Túl az előítéleteken – Renault 19

Olcsó megoldás napi lótás-futásra

Szerző: Scheerti levél küldés 
Dátum: 2009.08.24. 19.00

Az R19 méltatlanul lenézett autó, normál tempónál simán ráelőznek az emberre a kétgyermekes anyukák, miközben fél kézzel pelenkáznak hátrafelé. Viszont az alkatrészek nem drágák, és a sarki garázsboltban is rendelhetünk hozzá mindent.


Lendületes, kicsit saabos, nem?

Lendületes, kicsit saabos, nem?


Autóvásárlás előtt két dolgot kötöttek a lelkemre: csak magánemberrel álljak szóba, és ne vegyek francia autót.  Kevés tapasztalattal és még kevesebb pénzzel azonban nem könnyű okosan dönteni, kérdezzenek csak bárkit, aki járt már hasonló cipőben.

Egyre fogytak a lehetőségek, borzasztó roncsokat néztem meg, a végén már csak legyintettem és keserédes mosollyal figyeltem a hirdetéseket.  Aztán jött a titkos tipp, egyenesen a márkaszervizből. Az R19 az utóbbi idők egyik legmegbízhatóbb francia autója- állították.  Hittem is meg nem is, de érdekelni kezdett. 

Szép, legalábbis annak tervezték
Az első formatervet Giorgetto Giugiaro tervezte a nyolcvanas években, az R9/R11 típusok leváltására.  Az 1988-ban bevezetett modell rövid ideig, mindössze négy évig maradt érintetlen, érezték, hogy lehet még csiszolni rajta.  Minden bizonnyal a nyolcvanas évekre jellemző szögletesség eltüntetése volt a cél, ez sikerült is azzal, hogy új lámpákat és homlokfalat faragtak az R19-re.

Mmm!

Mmm! Csábos far!


Végül sikerült találni egy kevésbé lerúgottnak gondolt, fészlift utáni RL-t. Akkoriban elég sokba kerültek, még örültem is, hogy csak kevés helyen volt megütve. Persze ennek is nekitolták párszor  a bevásárlókocsit, és egy telepi gyerek is belepróbálta a lakáskulcsát a fényezésbe, de ez nem érdekelt különösebben. Ma már ennyi pénzért  egy hibátlan állapotút kapnék, még maradna is javítgatásokra vagy pofátlanul drága átírási procedúrára.

A kipróbált autó RL, azaz teljesen csupasz, semmiféle feláras extra nincs benne, naná, hiszen magyar piacos. Az akkoriban futó kalaptartó nélküli GA Swiftek és fapados Astra F-ek mellett ez egyáltalán nem volt ciki.  Apropó, kalaptartó.  Az előző tulajdonos két diszkrét, 180 Wattos hangszórót henkölt bele, FACSAVAROKKAL. Ezek elég nehezek, a csomagtartó gázteleszkópjait azonnal hazavágták.  Ráadásul az mp3-as fejegységgel és a két böszme hangszóróval könnyű pokollá tenni a hátul ülők utazását, erre kiválóan alkalmas a barkácsolt hifi, zenehallgatásra csak mérsékelten.

Mai szemmel nagyon műanyag

Mai szemmel nagyon műanyag


A beltér anyagai mai szemmel már nem nyújtanak szívderítő látványt. Tizenöt év használat és a napsütés megtette hatását, a kőkemény szürke műanyagok pedig nem lettek szebbek az idő múlásával.

A műszerfalat nem bonyolították túl, végtelenül logikus és jól áttekinthető. Sok újabb autóval szemben a kapcsolók remekül működnek, a szőnyegek és kárpitok kicsit megkoptak ugyan, de ezek olcsón beszerezhetők.

A kormány szervó nélküli, ennek menet közben egyáltalán nincs jelentősége. Ilyenkor könnyű tekerni és viszonylag pontos, ám parkoláskor néha bizony hiányzik a rásegítés. Az ülések kényelmesek, oldaltartásuk egyáltalán nincs, de nem fáradunk el bennük hosszabb úton sem.  Mivel az autó csak háromajtós, a hátsó utasoknak a be és kiszállás okozhat némi kellemetlenséget, többen beverték már a fejüket.

Gyönyörű gyári fotók a túloldalon – egy kattintásnyira!


A hátul ülők lábtere nem fejedelmi, pláne ha magasabb a sofőr. De ez még mindig a duplája annak, amit a mai divatkabriókban kínálnak. Mint a legtöbb kisautóban -gyártásakor még alsó- középnek számított, de változott a világ -, itt is négy ember utazhat kényelmesen. Rövid ideig az ötödik személy sem érzi magát rosszul, hosszabb távon azonban kényelmetlen lehet a kakasülő.

