A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat

A rendőrségnél is az számít, ami az átlagos családnak: a fenntartási költség, az ár és a térkínálat


Itthon a belügynek nincs kerete speciális rendőrautókra. Pénzszűkében ugyanazok a szempontok döntenek a járőrautók kiválasztásakor, mint az átlagos családokban: a kedvező vételár, az elfogadható fenntartási költség és a viszonylag kényelmes belső tér, nagy csomagtartóval.

Ésszerű autók

A metsző halmazban az egyenruhások szerint is az alsó középkategóriás, közepes motorizáltságú kombik vannak: az 1,6-os, benzines Ford Focus és a Skoda Octavia Tour.

Rendőrségi üzemben az autók elhasználódása, gyorsabb, mint normál használatban. A budapesti járőrözés még ezen belül is nagyobb igénybevételt jelent, ennél a cégautóként nyüstölt Focusok sorsa sem sanyarúbb.

A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely

A Focusban hátul is elektromos az ablakemelő, de nem sokkal tágasabb a hely


Ezért választottunk a használtteszthez két rendőrségi kocsit. Mindkettőt lízingeli a hatóság, a Focus 30 500, az Octavia 45 014 kilométeren van túl, tehát még messze járnak a 120 illetve 90 ezer kilométernél esedékes leadástól.

Kívül-belül vonzóbb a Focus

A tesztelést segítő rendőrök, Kis Norbert és Vitkó Károly elmondták, hogy a Focus modernebb külseje miatt van előnyben. Nem ez dönt, de bennem például jobb benyomást kelt egy három éve felfrissített Focus, mint a 14 éve, 1996-ban bemutatott első Octavia.

Lemállik a borítás az ajtóbehúzótól, ez általános a Skodákban

Lemállik a borítás az ajtóbehúzóról, ez általános a Skodákban


Belül is a Focus csinosabb, ablakát hátul sem kell kurblizni, mint a Skodában. Sajnos a hátsó lábtér alig tágasabb, mint a szűk Octaviáé, ami a Skoda alapjait adó Golf IV öröksége.

Mivel a rendőröknek vigyázni kell a technikára, belül alig látszik a használat. Nem rajtuk múlt, hogy a Fordban az utas lábterében kibomlott a szőnyeg mögül a szigetelés, a Skodában pedig az ajtóbehúzók műanyag keretéről hámlott le a bevonat, mint a Passattól a SEAT Alhambráig a VW konszern oly sok típusában.

Csomagtérben az Octavia jobb

Pakolni a Skodába lehet jobban, ami főleg a Combira igaz, a cikkben látható ferdehátú nincs előnyben a kombi Forddal szemben.

Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus

Egyformán lusta a 102 lóerős Octavia 1,6 és a 100 lóerős Focus


A csomagtér mérete a focimeccseket, tömegrendezvényeket biztosító Készenléti Rendőrségnél különösen fontos a védőöltözetet tartalmazó hordtáskák, a lövedékálló mellény, időnként a gépkarabély és a lőszerek elhelyezése miatt.

Hasonló a két motor

Papíron a Ford 100, a Skoda 102 lóerős. Élőben is egyformán lusta mindkét motor, csalódás, hogy a Ford 16 szelepes négyhengerese sem kevésbé enervált, mint a Skoda ősöreg, hengerenként kétszelepes ezerhatosa. Ha rajtam múlna, a bűnüldözők nem ilyen ványadt motorokkal vigyáznák a rendet.

Mennyi a fogyasztás?

Mindkét motor elég sokat fogyaszt

Mindkét motor elég sokat fogyaszt


Lekértük a Készenléti Rendőrségtől a náluk futó teljes Octavia- illetve Focus-flotta átlagfogyasztását, ami a járműpark nagysága miatt rendkívül értékes adat, bátran hagyatkozhatunk rá. Az eredmény kicsit a Fordnak kedvez: a Focus 1,6-os motorja átlagosan 9,1, a Skodáé 9,25 litert fogyaszt.

Több budapesti rendőrjárőrt is megkérdeztünk a cikk kapcsán a két autó étvágyáról. Az érdekes, de nem reprezentatív válaszok szerint a Focus sem takarékosabb. Mindkettőre magas, inkább 11, mint 10 literes városi fogyasztást említettek. Az autók azért sem érik be kevesebbel, mert intézkedés során járatni kell a motort, különben a fényhíd gyorsan leszívja az akkumulátort, még a kicsit nagyobb kapacitású akksival szerelt Fordokban is.

Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa

Nem erősebb és épphogy takarékosabb a Skodáénál a Ford egy-hatosa


Még az átlagosnál mindenképp keményebb rendőrautó üzemben is megbízhatóan szolgál mindkét típus.

Nem véletlen, hogy a kimustrált rendőrautók közül a jobbakra hamar lecsap egy új tulaj.

