Félni kell? – Használt dízel kétmillió alatt

Használtteszt: dízel Focus, 200 ezerrel

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.03.22. 07.00

Négy év körül, de már kétmillió forint alatt vonzó dízel autókat találni. Kipróbáltunk egyet és utánanéztünk, milyen kiadások várhatóak vele, 200 ezer kilométer után.

Aki viszonylag jó áron akar nem túl öreg dízelt venni, az szinte csak flottaautók közül választhat. Céges múltú kocsinál, amit elég kevesen használnak a sajátjukként, de annál többen taposnak, még fontosabb a márkaszervizek számítógépes nyilvántartásával és a szervizkönyv bejegyzéseiből ellenőrizhető előélet.

Ez viszont reális óraállással jár, amitől az átlagember megijed. Neki kell az a hit, hogy a cseppet sem ritka, évi 40-70 ezer kilométer helyett ő kifogta azt az autót, amiben négyévesen csak 80-100 ezer kilométer van.

Nem mindegy, hogy egy autó két vagy hét év alatt fut-e 100-150 ezer kilométert. Ha nem volt taxi, akkor ilyen sok kilométer csak országúton és autópályán pöröghet bele az autóba, ami nagyságrendekkel kisebb igénybevétel sok rövid útnál

Óratekerés: tízezer forinttól

Az illúzió könnyen megteremthető, a digitális óra visszaállítása egy átlagos autónál 10-12 ezer forintba kerül. A bonyolultabb melók pl. a BMW-kkel 100 ezer Ft körül megoldhatók. Mivel az embereknek ez kell, a használtan kínált autók fájdalmasan nagy része vár vevőre hazug és irreális óraállással.

Mi kerestünk egy kétmillió forint alatti dízelt, mert érdekelt, hogy mit mutat 200 ezer kilométerrel. A Hovány cégcsoport szegedi kereskedésében találtunk egy beszámított Focus kombit 1 990 000 forintos irányáron, 1,8-as dízellel és jó felszereltséggel. Már a 2008-as modellfrissítés utáni verzió, reális a futásteljesítménye, megvan a vezetett szervizkönyve és a fotókon ígéretesnek tűnt.

Négy év alatt 200 000 kilométer kicsit sem magas futásteljesítmény egy dízel céges autótól

Nem látszik rajta a 197 812 kilométer

Élőben is jól mutat. Orrát nem pettyezik kőfelverődések, épek a dísztárcsái és a lökhárítóról sem pereg le a lakk, mint a korábbi évjáratokban. Nincsenek parkolási sérülések rajta, optikailag szinte makulátlan autó.

Utasterében a gyakran használt gombok csúnyán elkoptak a rádión és a kétzónás, automatikus légkondicionáló kezelőfelületén, karcos az ezüstre fújt műanyag a váltó mögött és a kormányon is látszik a használat. Bár céges autó volt és bő négy év alatt 197 812 ezer kilométert hajtottak bele, belső tere kulturált gazdáról tanúskodik.

Szerviztapasztalatok a második generációs Ford Focusról

A dízelmotoros Ford személyautók szervizintervalluma 20 000 km vagy egy év. Az általános szervizeknél olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és pollenszűrő cserélünk, dízel autóknál 60 000 kilométerenként vagy háromévente üzemanyagszűrőt is. Tapasztalataink szerint az évi 50 ezret futó autókban 200 000 kilométeren megközelítőleg két fékbetét- és egy féktárcsa-garnitúra cseréjével lehet számolni. Figyelni kell arra, hogy a 200 ezres szerviznél előírás a komplett vezérműszett cseréje, ami az 1,8 TDCi esetében 267 461 forintba kerül. Ugyanez a költség az 1,6-os dízeleknél az eltérő konstrukció és a rövidebb normaidő miatt csupán 56 080 Ft. Egy injektor cseréje furattisztítással és tanítással 91 969 forintba kerül, nem jellemző, hogy egyszerre romlana el mind a négy. Az 1,8 TDCi és az 1,6 TDCi motorok minden változata kettős tömegű lendkerekes, így a 90 lóerős alapmodell is.

