1999-ben a SEAT egy számára új kategóriába lépett be a Toledo ferdehátú testvérével. A Leonnál gyorsan átugorhatjuk a típustörténetet, az autón nem volt külső modellfrissítés és csak öt ajtóval készült. A spanyol Leon szó oroszlánt jelent. A formatervezők sokat csodálhatták az Alfa Romeo Alfasudot, legalábbis a C-oszlop és a farrész hasonlít az olasz autóra.

Benne van az anyag

A Golf rokonság miatt a Leon műszakilag igényes autó, például hátul is tárcsafékes, a klímaberendezése nincs alulméretezve és van benne tengelyirányban állítható kormány. Érezni, hogy nem a minél olcsóbb, annál jobb felfogásban tervezték, van benne anyag rendesen.

A Volkswagen konszern temérdek motorja közül a Leonba is sokféle került. A szívó 1,8 literes egészen ritka, az ezerhatos viszont igen gyakori, a cikkben látható autóban is ez a motor dolgozik. A 102 lóerős gépbe nem szorult annyi élet és vonzerő, mint a futóműbe és a formatervbe. Némi dinamizmus 4000 felett kiszabadul belőle, de sportosnak nem mondanánk. A viszonylag rövid áttételezésű váltó a motor hóna alá nyúl, így az ezerhatos Leonnal kényelmesen el lehet autózni.

Csinos, de szűk

Pár kilométer után az előző Leon belsejében már van mit szeretni. Például a 8 hangszórós gyári Aura CD-s rádió jól szól, az üléshelyzet jó, az ülések kényelmesek és legalábbis ebben a modellben az oldaltartásuk is határozott. Puha felső rétegével és mintájával a műszerfal a jobbak közé tartozik a kompakt autók között. A piros cérnával varrt bőrkormány fogása jó, a kipróbált autó váltója viszont kiábrándító volt. Ennyire hamar nem szabadna megöregednie, bennragad a fokozatokban, pontatlan és erővel kell betuszkolni a sebességekbe. Egészen más, mint az új tesztautókban.

Intenzív városi haladáskor a nyúlós váltónál is jobban zavart a csökött jobb oldali tükör. Ez csúnya tévút volt a VW konszern részéről, legfeljebb a tuningolók ugornak rá, akik képesek bal oldalra is kis tükröt szerválni a britektől. A kormányzás tetszik, mert pontos és nincs agyonszervózva. A dízelek hidegen hangosak és rázósak, de bemelegedve sem véletlenül panaszkodnak sokan a traktorhangra. A Leonban ugyanúgy nincs lábhely hátul, mint az előző Golfban vagy az Octaviában, a hátsó utastér a legszűkebbek közé tartozik a kategóriában.

A tulajdonos véleménye: Simon Bea, SEAT Leon 1.6 2002, 55 000 km

A Leon gyakorlatilag egy fogalommá nőtte ki magát a szememben, még akkor is, ha korábban az Alfa Romeo rajongók táborát erősítettem. Ez sokak számára akár furának is tűnhet, mert hiszen mi lehet szebb, mint egy Alfa boxermotorjának a hangja? Nos, a SEAT Leon menettulajdonságai, robbanékonysága, dögös formája és a rendíthetetlenül mindent elnyelő csomagtartója.

A családomban 2 SEAT tulajdonos is van, akik már kitapasztalták, hogy melyik szervizbe érdemes vinni az autót a kötelező szervizekre, mert se a Leon sem pedig a Cordoba nem követelt be nem tervezett átvizsgálást vagy gyógyítgatást. Ezen felbátorodva keresgéltem SEAT-ot, igaz még hozzá kellett tenni az előzőleg 1,5 misisre tervezett büdzséhez, de végülis megérte így dönteni.

Az 1,6-os motor korrektul gyorsul, az én vezetési stílusommal azonban belepapizik a 10 literbe is, de ezért gond nélkül kárpótol a vezetési élmény, amit a bőrkormány és a gyári 8 hangszórós hifi tesz teljessé. Külön megállnék a HiFi-nél. Egyszerűen nem találok benne kivetnivalót, olyan hangzása van, hogy élmény a kocsiban zenét hallgatni (a kétkedőknek javaslom, hogy teszteljék, megéri). A megjelenése pazar, vagyis inkább MAKULÁTLAN. Feketében meg különlegesen szép, főleg egy kis könnyűfém kerékkel…

Most 55 000 km van az autóban, több, mint 4000 km-t mentem vele, ez idő alatt csak a duda csatlakozóját kellett egy kereskedésnél 10 perc alatt visszatenni a helyére, mert a gyönyörű pesti lukakon ügyesen szétrázódtak, és duda nélkül Budapesten közlekedni…

Motorok: melyik mit fogyaszt?

