Ne vigye a pénzt és ne legyen túl öreg

Alig van légkondis autó félmillió alatt, itt mindegyikből hiányzik

Alig van légkondis autó félmillió alatt mindegyikből hiányzik


Halász-Szabó úr hamarosan megveszi élete első autóját. Egy Opelt. Esetleg egy Skodát vagy egy Suzukit. Nemrég szerzett jogosítványt, durván félmillió forintos autókban gondolkodhat. Nem baj, ha a kocsi kevesebbe kerül, de ha talál egy szépet, akkor elmegy hatszázezer forintig.

Kevés pénzből fenntartható autóra van szüksége, amely takarékos, megbízható, nem nagykorú és az alkatrészáraitól sem gyérül a hajkoronája. A feltételekből ordít, hogy első körben az Opel Astra F, a Skoda Felicia és a Suzuki Swift közül érdemes választani.

Bőséges a választék

Nehezíti a válogatást, hogy a Feliciából is van temérdek, igaz barátunkkal és a mi autónkkal meg egyenesen Dunát lehet rekeszteni. Rá kell szánni az időt, mert a szórás rendkívül nagy: pár tízezer forint választhat el reménytelen és igen korrekt autókat.

Irányárak a vezess.hu autókeresőjéből

Nagyjából 150-200 ezer forintba kerülnek a legolcsóbb Swiftek. Az árak egymillió forintig mennek fel, ezért a pénzért elvárhatjuk a légkondit. A típus előnye, hogy sok nagypapa kínálja eladásra megkímélt autóját, ami az F Astrára is igaz. Az Astrákat legalább 250 ezer forintra tartják az eladók, az elsők jövőre nagykorúak lesznek. A választék hatalmas, a másik két típussal szemben sok a külföldről behozott autó a kínálatban. 450 és 700 ezer Ft között igazán szépeket is találni. 800-850 ezer Ft körül a legdrágább, 2001-2002-es Classic Astrák ára összeér az utódmodellével.

Felicia: kétszázezertől felfelé

Skoda Feliciát 199 és 900 ezer forint között találtunk a cikk írásakor. A legtöbbe a legvonzóbbak kerülnek: a Volkswagen 64 lóerős szívódízelével és az 1,6 literes benzinessel szerelt autók. A legelterjedtebb a Felicia LX, amely a gyengébbik ezerhármas motort kapta, 54 lóerővel. Légkondicionáló kevés Feliciában van.

Suzuki Swift 1.3: 1997, 360 000 Ft

Mesze nem hibátlan, de működik a Swift

Mesze nem hibátlan, de működik a Swift

F

Zsebünkben félmillió forinttal reálisan 400 ezerig érdemes nézegetni, mert az eladás előtt elhanyagolt javítások, egy olajcsere és az átírás felemésztik a maradékot. A háromajtós Swift pont jó lehet, mert 360 ezer forintba kerül.

1997. novemberi autó, szép metálzöld színben. A papírvékony lemez könnyen behorpad, tömött szatyorral legyünk óvatosak! A gyenge kasztnin több helyen látni kisebb-nagyobb sérülést, a bal első ajtónál csúnyán egyenetlen a hézag, de a zárhíd ép, ez jó jel.

Szétmállott a kormány, puha, mint a szivacs

Szétmállott a kormány.Puha, akár a szivacs


Belül látszik rajta a 12 használatban töltött év: pár lamella törött a szellőnyílások előtt, a vezetőoldali belső kilincs tönkrement, az ajtó csak az ablakon kinyúlva nyitható. Az üveg kijár a sínből, ezért kínlódik vele ennyire az elektromos ablakemelő. Érdemes megcsináltatni ezeket az apróságokat, mert a Swift hajtáslánca egészséges.

Erős motor, se fék, se futómű

Csak városba elég az ezres háromhengeres, de a négyhengeres finomabban jár és jóval erősebb. A forgalmi szerint 780 kilós Swift 1.3 tényleg gyors autó. A váltó lötyögős, pontatlan, de elfogadható, a gyorsulás meggyőző.

A második oldalon eredményt hirdetünk és foglalkozunk az alkatrészárakkal


Kihúzatva a kipróbált Swift még jobban is megy annál, amit a gyenge fék és a bizonytalan úttartás engedne. Úthibákon fémes zörejek jönnek a futóműből, de ezen viszonylag kis befektetéssel, szilentek és gömbfejek cseréjével valószínűleg segíteni lehet.

Mindent kibír a Swift mechanikája

Mindent kibír a Swift mechanikája


A Swiftből így is kinézünk még jó pár évet, a mechanika rendkívül megbízható és kevés törődést igényel. Érdemes 1998 utáni autót venni, mert az olajcsere-periódus ekkor 10 000-ről 15 000 kilométerre nőtt.

Opel Astra 1.4i Caravan, 1995, 430 000 Ft

Alku előtt 430 000 forintért eladó az 1995-ös Astra Caravan 1.4. A vonóhorgos kocsi ütött-kopott, fényezése erősen matt. A belső tér tágas, kényelmesek az ülések, a kombi (és a szedán) csomagtere is óriási, de ez az autó mintha az elmúlt 14 évet melósautóként töltötte volna.

