Használt autó: Renault Laguna II

Szerző: Egerszegi Vilmos levél küldés 
Dátum: 2004.12.22. 06.12

A sármos és kényelmes családi autóból dízelmotorral és kombiként is széles a kínálat, kedvező áron. Súlyos lerobbanás nem fenyegeti, de akadhat vele macera.


 

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Ifj. Tóth Béla – Renault Laguna ll. Grandtour 1.8, 2003.07, 74 600 km

Cégautóként kaptam a Lagunát. Első franciaként került a családba, korábban csak más európai autóépítési iskolák termékeit használtam, így amíg vártam az autót, tele voltam kételyekkel. Kollégáim hasonló kocsijain ismerkedtem vele, s mire megérkezett, annyira kíváncsi voltam rá, hogy közben teljes bizalmat szavaztam neki.

Így utólag nyugodtan kijelenthetem, hogy nem alaptalanul. A Laguna – különösen a Grandtour néven elhíresült kombi változat – igazi utazóautó, mely bőven kiszolgálja egy 4 tagú család minden igényét. Mindenekelőtt ugyebár tetszetős a formája. Nagyon tágas az utastér, jól pakolható az egészen nagy csomagtartó is, hihetetlenül kényelmesek az ülések. Kár, hogy az ajtók zsebein kívül nincs más pakolóhely az autóban. Külön fájdalom, hogy sem a könyöktámasz, sem pedig az egyébként hűtött kesztyűtartó nem alkalmas a lomok elpakolására, mert mindkettő nagyon zegzugos, így csak ömleszteni lehet beléjük a dolgokat, s ez megnehezíti a bennük való keresgélést.

Már alapfelszereltségként is számos kényelmi és biztonsági felszerelést kínál a Laguna. A gyermekem miatt az enyémben hátul is vannak légzsákok (a gyári 6 db-ot kiegészítve), illetve az automata klíma és a ködlámpák képezték extrák tárgyát a megrendeléskor. Minden egyéb a szériafelszereltség része, melyet illetően a franciák igen nagyvonalúak voltak.

Ezen nagyvonalúságuk sajnos az összeszerelés minőségében is megnyilvánul néhány esetben. Rossz úton már egész fiatal kora óta nyöszörög az autó, a műszerfal mögötti berendezések néha önálló életet élnek és nagyon halk zörgésükkel emlékeztetik az embert arra, hogy ők bizony ott vannak. Ezek nem idegesítő zörgések, nem is kell hangosra állítani a szépen szóló hi-fi-t, hogy elnyomja e zajokat, csak elsősorban Budapest szégyenteljes útjain sokszor bosszantóak, különösen, egy 5 millió forintnál többe kerülő autó esetében. Jobban is figyelhettek volna a franciák a felhasznált műanyagokra, melyek között vannak jó és kevésbé jó minőségűek. Az összhatás egyébként barátságos, minőségi érzést keltő és könnyen szerethető.

A csendesen gördülő kerekeket tartó futómű remekül alkalmazkodik az autó jellegéhez, és mint ilyen, még a végsebesség közelében is rendkívül meggyőzően viselkedik. Kényelmesre hangolt rugózása, nem túl feszes csillapítása révén még a hazai rossz utakon sem fárasztó az utazás, igaz pont ezek által nem is serkenti az embert örömautózásra, bár a kormányzás pontos, a rásegítés ideális. A váltó hosszú utakat jár be és néha akadozik. A Laguna közege az országút vagy autópálya, nem a kanyargós hegyi utak.

Városban 7,3-7,8 liter között fogyaszt, autópályán tartós 140-es tempó mellett is képes körülbelül a városi fogyasztást produkálni, ám amint 160-180 km/h magasságába lendül a mutató, „elszabadul a pokol” és 6 hengereseket megszégyenítő, nem ritkán 11 liter fölötti „csipegetésre” képes az autó. Hiába, a 120 lóerő nem elég a több, mint 1,3 tonnás karosszéria – átlagos elvárásokon felüli – mozgatására.

Rövid kiosztású váltó ide vagy oda, a Laguna ezzel a motorral igazi lendületautó, amely erőforrás egyébként kedveli a pörgetést és hangja még magas fordulaton is kellemes. A zajkomfortra amúgy sem lehet panasz. (Aki szereti a tartós 160 km/h óra fölötti tempót, annak inkább a 2.0i, vagy valamelyik dCi jobb döntés) Utazósebessége 130-180 km/h között van, a végsebessége 1,8-asként valamivel több óra szerint 200-nál. Nagyon jók a fékek, nagy tempóról is hatékonyan, biztonsággal lassul az autó és bármily’ meglepő, még most is a gyári fékbetétek vannak a kocsiban.

