Amikor egymillió, sőt félmillió forintból kell családi autót találni, mi a Vezessnél elsőként a Ford Focus első generációjára gondolunk. Alkatrészárban összevethető a G Astrával, megbízhatóságban a japánokkal is és a maga korában akkora dobás volt, hogy még ma is jó autó.

Röviden – Ford Focus I
Mi ez?A Ford Escort utóda, 1998 és 2004 között készült. 3 és 5 ajtós, kombi illetve limuzin van belőle. Az ST sportváltozat 170, a turbós RS 215 lóerős
Mennyibe kerül?Kicsivel 400 ezer forint alatt elvihetők a legolcsóbbak, a 2002-es modellfrissítés utáni  autók ára 650 000 Ft körül van, a legdrágábbak akár egymillióba is kerülhetnek.
Melyik motor jó bele?1,4 benzin, 75 LE: városban autózni elég, fogyasztása 6-9 l/100 km
1,6 benzin, 100 LE: nagyon él a Focusban, étvágya 6-10 l/100 kilométer

Mi van helyette? Chevrolet Lacetti 1,4, Dacia Logan 1,4 vagy 1,5 dCi, Mitsubishi Carisma 1,6, Opel Astra G/Classic II 1,4, Škoda Octavia 1,4, Toyota Avensis 1,6

1,8 Ghia kombi

Nem véletlen, hogy a Dacia Logantól a csillagrombolókig mindenféle autót kipróbáló autós újságírók között ilyen sokan választották a Focust ár/érték aránya alapján. Csak házunk táján fut belőle három.

Használttesztünkhöz egy 649 000 forintos irányárú autó választottunk. Órája 169 249 kilométert mutat, 1,8 literes kombi, fordos nevén Turnier. Családdal messze ez a legjobb választás, mert a limuzinnak és a ferdehátúnak csomagterük kihasználhatósága illetve mérete miatt meg vannak a korlátai.

Igen tágas a csomagtér, nincs küszöb rámoláskor, mint az Octaviában

Az autó 2002-es, tehát már a modellfrissítés utáni, amikor az irányjelző felköltözött a lökhárítóból kevésbé könnyen sérülő helyre, a fényszórók házába. A lámpák műanyaga nem mattult-sárgult be vészesen a jó tíz év alatt, bár ezen polírozással, párezer forintért lehetne segíteni.

Focus baj

A rozsdásodás

Korához és felszereltségéhez mérten az autó olcsónak tűnik, amit talán az apróbb karosszériasérülések magyaráznak. Horzsolás látszik a lökhárítón, pár kőfelverődés a motorházfedélen és ez az autó sem mentes a Focusok egyetlen igazi bajától, a rozsdásodástól.

Barnul a szokásos ív a hátsó rendszámtábla felett és mivel a kerékdobokat bélelő szőnyeg megfogja a vizet, a kerékjáratok is korrodálódni kezdtek jobb hátul. Korábbi sérülés nyoma lehet a rozsdásodás a küszöb tövében bal oldalon elöl.

Nagyon egyben van. Legalábbis ez

Bent és vezetés közben az autó viszont annyira jó benyomást kelt, hogy az érte kért összeg, ami ráadásul irányár, aránytalanul kevés egy ilyen használati értékű autóért. Miért adják el? – kérdem a tulajdonost, egy budapesti, kétgyermekes apukát. Az ok a ház előtt álló új Cee’d kombi, amely 1,6-os dízel és sokkal takarékosabb. A hirdető nem akarja hónapokig vadidegeneknek mutogatni pár tízezer forinttal magasabb összeg reményében. Alkudni a rozsdán kívül nem sok indokunk volna.

Praktikus szempontok alapján messze a kombi a legvonzóbb belőle. Állapota alapján ez a kocsi jó vétel 649 ezer forintért

Egy autó sorsáról, a kocsira fordított összegekről sokat elmondanak a gumik. Itt négy jó állapotú Dunlop SP Sport van az alufelniken, nem pedig párban-darabonként összekukázott használt abroncs.

Bent a kilincsfészek körül kicsit kopott a műanyag, gyengén pislákol a műszerfalvilágítás és nyitáskor segíteni kell a csomagtérajtó fáradó teleszkópjainak, de a Focusban minden más jól működik. Az elegáns üléskárpit nem koszos, nem kopott, a műszerfalon sem hagyott mély nyomott az eltelt 11 év. Mivel az alapok jók, egy délelőttöt rászánva házilag is sokkal vonzóbb autót lehet csinálni ebből a 116 lóerős Focusból.

Motorja könnyen indul, stabil alapjáratra vált. Hidegen és melegen is jól veszi a gázt, energikusan gyorsít. A kuplung fent fog, de sem a váltó, sem a differenciálmű, sem a féltengelyek felől nem érkezik aggasztó hang.

Nagy ötlet a csomagtér távnyitója. Még jobb volna, ha nem csak kulccsal vagy távirányítással lehetne kinyitni, hanem kilinccsel is

Nem drágábbak az erősebb motorok

Sokat hozzátesz a váratlanul jó benyomáshoz a mélyről húzó, nem torpanó motor. Jó vele a Focus, de a 116 lóerős 1,8-as és a 136 lóerős kétliteres árain látszik, hogy a többség tart a fogyasztásától, így nem ér többet az 1,4-eseknél. Városban 9-10, országúton 7-8 liter válik füstté százon.

Átlagosan 7,5 litert fogyaszt, így egy egész literrel takarékosabb az 1,6-os, amely a legjobb választás az első generációhoz. Energikus, jól húz, nem sokkal marad el az 1,8 literestől.