Túl az előítéleteken – Renault 19 1
Gyári képek az R19-ről

 A motorválaszték rendkívül bőséges volt akkoriban a Renaultnál, a gyengécske ezerkettestől egészen a 138 lovas 1,8-asig mindenki találhat magának megfelelőt. Az én autóban az 1390 köbcentis, 80 lóerős  E7J kódjelű (Energy) nyolcszelepes motor dolgozik, már injektorral.  Az ereje mindennapi használathoz elegendő, de nem sportolásra született.  Felesleges szétforgatni, csak hangosabb lesz, ötödikben szánegyvenig viszonylag csendes, utána kezd hangos lenni a motor, és a szélzaj is zavaróvá válik.

A fogyasztás városban hét liter körül alakul, országúton könnyen le lehet tornászni hat alá is. Aki lámpától-lámpáig szeret gyorsulgatni, annak ez az autó kevés 12,2 másodperces egykori gyorsulásával és 173 km/h-s végsebességével.  Viszont zöld környezetvédelmi plakettes, tehát a  szmogriadó idején is használható Budapesten.

A család szeme fénye

A család szeme fénye


A váltó hosszú úton jár, ennek ellenére viszonylag pontos, ha nem rángatjuk.  A kuplung viszont kőkemény, mintha egy tuskót próbálna benyomni az ember. Ez főleg abban a tudatban kellemetlen, hogy az R19-esek kuplungbowdenje időnként elszakad. Meleg motornál hátramenet kapcsolásakor a váltó meg-megreccsen, a kuplungszerkezet cseréje valószínűleg megoldaná mindkét problémát.

A fékek nincsenek túlméretezve, de megfelelően lassítják az autót. A hátsó dobfék kicsit gyengécske, ma már egy OBI-s talicskára is négy tárcsát tesznek, akkoriban ez nem így volt. Vásárláskor borzasztó hang hallatszott minden fékezésnél, gyorsan ki is cseréltük az első fékbetéteket, illetve azok maradékát. Ekkor a kerekek iszonyatosan forrósodni kezdtek, egy komplett parasztreggelit lehetett volna készíteni a felniken húsz kilométer megtétele után.

Ezt azonnal megpróbáltuk megjavítani, berohadt munkahengerekre gyanakodtunk,  ilyen idős kocsiknál ez előfordulhat. De nem, a munkahengerek tökéletes állapotban voltak, még az elöregedett gumitömítés jöhetett szóba, mint hibalehetőség, de végül a főfékhenger találtatott rossznak.

Sokak kedvence az R19

Sokak kedvence az R19


Fékkel nem viccelünk, azonnal újat kapott.  Ezek után a jobb hátsó felni kezdett melegedni, be volt rohadva a kézifékkötél, ami annyira felmelegítette a munkahengert, hogy az is tönkrement. Kézifékkötelek, új munkahenger, komplett fékfelújítás. Sebaj, most legalább jó, pontosan megáll, nem húz félre. A futóművet viszont mindenki borzalmasnak találja. Kellemetlenül puha, nem árt óvatosan bánni a kormánnyal, ha el akarjuk kerülni a hátborzongató billegést.

Aki szeret sportosan vezetni, felejtse el a gyári futóművet, mert ez egyáltalán nem alkalmas ilyesmire. Főleg nem a 13 collos felnikkel és a ballonos gumikkal. Egyáltalán nem lehet vele gyorsan kanyarodni, a nagyobb úthibáknál simán felüt, a rossz minőségű út pedig hamar tönkrevágja, érdemes a skandináv flick gyakorlásához valami mást választani.

A futómű tehát az R19-es egyik gyenge pontja. A másik a korrózió. Hiába a galvanizált karosszéria, ha valahol lepattogzik a fényezés, ott hamar felüti fejét a rozsda. A motorháztetőn, a kerékjárati íveknél és a küszöböknél érdemes figyelni, vásárlás előtt nem árt megemelni a gyári emelővel, ha az első emelési pontok nem nyöszörögnek, akkor még jó állapotban van a lemez, sokat spórolhatunk, ha nem kell rögtön lakatoshoz vinni. Az egyetlen vigasz, hogy olcsón kapni javítóelemeket, és bontott alkatrész is akad hozzá.

XXL-es popsi, de van, akinek bejön

XXL-es popsi, de van, akinek bejön


Az R19 méltatlanul lenézett autó, normál utcai tempónál is simán ráelőznek az emberre a kétgyermekes anyukák, miközben fél kézzel pelenkáznak hátrafelé. Az alkatrészek nem túl drágák, és a sarki garázsboltban is rendelhetünk hozzá szinte mindent. Ha tudjuk, mit akarunk.

A franciák mindig szerettek valamit újítani autóikon, a rutinos tulajdonos már eleve a kiszedett alkatrésszel érkezik a boltba, mert forgalmi alapján legtöbbször csak lottózni lehet. Vagy eltaláljuk, vagy nem. Jellemzően nem.