Fekete Károly, szervizvezető, Ford Hovány Szeged

Messze még a vég

Motorja könnyen indul, zaja hidegen csúnya, de hangja egészséges. Nem ingadozik az alapjárat, nincs kékes füst a kopott turbónál bejutó olajtól és gyorsításkor sem marad koromfelhő mögöttünk. Az ép és egészséges benyomást erősíti a kopogásmentes futómű, az autó szépen gurul, lassításkor a fékek nem húznak félre.

Kombi, dízel, magas éves futásteljesítmény és vezetett szervizkönyv: ez a Focus is céges autó volt

Családi autónak a 90 lóerős 1,6TDCi is bőven elég, a 110 lóerős változat vagy a 115 lóerős 1,8 TDCi már igazán jól gyorsul. A rugalmas dízelt vezetve az autó igazán jónak tűnik, a váltó is szépen veszi a fokozatokat, de hatodik sajnos nincs. A 197 812 kilométertől nem kell megijedni, a gondos karbantartás miatt ennek a Focusnak messze még a végelgyengülés.

Melyik dízelt vegyük?

Dunát lehet rekesztani a használt dízel Focusokkal, de nagyon nem mindegy, melyik motorváltozatot választjuk! Az 1,6-os és az 1,8-as motor egyaránt hosszú élettartamú, a fogyasztáskülönbség is indifferens. Több millió kilométer alapján a Spritmonitor.de a 90 lóerős ezerhatosra 5,55, a 110 lóerősre 5,81, az 1,8 TDCi-re pedig 6,22 l/100 km átlagfogyasztást ír.

Ritkább az 1,8 TDCi, mint a PSA Peugeot Citroëntől vett 1,6-os. A kisebbikben sokkal olcsóbban cserélhető a vezérműszett

A döntő különbség a vezérmű cseréjekor adódik – tudtuk meg Fekete Károlytól, a szegedi autószalon szervizvezetőjétől. Az 1,8 TDCi-ben a szíjas szelepvezérlésen kívül a nagynyomású szivattyút hajtó láncot is cserélni kell, ami összesen 7,5 munkaórás feladat és az alkatrészekkel együtt mintegy 270 000 forintba kerül. Megérheti tehát egy kicsit többet futott autót választani, ha abban már új a vezérműszett.

Ezzel szemben az 1,6 TDCi-kben csak a vezérműszíjat, a vezetőgörgőket és a feszítőgörgőket kell lecserélni, munkadíjjal együtt nem egészen 60 ezer forintért. Ugyanúgy márkaszervizben, számlával, garanciával, adókkal, mindennel.

Szépek az üléskárpitok, nem látszik az utastéren, hogy itt valaki évi 50 ezer kilométert vezetett


A kipróbált autó tehát jó benyomást keltett, de nem véletlenül. A nagy futásteljesítmény csak akkor nem azonos a jelentős elhasználódással, ha a tulajdonos költ az autó karbantartására. Ez a Focus 20 ezrenként túlesett azokon a szervizmunkákon, amitől hasznos termelőeszköze maradt az adott vállalkozásnak.

Azért jó, mert költöttek rá. Sokat

Ettől függetlenül is tartogathat kiadásokat a közeljövőre. 200 ezer táján a turbótól már ne várjunk sokat, egy új feltöltő nemcsak márkaszervizben jelentős kiadás (ld. a szervizmunkák árait a táblázatban). Az injektorok cseréje darabonként közel 100 000 forintos tétel, szerencsére nem szokták egyszerre feladni.

Hibalehetőségek: a dízelmotor bajai drágák, a többi nem vészes

Gyakori hiba viszont a Focusban a fényszóróizzók kiégése. Erre lehet megoldás a feszültségingadozást kivédő kütyü, ami nem nagy tétel.