Mintha melósautóként szolgált volna az olcsó kombi

Mintha melósautóként szolgált volna


Kicsit javít a képen, hogy bikázás nélkül beindul a 60 lóerős motor, amely a 75 lóerős ezerhatoshoz nagyon hasonlít abban, hogy utálatos lassúsággal pörög fel. Az Astra ezzel a motorral alig megy, de ugyanilyen keveset fogyaszt: átlagosan 6 literre számíthatunk.

Ott rohad, ahol a többi F Astra is

Bár ez egy agyonhasznált és ehhez mérten drága példány, a megbízható Astra jó vétel lehet. Megállni az üzemanyag-szivattyú hibája, illetve elszakadó kuplungbovden miatt képes. Ha a hűtővíz nagyon melegszik, általában elég cserélni a hőgombát, de több vízforralós menet után hengerfejes lehet az autó.

Tágas és kényelmes az Astra F, ezen az árszinten

Árához mérten tágas és kényelmes az Astra F


A csomagtérajtó és a hátsó sárvédőív vígan rohad az Astrákon, a régebbi Opelek rozsdavédelme messze gyengébb az elvárhatónál. Belül a kijelző pixelhibája zavaró, de ezzel együtt lehet élni, ahogy a vészvillogó krónikusan elromló kapcsolójával is, amely nem akar kikapcsolni, amíg ki nem ékelik.

A kék kombi kuplungján érezni, hogy hamarosan cseréltetni kell, a rozsdásodások javítására is muszáj költeni és akkor még mindig egy lezuttyant kocsiban ülünk. Inkább keresünk valami jobbat első autónak.

Bruttó alkatrészárak, forintban

Opel Astra F 1.4i 1996
Skoda Felicia 1.3 2000
Suzuki Swift 1.3 1998
 Első féktárcsa3115-68735094-9215 4703-12 182
 Első fékbetét 4479-11 422 4784-12 221 6406-12 740
 Olajszűrő612-2543  797-4094656-1350
 Bal első sárvédő 9495 9544 9007-18 549
 Bal első fényszóró 21 561 8245-21 194 19 235-35 860

Forrás: Bárdi Autó Zrt.

Felicia 1.3: 2001, 70 000 km, 499 000 Ft

A Skoda 7, a Swift 6 litert fogyaszt átlagosan

A Skoda 7, a Swift 6 litert fogyaszt átlagosan


A fehér Felicia tábláján még 590 000 forintos ár szerepel, de egy ideje 499 000 forintért elhozható.

A 68 és 54 lóerős motorok közül ebben a gyengébbik van. Városba elég, országútra és autópályára már kevés a hét liter körül fogyasztó benzines ereje, de az autó máskülönben kiváló benyomást kelt.

Mindössze 70 ezer kilométert mutat az óra, amit vezetett szervizkönyv igazol.

Takaros a belső tér, vigyáztak a kocsira

Takaros a belső tér, vigyáztak a kocsira


Belül az összes kárpit ép, a műszerfal nem repedt, nem sérült, a megóvott belső tér gondos tulajdonosra utal. A kuplung finoman dolgozik, a váltó pontosan kapcsolható, nem is hasonlít a másik két kocsiéra a cikkben.

Egy Feliciát nincs miért ajnározni, de rendkívül ésszerű autó: sok benne a hely, a Combinak a csomagtere is bőséges, a lehajtható és ki is vehető hátsó üléssel az ötajtósé is kellően variálható.

Mi romlik el benne?

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el


A Felicia kevés pénzből fenntartható. Ha alapjáraton a váltóból zörejt hallunk, nem kell megijedni. Ezt a hátrameneti fokozat villája okozhatja, amely nekiütődik a tengelynek. Amivel baj lehet, az az elektromos rendszer: ismétlődő hibaforrás a generátor és a feszültségszabályzó.

Kiadást jelent a toronycsapágy és a hátsó kipufogódob cseréje, mindkettő fokozottan igaz a sok városi kilométerrel terhelt autókra. A termosztát fogyóeszköz, a váltókulissza elkopása ritkán, a féltengely cseréje gyakrabban kényszeríti szervizbe a tulajdonosokat.

Ami megy: tej és kenyér

Bikázni kell, de egészséges a Felicia

Bikázni kell, de egészséges a Felicia


Korábban a másfélmilliós autókra erős volt a kereslet, most azonban erre a kategóriára is alig van érdeklődő. Csak jó autót lehet eladni, erősen nyomott áron – tapasztalja Gábor és Tamás. Ebben az átmeneti időszakban alapvető fogyasztási cikkekre van kereslet – mondják a használtpiaci helyzetről egy márkakereskedés használtautó-értékesítői.