Kétféle 1.6-os motor is van, a korábbi 75 kW/102 lóerős, a későbbi hengerenként négy szeleppel 77 kW-os (105 lóerős). Egyik sem ér a japán konkurensek nyomába, főleg fogyasztásuk miatt nem. Itt 6 és 12 liter között minden elképzelhető, főleg városban esznek túl sokat, ha az ember nyomja a gázt.

Kicsit kevesebbet (6-11 liter) fogyaszt az 1,4 literes Leon, de ebben aztán még kevesebb az erő. A motor azt a kis teljesítményt és nyomatékot egyenletesen adja le, ezért a lomhasággal megbékélve ez is használható. 7,5-8 literes átlaggal a benzinesek között ez a legolcsóbb lehetőség.

Itthon sok elkelt a Leonból 1,8 literes turbómotorral. A motor lehengerlően jó, rugalmassága mesés, de nemcsak alul húz, érdemes forgatni is. Országúton és autópályán a hatfokozatú váltóval és a jó futóművel igazán nagy élmény. A motor járása és 7,5-14 literes fogyasztása is kulturált, átlagban 9-10 liter is elég egészséges tempóhoz.

A következő oldalon: a dízelek, az árak és a megbízhatóság


Az összkerék-hajtást kivéve jórészt az Audi S3 hajtásláncát kapta a Leon Cupra R. Az agresszív sportmodell nagyon jól megy és futóműve is ott van szeren, a Brembo fékekkel együtt. 2003-ban a Cupra teljesítménye 210-ről 225 lóerőre nőtt, benzinből 8-17 liter kell százon.

Cupra és Cupra R

Nem sokat élt, de maradandó emlék a V6-os Leon Cupra 204 lóerővel és összkerék-hajtással. Ez nem annyira sportmodell volt, inkább Gran Turismo, nagy, erős és szomjas motorral egy kis autóban. A 4×4-es kivitelek hátsó futóműve igényesebb, független felfüggesztésű, a motorhang bizsergető és ezzel az autóval könnyű lerajtolni bárkit. A Haldex-kuplungos négykerék-hajtás a 180 lóerős benzineshez és a 150 lovas TDI-hez is választható volt.

Híres a TDI

A Leonban a 90 és a 110 lóerős TDI motorok fogyasztása nagyjából 4,5 és 8,5-9 liter között reális, utóbbit autópályán padlógázzal lehet kitaposni a rendkívül takarékos és meglehetősen darabos turbódízelekből. Átlagosan a még erősebb, 130 és a 150 lóerős dízelek fogyasztása is megáll 6 literből.

A Golf alapok miatt a Leon sem működik úgy, mint a legtöbb Lancer, Corolla vagy 323-as Mazda, de az európai autók között a megbízhatóbbak közé tartozik. Az 1,4 literes motorok közül sokkal megesik, hogy kihagynak vagy leállnak, amin a pillangószelep házának tisztítása segíthet.

Bajok a delejjel

Amiben delej van, azzal a Leonban is gond lehet, így az elektromos ablakemelőkkel, a központi zárral és az első fényszórókból fogyó égőkkel. VW konszernes típushibát keresve egy jól fejlett óvódás is rávágja a légtömegmérőt, ami nemcsak a dízeleknél adhatja fel. A benzineseknél elszórtan a gyújtótrafó is bekrepálhat.

A futóműtől nem kell félni, nem harap bele a családi büdzsébe drága és sűrű javításokkal. A turbós TDI gépekkel és az 1,8 literes 20VT sportmodellekben vásárlás előtt érdemes lehet turbóköpetést csináltatni valahol, amiből kiderül, milyen állapotban van a feltöltő. Tuningolt autóért csak nagyon óvatosan és komoly állapotfelmérés után adjunk pénzt! A vezérműszíj cseréjét és az ehhez kapcsolódó munkákat nem szabad elhanyagolni, ha elszakad és a dugattyúk belevernek a szelepekbe, az sokkal drágább javítást okoz.

Indulás 1,7 milliótól

A Leon esetében erősen másfél millió felett kezdődnek az árak. A vezess.hu keresőjében a cikk feltöltésekor 1,7 és 5 millió forint között mozogtak az ajánlatok. A legdrágább egy 225 lóerős Leon Cupra R volt, a legkevesebbe pedig az 1,67 millió forintra kiírt 1,4 literes alapváltozat került 2001-ből, de a 2000-es évjáratú autók sem olcsóbbak. A Leon általában gazdag felszereltséggel érkezett hazánkba, ezért használtan sem találni mezítlábas autókat, szinte mindegyikben van klímaberendezés. A kétmillió forint körüli árkategóriában 1,4 literes modellek alkotják a kínálat zömét. A dízelek ára 2,2 milliótól kezdődik.