A fejlett, elöl-hátul független futómű jól viseli a magyarországi úthálózatot. Amire idővel költeni kellhet, az a stabilizátorpálca elöl, ritkábban a kerékcsapágy és a lengéscsillapító. Előfordul még tömítetlenség a szervokormánynál, de összességében a Focus ajánlható, gyors áresése miatt nagyon jó ár/érték arányú használt autó. Csak le kell mondani a mesésen alacsony óraállásról.

Alkatrészárak, karbantartási és javítási költségek
Időszaki szervizek
20.000, 40.000, 80.000, 100.000, 140.000, 160.000 km 39 900 Ft
60.000, 120.000, 180.000 km (gázolajszűrő cseréjével) 59 900 Ft
Vezérműszett-csere 200 000 kilométernél 1,8TDCi / 1,6 TDCi 267 461/56 100 Ft
Egy injektor cseréje (furattisztítással és tanítással) 91 970 Ft
Turbófeltöltő cseréje (1,8 TDCi) 439 500 Ft
Fékrendszer
Féktárcsa elöl/hátul (1 db) 23 300 / 20 500 Ft
Fékbetét elöl/hátul (pár) 15 00 / 15 800 Ft
Futómű
Első kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal 41 300 Ft
Első lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal 48 700 Ft
Első stabilizátor pálca  cseréje, munkadíjjal 28 900 Ft
Hátsó lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal 47 700 Ft
Hátsó kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal 52 100 Ft

Bruttó ügyfélárak. Forrás: Ford Hovány

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ha itthon vesz az ember, akkor a dízel csak sok km-nél térül meg. ÉS csak akkor érdemes megvenni ha mi is sok kmt akarunk megtenni.

    Ellenben sok olyan roszág van Európában ahol a dízel üzemanyag ára akár jelentősen is olcsóbb. Esetleg még az adórendszer is a dízlet favorizálja. Ott ösztönösen mindenki dízlet vesz (újabban a hibridek is terjednek). Belgiumban nem lesz nehéz kevesett futott dízelt venni.

    Az 1.6d/ TDCI /HDI egy nagyon jó darab.

  • Funkyman

    Nyilván ezzel nem mondok újat, de egy cégesnél nagyon-nagyon sokat, ki vezette. Volt nálunk olyan kolléga a cégnél, akinek a céges kocsija 230ezer kilométerrel is egész megkíméltnek tűnt, egy másik viszont átvette az autót szerdán, és csütörtökre leégette a kuplungot…
    Persze azt nehezebb ránézésre kideríteni, hogy valaki hajtotta-e hidegen, mindig visszahűtötte-e a turbót leállítás előtt, de ha a beltér nincs lelakva, akkor azért jobb az esély, hogy gondos használója volt az adott kocsinak.

  • PAlex

    Egy ilyen rövid idő alatt beletett nagy mennyiségű km arra utal, hogy sok városon kívüli, autópályás etapot mehettek a verdával, ami a legjobb a kocsinak, mert nagyjából egyenletes a tempó, a fordulatszám, kevés fékezés, kanyarodás. Fele ennyi tisztán városi km sokkal rosszabb a kocsinak.

  • Holiday

    A céges autók legnagyobb előnye a szervizeltség (ahogy a cikk is írja). Bár a használók sokszor gorombán bánnak az autóval (amúgy a privát autóikkal is úgy bánik a többség), de az esetek túlnyomó részében biztos, hogy szervizelve volt az autó, ráadásul döntő többségében márkaszervizben, ami a technológiai előírások és gyári alkatrészek használata mellett betartása mellett garancia arra is, hogy a visszahívások, szoftver -és verzió frissítések is mind megtörténtek.

  • S.Roland

    “200 ezer táján a turbótól már ne várjunk sokat,” én ezzel a mondattal nem igazán értek egyet. Ha megfelelő olajat tesznek a kocsiba akkor annak a turbónak ugyan addig jónak kell lenni mint a motornak. A visszahűtésről meg szerintem csak annyit ha autópályán használom akkor várhatóan le is kell hajtanom róla lakott területen fogok megállni várhatóan ott meg nem tudom taposni , tehát szerintem visszahül annyira már. Arról nem is beszélve , hogy ezek az autók már leállás után is hűtik magukat.