Érdemes időnként benézni a Porsche Hungaria gépjárműparkjához a fővárosi XIII. kerületben, a Frangepán és a Röppentyű utca sarkán, mert akadnak 40 ezer kilométerrel leadott járőrautók is, alig drágábban, mint a 90 ezres határhoz közelítők.


Octavia: zokszó nélkül

Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként

Mindkét típus megbízhatóan szolgál járőrautóként


A benzines szívó Octavia egy zokszó nélkül szolgáló autó. Nincsenek jellegzetes típushibái, amivel mégis gond lehet, az az alapjárati motor és gyakrabban a gyújtótrafó. A futóműben idővel a szilenteket, később a lengőkarokat kell cserélni, de ez mind normális kopás. A váltóhiba nagy érvágás, szerencsére ritkán fordul elő.

Kár, hogy a Skoda eleje ennyire könnyen leér, hamar sérül az orra. A rendőrségi Octaviák többségében van rossz út csomag, ezek az autók a kicsit emelt hasmagasággal jobban használhatók.

A Focus is bírja a strapát

A Ford rendőrautókat is a lízingbe adó, ezúttal az MKB-Euroleasing szervizelteti, ha a zsaruk hibát észlelnek. Ám a rendőrök tapasztalatai szerint a jelenleg 30-50 ezer kilométernél járó Focusok technikája állja a sarat, ezzel a modellel sem jelentkeztek gondok.

Több kilométert beléjük hajtva probléma adódhat a kormányszervóval. A kettes Focusnál elszórtan, a 2007 végi modellfrissítés előtti évjáratokban találkozni beázó első szélvédővel. Hébe-korba az alapjárat ingadozása, a kuplungpedál-visszahúzó rugója igényel javítást. A kiváló, igényes konstrukciójú futómű tartós.

Rendőrautónak érzékeny volna a dízel

Kedvenc kézi mosónkban mondták, hogy a második generációnál az első lökhárítóról könnyen lehámlik a dukkózás. Ha a fedőlakk megsérül, a gőzborotva nyomán foltokban mállik le a fényezés a lökhárítóról.

A rendőröknek is megéri a dízel helyett az egyszerűbb, kevésbé érzékeny benzinessel járni, amelyben nincs és nem is használódhat el kettős tömegű lendkerék, turbófeltöltő, nagynyomású szivattyú vagy az injektorban a porlasztócsúcs, súlyos százezrekért.

Pedig a Focus 1,6 TDCI-je a dízelek között problémamentesnek számít, de a rendőrségnél ha menni kell, akkor menni kell: nincs idő indulás előtt egy percig melegíteni a motort, hogy az olaj körbekenje a feltöltőt is és sokszor megállás után sem lehet megvárni, hogy lecsengjen a turbó.

Mit csinál a Készenléti Rendőrség?

Ők a tartalék, ha bármi baj van

Ők a tartalék, ha bármi baj van


A járőrautók összehasonlításában a Készenléti Rendőrség munkatársai segítettek. Magyarország rendőri szervei közül a legösszetettebb feladatokat a Készenléti Rendőrség látja el. Az egyéni védőeszközökkel felszerelt rohamrendőrök a tömegrendezvények, demonstrációk, sportrendezvények biztosítása mellett, közterületi járőrszolgálatot is teljesítenek.

Az országos hatáskörű szervezet a rendőrség állandó csapaterejének bázisa, budapesti és vidéki alegységeivel együtt csaknem 2500 főt foglalkoztat. A különböző szervezeti elemeknél olyan szakfeladatokat ellátó rendőrök dolgoznak, mint a tűzszerészek, a légirendészet munkatársai, a pénzkísérők, futárok, búvárok, lovas és kutyás rendőrök valamint többek között a zenekar művészei is. Munkatársai az ország minden pontján együttműködnek az arra igényt tartó területi rendőri szervvel és ellátják a kizárólagos hatáskörükbe tartozó sajátos feladatokat is.

Sok évre a Skoda, rövidebb távra a Ford

Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is

Gondos hibalistát kell vezetni a rendőröknek, még a felni karcairól is


Mi a két típus közül a Focust vennénk, ha a család viszonylag keveset jár az autóval.

Hosszabb időre, intenzívebb használathoz inkább az Octaviát választanánk használtan. Több esélyét látjuk, hogy az Octavia Tour 250-300 ezer kilométerig is autó marad, durva javítási költségek nélkül.

Aki rövidebb távra keres autót, jobban járhat a modernebb, sokkal jobb futóművű, kívül és belül is szebb Focusszal, amelynek márkaszervizes alkatrészárai is kedvezőbbek a Skodáénál.

Autóalkatrész-árakat ezen a linken talál a Ford Focushoz és a Skoda Octaviához.