Használt autó: Peugeot 307

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.05.25. 07.05

Világraszóló sikersztorinak indult a Peugeot 307 pályafutása. Az Év Autója lett, pikk-pakk elkelt belőle kétmillió, sorra nyerte a teszteket. A minőségi gondok viszont sokaknak elvették a kedvét az autótól.


2001 tavaszán, mikor a 307 Genfben debütált, talán még a Peugeot sem gondolta, hogy ekkora dobás lesz. A gyárak évi közel 600 000-es darabszámban ontották az autót, 2004 decemberében elkészült a kétmilliomodik is. A 307 még a német autós lapokban is képes volt összehasonlító teszteket nyerni, megverve a szinte örök győztes Golfot.

Nálunk nincs limuzin

Magas építésével a 307 iskolát teremtett, a Golf V is abba az irányba indult el, mint a francia konkurens. Biztonsága is jó az Euro NCAP törésteszt alapján. 2002 közepén debütált a Peugeot 307 kombi és az SW, amelyek tengelytávja 10 centivel hosszabb az alapmodelleknél. Ebben később a Renault Mégane kombi és az Opel Astra Caravan is követette a francia riválist. A CC premierje 2003 tavaszán volt, modellfrissítés ideje 2005-ben érkezett el. A négyajtós 307 limuzin csak a kínaiakat boldogítja.

A cikkben látható 307 tipikus női autó abból a szempontból, hogy rég nem látott porszívót és autómosót, belseje tele régi parkolójegyekkel, poros zacc a rakodórekeszek alján. Ehhez a lelakott hangulathoz illett a lusta dízelmotor és a minden jobbra indexelés után az ellenkező végállásba lefittyenő indexkar.

Mindent eltaláltak

Egy alapos autómosás és belső takarítás után egészen más benyomást keltett az ablakmosótól illatozó belső tér. Rögtön feltűnt, hogy a maga kategóriájában a 307 belső tere igényes anyagokból áll, kényelmes az ülés, jó az üléshelyzet, sok hely van hátul és a futómű is eltalált.

A tükrök viszont még a szép tiszta autóban is zavaróan kicsik voltak és a turbólyuk kikerülésére is figyelni kellett. Óvatosan vezetve váltás után a motor visszaesik a letargikus tartományba, kell neki legalább percenként 1800 fordulat a feléledéshez.

Sok jó dízel

Bár a 307-ből a jó árpolitika miatt sokan megengedhetik maguknak a dízelt, a piacot a benzinesek uralják. Az 1,4 literes olyan, amilyen, az alapmotor máshol sem okoz több örömöt, és legalább 6 liter alá levihető a fogyasztása. A plafon úgy 10 liter. Nem véletlenül népszerű az 1,6 literes benzines. Bár a 307 elég nehéz autó, a 109 lóerős motorral jól használható és a 6-11 literes fogyasztás sem kelt csalódást.

A kétliteres benzinesekről lebeszélnénk mindenkit, főleg a 136 lóerősről. Nem a 7-13 literes fogyasztás vészes, de ennyi benzinért cserébe sem nyújt semmi különöset. A 177 lóerős még többet kér, de mellette szól, hogy legalább nagy fordulaton erősnek tűnik.


A tulajdonos véleménye: Molnár Mihályné, Peugeot 307 2.0 HDi, 2003, 73 000 km

Munkám miatt fontos, hogy időre odaérjek klienseimhez. A 307-est sosem hajszolom, bár szerintem elég jól tud menni ezzel a kétliteres motorral. Főként városban használva a fogyasztása nem megy 6 liter fölé, de a 90 lóerős HDi ennél kevesebbel is beéri. Első tulajdonosként nagyon vigyázok rá. 73 000 km után mechanikailag jó autónak tartom és a kényelmével, tágasságával is elégedett vagyok. Kitűnő kompánia, különösen hétvégeken, vagy a hosszabb külföldi túrák alkalmával tett jó szolgálatot.

Ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna épp elég baja. Az indexkar kezdettől fogva magától lefittyen jobbra indexelés után. A cserét még garanciaidőben megrendeltük, de azóta sem jött össze a márkaszerviznek, ehhez nincs mit hozzáfűzni. Jobb oldalt elöl két alsó gömbfejet cseréltünk eddig, bal oldalon csak egy fogyott. Az autót kezdettől apró elektromos hibák sújtják, a lámpák izzói közül sosem ég egyszerre az összes, de ebben a dízelmotor rázkódása is ludas. Ettől függetlenül kedveljük a 307-est, amelyből még egy van a családban.