  • kozo63

    leállás után hűtik magukat csak épp nem a turbót, hanem a hűtő ventillátor tudtováább működni a gyújtás megszakítása után is. A céges autók nagyrésze az autópályákon fut sok-sok km-t és az nem mindegy, hogy az autópályás tankoáskor 150 km/h sebességgel kihúzok és satu fék után azonnal leállítom, vagy már eleve csak gurolok a kivezető sávban és még esetleg megállás után 20-30 mp erejéig hagyom járni, hogy alapjáraton a turbo visszahűljön egy kicsit, mert ezt a csapágy hosszabb távon meghálálhatja.

  • Holiday

    Kozo!
    Sokan keveritek a hűtő ventilátort a turbó hűtésével. A mai autók turbójának külön hűtőkör ad hűtést.
    Ennek ellenére javallott autópályás használatot követően hagyni kicsit járni, de bármilyen meglepő is, ezt már a szívó motoroknál is ajánlották!

  • gilmat

    zoldfulu írta meg jól, hogy igazából ha már vki dízelre vetemedik, akkor akkor éri meg föleg (nem kizárólag), ha sokat fogja hajtani.

    Holiday: igen, ez így van, nem csak a turbó, hanem a sima szívok is meghálálják, ha egy kicsit hagyjuk öket ketyegni leállítás elött

    Amúgy egyéni véleményem, hogy dízel semmilyen formában nem kéne. Nem kell nekem egy traktor, illetve imádom, ha 6000ig vonyít, és nem kell 4000nél elváltogatni. De ez szubjektív persze.

  • Holiday

    Gilmat!

    Ízlések és pofonok különbözőek. A benzin ára fölötti állandó sopánkodásokat olvasva az az érzésem, hogy nem vagytok sokan, akik annyira élveznék a 6.000 fordulaton üvöltő benzin motor hangját.
    Nekem is benzines autóm van, de kimondottan tetszik benne, hogy már 2.000 fordulattól él.

  • gilmat

    Holiday, jogos, részben, szerintem.

    Nem akarom szétoffolni a topikot, de csak annyit, hogy azért ha az ember egy fokozatban eltépi 6000ig, és utána elváltogat szépen utazótempóra, akkor sokat nem vág oda a fogyasztásnak, ezt tapasztalatból mondom. Söt, sokaknál, akik félnek a fordulattól, és hamar elváltogatnak, és 50röl 5-dikben feltornásszák (inkább felszenvedik) a gépet a 90-100as utazóra, többet fogyaszt a gép. Mondjuk ezen nem is kell meglepödni. Szóval a több fogyasztás akkor mutatkozik meg, ha az ember végig így hajtja, mert ha csak kigyorsításkor intenzívebben huzat, akkor pár deciröl van szó. Ezeket pedig nem statisztikából szedtem, hanem próbálgattam. Több autón is, persze szívóbenyákon.

    Osztom én is, hogy ízlések, és pofonok. Nekem 2000töl nyilván nem sok reakció van, de én élvezem, ahogy dolgozik, életre kel a motor egyre magasabb fordulatra jutva.
    De mondom. Ez privát élemény.

    Dízel elött meg elöbb vennék benzines turbóst. (sajna az emissziós dolgok miatt szépen gyorsan el kell majd felejteni a szívómotorokat)

  • Nick Árpi

    Az egyik autós oldalon előbb kimoderálták az ilyen barmokat (troll?), végül szinte teljesen megszüntették a hozzászólási lehetőséget. Kíváncsian várom a fejleményeket itt is.

  • Guevara

    Dízelt csak az vegyen, aki újonan meg tudja venni ÉS orbitálisan sokat kell valamiért mennie. Mindenki másnak ott vannak a lesajnált 1.6 körüli szívó benzinesek (egyre kevesebb van már), nem versenyautók ez tény, meg nem 5 litert fogyasztanak, de ember módjára közlekedni azokkal is lehet, az üza. költség meg csökkenthető a pók-a-falon életmód újragondolásával . 270E a vezérműszett-csere? Anyád… Vajon miért akarják még 200E km előtt eladni, ha 200-nál esedékes?