Mindenki a lehetőségeihez mérten kezd el autót nézni magának, a gépjárműpiac racionalizálódni látszik. A hitelre történő vásárlás szinte megszűnt. Akiknek hitelre lenne szükségük – a január elseje óta bevezetett változásoknak köszönhetően – formailag hitelképtelenek. Akik hitelképes vásárlók – ők vannak kevesebben – inkább nem vásárolnak, kivárnak, vagy készpénzben kifizetik a vételárat.

Kék Astra: sokat kell rá költeni

Ők a Skodát vennék meg, követhető múltja és jó állapota miatt

Ők a Skodát vennék meg, jó állapota miatt


A két szakértő a cikkben szereplő autók közül a Feliciát választaná. Az Astra 430 ezerre van kiírva, de 15 éves, és ki tudja, mennyi benne a kilométer. A dízelhangot okozó szelepvezérlést már megcsináltatták rajta, de a futóművére, a kuplungra és más kisebb-nagyobb javításokra még egyszer rá lehetne költeni az árát.

A Felicia nyer, 70 ezerrel

A 360 ezres Swift olcsó és működik, de szétmállott kormányából legalább kétszázezer kilométert néznek ki, a futóműve fémesen csattog minden úthibán és csak kétajtós. A Felicia azonban ép, takaros autó, szervizkönyvvel, jó állapotban és 500 000 Ft körül elhozható. De mi lesz a rozsdásodással? – kérdezem. Egy lassan 10 éves Skodánál nem kell rajta meglepődni – válaszolják.

Értékelés: most a Skoda, egyébként az Opel

Sokat nyújt egy kombi vagy lépcsőshátú Astra F

Sokat nyújt egy kombi vagy lépcsőshátú Astra F


Figyelem! Ezen az árszinten nem a típusok közötti különbség, hanem a konkrét autók állapota dönt, tehát lehet jó Astrát, remek Swiftet és ótvar Feliciát is találni hasonló összegből. A cikkhez választott három autó közül egyértelműen a Felicia a nyerő.

Összehasonlítható ár és állapot esetén a vezess szerkesztősége az F Astrát preferálja. Az Astra nagyobb és biztonságosabb a Swiftnél és takarékosabb a Feliciánál. Lehetőleg lépcsőshátút vagy kombit vegyünk 1,4 vagy 1,6 literes, hengerenként kétszelepes benzines motorral.

Költségek: ebben verhetetlen a Swift

Egy esetben azért meginognánk: ha a Feliciából egy kombi incselkedne velünk. Amennyiben viszont a költségek minimalizálása az elsődleges, csak a Swift marad: ennél kevesebb pénzből képtelenség autózni, takarékossága és megbízhatósága is példás.

Mindhárom autó történelmi jelentőségű. Lapozás után erről lesz szó, korabeli gyári fotókkal


Igaz barátja, Opel Astra

Az Astra F volt az első kompakt Opel, amelyet nemcsak Nagy-Britanniában hívtak Astrának. A csepp vagy E Kadett utódja a brit előzmények miatt kapta rögtön az F jelzést. A Golf III-mal egyszerre, az 1991-es Frankfurti Autókiállításon mutatták be, 3 és 5 ajtós ferdehátún kívül volt belőle kombi, szedán és kabrió is.

Félmillióból: Swiftet, Astrát vagy Feliciát? 1

Majdnem az Év Autója lett az Astra, további képek a galériában

A reklám szerint igaz barátja, Opel Astra 1992 és 1999 között Szentgotthárdon is készült. 1995-ben esett át a modellfrissítésen, majd 1998-ban leváltotta az Astra G, de Lengyelországban Astra Classic néven volt gyártásban 2002-ig.

Swift: a Mi Autónk

A Swift II a rendszerváltás után újrainduló hazai személyautó-gyártás másik klasszikusa. Eredetileg 1988-ban jelent meg, Esztergom 1992 és 2003 között ontotta a második generációs Swifteket.

Félmillióból: Swiftet, Astrát vagy Feliciát? 2

Swift-generációk a galériában, meglepően jó képeken

Három- és ötajtós mellett Sedan is készült, létezett összkerékhajtással, más piacokon kabrióként is. 1996-ban az első átdolgozással új lámpákat kapott és a kasztnit is megerősítette a Suzuki. 2001 végén enyhe változáson ment át az orr.

Felicia: platóval is

Történelmi jelentőségű a Felicia is a gyártó szempontjából: a Skoda első új autója a Volkswagen tulajdonszerzése után. A Favorit alapos áttervezésével született, 1994-től 2001-ig volt piacon. Ez már a második Felicia, mert a hatvanas években egy kupé és egy kabrió már viselte ezt a nevet.

Félmillióból: Swiftet, Astrát vagy Feliciát? 3

Gyári fotók, korabeli nőkkel a galériában

A platós kisteherautó, amelyből az ötletes Felicia Fun készült, VW Caddy pickupként is kapható volt. Az Octaviáéra hasonlító, krómozott hűtőmaszkos verzió az 1998-as modellfrissítéssel jelent meg. Összesen 1,4 millió Felicia készült, amiből 21 835 darabot helyeztek forgalomba hazánkban.