 32 400,-/szett, Valeo
Féltengelycsukló készlet, hajtótengely: 22 325,-/szett, Löbro
Vezérműszíj szett: 10 660,-/szett, Ruville, 15 480,-/szett, SKF

Lengéscsillapító, elöl: 18 400,-/db, Monroe
Lengéscsillapító, hátsó: 12 495,-/db, Monroe
Első toronycsapágy: 7310,-/db, Sachs
Első függőleges stabilizátor pálca: 2450,-/dd, Delphi
Első alsó Lengőkar: 15 500,-/db, Ruville

Kipufogódob, hátsó: 11 830,-/db, MTS
Kipufogódob, középső: 14 500,-/db, Bosal

Vízpumpa: 11.325,-/, Graf

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

Kommentek

  • apu0062

    Csak a cigányok és a vásározók járnak kombival. (na jó, lehet, hogy még az utazó ügynökök is) Úri ember szedánt használ. :)

  • v_johny

    apu0062:

    Tökéletesen egyetértek Veled!
    Nincs is annál elegánsabb, mint amikor az “Úri ember” a frissen vásárolt -terjedelmesebb- motyóját a tetőcsomagtartóra összevissza felkötözve vagy éppen egy utánfutóra felszórva haza cuccolja. De gusztustalan egy látvány, amikor mindezt egy kombiba simán beteszi vagy épp az 5 ajtós hátsó üléssorát ledöntve berakja a csomagtartóba… ;-)

  • v_johny

    Komolyra fordítva a szót: ezen árszint pörög talán a legjobban a jelenlegi piacon, így üdvözlöm az ezen szegmensbe tartozó autók tesztjeit, jó ötlet. Most jöhetnek a kategóriatársak… (Astra G, Golf IV, Octavia I, Megane I-II stb…)

  • Kempelen10.

    Hogy lett ennek javítva a jobb hátulja?

  • zoldfulu2000

    apu: a kelet európai “úriemberekenek” készül is egy sor olyan igényes modell mint a Logan, a Thalia, a 301.

    Ellenben javaslom vessél egy pillantást az európai eledásokra, mondjuk hogy 5ös bimmerből mennyi lépcsős és kombi fogy. Vovlóéknál még durvább a helyzet (ott könynebben követhetp a külön típsnév miatt) valami 10szer annyi családi kombi fut mint “úriemberautó”.

  • d.nagy

    Szerintem egyszerűen nincs normálisan kinéző sedan, vagyis nem sok.

  • pécsimunkás

    Mégane I -em van,de az jobb állapotban van , és jobb felszereltsége is . Pedig az Isten sem tudja mennyi km volt benne amikor megvettem. Nem is cserélném el erra a rozsdásodó Focusra! Meg ez a kombi-szerintem – bűn ronda. Lehet,h praktikus,de ahogy kinéz…
    Mondjuk az 5 ajtós ,az mai szemmel is jól néz ki.

  • zoldfulu2000

    d.nagy: mondjuk a 3as BMW tűrhető, az 5ös pedig kifejezetten rendben van :)

  • apu0062

    Kedves v_johny.

    Elmondom Neked, mert méltányolom, hogy nem ugrasz nekem a véleményem miatt (ez a kis irónia meg belefér), hogy Úri ember autóján nincsen sem tetőtartó, sem vonóhorog. (azért, mert ha mosógépet, vagy hűtőt vásárol, akkor azt hazaviteti az arra szakosodott vállalkozóval, ha pedig vesz a telkére fél m3 virágföldet, azt sem borítja bele az autójába, vagy rángatja fel a hegyre utánfutón)
    Az álláspontomat tetőtartó téren némileg árnyalhatná a síléc szállítás, de ebben viszont nem vagyok érintett. :) :)