Szerviztapasztalataim nincsenek. A 30 000 km-es átvizsgálásokon és a köztes „kis szervizeken” sem kellett semmit cserélni rajta, nem romlott el benne semmi. Az eddigi két nagy revízió (30 000 km, 60 000 km) és három kis ellenőrzés (15 000, 45 000, 75 000 km) összköltsége sem éri el a 100 000 forintot. A legutóbbi pl. 4800 Ft volt.

Könnyen szerethető autó a Laguna ll. Nem annyira elterjedt, mint a Mondeo vagy a Passat, és ez nekem tetszik. Nagyon szeretem, hogy fehér (különösen, amikor az alufelnik vannak rajta), bár lehet, hogy a választott színe miatt sokan csodabogárnak tartanak… Engem meggyőzött, igazán jó társ olyanoknak, akik jó ár/érték arányú autót keresnek, akiknek fontos az autó mérete, kényelme és fogékonyak a francia kocsik bájára, melyet a Laguna még termetes méretei ellenére is meg tudott őrizni.


Számunkra emlékezetes héten kezdődött a Laguna II hazai bevezetése: 2001. áprilisában a vezess.hu indulásával egy időben volt a második generáció sajtóbemutatója. A Laguna II 2000 őszén Párizsban debütált. 2005 tavaszán lesz modellfrissítés az autón.

2002-ben szintén a Párizsi Autókiállításon bemutatkozott a Laguna a Vel Satis-ból átvett kétliteres turbómotorral. 2003-ban eltűnt a kínálatból a közvetlen benzinbefecskendezéses motorváltozat, amely tesztünk alapján jól fogyasztott, de csekély volt rá az igény.

107 lóerőtől indul a motorkínálat egy ezerhatos, négyhengeres benzinessel. Ez a motor gyenge az autóhoz, ráadásul 6,5-12 liter közötti fogyasztása cseppet sem alacsonyabb a 120 lóerős 1.8-as benzinesénél.

Használtan jórészt elolvad az újkori árkülönbség a két benzines között, így végképp érdemes a 120 lóerős változatot választani. Ez a motor megfelelően viszi a családi Lagunát. Fogyasztása nagyjából 6,2 és 12 liter között mozog.

Nem vált népszerűvé a kétliteres szívó benzines. V6-os Lagunából sem találni sokat, pedig ez a nagyvonalú motor igazán élvezetes menetteljesítményeket biztosít.

A 207 lóerős hathengeres egyáltalán nem fogyaszt sokat erejéhez és finomságához képest, szomja lenyomható 8 liter alá. Városban automata váltóval, sportosan vezetve 15-16 liter a maximum, átlagosan 11-12 literrel érdemes számolni vegyes használatban.

Turbófeltöltővel 163 lóerős a kétezres benzines, amellyel a Laguna vehemensen gyorsul, rugalmassága nagyon jó. Gyors autópályás utazásokra a 220-at közelítő végsebesség miatt tökéletesen alkalmas. Fogyasztása 7,5-8 liter körüli nyugodt tempóban országúton autózva, autópályán 8,5-9,5, városban pedig elérheti a 13 litert.

Joggal népszerűek és keresettek a dCi dízelmotorok. Hazánkban a 120 lóerős 1.9 literes motor játszik főszerepet a dízelek között. A motor csendes és kifinomult, nagyon kellemes turbódízel, elég nagy nyomatékkal és 5,2-10 liter közötti fogyasztással.

Ha nem volna rá több tízezer forinttal drágább a kötelező biztosítás, akkor biztosan mindenkinek a meglehetősen ritka 2.2 dCi-t javasolnánk. Nagyobb hengerűrtartalma miatt turbólyuk nélkül használható, minden tartományban erős, nyomatékos motor. Teljesítménye 150 lóerő, fogyasztása 6-10 liter.

Kényelmes, gazdagon felszerelt, tágas autót kap a pénzéért, aki a Laguna mellett dönt. A Laguna elsőként kapott 5 csillagot az Euro NCAP teszten, ami igazolja biztonságosságát.

A középkategóriás Renault nincs annyira agilis, mint a konkurensek közül a Ford Mondeo, a Honda Accord, vagy a Mazda6, közepes futóművével idegen tőle a sportosság. A típus csomagtere ferde háttal és kombiként is jóval kisebb lett az első generációénál, de nem mondanánk szűknek. A fékek nagyon jól fognak, de a túlzott rásegítés miatt adagolásuk megszokást igényel.

A Laguna azok közé az autók közé tartozik, amelyek nem hagyják az út szélén a tulajdonost, de néha azért van velük baj. 2003 őszén az ESP és az ABS jeladók átvizsgálása miatt írt ki visszahívást a Renault.