A Renault R19 kis benzinmotorral ideális választás lehet azoknak, akik már leszoktak a péntek éjszakai gyorsulásokról és nem akarnak éjszakánként álmatlanul forgolódni a milliós autóhitel miatt. Igényli a törődést, mint minden autó, talán kicsit jobban is. Cserébe könnyen szervizelhető, olcsón fenntartható. 350 000 forintért rendkívül megkímélt, akár első gazdás darabokat is kifoghatunk, különösen most, hogy az évenkénti műszaki vizsga réme kísérti a tulajdonosokat. 

Kommentek

  • v_johny

    Helló mindenki! Ismét egy klassz cikk amiben lehetősége nyílt egy szerzőnek hogy pl. az Astra F-en köszörülhesse a nyelvét… Érdekes, hogy a cikkben az R19-es puritán felszereltségét hasonlítja egy korabeli Astrához. Nekem egy alapfelszereltségű (GL), 93-as, 1,6i Astrám van a következő gyári alapfelszereltséggel:Centrálzár, szervokormány, fordulatszámmérő, emelhető vezetőülés, Blaupunkt rádió 6 hangszóróval stb. Ebből is látszik, hogy a Renault van szegényesen felszerelve nem pedig ismét az opelekkel kellene szívózni… 155ezer km van a kocsimban de melegedő felniről még nem is halottam -remélem ez így lesz később is. Nekem nincsenek ilyen gondjaim a kocsival, hogy keresgetni kell hogy mi a gond, ha akad akkor azt a szerelő általában gond nélkül, kisebb, néhány 10 perces szerelés keretén belül rendbe szokta tenni. Az alkatrészeket pedig nem rendelgetem hanem bemegyek a boltba és több gyártó termékeiből leveszik a nekem tetsző alkatrészt… A műszerfal kialakítását, kinézetét pedig ne is hasonlítsuk az F-ekhez mert az R19-é szánalmas e tekintetben mind formailag mind anyaghasználatban… Nekem nem szokásom beírogatni -ide sem- csak tényleg fura hogy mindenki az F Astrát hozza fel példának pedig nem hinném hogyha ez az autó valóban olyan vacak lenne mint azt írják róla, akkor hogy lehet hogy még 2001-ben is eladható volt (és keresték is) továbbá hogy valaha az Opelek közt ez lenne a legnagyobb darabszámban értékesített modell… Ezen azért el kellene gondolkodni a véleményem szerintem…
    Üdv mindenkinek!

  • v_holiday

    V-Johny!
    Jópofa, ahogy személyes sértésnek vesztek ti, Astrások mindent, amiben valaki nem, mint istenség nyilatkozik kedvelt autótokról. A cikk szerzője annyit emltett meg, hogy az ő fapados autója a maga korában simán belefért a magyar piac által favorizált tömegbe.
    Kedves ismerősöm általam is ismert 1992-es, 1,4-es GL Astrájában pedig se centrálzár, se fordmérő, se magasságában állítható vezetőülés, se szervokormány, se lufi nincs. Ám az “n”-edik Hal elemet fogyasztja, dől belőle az olaj, nincs alatta fék stb. stb. Ő persze nagyon szereti, csak a szemüvegében üveg van, nem pedig vaslemez.És átlát rajta.
    Jobb így élni.
    .
    Tudod mit? Valóban ne hasonlítsuk az Astra és a Renault műszerfalát egymáshoz. Tényleg értelmetlen.
    Ugyanis randa mindkettő. Üdv a XXl. századból…
    .
    És még valami: állításoddal ellentétben senki nem írta, hogy az Astra vacak lenne, olvass vissza. A cikk szerzője semmilyen véleményt nem formált róla.
    Tényleg kár lenne beírogatnod a semmire.
    Üdv!

  • MrSubaru

    .-.-.-.-. :Jah még a műszerfallra visszatérve..Van fordulatszám mérő is benne!! :-P
    -belürről zárható központizár
    -és ötajtós a kocsi
    -viszont nincsen vonóhorog,még azt pedig szerettem volna! :-(
    Sziasztok.

  • MrSubaru

    Basszus volt egy hosszabb hozzászólásom,amit nem tudom miért nem nem írt ki a szerkesztőség :-(((
    A lényege az volt, hogy Én e-hónap 8-án vettem egy 1.9.Td Renault 19-et és maximálisan meg vagyok elégedve!
    Bratómnak van egy “álltala”is fapadosnak mondott f astrája 1.6 si,jól fogyaszt de minden manuális benne!
    Nekem jól fogyaszt 6/5.1 liter/100km Város/országút.
    Van szervó kp.zár fordulatszámmérő.A benne lévő levehető előlapú sony lejátszónak nem kell levennem az elejét,mert a franciák trükkösen megoldották egy igen erős mágnessel felszerelt takaró alkatrészt amit ha felhelyez az ember akkor úgy tünk mintha soha nem is lett volna benne semmilyen zenecucc.Na csak ennyi,remélem beküldi a szerkesztőség az előző levelem!

