Sokat törtük a fejünket, mégsem találtunk az elmúlt 14 évből még egy autót, amelynek formája annyira eltalált és időtálló lett volna, hogy még bő egy évtized után is el lehessen adni. A francia kisautó nemcsak bájos, de a sínen tologatható hátsó üléssel megdöbbentően tágas és praktikus is.

Van belőle automata

Ráadásul a Renault költött tisztességesen a modell frissen tartására. 1994-ben az Easy kivitellel rendelhetővé vált az automatikus kuplung, de váltani még a vezetőnek kellett. A régi 1,2 literes motor helyét már 1996 őszén átvette az 1149 köbcentis, modernebb négyhengeres.

Ekkor jelent meg a 3 fokozatú automata váltó. 1998-ban a facelifttel új lökhárítókkal, a Clio-ból átemelt, kényelmesebbnek szánt ülésekkel és erősebb karosszériával gazdagodott a Twingo.

2000 szeptemberben kissé átdolgozták az autót, 2001-től rendelhető lett a Quickshift nevű automatizált kézi váltó. Ezzel a váltóval a 60 lóerős motor is 16 szelepes, nemcsak a 75 lovas. 2004 nyarán újabb finom frissítés következett. A legnagyobb buli a harmonikatetős változat, de a napfénytető is feldobja az eleve vidám autót.

Motorok: ezerkettes van

Aki Twingót keres, akkor jár jól, ha ezerkettes benzinesre vágyik. A fifikás kiskocsihoz ugyanis semmilyen más motor nincs, az 1,2 literesből viszont háromféle teljesítményű is van. A korábbi modellek 55 lóerősek, majd az 1149 köbcentis motor megjelenésével a Twingo 60 és 2000 őszétől 75 lóerővel is kaphatóvá vált.

Utóbbi tele van élettel, nagyon pörgős, keveset fogyaszt, az a fajta benzinmotor, amivel az ember véletlenül sem vágyik dízelre. Az 1.2 16v fogyasztása 5 és 9 liter között mozog, a reális átlag 6-7 liter százon.

Városban járva 8 literből már él a motor. Nem ilyen élénk, de szintén takarékos (5-8,5 liter) 60 lóerős 1.2-es, míg az 55 lóerős régi motor némileg többet fogyaszt.

A tulajdonos véleménye: Plech Hajnalka, Renault Twingo 1.2, 1997, 78 000 km

Négyütemű Trabantom igazi pénznyelő automata volt, ezért két éve lecseréltem a Twingo-ra. Kicsi, lányos, aranyos autót kerestem, pont ilyet. Nagyjából 6-7 litert fogyaszt városban és mindig működik. Eddig csak egy első spirálrugót kellett cseréltetni benne, de ez a kátyúk és a padkázások miatt volt.

Sok Twingón látni szempillákat és buborék matricákat, nekem ez sok, de nevet azért én is adtam az autómnak: Turcsinak hívom. Piciségéhez képest belül nagyon tágas, a barátom 206 centis és elfér benne. A Twingót városban használom, de egy horvátországi nyaralást is simán megcsináltunk vele négyen, sátrakkal.

Egészen meglepő, hogy mennyi minden belefér. Amikor hárman barátnők nekiálltunk egyikünket elköltöztetni Turcsival, mindenki gratulált, hogy na, majd pont ti lányok, a Twingóval. Csak néztek, mikor három fordulóval mindent elvittünk. A tologatható és lehajtható ülést sokszor használom, kis átrendezéssel a Twingo még a biciklimet is elnyelte. Nagyon szeretem az autómat, néha megnyomkodom a piros bohócorrát, ami egyébként a vészvillogó.

Zörög, de megy és ötletes

A Twingo nem való nagyra nőtteknek. Az üléshelyzet a ferdére és messzire beszerelt kormánnyal eleve nem jó és már 44-45-ös lábbal szűk a pedáltér, lábujjheggyel kell nyomkodni a pedálokat. Az ülések átlagosak, az utastér ötletes és barátságos, nem az olcsóság dominál benne. A szegényes anyagokat feldobják az ötletes formák és színek, például a búrkifli alakú kapcsolók, vagy a vészvillogó bohócorra hasonlító gombja.


A mozgatható hátsó ülés megsokszorozza az autó használati értékét, nem véletlenül vette át Toyota Yaris is. A futómű biztonságos és kényelmes, de kanyarban nem sokakat fogunk lehagyni. Szervo nélkül bele kell kapaszkodni a kormányba parkolásnál, női autónak inkább rásegítéssel kell megvenni. A motor nagy zajt csap, ha erősen forgatjuk, a karosszéria hajszolás nélkül is épp eléggé zörög.

Amivel baj lehet

Ennyi év után a Twingo egészen szerencsés konstrukciónak tűnik, megbízhatóságával nincs súlyos baj. A rozsdavédelem megfelelő, jellemzően nem korrodálnak a korai autók sem. A kipufogó sem hervad el az átlagnál gyorsabban. Egyszerűsége miatt a Twingo nem küzd elektronikai betegségekkel, ami sokszor irritálja a modernebb és kiforratlanul piacra dobott autók tulajdonosait. A fényszóróizzók viszont több autóban is fogynak bőséggel, előfordul ingadozó alapjárat, kihagyó motor.

A próbaúton ügyeljünk a fék állapotára, nincs-e elhanyagolva és fog-e rendesen mindkét oldalon. A vízveszteséget és a túlhevülést a Twingo motorok is rosszul viselik, rámehet a hengerfejtömítés. A hűtőventilátor bekapcsolódására és a hűtőrendszer tömítettségére figyelni kell. A régebbi Twingók elosztófedelének árt a nedvesség, a gyújtáshibán kívül a generátor elromlása is jelentkezhet.

Indulás félmillió alatt

A városi használat miatt a kerékcsapágyak, a féltengelyek, lengéscsillapítók és az összes futóműalkatrész gyorsabban öregszik, mint hosszabb utakon tennék. A felfüggesztésre sokszor kell költeni, idősebb autóknál előfordulhat rugótörés is elöl, de a hátsó rugók sem tartanak örökké.

A cikk feltöltésekor 46 Twingo szerepelt a vezess.hu keresőjében, 499 000 és 1,8 millió forint közötti áron. A legolcsóbb Twingo-kat nagyjából 450 000 forintból vehetjük meg, a 10 éves autók ára 600 000 forint körül mozog. Innen mennek fel az árak az 1-2 éves, jól felszerelt Twingo-kért elkért másfél millió forint feletti összegekig.