Szintén 2003 második felében kellett visszahívni 110 000 négyhengeres benzines Lagunát a fojtószelep hibalehetősége miatt, ami ingadozó alapjáratot és gázadás nélküli hirtelen fordulatnövekedést okozhatott.

A dízelmotorok kuplungjával hamarabb adódhat gond, mint a benzines modellek esetében. A legkorábbi modellek motorterében már gyengélkedhet az akkumulátor, a kipufogódobot is megkezdhette a rozsda. A Lagunában is gond adódhat a kerékcsapágyakkal, mint sok más Renault-ban.

A Lagunában a francia gyár nem spórolt az elektronikus újításokkal és fejlesztésekkel, kezdetben ezek kiforrottsága kívánnivalót hagyott maga után. Így a kártyás ajtónyitó rendszer sem mindig állt a helyzet magaslatán.

Előfordul üzemképtelenség az elektromos ablakemelőkkel is. Nem teljesen kizárható a turbófeltöltő meghibásodása, de a drágán cserélhető alkatrész hibája szerencsére nem jellemző.

2001-es benzines Lagunákat 2,5-2,6 millió forinttól kapni. 120 lóerős 1.9-es dCi motorral hozzávetőleg 3-3,2 millió forintnál kezdődnek a Laguna II árak. A 2002-es Lagunák ára dízelmotorral és kombi karosszériával sem haladja meg általában a 3,8 millió forintot.

A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 2 690 000 forinttól kaphatók a Lagunák. Igen sok Grandtourt kínálnak eladásra, nem nehéz megfelelőt találni a kombira vágyóknak. A Lagunák közül 17 colos könnyűfém felnijével a Dynamique verzió a legfeltűnőbb, de éppen a peres gumik miatt a sportosnak szánt modell kevésbé alkalmas magyar utakra.

A tapasztalatok megosztásáért és az autó fotózásért nagyon köszönjük olvasónk segítségét!

Kommentek

F1: Massa beköszönt az Eau Rouge-ban, de még hogy!

Spa-Francorchamps-ba érkezve első dolga volt Felipe Massának, hogy emlékezetess fotót készíttessen magáról az Eau Rouge-ban.

F1: Katonák lepték el a belga pályát

A terrorveszélyt a Forma-1-ben is komolyan veszik, Spa-Francorchamps-ban jelentősen megerősítették a biztonságot.

F1: Hamilton belevetette magát a bulizásba

Lewis Hamilton néhány órával a Német Nagydíj után már partizott, a nyári szünetben pedig hetedhét országot is megjárt.

F1: Hamilton megerősítette, hogy büntetést kap

Lewis Hamilton megerősítette, hogy különböző komponensek cseréje miatt rajtbüntetéssel vág neki a belgiumi hétvégének.

F1: Perez még nem tudja, hol versenyez jövőre

Noha több tárgyalása is volt a nyáron, Sergio Perez szerint továbbra sem született döntés a jövőjéről.

Ma kamionos felvonulás lesz a fővárosban

Családi programokkal és kedvező jegyárakkal várják a szervezők a nézőket a kamion-Európa-bajnokság hétvégén sorra kerülő magyarországi állomására a Hungaroringen. Ma még kamionos felvonulás is lesz.

A japán anyukák a legjobbak?

Fehér bőrszerkóban semmiképpen, de a nagy koffer hátul előny. Mitől jó egy családi autó?

Veszett gyors lesz az Opel új villanyautója, az Ampera-e

Szeptemberben mutatja be kompakt elektromos modelljét az Opel. Az Opel Ampera-e sportos menetdinamikát és fejlett kapcsolódási szolgáltatásokat ígér.

Elindultak a világ első önjáró taxijai

A világon elsőként a szingapúri közutakon álltak szolgálatba vezető nélküli taxik. Ingyen lehet kipróbálni őket.

F1: A McLaren és a Merci is új motort kap

A Ferrari mellett a Honda és a Mercedes is frissített erőforrást visz a Belga Nagydíjra. A Honda hét zsetont költött el Spa előtt.

Lenyomja az ördögi hangú Jaguar az örökös király Porsche 911 Turbót?

Jaguar F-Type SVR a Porsche 911 Turbo ellen. Az angol erősebb és nehezebb, a német könnyebb, és valamivel kisebb a teljesítménye. Viszont ott van benne hosszú évtizedek munkája, ami lehet, hogy sokat nyom a latba.

F1: Vandoorne is mehet a Renault-hoz

A McLaren neveltje biztosan nem vár, ha a wokingi csapatnál nem kap versenyzői ülést 2017-re. Akár a Renault-nál is kiköthet a belga szupertehetség.