    Üdv szép napot mindenkinek!

  • v_johny

    “Kedves” v-holiday!

    Szerintem fusd át a cikket és a hozászolásom még egyszer, hidd el hasznodra válik majd… Nem vitás hogy egy napjainkban futó autó belseje szebb mint egy 90-es évek elején tervezetté -persze erre is lehetne ellenpéldát mondani. A Renaultok nem rossz autók csak amíg a cikk szerzője publikál nyilvánosan addig nem szabadna -neki sem mint ahogy más társának sem (Winkler)- egyautós tapasztalatai alapján véleményt alkotnia mint ahogy te is teszed az ismerősöd ronggyá gyilkolt Astrája alapján, amiből menetközben kihullottak a gyári alapfelszereltség egységei vagy csak meg kellene nézni miért nem működnek esetleg. Mondj nekem még egy olyan autót amiből (franciát) ennyit sikerült a magyar piacon értékesíteni mint pl az Astrák. Vagy mondj egy olyat amit még 10 év után is a piacon tudtak tartani -különösebb ráncfelvarrások nélkül-és még keresték is, valamint elnyűhetetlen 8 szelepes motorjukról hírhedtek- tehát sikeres volt. Sőt a hozászolásod “értékességét” nézve -légzsák egy ’92-es ilyen kategóriás autóban???!!!- neked vagy nincs autód és a szüleiddel élsz még azért nem értesz ahhoz amiről beszélsz, mert még nem jártál a nagybetűs életben mert akkor láthattad volna hogy sem R19-ből sem korabeli Tipóból (ami egyébként egy ideig jó autó volt) vagy sorolhatnám már nem fut az utakon mert nem lehetett őket életben tartani a minőségi problémák miatt -és nem a légzsákjaikkal volt a baj :-)…
    Te bizonyára szerencsés ember vagy mert tutti hogy ha van autód akkor valami hiper-szuper járgány és még nem jártál szerelőnél vele és nem tudod mi alapján kell hogy vegyen egy átlag, magyar fiatal autót. Nem az esetleges jelentéktelen olaj szivárgás vagy a hátsó ívek folyamatos rozsdásodása a fő szempont hanem hogy olcsón és megbízhatóan működő kocsija legyen neki és ebben a korabeli vasak közül az F Astra verhetetlen.
    Üdv!

  • v_johny

    “Kedves” v-holiday!

    Szerintem fusd át a cikket és a hozászolásom még egyszer, hidd el hasznodra válik majd… Nem vitás hogy egy napjainkban futó autó belseje szebb mint egy 90-es évek elején tervezetté -persze erre is lehetne ellenpéldát mondani. A Renaultok nem rossz autók csak amíg a cikk szerzője publikál nyilvánosan addig nem szabadna -neki sem mint ahogy más társának sem (Winkler)- egyautós tapasztalatai alapján véleményt alkotnia mint ahogy te is teszed az ismerősöd ronggyá gyilkolt Astrája alapján, amiből menetközben kihullottak a gyári alapfelszereltség egységei vagy csak meg kellene nézni miért nem működnek esetleg. Mondj nekem még egy olyan autót amiből (franciát) ennyit sikerült a magyar piacon értékesíteni mint pl az Astrák. Vagy mondj egy olyat amit még 10 év után is a piacon tudtak tartani -különösebb ráncfelvarrások nélkül-és még keresték is, valamint elnyűhetetlen 8 szelepes motorjukról hírhedtek- tehát sikeres volt. Sőt a hozászolásod “értékességét” nézve -légzsák egy ’92-es ilyen kategóriás autóban???!!!- neked vagy nincs autód és a szüleiddel élsz még azért nem értesz ahhoz amiről beszélsz, mert még nem jártál a nagybetűs életben mert akkor láthattad volna hogy sem R19-ből sem korabeli Tipóból (ami egyébként egy ideig jó autó volt) vagy sorolhatnám már nem fut az utakon mert nem lehetett őket életben tartani a minőségi problémák miatt -és nem a légzsákjaikkal volt a baj :-)…
    Te bizonyára szerencsés ember vagy mert tutti hogy ha van autód akkor valami hiper-szuper járgány és még nem jártál szerelőnél vele és nem tudod mi alapján kell hogy vegyen egy átlag, magyar fiatal autót. Nem az esetleges jelentéktelen olaj szivárgás vagy a hátsó ívek folyamatos rozsdásodása a fő szempont hanem hogy olcsón és megbízhatóan működő kocsija legyen neki és ebben a korabeli vasak közül az F Astra verhetetlen.
    Üdv!

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.