Ebben az autóban gyenge, mégsem rossz motor a 68 lóerős 1.4 HDi. Ha nem tapossuk, alig eszik, és nem igényel olyan sok lemondást. A 90 lóerős 2.0 HDi 5-5,5 és 9 liter között fogyaszt. Nem túl erős, de kellemes, kiegyensúlyozott, nyugodt hangulatú motor. Némi bemelegedést követően a járása is finom, mint az összes többi HDi dízelé. A 107 lóerősbe sem kell többet tankolni, viszont érezhetően erősebb és ehhez részecskeszűrő is van.


Kiválóan sikerült a későbbi 109 lóerős 1.6 HDi, amely 7 literből már sportosan vezethető, és tesztünkön csak 4,4 liter volt a minimum fogyasztása. A 136 lóerős 2.0 HDi pompás motor, de kevés van belőle használtan. Ez a motor erőtől duzzad, mégse fogyaszt többet 6-7 liternél átlagosan.

Időnként nem működik

A minőséggel és a megbízhatósággal azonban sokszor volt/van baj a 307 esetében. A 2003 májusig gyártott összes 307-est visszahívta a gyár a szervokormány szivattyújának hibás elektromos kapcsolója miatt, mert az abba bejutó víz zárlatot és tüzet okozott néhány autón.

A motorok közül a dízelekkel adódhat több baj, például lecsúszó turbócső és cserét igénylő feltöltő miatt, de a motorokkal ritkán van baj. Elszórtan gond adódhat a kuplunggal és a sebességváltóval is. A számos hibalehetőség közül a gyakoribbak közé tartozik az önindító és az ablakmosó szivattyú meghibásodása, de nem mentes a gondoktól a szervokormány sem.

Bármivel baj lehet

Elektromos zűrből van a legtöbb, ide tartoznak a szoftverfrissítések, a küzdelmet feladó motorvezérlés, az állandóan kiégő izzók elöl és hátul, a sztrájkoló ablaktörlőmotorok. Közmondásos típushiba az erőtlen indexkapcsoló, amely képtelen megtartani középállásban a kart.

A futóműben is van mitől tartani, itt a gömbfejeket és a keresztstabilizátorokat teszi tönkre a hazai úthálózat. Az utastérben a felfeslő üléskárpitokra, az üvegtetős SW-ben pedig a motoros árnyékoló szorulására kell figyelni.

Az SW-n és a kombin előfordulhat a hátsó ablak berobbanása az üvegben lévő feszültség miatt. A 307 bajainak nagy haszonélvezői a japán márkák. Azok, akik kifogtak egy sűrűn elfáradó 307-est, sokszor a megbízhatóbbnak ismert japán autók felé fordulnak.

Dízelek, kétmillió alatt

Használtan legalább 1,6 millió forintba kerülnek a 307-es Peugeot-k. A választék gazdag, a vezess.hu használtautó-keresőjében több mint 80 autó várt új gazdára, 1,7 és 6 millió forint közötti áron. A 4-5 éves autók esetében nincs döntő árkülönbség az 1,6 és 1,4 literes benzinesek között, így érdemes az erősebb motort választani. A dízelek közül az 1.4 HDi kínálati ára csúszhat érezhetően kétmillió alá, a kétliteresek ára valamivel magasabb. Legkönnyebben ötajtóst találni, a kombik és az SW után többet kell kutatni.

Kommentek

F1: Button a 300. futamon is tanul

Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon 300. Forma-1-es versenyén indul. A 2009-es veterán a jubileum kapcsán tekint vissza a karrierjére.

Csak nekünk új: Ford Edge

Amerikában majdnem egy évtizede ismert a Ford Edge. Nemrég megkapta Európa is a márka legnagyobb szabadidőautóját

F1: Hamilton mindent belead, és remél

Lewis Hamilton a nehéz szingapúri hétvége után visszavágásra készül Malajziában, Nico Rosberg élvezi a sikersorozatot.

Így kell helyesen ejteni az autómárkák nevét

Van egy kettő, amin meglepődtünk, de a többségüket a magyarok helyesen ejtik.

F1: Nem biztos, hogy a Honda beveti az új motort

A Honda egyelőre nem döntötte el, hogy új specifikációjú motorra vált-e a Maláj vagy Japán Nagydíjon.

Ezt vezeti az utak királya

Különleges megjelenésű nyerges vontatóval rukkolt elő a Renault, mellyel az országutak királyait szeretné megcélozni.

Eszményi veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-sel

A San Bernardino-hágó egyike a csodás Alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!

F1: A Renault hiába szeretné Sainzot

A Toro Rosso főnöke szerint semmi realitása annak, hogy Carlos Sainz 2017-ben a Renault-nál versenyezzen.