Nagyobb lemondás innen az 1,4-esbe átülni, de amit 75 lóerőből ki lehet hozni, azt a belépőmotor megadja. Nem is ez vele a baj, de városon kívül alig fogyaszt kevesebbet a nagyobbnál.

Pár másodpercig világít, majd elalszik a visszajelző: elvileg nincs gond a két légzsákkal

Kormos, büdös, a benzineseknél biztosan sokkal többet futott és jóval drágább hibákat produkáló dízellel én nem vesződnék ebben az árkategóriában, de csekély fogyasztásuk miatt a régebbi, adagolós TDDi és az újabb, közös nyomócsöves TDCi iránt is van kereslet.

Legyen Ghia

Mivel az árkülönbség jelentéktelen, rászánnánk az időt, amíg akad egy vonzó a csúcsfelszereltségből. A Ghia sokkal praktikusabb és kellemesebb autó az egyszerűbb kiviteleknél (pl.Trend, Comfort, Fresh, Ambiente néven).

A cikkben látható autó is Ghia, ezért van benne kartámasz a vezetőnek és a hátsó utasoknak. Plüssszerű üléskárpitja puha, jó tapintású és igen tartós, az ajtók alját szövetkárpit fedi, az első utasoknak két olvasólámpa világít, az utasülés oldalán hasznos zsebet találunk, mint egyes Fabiákban. Szebb a krómos kilincs, a műanyag helyett bőrborítású kormány, váltógomb és kézifékkar.

Nagyon nagy dobás volt 15 évvel ezelőtti bemutatásakor. Annyira, hogy még ma is jó autó

Modern autó, pedig 10 éves múlt

Előny az ülésfűtés, ami itt már csak az utas oldalán működik, de legalább szívünk hölgyének kedveskedhetünk vele. Esőben nagyon jól jön a sok fokozatban állítható törlési intervallum, ami szintén hiányzik a gyérebben felszerelt modellekből. A fedélzeti számítógép és a könnyűfém felni csak ráadás. Érdekes, hogy minden ablakban ott az akadályérzékelő, amit a japán és korai márkák előszeretettel kispórolnak a 4-6 milliós új autókból is, így a Focus ablakai egy gombhúzásra felszaladnak.

A Focust azért szoktuk ajánlani, mert új tesztautókból átülve is mai, élvezhető autó. A futóműve tökéletesen eltalált, nem véletlenül istenítik 15 éve. A 11 éves kombi finoman suhan és amikor kiszáll a család, olyan jót lehet vele autózni, mint ennyi pénzért semmilyen más józan autóval.

Jellemző hibák: nincs sok belőlük

Ha idegesítően sokszor kell matatni az izzócserével, az izzók sűrű elhalálozásán segíthet egy feszültségingadozás elleni kütyü beszereltetése. A futómű igényes, de kellően tartós konstrukció. Gyakoribb kiadást az első függőleges stabilizátorpálca tartogat, de ennek ára nem haladja meg a 2500 forintot.

Van egy rejtélyes baja ennek a típusnak: képes magától bezárni az ajtókat, rabul ejtve a slusszkulcsot. Ritkán esik meg, de inkább ne hagyjuk benne a kulcsot a kertben, garázsban állva sem.

Városban autózva a kipufogó korróziója okoz kiadást, amit tetéz a karosszérián jelentkező, már említett rozsdásodás. Az alkatrészárak kedvezőek, pedig a táblázatban nem a legolcsóbb gyártók árait tüntettük fel, hanem a minőségi pótalkatrészeket szűrtük le webáruházunkból.

Félmillió alatt is van

Használtan a cikk feltöltésekor nagyjából 400 ezer forinttól jelentek meg a hirdetési oldalakon a komolyan vehető használt autók. A 2002-től elterjedő, modellfrissítés utáni Focusok ára többnyire 600 ezer forint felett indul.

Egymillió forintnál többet nemigen adnak első generációs Focusért, mert ebben az ársávban már nagyon közel van a tetszetősebb belső terű, halkabb és biztonságosabb utód illetve a családi autónak kitűnően alkalmas, variálható belső terű és már 1,1 millió forinttól megvehető C-Max.

Utángyártott alkatrészek árai

Első fényszóró: 10 935,-/db, Iharos
Hátsó lámpa: 8400,-/db, Iharos
Motorházfedél: 22 550,-/db, Iharos

Pollenszűrő: 1745,-/db, Filtron
Olajszűrő: 940,-/db, Filtron
Légszűrő: 1360,-/db, Filtron

Első féktárcsa: 7390,-/db, Delphi, 9100,-/db, Brembo
Első fékbetét: 7860,-/garn., Zimmermann, 9450,-/garn.., Delphi

Kuplungszett: 32 400,-/szett, Valeo
Féltengelycsukló készlet, hajtótengely: 22 325,-/szett, Löbro
Vezérműszíj szett: 10 660,-/szett, Ruville, 15 480,-/szett, SKF

Lengéscsillapító, elöl: 18 400,-/db, Monroe
Lengéscsillapító, hátsó: 12 495,-/db, Monroe
Első toronycsapágy: 7310,-/db, Sachs
Első függőleges stabilizátor pálca: 2450,-/dd, Delphi
Első alsó Lengőkar: 15 500,-/db, Ruville

Kipufogódob, hátsó: 11 830,-/db, MTS
Kipufogódob, középső: 14 500,-/db, Bosal

Vízpumpa: 11.325,-/, Graf

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!