  • PAlex

    140 körüli pályatempónál egy diesel forog 2500, +- 1-2-300 fordulatot.
    Benyás turbós meg 3000-3500-at max.
    Kicsit magasabb, mint lóf@sz terhelésen megy ilyenkor a motor.
    Mire kigurul az ember a pihenőbe, már rég lehűlt a turbó a megfelelő hőmérsékletre, nem kell parázni e miatt.
    Persze ha digitális üzemmódban közlekedik az ember, az ellen nincs orvosság…

  • hawk

    Én 2 millióért 200e-res focust nem vennék, főleg magyarországit.
    (eléggé felháborító, hogy legalább egy egymondatos nyüves cikket nem raktak ki Senna születésnapja alkalmából. Bezzeg arról egy egészoldalas cikk van, hogy az edzésen a boxutcában gyorsanhajtókat megbüntették. :-( Milyen autós oldal ez?)

  • zoliiiii

    Én továbbra sem hiszem el, hogy ami károsanyag kibocsájtást megspórolnak ezekkel a turbós benzinesekkel, attól jobb lesz a világ. Sőt. Tuti nem ettől van globális felmelegedés. Senki se bizonyította. Kínát kellene betiltani nem a szívó motorokat.
    Másik meg az, hogy ha valaki szereti a magas fordulatot, az miért japánbuzi? Egy Audit is lehet 7 ezerig pörgetni.

  • zoldfulu2000

    zoli: tapasztalatból mondom, nem lehet :)

  • Szaszi

    Az , hogy márkaszervizelt egy autó nemigen biztos , hogy frankó is. Az én autómnál még a hibabehatárolást sem tudta elvégezni a márkaszervíz. Több éve nem tudták kijavítani az autóm (a mai napig sincs kijavítva , és így nem tudom használni, egészség károsodást okoz használója számára), és a végén azt írták a szakvéleményükben , hogy nem volt semmi, és nincs semmi baja ,ezért további vizsgálatoknak semmi értelme. Több Igazságügyi szakértő vizsgálta már az autót, és az én állításomat támasztották alá. A cikkben írt (ford) márkaszervízzel perben vagyok.

  • Holiday

    Szaszi! Az életben egy dolog biztos: a halál.

  • gic

    Meg az adó.

  • Holiday

    gic!
    Az sem.

  • subtotal

    Örülök neki, hogy nem lesz kereslet a használt dízelekre a piacon és így én jó áron fogok tudni jót venni a következő cserénél :)

    Egyéni tapasztalat alapján nem vennék – igaz én felső középben keresgélek – mást, mint 5-6 hengeres dízelt.
    6 évnyi használat után se turbó, se injektor probléma nincs, igaz a kocsi tényleg mindent megkap a lehető legjobb minőségben, persze a márkaszervíz a pökhendi és lenyúlós bunkózása miatt nem játszik, csak a gyári minőség.

  • L Rómeó

    1részt kijez a büdös buzi moderátor?
    kiakart zárrni engemet
    tessókáám holliday már nem te iránnyitodd a csiccskákat?
    akkor rugassadki mer valami jappánbuzi irányittya most ökket.

  • L Rómeó

    2részt igazza van hollidaynak cégautó a leknagyob vétel.
    mekkimélt nem tulsokat futot stb stb.
    de a legjob a turrbos benzines és föként a tsi.
    mer az nem sokot eszik ezt töb nagy autogyárto is megirrta köztük a vw és a tesztekken is minndig az jönki hogy tsi anyit fogyasszt mint amit pappiron fogyaszt.

  • bubu45

    A konkurencia oldalán érdekes dolgokat ír egy szerelő az 1.6-os motorról.
    Pont ilyen céges autóról van szó, “Romok és motortörmelék”

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.