  • kleroo

    Ennyire nem éhes az 1.8.
    Városból kiszabadulva,átlag főutakon haladva művészet 7liter fölé vinni. Én ilyen körülmények között átlag 6-6.5 körül járkálok dinamikus stílussal. Persze nem is az osáánba tankolok. :)
    Ezen felül az 1.8as erénye tényleg az,hogy alul is szépen húz.Fönt viszont nem lép hirtelen nagyot. Tehát konstansan,folyamatosan húz. “cserébe” aszfaltbetyárkodni nem a legjobb,nem vtech. Az 5. sebesség nagyon jó,hosszú. 80nál forog 2000-ret. (ellenben az irtó röviddel a 2es fókában) Sajnos ennek ellenére is erősen nő a fogyi 120-130tól,a pufi,magas építésnek ez az ára.
    Városban tud kajálni,de 9liter fölé is csak egyszer jutottam. Masszív dugó,ahol 2esbe kb nem is kapcsoltam,forróság,klíma.
    Masszív városi közlekedést tekintve én a 8-9et tartom reálisnak. De ha nem feltétlenül dugókkal tarkított BP belvárosra értjük a várost,akkor inkább 7-8.
    A ghia kiviteleknél rohad csak a rendszámtábla fölött. (ez mondjuk ciki,hogy a legdrágább a rossz)
    FL előtt az ajtók aljánál volt tipushiba szerűen rozsda. De FL utáni modellek rozsdásodása inkább a jobbak között van,mint a rosszak között. Aki rozsda miatt nem vesz FL utáni focust,az dezinformált,vagy idióta. Egyébként 12év garanciát vállalt erre a Ford… ami azért korrekt.

    Én VW imádó voltam,és inkább Civicet keresgéltem. A Fordot utáltam(negatív általános vélemény hatása,sztereotípiák,ect) Ehhez képest a Focus, “erőből” megszerettette magát.Többet nem is kell mondanom szerintem :) Nem tudnék jobb csomagot mondani ebből az időből,ami ennyi igényt tud kielégíteni egyszerre.

  • d.nagy

    kleroo: “Egyébként 12év garanciát vállalt erre a Ford… ami azért korrekt.”

    Ez mit jelent? Egy 11 éves autónál ez hogyan érvényesíthető 5 tulaj után?

  • Janos82

    d.nagy sehogy. de mégis, hogy gondolod? azért az nem a gyártó hibája, hogy nem hülye és nem fizet minden útonállónak… viszont, ha van egy 11 éves autód, első tulajdonos vagy, vagy legalább nyomonkövethető az előélete és nem 2x rommátörött, akkor simán működik a dolog. persze nálunk rögtön az nézik az emberek, hogy egy leharcolt, 6x festett autóra hogyan érvényesíthető az a nyomorult garancia… tipikus…

  • Janos82

    ha meg visszautasítják a garancia kérelmet a mocskos gyártó átverte a fél világot…

  • Mahler

    Olyan autot kell venni, ami a célnak megfelel. Ha úgy alakul, kb, 700 ezer ft-od van, szerintem a választott autó egy többgyermekes családnak pl. tökéletesen megfelel. De annak is, aki bármilyen oknál fogva nagyobb tárgyakat cipel / nem feltétlenül hűtőszekrényt /. Még fontos, hogy EZ AZ AUTÓ MÁR BIZONYÍTOTT, tehát csak keresgélni kell egy viszonylag jó v jobb állapotút. A benti autó ár/érték arányban szerintem tökéletes választás.

  • Kempelen10.

    Ennek a kocsinak törött volt a hátulja, csak a vak nem látja, kár is okoskodni. Szarul javították és kész.

  • Mahler

    Egy országgyülési képviselő havi díjazása min. 700.000.ft.-persze havonta. Akkor melyik is ér többet?

  • v_johny

    Nos: alig egy órája néztünk meg egy ilyen (majdnem ilyen) Focust. Szín ua, 156ezer km, 1.6 Comfort kombi, 2002/07. A rétegvastagság szerint hátulja mindenhol gyári, az első sárvédők is, de mégis a két hátsó ív és a sárvédők alja rozsdásodik rendesen… Csomagtartófedélen semmi nyoma a rozsdának. Az autónak nem lehetett rossz sora, egyben van, figyeltek rá bár vannak érdekességek. Motortér és a kárpitok mintha új lenne (csomagtartóban is)… A rozsdásodás kicsit soknak tűnik a leírtak mellett… Néhány egykorú Astra G-t is megnéztem az elmúlt hetekben, azokon ilyen jellegű rozsdát sehol nem láttam. Ami még tény, hogy a céges 2004-2005-ös 1.6 Fresh modellek is kezdenek rozsdásodni, sőt az egyiknél a hátsó ajtó alja nagyon készen van. Érdekes tapasztalat de ettől még nem szabad általánosítani, inkább a lerágott csont kategóriájú mondókát kell hajtogatni/szem előtt tartani: “Állapotot kell venni.”

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.