Egy és 1,5 millió forint alatt jókat kapni használtan

1,5 millió forint alatt jókat kapni használtan


Ahogy telnek-múlnak az évek, elolvad az árkülönbség nagyja az újonnan drágább motorok és a belépőmodellek között. A használt autók árában alig van eltérés, mégsem mindig érdemes az 1,4-es helyett a nagyobb teljesítményű motort választani.

Néhány közkedvelt, egymillió forint alatt megvehető családi autóhoz segítünk fogyasztási és megbízhatósági szempontból is jó motort választani. A fogyasztással kapcsolatban a tesztautókkal gyűjtött saját tapasztalataink illetve a tulajdonosok fogyasztási adatait jegyző, sok százezer kilométerrel kalkuláló Spritmonitor.de adatbázis értékeiből indultunk ki.

Ford Focus: le az egy-négyessel!

Csak ezerhatos motorral vennénk meg a Focust

Csak ezerhatos motorral vennénk meg a Focust


700 ezer és 1,3 millió forint között érdemes első generációs Ford Focust venni használtan. A Ford az 1999-es Év Autójával megelőzte a korát, mai új tesztautókból sem lemondás átülni egy jó állapotú egyes Focusba, ha a megfelelő motor van benne.

Itt nagy hiba az 1,4 literes, 75 lóerős benzinest becserkészni, mert az egy-hatoshoz képest abba csak hálni jár a lélek. A belépőmodell élettelen, főleg a bográccsal és gumicsónakkal kitömött kombiba kevés az egy-négyes.

Vele szemben az ezerhatost élvezet vezetni: jók a gázreakciói, vagány, életerős szívómotor. Esetében beigazolódik az a törvényszerűség, hogy a papíron takarékosabb gép a valóságban nem fogyaszt kevesebbet, ha jobban kell hajtani: a Spritmonitor szerint is egyformán 7,6 liter az átlaguk százon.

Opel Astra G: veszít az ezerhatos

Az 1,4-es benzines élénk, keveset fogyaszt és az 1,6-osnál kevésbé hajlamos enni az olajat

Az 1,4-es benzines élénk, keveset fogyaszt és az 1,6 literesnél kevésbé hajlamos enni az olajat


Más a helyzet, ha ugyanezt a pénzt egy 1998-tól gyártott Opel G Astrára költjük. Itt annyira jól sikerült a 90 lóerős, 1,4 literes motor, hogy értelmetlen nagyobb benzinest, pláne dízelt vásárolni. Utóbbi használtan eleve több buktató tartalmaz az egyszerű és kiforrott szívó benzinmotoroknál, mi nem erőltetnénk.

A spritmonitoros bejegyzések alapján egy decivel takarékosabb csak a temperamentumos 1,4-es a bővérű 1,6-osnál, bár városban járva a 7,5 és 7,6 literes értéknél jelentősebb lehet az eltérés a kisebbik négyhengeres javára. Mégsem beszélnénk rá olvasóinkat az 1,6 literesre, mert inkább hajlamos az olajfogyasztásra, mint a minden szempontból jól sikerült ezernégyes.

Lacetti: inkább az 1,4

Kár, hogy kombiban nincs 1,4 literes Lacetti vagy Nubira

Kár, hogy kombiban nincs 1,4 literes Lacetti vagy Nubira


A Daewoo/Chevrolet Lacettik erős értékvesztése miatt a viszonylag fiatal autókat is elég jó áron meg lehet csípni.

Megbízhatóságuk és jó ár/érték arányuk miatt érdemes is 2003 utáni Daewoo Nubirára illetve Chevy Lacettire vadászni, de lehetőleg 1,4-es motorral.

Mert városi forgalomban az ezerhatos egy notórius zabagép.

Nálunk a tesztautókban 11-12 litereket bevert, mindegy, hogy Tacumában, Lacettiben vagy Nubirában autóztunk. Az 1,4 literes jóval mértéktartóbb.

Jó vétel az első Octavia, de az 1,6-os kétszelepes nagyon elavult

Jó vétel az első Octavia, de az 1,6-os kétszelepes nagyon elavult


A Spritmonitor átlaga 7,6 vs. 8,2 liter a kisebb javára, de sok városi kilométerrel nagyobb a különbség az egyenletesen húzó, de tohonyán felpörgő, elég enervált motorok között. Kár, hogy pont a kombiból hiányzik a jobbik motor, de a Lacetti Sedan 1,4 is értelmes családi autó.

Skoda Octavia: könnyű a választás

Egy első generációs Octavia klasszikus családi autó: strapabíró, józan és csomagterében egy bálnaraj is meghúzhatná magát. Nagyjából hatszázezerért vehetünk Octaviát, de ebben az ársávban még nincs választék: többnyire a 75 lóerős 1,6-os benzines van a legolcsóbb Skodákban, amely ezért a pénzért megfelelő, tartós motor.

Fiatalabb autók között adódik a választás az 1,4 16V és a hengerenként kétszelepes ezerhatos között.

Saját magunknak az ósdi ezerhatos szóba sem jönne. Budapesten az 1,4-es legalább két literrel kevesebbet fogyaszt a rém torkos 1,6-osnál, amiből országúton is megmarad vagy egy liter.

1,6: rég nem itt tartunk

A VW-konszern 1,6-os motorját istenítőktől azt kérjük, hogy vezessenek csak egyszer egy Corollát, Civicet, Cee’det vagy i30-as Hyundait, de legalább egy első szériás Focust ugyanekkora szívómotorral és meglátják, miért tartjuk renyhe, elavult, benzinzabáló páriának ezt a benzinest.

Csak akkor preferálnánk az 1,6 literest a 16 szelepes 1,4-essel szemben, ha a kinézett autóban rengeteg kilométer van. Aki 300-500 ezer kilométert akar megtenni, az ki tudja használni a nagyon kiforrott motor fő előnyét: a magas élettartamot. A többieknek marad a finom járás és a gyakori tankolás.